Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 21:46 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 82 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: BTR-80A
BerichtGeplaatst: zo 13 jan, 2019 18:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Interessant onderwerp inderdaad, ik ben normaal niet van het moderne spul maar dit soort voertuigen vind ik dan toch weer gaaf. Het interieur ziet er goed uit, zonder al te veel handelingen is het toch een geslaagd werkje. Wat slijtage aan de vloer was misschien ook mooi geweest, maar ik weet niet hoeveel je uiteindelijk nog gaat zien van het interieur.

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: BTR-80A
BerichtGeplaatst: zo 13 jan, 2019 19:33 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt, Tomska. Ik denk dat in een modern voertuig de interieurverf niet zo veel zal verslijten als vroeger. Ik heb me gisteren beziggehouden met de fender aan de linkerkant bij te slijpen, zodat het luik er nu tussen past. Daar is geen plaatje van omdat je dat verschil niet kan zien op een foto, het zorgt er nu wel voor dat ik het luik niet moet demonteren als ik de kit wegzet. Het kan nu dichtgeklapt worden. Ik heb wel een foto van het breekijzer dat met drie PE steunen op de andere fender gekleefd is. Een van de steunen bestaat zelf uit drie stukjes van een paar millimeter die elk verschillende keren geplooid moesten worden, eentje vijf keer.

photo 466056


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: BTR-80A
BerichtGeplaatst: zo 27 jan, 2019 14:40 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Toen de hull dichtgekleefd was, kwam ik nog tot de vaststelling dat alle periscoopdakjes vervangen hadden moeten worden door PE. Er bestond de verleiding om deze dan maar in plastic te laten, aangezien de clearparts er al in zaten en de plastic klepjes er dus overal rond weggesneden moesten worden. Maar er bleken wel 13 PE-stukjes voor voorzien te zijn en die waren dunner en met een stuk meer detail dan de plastic dakjes. Dus zogezegd zo gedaan. Het werd ook makkelijker doordat de clearparts er langs binnen zonder lijm ingedrukt waren.

photo 467467

photo 467468

Op de tweede foto zie je ook de armatuur voor de koplampen met twee beschermplaten en vier steuntjes zitten. Er is wel een probleem met die steuntjes, ze zitten er zo op dat de koplampen niet uitgelijnd zijn met de opening in de beschermplaten. Het zijn nu wel Voyager vervangstukken maar ze komen toch overeen met het PE dat bij de doos zat. Ik ga eens uitzoeken waar de steuntjes dan zouden moeten staan.

photo 467466

Je ziet hier ook al de koplampen met de SKP lichtjes er in. Een van de twee secundaire lampen is een infraroodlamp.

photo 467469

Zelfs de klemmetjes om de lamplenzen aan te spannen worden door Voyager vervangen. Elk van deze 16 stukjes van 2mm moet ook twee keer omgeplooid worden.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: BTR-80A
BerichtGeplaatst: di 29 jan, 2019 18:58 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
photo 467696

Ik had eerst al besloten om de lampen naar beneden te brengen, want met de plooi er in waren de Voyager steunen al iets hoger dan de platte exemplaren van Trumpeter. Ik moest dan wel de inkepingen overnemen, met een scherp scalpel gaat dit wel. De bovenste lamp moest meegaan.

photo 467697

De lamp was op dat ogenblik iets beter uitgelijnd. Toch vond ik het niet logisch dat de lampen er op foto's van een afgewerkt, ongewijzigd model prima uit zagen en niet in mijn verbouwing. Waren de vervangingsstukken van Voyager wel correct?

photo 467699

Wanneer het ontplooide stuk PE van Trumpeter achter dat van Voyager geplaatst wordt, is er een groot verschil merkbaar. Heel vreemd. Let op de hoek die het stuk met de glacisplaat maakt.

photo 467700

Vergelijk je het onderdeel met een foto in het boek van de BTR-70 waar bijna van recht voren naar gekeken wordt, dan komt de hellingshoek perfect overeen. Dit betekent dat het onderdeel van Voyager volledig fout vormgegeven is. Wanneer ik foto's van de BTR-80 bekijk, zie ik geen opvallende verschillen in dit stuk, dus besloot ik al zeker om in dit geval het Trumpeter stuk in de plaats te kleven.

photo 467701

Nu zit de lamp prima op zijn plek, ondanks dat ik de verlaagde locator holes van de eerste foto gebruikt heb.

photo 467702

Dan zijn de foute holes dichtgeplamuurd en daarmee kunnen we eindelijk verder naar het volgende onderdeel.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: BTR-80A
BerichtGeplaatst: zo 17 feb, 2019 2:32 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
De BTR heeft vandaag weer wat vorderingen gemaakt, maar het is niet allemaal goed nieuws.

photo 469769

photo 469768

De turret is nu af op de bewapening na. De rookpotten van Voyager zitten er al op en het geval blijft ook beweegbaar en coaxiaal. Ik heb ook 10 scharnieren geplooid vandaag en z zitten mooi op hun plek. Tot daar het succesverhaal.

photo 469766

Toen ik de loop uit de sprue haalde, bleek die wat verplooid te zijn in het midden, ondanks dat hij toch een paar millimeter dik is. Kwam dit door de slide moulding? Dat zou misschien nog te repareren zijn door tegen te plooien, al krijg je de as van de loop bij zo'n dikte moeilijk in een definitieve uitlijning. Maar dit, of de wel erg korte montagepin aan het begin van het kanon, waren niet het ergste aan deze creatie van Trumpeter. Op de foto hierboven zie je misschien al een verschil op de manier waarop het wapen is bevestigd op de mantlet. Als je kijkt waar de verbreding tegen de mantlet aan ophoudt en het verjongende gedeelte van de loop begint, dan zit dat op de foto een stuk veder naar achter, ongeveer ter hoogte van de grote PE-plaat op het model. Maar bij de loop van Trumpeter is dit stuk zeker een halve centimeter langer.

photo 469765

Ook zit de ring (is dit een fume extractor?) aan de voorkant niet op de juiste plek. De combinatie van deze drie tekortkomingen heeft mij ertoe gebracht om een aftermarketloop op te zoeken. Magic models heeft er eentje voor de BTR80-familie. Er zijn er ook meerdere voor de BMP-3 maar die zijn onbruikbaar omdat daar de 30mm vastgehecht zit aan de hoofdbewapening, de 100mm-loop.

photo 469767

Toen ik deze wat bekeek en zag dat de proporties goed waren, viel er nog een vierde verschil op. Ik dacht eerst dat de verjonging van de aftermarketloop achterwege gebleven was. De loop van Trumpeter blijkt echter een stuk te dik te zijn achteraan. De verjonging loopt ook niet door tot vooraan maar stopt ergens halverwege. Samen met deze loop heb ik ook maar een setje 7,62mm machinegeweerlopen besteld, want die van de kit was niet uitgeboord vooraan. Het is alleen nog even wachten op de aankomst van deze goodies.

photo 469770

Een volgende set van scharnieren is voorzien van te korte vleugeltjes om er de draad van 0,6 in gerold te krijgen. Die zal ik moeten verlengen, misschien snij ik de huls uit stukjes messingbuis. De plaatjes wil ik wel zo houden, daar zit lasstructuur op geëtst.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: BTR-80A
BerichtGeplaatst: di 26 feb, 2019 0:14 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
De nieuwe loop en mg zijn gearriveerd. Beide zijn van Magic Models en er is weinig werk nodig om ze op het model te installeren. Er zit zelfs nog geen lijm op, hij knelt uit zichzelf.

photo 471256

Meer is er deze week helaas nog niet aan gebeurd...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: BTR-80A
BerichtGeplaatst: ma 04 maart, 2019 1:11 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Ik heb me eens aan de figuurtjes gezet.

photo 471673

Als ik deze arm op zijn plek wilde zetten in het verlengde van de draagriem van het machinegeweer, dan zou de schouder niet op zijn plek zitten. Ik heb uiteindelijk de riem verder losgemaakt van de borst om het te doen passen.

photo 471675

Een van de hoofdjes had zo'n klein gezicht dat een vergelijking met een 1/35 figuur niet opging. Ik heb het even naast een 1/48 hoofdje gehouden en het gezicht was even hoog.

photo 471676

Voor die figuur heb ik een face/off gedaan met het hoofd van een van de Duitse figuren waar ik toch een resinhoofd voor gebruikt had. Die krijgt zo toch wat meer karakter. De andere twee vond ik al genoeg persoonlijkheid hebben. Er zijn nu nog twee machinegeweren in de set, een is voor de rechter figuur. Ik had wel wat problemen met de passing van de mutsen, volgens mij hebben ze stukjes omgewisseld tussen A, B en C want ik heb zelfs de hoofden niet kunnen plaatsen waar ze eigenlijk bedoeld waren. Ook waren er veel deellijntjes in het plastic, ik heb dus wel wat geschuurd en geplamuurd.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: BTR-80A
BerichtGeplaatst: ma 04 maart, 2019 20:13 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 27 mei, 2005 13:27 pm
Berichten: 2499
Woonplaats: Den-Haag
Mooi Steven,

Wat een werk weer, je stopt er wel een hoop tijd in zeg.
Ik vind het toch altijd wel wat hebben hoor, al die extra's.

Succes verder, Peter.

_________________
Bekijk mijn nieuwe homepage:

http://peter-stoof-modelbouw.jouwweb.nl/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: BTR-80A
BerichtGeplaatst: ma 04 maart, 2019 20:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
@ Tomska: mij interesseert de BTR voor geen moer maar het zijn de technieken die Steven telkens weer toepast en dat is wel machtig interessant om volgen. :brouw:

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: BTR-80A
BerichtGeplaatst: di 05 maart, 2019 18:41 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 27 okt, 2013 15:46 pm
Berichten: 749
Woonplaats: Nunspeet
het is weer een mooi bouwwerk. Zeker met al die PE>


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 82 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement