Hier weer een bericht met de stand van zaken betreffende de Lodestar.
Het project is nu negen weken onderweg en dit is toevallig de negende update.
In het weekend ben ik flink aan het vijlen, schuren en plamuren geweest.
Ik heb geen kwast aangeraakt.
Het model van SpecialHobby vraagt het nodige geduld voor er geschilderd kan worden.
De oppervlaktedetails zijn vergelijkbaar met Hasegawa maar de passing gaat richting Airfix en dan uit de jaren zestig.
Het is bijzonder belangrijk regelmatig je onderdelen proef te passen ("dry-fitten") om verrassingen te voorkomen.
Zoals reeds genoemd zijn vrijwel alle onderdelen te dik met als gunstige uitzondering het glaswerk.
Dit betekend dat alles dunner gemaakt moet worden:
Vleugel- en staartachterranden, wieldeuren en luchtinlaten springen hierbij het meest in het oog.
Veel kleiner onderdelen hebben ook een vrij tapse vorm. Dit heeft te maken met het "lossend "ontwerp van
de spuitgietmal vermoed ik. Ook hier het nodige vijl- en schuurwerk dus.
Omdat ik al voorzien had dat er nogal wat aan geschuurd moest worden heb ik zolang mogelijk de romp en
de vleugels apart gehouden zodat alles goed hanteerbaar en bereikbaar bleef.
Met een X-Actozaagje zijn vrijwel alle paneellijnen weer hersteld.
De vleugel gaat "koud" tegen de romp, voor de stevigheid zijn extra profielen aangebracht
De vleugeldikte is te dun in vergelijking met de vleugelwortel op de romp.
Daartoe heb ik in de vleugel twee verticale schotjes gelijmd om de vleugelhelften iets uit elkaar te duwen.
De cockpitkap past na iets vijlen redelijk goed maar is wat te klein en sluit niet mooi aan op de romprug
(je ziet echt alles op zo'n macro-foto, wat een rommel )
aan de onderzijde is vooral veel plamuur nodig bij de motorgondels en het staartstuk
wieldeur en luchtinlaat zijn aangepast qua vorm en dunner gemaakt
De uitlaat van de KNIL-uitvoering L18-40 verschilt wezenlijk van de C-60 uit de doos.
De uitlaatpijp is versmald en 5 mm ingekort en er is een zijwaartse opening gemaakt, m.b.v. onderdeel 13 (wordt nog opengeboord).
Op het spruitstuk komen nog zes kieuwen.
De kenmerkende Lockheedstaart is aan de achterzijde dunner gemaakt en de hoogteroeren zijn losgezaagd (staan nog iets ongelijk, komt goed).
De overgang naar de romp vraagt wat aandacht.
Hoera, weer een hoogtepuntje, de vleugels zitten er tegenaan.
Direct na het aanbrengen de vleugels fixeren met Tamiyatape en uitlijnen
Deze kit werd mede mogelijk gemaakt door Alabastine
Al met al best een hoop werk maar ik vind het echt een mooi vliegtuig en dat houdt de moed erin.
Als er vragen, opmerkingen zijn of kritiek is , schroom niet om te reageren!
Groeten,
Paul