Shake schreef:
Op de foto ziet je faded olive drab er wel érg bruin uit, in het echt is het een stuk groener.
Interessante opmerking Sjaak, waar ik graag even op inhaak.
De kleurstelling van het Oudblad-Jongblad houd mij en velen al lang bezig.
In diverse topics o.a. over de Buffalo en in deze groepsbouw zie je dit steeds terugkomen.
Vóór 1987 werd algemeen aangenomen dat de combinatie Dark Green-Dark Earth en Light grey juist was.
In de periode daarna is er veel info boven water gekomen hetgeen uiteindelijk rond 1997 werd vastgelegd
als Oudblad-Jongblad in de welbekende kleurenbijbel "Camouflage & Kentekens".
Tot op heden is dit het standaardwerk als het gaat om de Nederlandse schema's.
Ook ik heb dit uiteindelijk als leidraad genomen voor de kleurkeuze voor mijn Lodestar.
Met nadruk schrijf ik uiteindelijk omdat ik hier heel veel informatie over heb uitgezocht en vergeleken om tot
een weloverwogen keuze te komen.
Even kort door de bocht:
Men stelt dat de Lodestars zijn afgeleverd in Amerikaanse standaardkleuren Olive Drab en Medium Green.
Gezien de druk op de vliegtuigleveranties heeft men mogelijk hiervoor gekozen in plaats van de Indische
kleuren Oudblad- Jongblad zoals die in Indië ter plaatse werden aangebracht op b.v. de Hawk en de Glenn Martins.
De Amerikaanse kleuren zouden redelijk overeenkomen met de Indische tinten.
Zelf heb ik de indruk dat het huisgemaakte Indische Oudblad een meer groenere kleur was dan Olive Drab geweest zou kunnen zijn.
Ik schrijf met opzet "zou kunnen zijn" om twee redenen:
1. Niemand weet exact hoe de kleur Oudblad eruit heeft gezien.
De archieven en recepten zijn verloren gegaan en de onderzochte wrakstukken geven geen 100% uitsluitsel.
Je opmerking "in het echt was het een stuk groener" komt mijnsinziens voort uit de veronderstelling (die ik trouwens wel deel)
dat het een groenige tint was.
Op diverse fora leeft de discussie hierover regelmatig op en ik verwacht ook nog wel nieuwe inzichten in de toekomst.
2. De door de Amerikanen aangebrachte Olive Drab, zoals toegepast als alternatief voot Oudblad,
is een rare kleur met uiteenlopende eigenschappen.
De kleurechtheid bleek in de praktijk instabiel en diverse fabrikanten hadden hun eigen receptuur.
Het is berucht om de neiging tot verkleuren in een enorme variatie aan tinten varieërend van grijs, groen, bruin, rood en
alles wat daartussen zit.
Ter onderbouwing heb ik wat foto's van de B-25 van de SKHV bijgeplaatst die zijn gemaakt onder vergelijkbare weersomstandigheden.
De eerste is uit 2003. De tweede is recent geplaatst ergens in dit forum. Kon de bron effe niet meer achterhalen,sorry.
Het gaat hier dus om moderne vliegtuiglakken die blijkbaar zelfs onder Westeuropese condities al stevig verkleuren.
Terug naar de Lodestar.
C&K adviseert de volgende kleuren:
Blz. 220
"5.6 De groen tinten" Jongblad = FS34092 = Medium Green = X114 of H149
Blz.221
"5.8 De bruine tinten" Oudblad = FS34088 = Olive Drab = X111, X112, X113 of H66
Humbrol H66 als versgespoten Olive Drab vind ik persoonlijk veel te grijs en daarom gaat mijn voorkeur uit naar de Xtracolor 112.
Voor de Lodestar ben ik niet over één nacht ijs gegaan.
Vanwege de van oorsprong Amerikaanse kleuren heb ik uiteindelijk gekozen voor de combinatie X114 + X113.
Hierbij is meegenomen dat dit hoogglansverf is en dat de Humbrolalternatieven door het aanbrengen van P+ nog
donkerder zouden gaan kleuren.
Daarnaast vind ik deze bron het meest betrouwbaar:
http://www.youtube.com/watch?v=jl1pJssdpu0&feature=relatedDit is het YouTube-filmpje dat G1-reaper boven water heeft gehaald.
De kleuren zijn niet helemaal jofel maar het is duidelijk een groene en een grijsachtige kleur.
Gezien de datering van de film is de getoonde Lodestar nog vrij nieuw.
Om Sjaaks opmerking over het "bruinige" te staven, heb ik gisteren wat modellen buiten in de zon gezet om
de tinten te kunnen vergelijken die ik in afgelopen 22 jaar heb toegepast.
Expres in de zon, om zo de kleuren onder verschillende lichtcondities te kunnen bekijken.
Op de foto staan:
- Een Curtiss Interceptor , Rareplanes, gebouwd in 1985.
Gespoten in olijfgroen Humbrol 86 en Dark Earth Humbrol 29.
Grijze onderzijde naderhand overgeschilderd in aluminium.
- Een Brewster Buffalo, Tamiya, gebouwd in 1988.
Gespoten in Medium Green 42 Humbrol Auth. HU1 en Olive Drab Humbrol 155.
- Een Glenn Martin, Williams Bros., gebouwd in 1999.
Gespoten in Medium Green 42 Humbrol Auth. HU1 en Olive Drab Humbrol 155.
- De Lodestar, gespoten in Xtracolor Medium Green X114 en Faded Olive Drab X113, dit is de meest groene variant
van de Xtracolor Olive Drabs.
Mijn model toont de kist aan het eind van z'n loopbaan, dus ook mede daarom voor de Faded gekozen.
Zoals je ziet valt het met het "bruinige" van het OD op de Lodestar nog wel mee maar ook het verschil tussen
de kleur op eerste en de tweede opname.
Opvallender vind ik de verschillend tussen het Medium Green van de Lodestar en dat op de Buffalo en Martin.
X114 is echt een groene kleur. Zo groen ben ik eerlijkgezegd ook op kleurenfoto's van Amerikaande kisten
nooit tegengekomen.
Toch komt het behoorlijk overeen met het groen van het YouTubefragment.
Door de intensiteit van het groen oogt het X113 Faded Olive Drab hierdoor m.i. nog bruiner.
De Humbrol 155 is weer een ietsje groener dan X113.
De Iliad kleurenstaalkaart geeft Humbrol gelijk. Voor de niet meer verkrijgbare Humbrol HU1 zijn ook H116 of H149 goede alternatieven.
Ook H155 matched vrijwel exact met de lichtste Typical Faded Example Olive Drab van Iliad.
De kleurtjes zijn nu natuurlijk nog maagdelijk. Het uiteindelijke resultaat wordt zichtbaar na het verweren e.d..
Resumerend kunnen we stellen dat belichting een hoop doet en dat kleurkeuze een heel persoonlijke kwestie is.
Shake schreef:
Ben je er al uit, driehoeken of vlaggen?
Nee, misschien moet ik er een polletje tegenaan gooien maar gezien de "schijnbare" rust in de groepsbouw doe ik dat niet.
Zaterdag ontmoet ik weer wat medebouwers en hoop hier wat wijzer van te worden.
Nou 't is weer een heel verhaal geworden maar ik vind dit dermate boeiend dat ik het er wel voor over heb.
Het vergroten van je kennis over het onderwerp dat je bouwt zie ik als één van de leukste aspecten van deze hobby.
Groeten,
Paul