Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 18:21 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 46 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 15 jun, 2008 13:50 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 28 maart, 2006 0:16 am
Berichten: 1208
Al een tijdje niet gekeken bij de groepsbouw maar dit is een leuk project!
Ik snapte al niket dat Aires een wheekbay setje voor de Hasegawa A-4 uitbracht (het origineel bevat toch veel detail) maar ik zie nu pas dat de gunbay erbij inbegrepen zit.
Deze blijf ik even volgen.

Succes ermee (ook op persoonlijk vlak btw)

Michiel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 15 jun, 2008 16:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 20 jul, 2005 20:26 pm
Berichten: 5697
Woonplaats: Rijssen
mooie details en goede foto's dat is ook wat waard.

_________________
Bert
______________________________________________________________________________
Onthoud de 5 P's =>Proper Planning Prevents Poor Performance !


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 22 jun, 2008 21:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 18 aug, 2005 10:16 am
Berichten: 2232
Woonplaats: Beekbergen
Inmiddels is de schietstoel afgemaakt.

Tevens heb ik her en der op de romp wat dingen weg geplamuurd die er voor een -E niet horen te zijn. Bv. wat naden op de staart die de locatie aangeven voor onderdelen vóór een -F. Een luchtinlaat aan de linkerkant die er alleen tot/met de -C zat.

Nadat ik de bovenste helften van de vleugel had vastgelijmd kwam ik erachter dat er een enorme kier tussen de vleugel en de romp was ontstaan. De vleugelbolling was te weinig geworden.. Na wat breekwerk heb ik de bolling kunstmatig wat weten te verhogen met een stukje plastic, zodat het nu wel goed aansluit.

Na alle moeit met de Aires set, kon ik het niet laten om e.e.a. aan het landingsgestel te doen,
Aangezien het neuswiel een lange gammele constructie is tezamen met een redelijk ballast in de neus en droptank, heb ik het niet aangedurfd om het neuswiel te corrigeren (losmaken) en blijft dus in één geheel met de strut. Waarom doet Hasegawa en vele anderen dat nou?
In ieder geval heb ik de hydraulische leidingen gemaakt, tie-downs, jacking points, ventielen en de elektrische bedrading voor het taxilicht. Tevens wat kleine verbeteringen aan de deuren van het landingsgestel.

Om te kijken of er nog plamuur nodig is op de vleugel heb ik de wielbakken op een nieuwe manier afgeplakt, t.w. met natte tissue. En dat staat nu te drogen. Ben benieuwd.

En net als de F-8E zitten er ook overal sinkmarks etc. Ook daar ben ik mee bezig geweest.

De Walleye's heb ik ook in elkaar gezet en gedryfit onder de vleugels om te kijken of e.e.a. wel paste. Gelukkig wel.

De refuelprobe van Hasegawa is krom.. Voor het geval dat ik het niet recht krijg, heb ik van metaal reeds een vervangende stang gemaakt. Moet ik t.z.t. alleen nog de nozzle overzetten.

Zoals eerder geschreven zijn beide inlaten (Hasegawa en de speciale Cutting Edge) niet goed. De CE is een iets gekrompen versie van de Hase, waardoor deze iets meer van de romp gemonteerd zou moeten worden. De Hase intake bestaat uit 3 delen, wat natuurlijk ook naden geeft. Het ergste is echter het binnenste gedeelte van de intake (waar de fan zit), dit heeft Hasegawa te smal gemaakt, en wel bijna 3mm! Daardoor zit er een goed zichtbare overgang aan de binnenkant van het intake-kanaal. Dit moet ik nog zien te herstellen met plamuur. En dan maar kijken welke intake ik uiteindelijk ga gebruiken.

Gr.
Sid

De cockpit..
Afbeelding

Afbeelding

De ESCAPAC 1A-1 schietstoel..
Afbeelding

Tussen de vleugelhelften zit wat plastic om de bolling te verhogen.. (het grote stukje was even voor het dryfitten aanwezig)..
Afbeelding

voor..
Afbeelding

na..
Afbeelding

_________________
Als al het andere niet lukt, lees dan de handleiding...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 15 jul, 2008 22:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 18 aug, 2005 10:16 am
Berichten: 2232
Woonplaats: Beekbergen
Ah, progressie...

De intake, onderdeel D12, is bijna 3! mm te smal. Hierdoor sluiten de intakeducts links en rechts niet goed aan, en is er een behoorlijke naad in de intake te zien. Zelfs door die twee nauwe kanalen!

Dus plamuur. Maar hoe? Want de gehele intake behoort strak off-white gespoten te worden en het fan-blad aluminium, net als de as die hier uitsteekt. Dus eerst de fan gespoten, afgeplakt, romphelften aan elkaar (hierdoor moest de neuswielbak er ook al in, en heb ik e.e.a. van de vleugels afgezaagd om i.i.g. de neuswielbak er alvast goed in te krijgen, al met al een hoop passen en meten). Nadat de romp in elkaar zat, een hoop plamuur in de kieren naast de intake, en schuren maar. Nu is e.e.a. nagenoeg naadloos en toonbaar. Als het droog is, kan de tape van de fan af en kan de as ook geplaatst worden. Vervolgens gaan de intakeducts links en rechts erop, en kan ik die ook plamuren aan de buitenkant, want ja, ook daar is het weer nodig. Past net niet, maar wel net teveel. Maar beter dan de Cutting Edge intakeducts, want die passen nog veel minder.

En doordat de romp dan in elkaar zit, steekt er wel ergens iets uit wat er niet hoort...
De bovenkant van het instrumentenpaneel (glareshield). Aangezien de cockpit en neuswielbak, beide van Aires, maar op één manier in elkaar passen, kon het niet anders dan dat het glareshield iets boven de rest uitstak. Niet zo fraai dus, dus moet ik dat maar camoufleren met wat wijnlood o.i.d.

Verder ben ik enkele uren bezig geweest met informatie vinden over de centerline droptank van de Skyhawks... En er is heel weinig (niets) te vinden over de 400 Gallon droptank. Wel ben ik er achter dat de droptanks van Hasegawa zelfs al iets te klein zijn voor een 300 Gallon versie. Vooralsnog is de Monogram droptank (of misschien de Hobbycraft) de beste keuze om om te bouwen naar een 400 Gallon. Deze Mono tank wordt mogelijk gemaakt door Jeroen_R90S! Hartelijk dank Jeroen!

Gr.
Sid

Hier is wel redelijk te zien hoeveel te smal (lees: plamuur) er nodig is...
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het 'fraaie' glareshield van Aires..
Afbeelding[/url]

_________________
Als al het andere niet lukt, lees dan de handleiding...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 18 jul, 2008 11:41 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 23 sep, 2005 15:51 pm
Berichten: 987
Modelbouw gaat bijna een dure hobby worden met zoveel plamuur :wink:
Wel erg netjes opgelost vindt ik.

Bij het zien van je cockpit en de wielophanging valt toch iedere keer mijn mond open. Ik blijf het fantastisch vinden. Hoop ze eens in het echt te kunnen bewonderen.

Groeten,
Asmodi :twisted:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 18 jul, 2008 12:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 30 jun, 2008 13:06 pm
Berichten: 622
Sidney de Koning schreef:
Verder ben ik enkele uren bezig geweest met informatie vinden over de centerline droptank van de Skyhawks...


heb je hier wat aan?

Afbeelding

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 18 jul, 2008 12:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 18 aug, 2005 10:16 am
Berichten: 2232
Woonplaats: Beekbergen
Ja, hier heb ik wel wat aan! Wanneer ik weer terug ben van mijn reis, ga ik er gelijk aan verder!

Gr.
Sid

_________________
Als al het andere niet lukt, lees dan de handleiding...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 18 jul, 2008 16:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Dit ziet er wel heel mooi opgelost uit, misschien dat Monogram daarom geen intake gemaakt heeft en zich er op de gemakkelijke manier afgemaakt heeft ;)

Toch wel slordig, helemaal van Cutting Edge! (al ben ik zelf toch al niet zo'n fan van dat merk)

Groeten en succes, hopelijk komt de tank snel aan, misschien heb ik hem te weinig gefrankeerd?! :oops:

Groeten Jeroen

PS Snauzer, ook ik heb hier veel aan, er staat namelijk precies op hoever de slats uit horen te steken! :)

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 26 jul, 2008 11:52 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 18 aug, 2005 10:16 am
Berichten: 2232
Woonplaats: Beekbergen
Helaas is de Mono tank van Jeroen in de post kwijtgeraakt. Gelukkig heb ik ook een Hobbycraft tank weten te ritselen, en deze ziet er exact uit als de tank in de tekeningen van Snautzer! Enige twijfel heb ik over de inhoud van deze tank. Er staat bij standaard droptank van 450 Gallon, en de A-4 kon, naar mijn informatie, maximaal de 396 Gallon tank vervoeren. Ik moet e.e.a. nog verifieren a.h.v. foto's. Maar in ieder geval een uitstekende basis, aangezien deze toch groter is dan de te kleine Hase tanks.

De intake's zitten er inmiddels op, behalve de voorste intakelips. Spuit wel zo makkelijk rood straks :)

De canopy en de windshield zitten er op, waarbij de canopy tijdelijk vast zit, want ik wil deze uiteindelijk ook geopend maken. En de pasvorm is ook net niet je dat.

De Eduard masks zijn wederom (zie Crusader) net niet groot genoeg. Het enige wat wel past is het middenstuk van het windshield. Gelukkig maar, want dat is bij deze kit dan ook wel het moeilijkste.
De rest met Kabuki-tape afgeplakt en zojuist met Mr.Color tire-black gespoten.

De vleugels zitten inmiddels ook aan de romp vastgelijmd. Tevens heb ik de onderdelen waar de guns uitsteken ook vastgelijmd, en hier was nogal wat plamuur bij nodig. Deze onderdelen, zijn gewoonweg tè klein..

De vleugelvoorranden van de Skyhawks hadden niet de opstaande rand waar de slats tegenaan zouden lopen als ze retracted waren.
Ik vermoed dat Hasegawa hier niet onderuit kwam om het mogelijk te maken dezelfde slats ook in de ingetrokken stand vast te kunnen lijmen.
Dus heb ik hier een dun plastic stripje opgelijmd om e.e.a. wat reëler te maken.

Gr.
Sid

laatste foto van de intake
Afbeelding

zijkant aangebracht
Afbeelding

hase vs hobbycraft
Afbeelding

de Eduard masks.. :cry:
Afbeelding

Afbeelding

oude vleugelvoorrand met opstaande rand..
Afbeelding

na wat geklungel.. inmiddels ligt het witte plastic aan het oppervlak gelijmd, conform het oude profiel, en is de kier weg..
Afbeelding

Afbeelding

_________________
Als al het andere niet lukt, lees dan de handleiding...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 31 jul, 2008 21:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 18 aug, 2005 10:16 am
Berichten: 2232
Woonplaats: Beekbergen
Na enig afplak- en spuitwerk.. slechts een klein beetje overspray boven de rechtervleugel.. grrr.. morgen!

Gr.
Sid

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

_________________
Als al het andere niet lukt, lees dan de handleiding...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 46 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement