Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 21:41 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 51 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 12 jan, 2008 16:59 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 25 dec, 2007 20:51 pm
Berichten: 127
Woonplaats: Moerbeke-Waas
op een rustige zaterdag tussen de examenleerstof door had ik wel wat tijd over, dus in de auto en naar Lochristi :wink:

had een klein lijstje mee van welke ik allemaal wel leuk vond, maar nog geen 5 minuten binnen en zag direct al men nr 1 dat ik wou, de F111 dus!

Citaat:
De General Dynamics F-111 Aardvark is waarschijnlijk een van de meest controversiële vliegtuigtypen ooit gebouwd. Het toestel werd ontworpen als eerste swing wing-jager/bommenwerper voor de USAF en USN. Tijdens de oorlog in Vietnam was het toestel eigenlijk nog in de ontwikkelingsfase en werd het veel te vroeg actief ingezet. Het toestel kenmerkte zich doordat de bemanningsleden (1 vlieger en 1 weapons controller} naast elkaar zaten. Een ander kenmerk was zichtbaar bij uitgeklapt landingsgestel; de 2 enorme zijwielen en een relatief klein neuswiel.

De F111 is in de periode 1968-1970 actief ingezet tijdens de Vietnamoorlog. Doordat het toestel veel te vroeg in zijn ontwikkeling werd ingezet verwierf het de naam van onbetrouwbaar toestel.

Tijdens operatie Eldorado Canyon, de luchtaanval op Libië, werden met groot succes F111F's en EF111A Ravens ingezet ter misleiding van de Libische radar en raketafweer. Hiervan ging er tijdens de actie 1 met de bemanning verloren.

Ook tijdens operatie Desert Storm in Irak werden 18 Ravens en 50 FB111A's ingezet die meer dan 900 missies hebben gevlogen. Hiervan ging er 1 met de bemanning verloren, niet tijdens acties maar door een ongeluk.



best een leuke geschiedenis dacht ik wel, en het heeft toch over vietnam gevlogen blijkbaar (al dan niet met succes :wink: )

anyway de pics you've all been waiting for
de boxart
Afbeelding

het overdreven grote boekje met 9 stappen, uitgetekend over 5 pagina's ofzo
Afbeelding

klein decalvelletje en wat doorschijnend plasticwerk
Afbeelding

de uiteindelijk raampjes
Afbeelding

Afbeelding

en dan nog wat bommetjes en andere toebehoren
Afbeelding

en toen ik in de winkel stond zag ik ook deze, men absoluut lievelingsvliegtuig dus heb hem dan ook maar meteen gekocht voor later :wink:
Afbeelding


Laatst bijgewerkt door AvaLoN op vr 08 feb, 2008 18:07 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 12 jan, 2008 17:51 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 apr, 2006 16:38 pm
Berichten: 8797
Woonplaats: Utrecht
Gaat snel hier met deze, na zijn eerste kitje begint het koopspook al flink te werken :P

Aparte kist die hier nog niet vaak gepasseerd is, ik volg weer ;)

Even off-topic vraagje, je schrijft dat je naar Lochristi ging. Bij Verborgh dus? En kan ik daaruit terecht afleiden dat je ook in Gent studeert? :P

_________________
Afbeelding
Mijn verslagen
Modelbrouwers.nl broncode: Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 12 jan, 2008 18:22 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 25 dec, 2007 20:51 pm
Berichten: 127
Woonplaats: Moerbeke-Waas
BBT schreef:
Even off-topic vraagje, je schrijft dat je naar Lochristi ging. Bij Verborgh dus? En kan ik daaruit terecht afleiden dat je ook in Gent studeert? :P


inderdaad bij Verborgh ja..
en studeer inderdaad in gent, 3de jaar prof. bachelor Chemie/Chemie(chemische technologie) op Hogent, met name vooral het CTL gebouw (voskenslaan dus) :wink:

on topic
de kist is trouwens heel gedetailleerd vind ik, en bij het uitsnijden/fitten past 't ook allemaal perfect.
voorbeelden volgen nog wel ooit


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 12 jan, 2008 18:55 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 12 feb, 2007 19:18 pm
Berichten: 1279
Inderdaad een leuke kit, succes met deze. Nog niet vaak langsgeweest. Stuur me svp nog even een PB-tje met je gegevens (staat in Sticky) dan kan ik deze verwerken!

Sven


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 12 jan, 2008 19:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 18 aug, 2005 10:16 am
Berichten: 2232
Woonplaats: Beekbergen
Gave kist die Aardvarks... Succes!

Is dit een F-111A? De doos zegt er niets over... In Vietnam hebben enkel de A's gevlogen.

Gr.
Sid

_________________
Als al het andere niet lukt, lees dan de handleiding...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 12 jan, 2008 19:36 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 12 feb, 2007 19:18 pm
Berichten: 1279
Sidney de Koning schreef:
...De doos zegt er niets over... .


Misschien zijn er meerdere versie's van te bouwen? Ik weet niet of er veel verschil tussen de versie's zit. Revell brengt o.a. een F-16B uit dat eigenlijk een F-16A is, alleen leveren ze er wat meer onderdelen bij. Misschien is dat bij deze kist ook???

Sven


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 12 jan, 2008 20:06 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 25 dec, 2007 20:51 pm
Berichten: 127
Woonplaats: Moerbeke-Waas
de doos zegt dit inderdaad niet, maar het bijhorende boekje wel dus..
denk trouwens dat de bijnaam Aardvark enkel voor de A versie van tel was, kan verkeerd zijn

Afbeelding


en zoals sven al aanhaalde, veel verschil zit er toch niet tussen de versies..

als ik het goed versta waren de meeste modificaties immers aan de electronica,avionica etc, omdat vooral hier de A serieus tekort kwam

wiki zegt dit
Citaat:
Door de jaren heen werden F111's in diverse types uitgebracht:

* F111A (dec 1968) Aardvark was de oorspronkelijke experimentele 1e versie; deze vertoonde nog veel gebreken en werd onder druk veel te vroeg in Vietnam ingezet. Er traden veel storingen op en al snel kreeg het de reputatie van een onbetrouwbaar toestel.

* RF111A (dec 1967). Een experimentele onbewapende tactische verkenningsversie met aangepaste avionica en een camerapod in het bommenruim. Dit project is wegens gebreken gestaakt. Er zijn er slechts 4 gebouwd.

* EF111A Raven (mrt 1977) deze had de spotnaam Spark Vark. Uitvoering bestemd voor elektronische oorlogvoering en de vervanger voor de verouderde Douglas EB-66. De Raven was uitgerust met een zeer effectief AN/ALQ 99E elektronisch stoorsysteem in het bommenruim en een dikke kenmerkende antenne boven in de staart. Van dit type zijn er totaal 40 gebouwd.

* F111B (okt 1965). Een marine luchtverdediging versie. Vanaf het begin waren er door het gewicht van het vliegtuig echter al problemen bij de start vanaf het vliegdek. Het project is daarom gestaakt in 1971. Er werden er 8 gebouwd waarvan er 3 tijdens tests verloren gingen.

* F111C (april 1966). Een aangepaste swingrole luchtverdedigingsjager/bommenwerper/fotoverkenner voor de Australische luchtmacht (RAAF) ter vervanging van de verouderde English Electric Canberra's. De F111C is uitgerust met verbeterde avionica en sterkere motoren. Van dit type werden 50 stuks aan de RAAF geleverd waarvan momenteel 40 nog steeds in gebruik zijn. De geplande datum voor uitfasering is gesteld op 2012.

* F111D (mei 1970). De sterk verbeterde versie van het oorspronkelijk model met nieuwe Pratt & Whitneys P9's en een verbeterd computersysteem. Dit toestel was eigenlijk het eerste met een digitale 'glass' cockpit. Er zijn 96 toestellen van dit type gebouwd.

* F111E (mei 1969). De universeel ingezette tactische multirole jager/bommenwerper. Deze (TAC) versie was uitgerust met P&W P3 motoren en een APQ 113 forward looking attack radar voor lucht grond doeleinden.

* F111F (okt 1971) Dit was de laatste tactische (TAC) versie. De toestellen van dit type hebben ook vanaf Lakenheath AB (UK) de aanval op Libië uitgevoerd. Hierbij ging 1 toestel met bemanning verloren. Tevens is dit type met succes voor vele precisiebombardementen ingezet in operatie Desert Storm. Hierbij waren er geen verliezen.

* FB111A (mrt 1968) De strategische bommenwerper (SAC) versie van de USAF. Uitgerust met een verstrekte en langere romp, sterkere P&W TF30 motoren en het nieuwe Mark2B avionica subsysteem bestaande uit digitale computers, een nieuwe aanvalsradar en navigatiesysteem. De standaard wapenlast bestond uit 2 B43 atoombommen met een lading van 100 kiloton. Van dit type werden er 130 gebouwd; de meeste waren gelegerd op USAF bases in Engeland en Duitsland.

* FB111B (feb 1971) was een doorontwikkeling op de FB111A met General Electric turbofan motoren, het toegevoegde Short Range Attack Missile (SRAM) wapensysteem, Have Quick UHF radio en een nieuw electronic counter measure (ECM)systeem.

* F111G Een trainerversie t.b.v. de RAAF. Hiervan werden 10 gebouwd.

* F111H Een interimversie van General Dynamics ingezet als prototype voor het B1 Lancer project. Deze versie kwam niet verder dan de tekentafel.

* F111K Deze versie was bestemd voor de RAF na het afblazen van het BAC TSR-2 project. Er waren in eerste instantie 120 besteld maar de RAF liet de order vanwege de hoge kosten vallen. Er waren slechts 2 afgebouwd.


dus vooral de computersystemen en motoren werden gewijzigd als we dit mogen geloven :wink:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 12 jan, 2008 20:21 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 12 feb, 2007 19:18 pm
Berichten: 1279
Haha, tik je in bij wikipedia "aardvark" krijg je een aardvarken

Afbeelding

Sven


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 13 jan, 2008 18:16 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 25 dec, 2007 20:51 pm
Berichten: 127
Woonplaats: Moerbeke-Waas
ja ik type dan ook F111 in ofzo :wink:

anyway een snelle dryfit
de wings kunnen dus ook naar binne vouwen zoals bij de F14 etc
en qua grootte vergeleken met men MiG3.. wat raar is is dat allebei 1:72 zouden moeten zijn, maar wat een verschil zeg! doet me twijfelen aan 1 van de 2 makers eigelijk :)
Afbeelding

voorbeeldje van details, is toch leuk
kan ook zijn dat ik dat gwoon niet gewoon ben :roll:
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 13 jan, 2008 18:38 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 12 feb, 2007 19:18 pm
Berichten: 1279
Wat zijn de afmetingen van de kit? Het is immers moeilijk in te schatten op deze manier.

Details zijn inderdaad leuk. Ik zal van mijn A-7A ook wat shots maken v.d. details. Erg mooi bij die kit.

Sven


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 51 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement