Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 2:58 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 115 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 17 aug, 2008 23:06 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2168
De ren-je-rot-tussenstand van dit moment:
er zijn vooral op schildergebied wat verderingen gemaakt.

Door de primerlaag kwamen nog wat ongerechtigheden naar voren die weggewerkt moeten worden voor het spuiten.
Afbeelding

Onderzijde is inmiddels gespoten in mat aluminium.
Afbeelding

Tussendoor alvast wat handschilderwerk gedaan
Afbeelding

Wielen basislaag: Revell R9 Anthraciet
Propellernaaf: mix Humbrol Metalcote Matt Aluminium 72001 + H147 light grey
Spinnerdop: Humbrol Metalcote Polished Aluminium 72002
Propellerbladen: Mat zwart H33
Propellertips: Trainer Yellow H24
Dit zijn de basiskleuren.
E.e.a. wordt later nog realistischer gemaakt door b.v. een wash over de naaf en wat verwering en drybrush-accenten aan
de propellerbladen.

Pauls' Palet voor de buitenkant:
Afbeelding
Humbrol Metalcote 72001 Matt Aluminium voor de onderzijde
Verse Metalcote is vrij kwetsbaar :arrow: rustig laten drogen en voorzichtig hanteren
Oudblad: Xtracolor X112 Olive Drab bovenzijde +
Xtracolor X113 Olive Drab "faded" bovenzijde
Jongblad: Xtracolor X114 Medium Green camouflage bovenzijde

De planning is als volgt:
Na het spuiten van het aluminium wordt de onderzijde afgeplakt.
Vervolgens de bovenzijde in Olive Drab X112.
Dan "highlighten" van vlakken die aan verwering onderhevig waren met Faded Olive Drab.
Afplakken camouflageschema.
:!: controleer voor een ML-KNIL-Lodestar altijd de foto's welk van de twee patronen gevoerd werd.
Tenslotte spuiten van camouflage in X114.

Ik zit nog te dubben of ik de hele kist in de P+ ga zetten.
Als de bovenzijde goed lukt met de hoogglans Xtracolor hoeft eigenlijk alleen de alu onderzijde in de P+ voor de decals.

Groeten,

Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 18 aug, 2008 12:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Ah, Paul is ook weer terug :D .
Fijn dat er eindelijk een eind is gekomen aan de plamuur werkzaamheden! De alu onderkant ziet er in ieder geval mooi strak uit.
Citaat:
Ik zit nog te dubben of ik de hele kist in de P+ ga zetten.
Als de bovenzijde goed lukt met de hoogglans Xtracolor hoeft eigenlijk alleen de alu onderzijde in de P+ voor de decals.

Mijn ervaring met Xtracolor is dat een P+ laag niet nodig is. Ik betwijfel zelfs of het voor de onderkant nodig is, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen. Ben benieuwd of je de Lodestar vóór het begin van de strategische bommenwerper groepsbouw af krijgt? (niet dat dat persé moet...... :wink: )

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 22 aug, 2008 23:19 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2168
Deze week lekker opgeschoten met het spuiten van de Lodestar.
Bijna iedere dag een kleurtje kunnen spuiten.

Afbeelding
De provisorische spuitplek in de garage

Na de aluminium onderzijde te hebben afgeplakt is de gehele bovenzijde in de Olive Drab gezet.
De volgende dag zijn met Faded Olive Drab de "highlights" aangebracht om zo het verkleurde effect er in te krijgen.
Door de overspray oogt het oppervlak daarna wel iets matter.

Gisteren heb ik het camouflage patroon afgeplakt met kneedgum en tape.
De scheiding tussen het Jongblad en Oudblad is vrij scherp, vergelijkbaar met het RAF- schema uit die tijd.
De hele handel afplakken met KIP-/ Tamiya-tape leek mij veel werk en net weer een te strakke afscheiding op te leveren.
Dus ben ik op zoek gegaan naar een soort kneedgum waarmee het patroon vlot op de kist gezet kan worden.

Afbeelding
Dit vond ik bij de Action, een setje van vier pakjes kneedgum voor wel €0,82.

Er zitten drie pakjes op de Lodestar.
Het was wel een gok of het spul geen sporen achterliet of mogelijk raar ging doen met de verf.
Uiteindelijk ging het allemaal probleemloos.
Afbeelding
Rolletjes maken, aanbrengen en de rest afplakken.
Handiger is het om het oppervlak tussen de rolletjes te bedekken met Maskol o.i.d. maar dat had ik effe niet in huis.

Vandaag het Jongblad gespoten met m'n single-action Badger:
Afbeelding

En dan het leukste werkje:

:lol: uitpakken! :lol:

Afbeelding

Afbeelding
Het schema uit Camouflage & Kentekens heb ik als uitgangspunt genomen en waar nodig gematched met de foto's van de LT9-18.

Afbeelding

Ik ben zelf wel tevreden over het resultaat al zeg ik het zelf.
Bij vorige spuitklussen met Xtracolor moest ik nogal eens wat overnieuw doen vanwege spetters e.d..
Nu ging het allemaal prima.

Spuitdruk, spuitafstand en verdunnen gaan bij mij allemaal een beetje op gevoel.
De optimale viscositeit is vergelijkbaar met melk.
De verf verdun ik met een mix van 50% wasbenzine en 50% terpentine.
(Terpentine is bij de Action trouwens de helft goedkoper dan bij de Bouwmarkt maar dit terzijde).

Volgende klusjes zijn wat puntjes bijwerken en het decals aanbrengen voorbereiden.

Groeten,

Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 23 aug, 2008 12:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Ziet er strak uit, zeker als je weet hoeveel plamuur er onder de verflaag zit! Op de foto ziet je faded olive drab er wel érg bruin uit, in het echt is het een stuk groener.
Ben je er al uit, driehoeken of vlaggen?

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 24 aug, 2008 14:36 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2168
Shake schreef:
Op de foto ziet je faded olive drab er wel érg bruin uit, in het echt is het een stuk groener.


Interessante opmerking Sjaak, waar ik graag even op inhaak.

De kleurstelling van het Oudblad-Jongblad houd mij en velen al lang bezig.
In diverse topics o.a. over de Buffalo en in deze groepsbouw zie je dit steeds terugkomen.
Vóór 1987 werd algemeen aangenomen dat de combinatie Dark Green-Dark Earth en Light grey juist was.
In de periode daarna is er veel info boven water gekomen hetgeen uiteindelijk rond 1997 werd vastgelegd
als Oudblad-Jongblad in de welbekende kleurenbijbel "Camouflage & Kentekens".
Tot op heden is dit het standaardwerk als het gaat om de Nederlandse schema's.
Ook ik heb dit uiteindelijk als leidraad genomen voor de kleurkeuze voor mijn Lodestar.
Met nadruk schrijf ik uiteindelijk omdat ik hier heel veel informatie over heb uitgezocht en vergeleken om tot
een weloverwogen keuze te komen.

Even kort door de bocht:
Men stelt dat de Lodestars zijn afgeleverd in Amerikaanse standaardkleuren Olive Drab en Medium Green.
Gezien de druk op de vliegtuigleveranties heeft men mogelijk hiervoor gekozen in plaats van de Indische
kleuren Oudblad- Jongblad zoals die in Indië ter plaatse werden aangebracht op b.v. de Hawk en de Glenn Martins.
De Amerikaanse kleuren zouden redelijk overeenkomen met de Indische tinten.
Zelf heb ik de indruk dat het huisgemaakte Indische Oudblad een meer groenere kleur was dan Olive Drab geweest zou kunnen zijn.
Ik schrijf met opzet "zou kunnen zijn" om twee redenen:

1. Niemand weet exact hoe de kleur Oudblad eruit heeft gezien.
De archieven en recepten zijn verloren gegaan en de onderzochte wrakstukken geven geen 100% uitsluitsel.
Je opmerking "in het echt was het een stuk groener" komt mijnsinziens voort uit de veronderstelling (die ik trouwens wel deel)
dat het een groenige tint was.
Op diverse fora leeft de discussie hierover regelmatig op en ik verwacht ook nog wel nieuwe inzichten in de toekomst.

2. De door de Amerikanen aangebrachte Olive Drab, zoals toegepast als alternatief voot Oudblad,
is een rare kleur met uiteenlopende eigenschappen.
De kleurechtheid bleek in de praktijk instabiel en diverse fabrikanten hadden hun eigen receptuur.
Het is berucht om de neiging tot verkleuren in een enorme variatie aan tinten varieërend van grijs, groen, bruin, rood en
alles wat daartussen zit.
Ter onderbouwing heb ik wat foto's van de B-25 van de SKHV bijgeplaatst die zijn gemaakt onder vergelijkbare weersomstandigheden.

De eerste is uit 2003. De tweede is recent geplaatst ergens in dit forum. Kon de bron effe niet meer achterhalen,sorry.
Afbeelding
Afbeelding
Het gaat hier dus om moderne vliegtuiglakken die blijkbaar zelfs onder Westeuropese condities al stevig verkleuren.

Terug naar de Lodestar.
C&K adviseert de volgende kleuren:
Blz. 220 "5.6 De groen tinten" Jongblad = FS34092 = Medium Green = X114 of H149
Blz.221 "5.8 De bruine tinten" Oudblad = FS34088 = Olive Drab = X111, X112, X113 of H66
Humbrol H66 als versgespoten Olive Drab vind ik persoonlijk veel te grijs en daarom gaat mijn voorkeur uit naar de Xtracolor 112.

Voor de Lodestar ben ik niet over één nacht ijs gegaan.
Vanwege de van oorsprong Amerikaanse kleuren heb ik uiteindelijk gekozen voor de combinatie X114 + X113.
Hierbij is meegenomen dat dit hoogglansverf is en dat de Humbrolalternatieven door het aanbrengen van P+ nog
donkerder zouden gaan kleuren.
Daarnaast vind ik deze bron het meest betrouwbaar:
http://www.youtube.com/watch?v=jl1pJssdpu0&feature=related

Afbeelding
Dit is het YouTube-filmpje dat G1-reaper boven water heeft gehaald.
De kleuren zijn niet helemaal jofel maar het is duidelijk een groene en een grijsachtige kleur.
Gezien de datering van de film is de getoonde Lodestar nog vrij nieuw.

Om Sjaaks opmerking over het "bruinige" te staven, heb ik gisteren wat modellen buiten in de zon gezet om
de tinten te kunnen vergelijken die ik in afgelopen 22 jaar heb toegepast.
Expres in de zon, om zo de kleuren onder verschillende lichtcondities te kunnen bekijken.
Op de foto staan:
- Een Curtiss Interceptor , Rareplanes, gebouwd in 1985.
Gespoten in olijfgroen Humbrol 86 en Dark Earth Humbrol 29.
Grijze onderzijde naderhand overgeschilderd in aluminium.

- Een Brewster Buffalo, Tamiya, gebouwd in 1988.
Gespoten in Medium Green 42 Humbrol Auth. HU1 en Olive Drab Humbrol 155.

- Een Glenn Martin, Williams Bros., gebouwd in 1999.
Gespoten in Medium Green 42 Humbrol Auth. HU1 en Olive Drab Humbrol 155.

- De Lodestar, gespoten in Xtracolor Medium Green X114 en Faded Olive Drab X113, dit is de meest groene variant
van de Xtracolor Olive Drabs.
Mijn model toont de kist aan het eind van z'n loopbaan, dus ook mede daarom voor de Faded gekozen.

Afbeelding
Afbeelding

Zoals je ziet valt het met het "bruinige" van het OD op de Lodestar nog wel mee maar ook het verschil tussen
de kleur op eerste en de tweede opname.
Opvallender vind ik de verschillend tussen het Medium Green van de Lodestar en dat op de Buffalo en Martin.
X114 is echt een groene kleur. Zo groen ben ik eerlijkgezegd ook op kleurenfoto's van Amerikaande kisten
nooit tegengekomen.
Toch komt het behoorlijk overeen met het groen van het YouTubefragment.
Door de intensiteit van het groen oogt het X113 Faded Olive Drab hierdoor m.i. nog bruiner.

De Humbrol 155 is weer een ietsje groener dan X113.
De Iliad kleurenstaalkaart geeft Humbrol gelijk. Voor de niet meer verkrijgbare Humbrol HU1 zijn ook H116 of H149 goede alternatieven.
Ook H155 matched vrijwel exact met de lichtste Typical Faded Example Olive Drab van Iliad.

Afbeelding

De kleurtjes zijn nu natuurlijk nog maagdelijk. Het uiteindelijke resultaat wordt zichtbaar na het verweren e.d..
Resumerend kunnen we stellen dat belichting een hoop doet en dat kleurkeuze een heel persoonlijke kwestie is. :wink:

Shake schreef:
Ben je er al uit, driehoeken of vlaggen?


Nee, misschien moet ik er een polletje tegenaan gooien maar gezien de "schijnbare" rust in de groepsbouw doe ik dat niet.
Zaterdag ontmoet ik weer wat medebouwers en hoop hier wat wijzer van te worden.

Nou 't is weer een heel verhaal geworden maar ik vind dit dermate boeiend dat ik het er wel voor over heb.
Het vergroten van je kennis over het onderwerp dat je bouwt zie ik als één van de leukste aspecten van deze hobby.


Groeten,
Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 24 aug, 2008 20:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Oeps, bezorg ik jou even een hoop typewerk!
Wat ik eigenlijk bedoelde te zeggen was dat de kleur op de foto's bruiner was dan de kleur in het potje van Xtracolor :) . Op de buitenfoto's is het alweer een stuk minder bruin.
De verschillen die je nu hebt laten zien zijn wel opvallend. Gevoelsmatig lijken de kleuren zoals op de Glenn Martin me het meest realistisch, maar dat kan ik nergens mee staven.
Op het filmpje is inderdaad een echte groene kleur te zien, dus waarschijnlijk zit je op het goede spoor. Het medium green springt er nu wel erg uit, maar waarschijnlijk wordt dit met een laag mat eroverheen minder.
Citaat:
Zaterdag ontmoet ik weer wat medebouwers en hoop hier wat wijzer van te worden.

Brouwersdag?

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 24 aug, 2008 20:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 0:04 am
Berichten: 2229
Woonplaats: Gooische matras!
Ik zie dat je aardig onderzoek heb gedaan naar de kleuren oud en jong-blad. Daar kunnen we allemaal van leren. 8)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 25 aug, 2008 12:43 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2168
Shake schreef:
Oeps, bezorg ik jou even een hoop typewerk!

Tja, soms ga ik een beetje te diep in op de details. blijkbaar wil ik graag volledig zijn. :wink:

Shake schreef:
Wat ik eigenlijk bedoelde te zeggen was dat de kleur op de foto's bruiner was dan de kleur in het potje van Xtracolor :) . Op de buitenfoto's is het alweer een stuk minder bruin.

Klopt, dat wilde ik ook aantonen samen met de mogelijkheid dat het in het echt ook wel eens bruinachtig OD geweest zou kunnen zijn.

Shake schreef:
De verschillen die je nu hebt laten zien zijn wel opvallend. Gevoelsmatig lijken de kleuren zoals op de Glenn Martin me het meest realistisch, maar dat kan ik nergens mee staven.

De Glenn Martins zijn in Indië overgespoten in Oudblad (en een aantal ook met een patroon van Jongblad).
Dit Oudblad was geen U.S. Olive Drab maar een eigen kleur, vandaar de groenere tint.

Shake schreef:
Citaat:
Zaterdag ontmoet ik weer wat medebouwers en hoop hier wat wijzer van te worden.

Brouwersdag?.

Nee, ik ga eerst naar "De Start" van de IPMS in Aalsmeerderbrug.
Vervolgens even luchtvaarthobbyshoppen. Misschien als de tijd het toelaat dat ik nog naar de Brouwersdag kom. Beetje jammer dat deze evenementen gelijktijdig zijn.

JaVA_Platypus schreef:
Daar kunnen we allemaal van leren.

Graag gedaan. Ik pretendeer niet dat ik het allemaal bij het rechte eind heb maar dat ik wel over de materie nagedacht heb.
En die inzichten wil ik best delen met anderen. Da's het mooie van dit forum.


Groeten,

Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 25 aug, 2008 13:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Het gaat er naar uitzien dat ik zaterdag óók ga komen (was nog erg twijfelachtig). Ik zal dan mijn twee modellen voor deze groepsbouw meenemen. Misschien kan e.e.a. "life" vergeleken worden.

Groetjes, Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 25 aug, 2008 22:42 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2168
Effe iets anders, ik wil een sludgewash aanbrengen in de paneellijnen.
Omdat de kist nog versgespoten is, zou ik dit bij voorkeur doen met b.v. een wash op waterbasis, liefst met Revell AquaColor.
De mat aluminium onderzijde zet ik eerst in de P+.

Ik ben benieuwd of Aquacolor ook zover te verdunnen is dat het nog effect heeft als wash.
Heeft iemand hier ervaring mee of is er een beter alternatief?

@ Kitboy: ga je naar de Brouwersdag of naar De Start?

Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 115 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement