Modelbrouwers.nl modelbouw
http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/

Messerschmitt Bf 108B (Heller 1/72) KLAAR!
http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=98&t=16295
Pagina 1 van 5

Auteur:  Biggles [ do 17 apr, 2008 22:10 pm ]
Berichttitel:  Messerschmitt Bf 108B (Heller 1/72) KLAAR!

De Java groepsbouw is al lekker aan de gang. :D Zelf heb ik momenteel erg weinig tijd, lange dagen, druk druk druk, etc.

Laat ik nu in ieder geval eens beginnen met het voorstellen van mijn project; De 1/72 Heller Messerschmitt Bf 108B.

Een Duitse Messerschmitt in Nederlandse dienst? Jazeker... Het gaat hier om een toestel van Dhr De Sturler welke 2e hands in Australie werd gekocht. In 1940 zijn diverse ex-civiele toestellen gebruikt door de KNIL. Gemilitariseerde privé vliegtuigen waarvan de eigenaren zich vrijwilig in dienst begaven. Ze werden ingezet binnen het Depot Vliegtuigafdeling (van de Lodestars) voor het vervoer van stafpersoneel. Naast de Me-108, vlogen er ook nog 2 Waco's en één Fairchild R24. Volgens het boek "40 jaar luchtvaart in Indie" van Gerard Casius en Thijs Postma is de Me-108 gevorderd, eb voor gebruik door de KNIL nog in revisie genomen. (Lekker nieuw camouflage jasje zonder weathering, etc :wink: )

De Me-108 is in gebruik genomen met de militaire registratiekenmerken MT-928. Volgens Camouflage en Kentekens werden deze toestellen geheel voorzien van de camouflage "Jongblad" (overeenkomend met de Ryan STM-2's) en natuurlijk met oranje driehoeken :P .

Nu is zo'n volledig jongblad schema natuurlijk erg saai :? Ook zijn er helaas geen foto's van de militaire Me-108, dus een klein beetje "eigen inbreng" kan dus geen kwaad. Diverse andere KNIL toestellen hebben rondgevlogen in een jongblad kleurtje MET een aluminiumkleurige lak aan de onderzijde. Mijn Me-108 ga ik waarschijnlijk dus ook voorzien van een alu onderzijde. En aangezien er geen bewijsfoto's zijn, kan het ook nog wel eens gewoon historisch verantwoord zijn.

Genoeg getypd, tijd voor het kitje zelf. Het is een Heller klasieker geworden. Het kleinste toestel van deze groepsbouw; 145,8 mm spanwijdte met een lengte van 115 mm. (oftewel 1:1, 10,5 m en 8,28m).

De doos en inhoud;


Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding

Auteur:  henny [ do 17 apr, 2008 23:29 pm ]
Berichttitel: 

Kijk aan dat is een kist die ik nog niet ken, lijkt wel een sportvliegtuigje
(als je hem wit zou schilderen zou het zomaar kunnen)
maar de maat van de kist maakt natuurlijk niet uit.

Ik heb trouwens ja gestemd , en waarom , nou als jij denkt dat het
""historisch"" verantwoord is kan ik daar niets tegenin brengen
wegens gebrek aan bewijs.

Het valt me trouwens op dat er erg weinig foto,s rondzwerven op het
www van dat gebied uit die periode.

veel succes met de kit

Groeten Henny

Auteur:  Biggles [ do 17 apr, 2008 23:48 pm ]
Berichttitel: 

De Me-108 is inderdaad ook veel gebruikt als civiel/sportvliegtuig. Vandaar dat zo'n veel voor militaire doeleinden gebruikt toestel dus civiel aangekocht kon worden in Australie.
Afbeelding

Afbeelding


Als je googled op de Me-108 vind je ook zeer veel civiele toestellen. Tevens is de Me108 in meerdere versie in Licensie gebouwd; oa in Frankrijk met Renault motor. De uiteindelijk en ultieme Me-108 "kloon" heeft zelfs een neuswiel onderstel :shock: . En zelfs deze niet lijkende look-a-like achterklein neven van de Bf-109 vliegen (helaas) nog wel eens rond als Me-109 neppert... :?

En inderdaad; "Size doesn't matter..."


(Kwam vandaag toevallig ook nog zo'n oud tijdgenootje en concurrent op bezoek op EHGG, ook toevallig in een wit jasje; deze prachtige Miles Messenger. Helaas geen eigen camera mee :cry: )

Afbeelding

Auteur:  Shake [ ma 21 apr, 2008 20:29 pm ]
Berichttitel: 

Leuk kistje! Heller blinkt niet altijd uit in erg gedetailleerde modellen, maar ze brengen (brachten?) wel veel modellen uit die andere fabrikanten links laten liggen. Hetzelfde geldt trouwens voor Airfix. Meestal zijn de modellen eenvoudig, maar goed gelijkend met het origineel.

In de poll heb ik "ja" gestemd, een alu onderkant is wat minder eentonig en laat iemand maar eens bewijzen dat het niet zo was 8) .
De vleugel doet al heel sterk aan de Bf 109 denken.

Gr. Sjaak

Auteur:  Biggles [ zo 27 apr, 2008 22:42 pm ]
Berichttitel: 

Eindelijk weer even de tijd en rust gevonden om even iets te brouwen...

Eerst maar eens even een paar onderdelen uit de frames gehaald en "netjes' gemaakt. Even een snelle dry fit levert al het volgende resultaat op;

Afbeelding

Passing is zo op het oog goed. Blijft allemaal wel erg klein... :shock:
Het zachtere platic bevalt me op zich ook wel, makkelijk te bewerken.

Inmiddels ben ik begonnen met het verfen van het interiuer. Bij dit ex-prive toestel zonder referentie materiaal kan je lekker een beetje je eigen gang gaan. :wink: Maar de volgende kleuren wilde ik een beetje aanhouden;

Afbeelding

Auteur:  david [ di 29 apr, 2008 13:40 pm ]
Berichttitel: 

Waar is dat draaiwiel voor aan de linker kant?

Auteur:  Biggles [ di 29 apr, 2008 21:41 pm ]
Berichttitel: 

Eeeuh :shock: Goede vraag...

Persoonlijk denk ik een trimwiel, voor het trimmen/verstellen van een trimvlak, hoogstwaarschijnlijk van de elevator. Wel een beetje groot uitgevallen.
Kan me niet voorstellen dat dit wiel wordt gebruikt voor het bedienen van je landingsgestel... maar dat zou ook nog kunnen. (zie nog niet echt een knop of hendel voor het cyclen van je L/G)

Auteur:  1.JaVA_Platypus [ wo 30 apr, 2008 0:04 am ]
Berichttitel: 

Ik ben een tijdje vliegtuig monteur geweest (nee, niet op de 108 ;)) en ik ben er 95% zeker van dat dit het trimwiel voor de elevator is. Er zijn heel veel vliegtuigen die elevator trim hebben, soms zelfs net zulke grote wielen als hier. De 108 is ook een vrij klein vliegtuije, mischien lijkt het wiel daarom wel zo groot?

Auteur:  Biggles [ wo 30 apr, 2008 0:12 am ]
Berichttitel: 

Hier nog zo'n sleutelaar, kleine luchtvaart... :wink:

Nu ik nog een keer kijk, zie ik trouwens een 2e wiel (ook met ketting) erachter zitten, zou het dan echt zo'n luxe toestel geweest zijn met meerdere trims... :wink:

Edit; Net even gespiekt bij de Bf 109, daar zit in de cockpit op die plek ook een vergelijkbare dubbel wiel. Het ene wiel is inderdaad de trim. (niet een klein vlakje, maar je complete stabilo wordt getrimd :shock: ) en het andere wiel is voor de bediening van de flaps.
Zou die grote "handrem" dan toch voor je onderstel zijn? :? (RTFM! :wink: )

Blijft wel een groot trimwiel voor zo'n klein ding. Blijkbaar waren ze in die tijd nog niet zo sterk...

Auteur:  Sid de Koning [ wo 30 apr, 2008 10:21 am ]
Berichttitel: 

Ik ben vrijwel 100% zeker van dat dit wiel inderdaad een trimwiel is.

Een groot trimwiel maakt het volgens mij makkelijk om hele kleine correcties aan de trimtabs te geven. Die ik overigens niet goed kan zien op de foto's van de kit. Alleen de aileron trim tabs zie ik, en waarschijnlijk zijn die van het type fixed trim tab. Ofwel, alleen op de grond te verbuigen naar de goed stand. Blijft dan over rudder en elevator. Rudder zou je ook nog wel fixed kunnen hebben, maar elevator praktisch gezien niet. Bij veranderend gewicht (brandstof) heb je andere trim nodig.

Ik vermoed dat de middelste 'knuppel', welke geheel in het vooronder staat, het L/G bedient en/of de flaps...

Gr.
Sid

Pagina 1 van 5 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/