Modelbrouwers.nl modelbouw
http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/

Lockheed Lodestar, update 13:"AANVULLENDE INFORMATIE
http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=98&t=16036
Pagina 7 van 12

Auteur:  KitBoy [ di 10 jun, 2008 12:40 pm ]
Berichttitel: 

Was me ook al opgevallen ben inderdaad heel benieuwd. Vooral ook naar dat boek over de Fokker DVII :) .

Groetjes, Nico

Auteur:  g-1reaper [ di 10 jun, 2008 23:02 pm ]
Berichttitel: 

De discussies volgende op de diverse fora waaraan Gerard Casius deelneemt kan ik je vertellen dat dit waarschijnlijk een boek wordt met zeer veel nieuwe inzichten!

Auteur:  Paulus de Boskabouwer [ ma 16 jun, 2008 23:59 pm ]
Berichttitel: 

Hier weer een bericht met de stand van zaken betreffende de Lodestar.
Het project is nu negen weken onderweg en dit is toevallig de negende update.

In het weekend ben ik flink aan het vijlen, schuren en plamuren geweest.
Ik heb geen kwast aangeraakt.
Het model van SpecialHobby vraagt het nodige geduld voor er geschilderd kan worden.
De oppervlaktedetails zijn vergelijkbaar met Hasegawa maar de passing gaat richting Airfix en dan uit de jaren zestig.
Het is bijzonder belangrijk regelmatig je onderdelen proef te passen ("dry-fitten") om verrassingen te voorkomen.
Zoals reeds genoemd zijn vrijwel alle onderdelen te dik met als gunstige uitzondering het glaswerk.
Dit betekend dat alles dunner gemaakt moet worden:
Vleugel- en staartachterranden, wieldeuren en luchtinlaten springen hierbij het meest in het oog.
Veel kleiner onderdelen hebben ook een vrij tapse vorm. Dit heeft te maken met het "lossend "ontwerp van
de spuitgietmal vermoed ik. Ook hier het nodige vijl- en schuurwerk dus.

Omdat ik al voorzien had dat er nogal wat aan geschuurd moest worden heb ik zolang mogelijk de romp en
de vleugels apart gehouden zodat alles goed hanteerbaar en bereikbaar bleef.
Met een X-Actozaagje zijn vrijwel alle paneellijnen weer hersteld.

Afbeelding
De vleugel gaat "koud" tegen de romp, voor de stevigheid zijn extra profielen aangebracht

Afbeelding
De vleugeldikte is te dun in vergelijking met de vleugelwortel op de romp.
Daartoe heb ik in de vleugel twee verticale schotjes gelijmd om de vleugelhelften iets uit elkaar te duwen.


Afbeelding
De cockpitkap past na iets vijlen redelijk goed maar is wat te klein en sluit niet mooi aan op de romprug
(je ziet echt alles op zo'n macro-foto, wat een rommel :?)


Afbeelding
aan de onderzijde is vooral veel plamuur nodig bij de motorgondels en het staartstuk

Afbeelding
wieldeur en luchtinlaat zijn aangepast qua vorm en dunner gemaakt

Afbeelding
:!: De uitlaat van de KNIL-uitvoering L18-40 verschilt wezenlijk van de C-60 uit de doos.
De uitlaatpijp is versmald en 5 mm ingekort en er is een zijwaartse opening gemaakt, m.b.v. onderdeel 13 (wordt nog opengeboord).
Op het spruitstuk komen nog zes kieuwen.


Afbeelding
De kenmerkende Lockheedstaart is aan de achterzijde dunner gemaakt en de hoogteroeren zijn losgezaagd (staan nog iets ongelijk, komt goed).
De overgang naar de romp vraagt wat aandacht.


Afbeelding
Hoera, weer een hoogtepuntje, de vleugels zitten er tegenaan.
Direct na het aanbrengen de vleugels fixeren met Tamiyatape en uitlijnen


Afbeelding
Deze kit werd mede mogelijk gemaakt door Alabastine

Al met al best een hoop werk maar ik vind het echt een mooi vliegtuig en dat houdt de moed erin.
Als er vragen, opmerkingen zijn of kritiek is , schroom niet om te reageren!

Groeten,
Paul

Auteur:  Ron Kootje [ di 17 jun, 2008 9:14 am ]
Berichttitel: 

De motoren kun je nu nog in die gondels steken? verder ziet het er mooi en strak uit

Auteur:  KitBoy [ di 17 jun, 2008 9:41 am ]
Berichttitel: 

Is dit weer één van je grapjes :wink: !?

Verder mooi schuur en plamuur werk!

groetjes, Nico

Auteur:  1.JaVA_Platypus [ di 17 jun, 2008 17:44 pm ]
Berichttitel: 

Haa, een mindere bouwer zou door al dat plamuren en schuren de moed verliezen. Maar Paulus knutselt gewoon lekker door! :wink:

Ik zie dat de aansluiting van de vleugels op de vleugelwortel nog niet optimaal is. Ik hoop dat er nog wat plamuur in de tube zit!

Auteur:  DAffIE [ di 17 jun, 2008 17:56 pm ]
Berichttitel: 

das een fikse verbetering!
en zoals Java platypus al zei, de mindere brouwer zou al gauw de moed verliezen. ik zou het zelf ook niet meer overzien hebben. maar jij brouwd lekker door.
veel succes verder.
greetz, DAffIE

Auteur:  Shake [ di 17 jun, 2008 18:45 pm ]
Berichttitel: 

Soo heee, die is goed met plamuur :shock: . Wat een werk! Ziet er allemaal erg netjes uit. Zoals 1.JaVA_Platypus al zei; nog "even" de vleugelwortels glad afwerken en dan is het hopelijk tijd voor een verflaag.

Gr. Sjaak

Auteur:  david [ di 17 jun, 2008 22:53 pm ]
Berichttitel: 

Er zit nog bijna geen verf op maar ik vind hem nu al prachtig afgewerkt. Mooi staaltje schuren en plamuren!

Auteur:  Paulus de Boskabouwer [ zo 22 jun, 2008 23:26 pm ]
Berichttitel: 

Ron Kootje schreef:
De motoren kun je nu nog in die gondels steken? verder ziet het er mooi en strak uit


Ron,

De motoren schuiven over de gondels heen, dus niet erin.
Dat is ook de reden waarom ik ze nog niet gemonteerd heb.
Er zit n.l. geen enkel referentiepunt of nokje zodat je al gauw de motoren in de verkeerde stand monteert.
Zodra ik klaar ben met de laatste plamuur- en schuurbehandelingen gaan de motoren ertegenaan.
Door ze gelijktijdig te plaatsen zijn ze ook goed onderling uit te lijnen voordat de lijm droog is.
Helaas heb ik dit weekend niets aan de Lodestar kunnen doen.
Hopelijk is er komende week nog wel wat tijd beschikbaar want ik wil graag verder.

Groeten,
Paul

Pagina 7 van 12 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/