Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 10:29 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Battle of Hastings 1:16
BerichtGeplaatst: ma 05 nov, 2018 21:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
De kogel is dan toch door de kerk, ik ga eens een figuur proberen te schilderen. Iedere keer als ik hier kijk dan zie ik van die hele mooie dingen en dan denk ik "dat wil ik ook kunnen". Nu is het dan zover dat ik het zelf ook ga proberen. Mijn interessegebied ligt niet bij de relatief moderne soldaten maar figuren uit de middeleeuwen of de vikingen trekken mij dan wel heel erg. Ach, zo heeft iedere gek zijn gebrek zullen we maar denken.

Het uitzoeken van een geschikt figuur valt eigenlijk nog niet mee. Ik zie heel veel mooie buste's maar ik weet niet goed of een buste nu moeilijk is of niet. Ik heb voor onderstaand figuur gekozen omdat daar niet zoveel kleuren inzitten in mijn optiek en het daarom misschien wat eenvoudiger is. Ach, we zullen het zien.

Wat wil ik gaan schilderen? Deze dus

photo 459266

Ik zit de laatste tijd veel te youtuben en daar heb ik zeer bruikbare tips gezien en ook een werkwijze die mij wel aanspreekt.
Zaterdag is mijn pakketje binnen gekomen en dit trof ik daar in aan.

photo 459267


Ik ga hier rustig mee beginnen en zal wel niet snel werken zoals gewoonlijk maar dat hoeft ook niet.
Hopelijk kunnen jullie mij rijkelijk voorzien van tips en aanwijzingen als het niet helemaal goed gaat. Ik kan hier echt wel alle hulp bij gebruiken.

Als eerste ga ik dit nu even in een badje doen en dan komende week in de primer spuiten. Ik moet trouwens nog wel veel overtollig resin weghalen voor het primen maar dat komt wel goed.

Bedankt voor het kijken en tot de volgende keer.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 06 nov, 2018 20:17 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21303
Woonplaats: Bodegraven
Voor je gaat wassen en primeren, dryfit alles goed, desnoods met houtlijm alles vastzetten. Boor in de onderdelen gaten zodat je daar iets aan kan zetten waarmee je de buste beet kan houden.

Ik weet niet waarmee je gaat schilderen, maar zou als eerste het gezicht gaan doen. Het is wel een ooie buste en de uitdaging gaat in de helm zitten. Meestal moet je de contrasten iets feller maken dan je gevoel aangeeft, omdat je vaak de buste op een afstandje bekijkt.

Ik moet wel zeggen dat de boxart de buste geen recht doet, je cape is nogal grof geschilderd, lijkt het wel

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 07 nov, 2018 0:33 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
De passing met dryfitten valt mij helemaal niet tegen, ik kan deze eigenlijk gewoon wel goed noemen. De helm past naadloos en de armen gaan ook goed.

Het is mijn bedoeling om met acryl te gaan schilderen. Waarom weet ik niet maar dat lijkt mij wat makkelijker.

De onderdelen zijn inmiddels al schoon en op staafjes gezet voor het vasthouden. Nu nog in de primer en dan kan binnenkort aan de slag.

Ik heb er zin in :D

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 07 nov, 2018 8:22 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21303
Woonplaats: Bodegraven
Het is in olieverf en in acryl "makkelijk" alleen zijn het totaal verschillende technieken.
Persoonlijk zou ik als beginner voor olieverf kiezen, omdat je met de nat in nat methode veel sneller resultaat krijgt met shadow en highlights, waardoor je die zaken onder de knie krijgt.

Met bustes kom je m.i. niet weg met basiskleur, washes en drybrush. Tuurlijk, je krijgt een heel leuk figuurtje, maar het is het dan net niet. Net zoiets als tegenwoordig een militair voertuig maken en dan totaal geen verwering. :lol:

Beetje het ei en een beetje zout, zonder zout is het ei best te eten, maar het zout maakt het af

net als.....................nou ja, er zijn nog 100 andere voorbeelden te noemen :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 12 nov, 2018 22:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Bert, ik kan natuurlijk met olieverf gaan beginnen maar dan moet ik later weer overstappen. Het zijn mijn inziens toch aparte technieken dus ik begin toch maar met Acryl en dan zie ik wel of het goed gaat.

De primer is gespoten en omdat het best een donker figuur wordt heb ik gekozen voor zwarte primer. Toen een nat palet gemaakt en verf gepakt. Ik heb gebruik gemaakt van Vallejo verfen te weten, basic skin tone, beige red, red leather en off white.

De grondverf is gespoten
photo 459879

Ik zie dat het zwart niet echt zwart is op de foto dus even beter op de witbalans letten.

Ik heb een basislaag opgezet met basic skin tone. De schaduwen zijn een basic skin tone met een klein beetje red leather. Toen met sterk verdunde verf geprobeerd om de schaduw en de basis wat meer naar elkaar te brengen. Met off white heb ik de basiskleur wat lichter gemaakt en geprobeerd om highlights aan te brengen. Ik heb alleen de indruk dat deze niet helemaal uit de verf komen en dat ik dit nog een keer moet doen. Als laatste heb ik de lippen gedaan met red leather. In levende lijve ben ik eigenlijk best wel tevreden op de highlights na. De ogen zijn trouwens met off white geschilderd maar deze zijn nog niet klaar.

photo 459883

photo 459882

photo 459881

photo 459880

Tips en opmerkingen zijn zeer welkom.

Bedankt voor het kijken en tot de volgende keer.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 14 nov, 2018 14:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 22 jul, 2014 10:25 am
Berichten: 1395
Woonplaats: Hardenberg
Mooie buste heb je uitgekozen om het figuur schilderen eens te proberen.
Ik ga je volgen. helaas kan k je niet van veel nuttige info voorzien omdat ik zelf ook nog maar mijn eerste figuur onder handen heb.

Grtz Arjan

_________________
This thing we call failure it's not the act of falling down but staying down


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 14 nov, 2018 20:50 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21303
Woonplaats: Bodegraven
Ferry
de basis is er maar je kan er nog veel meer uithalen

Op de eerste foto zie je al waar je schaduwen aan kan brengen bij de ogen en in de plooien van de neus naar de mond, onder de onderlip kan je ook wat schaduw aanbrengen.

als je langs de bovenkanten van het oogwit een heel dun zwart lijntje schildert
en aan de onderkant dus de bovenkant van het onderste ooglid wat roodrozer maak.
Aan de binnenzijde van de ogen een donkerder kleur (dus tussen neus en oog) aanbrengen die je onder de wenkbrouw laat weglopen,
de zijkanten van de neus ook iets donkerder maakt.
lichte walvorming onder de ogen
Dan met enkele laagjes verdunde basiskleur verder gaan om alles naar elkaar te brengen. Dit mag echt verdund zijn en zal je ca 10 laagjes gaan kosten.
Daarna met een wat verdund wit de bovenkanten van de wangen, puntje van de neus, bovenzijkant van de neusvleugels.
een dus lijntje wit langs de bovenlip, klein puntje bovenmidden onderlip.

Oei, das een mand vol huiswerk, kijk maar wat je er mee doet. Voordeel van acriyl is, als je dit veerdund aangebracht hebt, het vaak overschilderbaar is zonder veel detailsverlies

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 15 nov, 2018 0:02 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Arjen, als je wat ziet dan kun je het gewoon zeggen hoor. Ik moet het nog leren en van opmerkingen plaatsen kun je zelf ook leren.

Bert, dank voor de tips. In de rimpels bij de ogen, de plooien van neus naar mondhoek en de onderkant van de wangen heb ik al schaduwen toegepast. Ik begrijp dat dat niet helemaal uit de verf komt dus ik zal ze iets duidelijker proberen te maken. De overige tips ga ik zeker toepassen. Alleen moet ik even kijken of ik de neus wel veel moet oplichten, hier komt dat stukje van de helm overheen dus ik denk dat dat niet teveel opgelicht hoeft te worden.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 15 nov, 2018 8:20 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21303
Woonplaats: Bodegraven
De boxart geeft trouwens precies mijn punten aan, kijk eens goed daarnaar en probeer de diverse lagen van het gezicht eens te ontleden, met de tips van mij. Dit is vaak een betere oefening dan klakkeloos te doen wat ik of anderen zeggen. Ik bekijk namelijk ook elk figuur wat ik zie op die manier, zo probeer ik elke keer iets te ontdekken ten opzichte van mijn werk en geloof het of niet, maar ik zie toch vaak meer dan 10 verbeterpunten. Kijk op die manier eens naar de modellen van de grote jongens, vergroot het beeld op je PC, dan zie je vaak goed hoe zij dingen doen.

Figuurschilderen (en andere technieken) leer je m.i. niet van youtube filmpjes, daar gaat het heel snel en het enige wat je dan gaat doen is domweg copieren. Je moet het zelf aanvoelen en de technieken snappen, dan kom je vaak al verder EN je weet dan vaak wel een oplossing als het weer eens de verkeerde kant opgaat (persooonlijke ervaring hoor :lol: :lol: )

Net als bij chipping, rainmarks, etc. Ik heb vaak het gevoel dat er maar wat gedaan wordt, en hoewel de techniek er dan wel is, ontbreekt het toch soms aan logica. Kijk daarom naar de 1/1 modellen, die geven het juiste weer.
Bij figuren mag je echter wel een beetje overdone doen, want kijk je in je omgeving, zie je zelden gezichten met zoveel nuances.

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement