Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 13:19 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 54 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: AFV M24 Chaffee
BerichtGeplaatst: do 27 dec, 2018 3:11 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
photo 464306

Het lot bepaalde in 2015 dat ik een Chaffee zou gaan bouwen: https://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=23&t=46936. Ik had het diorama "Charlie from the Left!" van de groepsbouw Vietnam War ingezet op BSMC. Dit model werd door Poppy Books beloond met de manual van Tankograd over de M24 Chaffee. Toen ik even later door mijn klantenkaart een bon verkregen had bij Artobi, heb ik er deze kit van gekocht:

photo 464304

Dat bleek geen weggeworpen geld, want er zit vanalles in deze doos.

photo 464303

Eerst vallen al een paar extraatjes op: er zit niet alleen een poster met de boxart in deze doos, maar zelfs nog een "centerfold" ook!

photo 464305

Er zitten heel wat sprues in voor deze lichte tank.

photo 464307

photo 464309

photo 464310

photo 464308

De tracks krijg je in vinyl, maar ik denk dat ik er deze keer gewoon gebruik van ga maken. Er zijn nergens gietnaden op te zien. Ik weet wel dat er meerdere merken en types aftermarket tracks te krijgen zijn, moest er toch iets mis mee zijn.

photo 464311

Er zitten een aantal gedraaide onderdelen in, waarvan ik nog niet opgezocht heb waarvoor ze zullen dienen, en een springveertje.

photo 464312

Er zit wat PE bij deze kit, samen met een touwtje en de decals.

photo 464313

photo 464315

Omdat ik zeker wilde zijn dat alles voorzien was, heb ik nog een goedkope PE-set voor de kit van Italeri gekocht.

photo 464316

photo 464314

De tankstrategie van de geallieerden tijdens de oorlog maakte nog gebruik van een strikte onderverdeling in lichte, middelzware en zware tanks. Om de Chaffee in die eerste categorie onder de 20 ton te houden, kreeg die een lichtgewicht 75mm-kanon, een glacisplaat van maar 25mm dikte, de aandrijving van de M5 en de tracks van de M18 Hellcat. Er zijn er een 4700-tal van geproduceerd en ze hebben naast hun laattijdige intrede in WO2 ook nog in Korea, Algerije en zelfs het conflict in 1971 tussen Pakistan en India gevochten. De tank haalt 56 km. per uur op de weg en heeft twee Cadillac 6-cilindermotoren.

De tank op de boxart lijkt me wel wat, met die tijger er op, maar het lijkt wel of je zelf de tijgerkop moet schilderen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: AFV M24 Chaffee
BerichtGeplaatst: do 27 dec, 2018 20:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Niet iets wat ik 1 2 3 zou bouwen, maar het is wel een interessant tankje. Wat AFV nu precies met die tweede poster wil zeggen weet ik niet, maar het is in ieder geval wel een statement. :mrgreen:
Ga je die tijgerkop er wel op maken? Het lijkt me wel gaaf voor erop, maar zoiets met de hand schilderen is nogal wat werk lijkt me.

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: AFV M24 Chaffee
BerichtGeplaatst: do 27 dec, 2018 20:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Tomska schreef:
Niet iets wat ik 1 2 3 zou bouwen, maar het is wel een interessant tankje.

hehehe… in de jaren '80 heb ik zo eentje op schaal 1/1 mee gerestaureerd. :D

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: AFV M24 Chaffee
BerichtGeplaatst: do 03 jan, 2019 21:41 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 17 mei, 2013 9:04 am
Berichten: 1610
Prachtige spulletjes weer Steven.

Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: AFV M24 Chaffee
BerichtGeplaatst: vr 04 jan, 2019 10:09 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 01 mei, 2005 10:39 am
Berichten: 2205
Supermooie kit eigenlijk zo, kom je niet heel veel tegen. Ga je vast wat moois van maken!

Gr,

Jurrie


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: AFV M24 Chaffee
BerichtGeplaatst: vr 25 jan, 2019 1:31 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt voor jullie interesse, het werd dringend tijd voor een update. Ik had echter van bij de eerste bouwstap al een teleurstelling te verwerken.

photo 467327

De hull is aan de scheve kant. De voorkant staat ongeveer twee graden gedraaid ten opzichte van de achterkant, zelfs nadat er voor en achteraan een paar stukken pantserplaat in gezet zijn. Hopelijk gaat dit helemaal weg als de upper hull op zijn plek komt. Dit spoorde natuurlijk niet aan om snel verder te gaan bouwen.

photo 467328

De torsiestaven kan je allemaal onder de vloer monteren.

photo 467329

Typisch voor AFV is dat je het transmissiehuis open kan zetten en dan ook alle schroefgaten gereproduceerd krijgt. 99 procent van de bouwers kleeft dit wel meteen dicht...

photo 467330

Ze hebben de naad slim langs de lasnaad gelegd.Overal waar mogelijk zitten er ook weer fabricagetekens, zelfs onder aan de tank.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: AFV M24 Chaffee
BerichtGeplaatst: za 26 jan, 2019 8:05 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Mooie tank, heb de NM-116 versie van deze, dus een hele goede reden om deze te volgen.

De romp gaat zich wel zetten hoop ik, en anders evt opwarmen, maar dat zou ik proberen te vermijden...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: AFV M24 Chaffee
BerichtGeplaatst: di 05 feb, 2019 20:46 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Ik heb mogelijk al 1 tip voor je, Silenoz. Ik was even op zoek naar de trekhaken voor aan de hijsogen vooraan de tank. Ik vond alleen nergens zulke haken in de kit, alleen de afzonderlijke helften ervoor in een standaard sprue die AFV lijkt te voorzien voor meerdere tankkits. De volle cijfers in de handleiding wijzen op deze sprue maar de stap waar je beide helften combineert, slaan ze over.

photo 468537

Ik ben ook te weten gekomen waarvoor de metalen buisjes bij de kit zijn. Deze worden gebruikt om een beweegbare ophanging te maken.

photo 468539

photo 468540

photo 468538

Er zit echter geen vering in, dus je moet het nog steeds in een van deze standen vastlijmen. Dit dient niet om de track aan te spannen, want de idler is op zich ook nog eens verstelbaar. Het vasthechten van de schokdempers is wel een lastig klusje, het wordt met kleine plastic spijkertjes gedaan en die denderen steeds een paar keer uit het gat waar je ze in wil hebben.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: AFV M24 Chaffee
BerichtGeplaatst: za 09 feb, 2019 10:49 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 05 dec, 2014 21:19 pm
Berichten: 159
Woonplaats: Arnhem
Hey Steven,

Mooie kit kwa detaillering, en een geinig tankje.
Ik kan mij nog herinneren dat er op kazerne Seedorf eentje stond bij de achteringang binnen het hek,
ter hoogte van het HMT. Volgens mij bij 103 Verkenners.
Ben benieuwd hoe deze gaat worden.

Patrick.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: AFV M24 Chaffee
BerichtGeplaatst: di 12 feb, 2019 8:08 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt voor de reactie, Patrick. Ik heb deze waarschijnlijk nog niet in het echt gezien, of er moest er een in het legermuseum gestaan hebben. Toen ik dat laatst bezocht, had ik zelfs nog niet van deze tank gehoord.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 54 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement