Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 14:51 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 104 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: kleine vriezer
BerichtGeplaatst: zo 30 maart, 2008 2:41 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 02 feb, 2008 2:23 am
Berichten: 547
Woonplaats: tilburg
wat is jou vriezer klein :shock:
als je draden krijgt word je uitgangsmateriaal te heet dus ipv naschuren wat in dit geval inderdaad korter duurt als opnieuw invriezen zou ik zeggen invriezen en fijnere korrel schuurpapier met hoger toeren tal in kortere tijd minder slijtage wel meer warmte dus sneller terug in de vriezer of minder materiaal der af .

heel erg mooi verslag trouwens ...
tot nu toe leuk om te lezen en wijzer te worden

nog ff zeiker over je roest ja daar word t erger van !!...
ondanks je toelichting lijkt mij best veel daar der gelopen word (vlak voor de stoellen en bij de pedalen ) over de tranen plaat zal alleen naast de tranen een klein beetje te zien zijn (ja ik werk in de metaal )
die hoek waar die lijn staat klopt inderdaad wel maar waar de voeten staan tijdens t zitten/instappen iets meer de roest weg daar kisten/werkschoenen
behalve klompen
juist op dat stuk de roest weg slijten
daar zou ik iets meer metaalkleur mischien zelfs met modder vervuilen ligt er aan hoeveel modder der op de buitenkant komt ......

verder moet ik zeggen ik doe het je niet na ..................................




235 plaatjes al ????
ik moet dan toch is meer foto's schieten voor mijn kliko verslaggie

alex

tikvauden onder zeklf corrigeren aub.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 30 maart, 2008 12:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 19 okt, 2006 22:16 pm
Berichten: 2535
Citaat:
wat is jou vriezer klein


och, d'r zitten nog 4 laden boven dus groot zat voor ons kleine gezinnetje :wink:

Citaat:
als je draden krijgt word je uitgangsmateriaal te heet dus ipv naschuren wat in dit geval inderdaad korter duurt als opnieuw invriezen zou ik zeggen invriezen en fijnere korrel schuurpapier met hoger toeren tal in kortere tijd minder slijtage wel meer warmte dus sneller terug in de vriezer of minder materiaal der af .


de opstaande "frutjes" waren in dit geval geen gesmolten materiaal maar puur "losgeslagen" stukjes. fijner schuurpapier had dit inderdaad waarschijnlijk kunnen voorkomen maar om eerlijk te zijn geeft het in mijn ogen wel een vrij realistisch effect; bekijk bijvoorbeeld maar eens oude trekkerbanden en dan zul je zien dat er regelmatig hele happen uit het grove profiel zijn verdwenen.

Citaat:
heel erg mooi verslag trouwens ...


met dank :wink:

Citaat:
nog ff zeiker over je roest ja daar word t erger van !!...
ondanks je toelichting lijkt mij best veel daar der gelopen word (vlak voor de stoellen en bij de pedalen )


ik neem aan dat je doelt op het gebrek aan roestigheid bij het stuurgedeelte? if so dan wil ik even melden dat dat een bewuste keuze was :wink:
je kunt onder geen enkele normale hoek de bodem bij het stuurgedeelte zien als de kap er op zit en wegens HobbyBob is nogal lui aangelegd heb ik er voor gekozen om daar dus ook niet al te veel tijd in te stoppen en me meer te concentreren op de delen die wel zichtbaar gingen zijn.

Citaat:
over de tranen plaat zal alleen naast de tranen een klein beetje te zien zijn (ja ik werk in de metaal )


ik weet :wink:

...maar het effect van een standaard oranje wassapje (zoals die ik gebruikt heb tijdens de experimenteerronden) vond ik net te minimaal en zou praktisch onzichtbaar gaan zijn op het eindresultaat wegens het is best wel een donker hok als de kap er op zit; het allemaal dus wat overdreven om het effect wat zichtbaarder te krijgen :wink:

zoals ik in andere verslagen ook wel eens heb aangegeven is voor mij modelbouwen vaak een afweging maken tussen een superrealistisch model bouwen en een visueel aantrekkelijk en overtuigend model neer zetten. en meestal trek ik het meest richting het laatste :wink:
op de oplegger zit trouwens ook traanplaat en het kan maar zo zijn dat ik daar dan weer wèl alleen een wassapje voor het kleureffect op ga smeren...

Citaat:
die hoek waar die lijn staat klopt inderdaad wel maar waar de voeten staan tijdens t zitten/instappen iets meer de roest weg daar kisten/werkschoenen
behalve klompen
juist op dat stuk de roest weg slijten


ik moest even denken, maar volgens mij bedoel je dat de wrijvingspunten (zoals de toppen van de tranen bijvoorbeeld) kaalgesleten en metaalkleurig moeten zijn, right? if so dan ja; daar moet Hobbybob nog een klein beetje aan de drybrush :wink:

Citaat:
daar zou ik iets meer metaalkleur mischien zelfs met modder vervuilen ligt er aan hoeveel modder der op de buitenkant komt ......


ik heb zitten denken aan moddertoestanden aan de binnenkant maar ik ben daar nog niet helemaal over uit wegens aan de ene kant wel leuk maar aan de andere kant nooit meer zichtbaar. wie weet...

Citaat:
verder moet ik zeggen ik doe het je niet na ..................................


jawel; kwestie van gewoon domweg doen en niet bang zijn om af en toe wat verkeerd te doen. het grootste deel van wat ik doe is een kwestie van uitproberen en bij geen succes m'n werkwijze aanpassen. op den duur leer je vanzelf wat wel en wat niet werkt en na verloop van tijd zul je gaan merken dat je modellen er steeds leukerder uit gaan zien :wink:




Citaat:
ik moet dan toch is meer foto's schieten voor mijn kliko verslaggie


hehe, bring it on!

:wink:

(zo, en nu koffie en klaarmaken voor werkiewerkie :puke:

_________________
psst, kitje kopen?
_____________________________________________________________
'de beste smeerzakkerij is die, die iedereen ziet maar die niemand opvalt'

the art of kliedering
Grendel Tzu


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 01 apr, 2008 11:56 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 05 dec, 2006 19:57 pm
Berichten: 297
Woonplaats: veurne
Hé, er is weer wat leven bij de draakjes :lol: Hoe zit het nu eigenlijk met de lading voor erop, al aan begonnen?

grtz


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 03 apr, 2008 16:16 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 07 dec, 2006 20:40 pm
Berichten: 262
Woonplaats: Castelré
Mooi project ik doe het je (nog :wink: ) niet na.

Maar ik heb toch nog een iets, moet altijd wat te zeiken hebben:

Ik ben geaboneerd (lees mijn vader is geaboneert voor mij) op een boekje over trucks enzo van het leger, en daar heeft ooit een artikel ingestaan over een veteraan die chaufeur van de DW was, en die vertelde dat de voorste twee banden altijd heel hard sleten tegenover de rest omdat daar al het gewicht van de cabine op kwam, dus misschien nog iets harder schuren aan de twee voorste bandjes....

Verder vertelde die nog dat dat ding eigenlijk gemaakt was voor max 40 ton bagage maar dat ze er ook een hoop tigers mee gaan halen zijn (slurp slurp).
Ook geraakten ze dikwijls een helling niet op, en dat loste ze dan weer op door met een trekker alleen naar boven te rijden en dan de rest naar boven te sleuren (lieren genoeg).

Kijk uit naar als ie klaar is,


Harrie


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 07 apr, 2008 22:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 19 okt, 2006 22:16 pm
Berichten: 2535
...

Zo dan, maar weer eens even wat "proof of life" vanaf deze kant van het interprettouwtje. 't blijft allemaal maar drukdrukdruk dus het schiet niet echt op en zo onderhand merk ik dat ik in een soort van bouwdip begin te raken. niet zozeer dat ik geen zin meer heb in bouwen, maar meer dat ik eventjes niet echt zin heb om aan de drakenwagen te bouwen!
momenteel vrij boel veel hectiek in RealLife(tm)(c)(anwb) met als gevolg dat ik amper echt tijd heb om er eens echt voor te gaan zitten en lekker aan de slag te gaan. gevolg is dat ik steeds maar hele kleine beetjes tegelijk kan doen en aangezien ik voor de afwisseling eens een model ècht netjes neer wil zetten komt het er op neer dat ik steeds die halve uurtjes ruimte die ik vind eigenlijk niet echt goed durf in te vullen met drakenknutselarijen wegens veel te bang dat ik dingen verkeerd doe cq verpruts (wat weer een hele nieuwe ervaring is wegens normaalgesproken maak ik me daar niet echt druk om. ik vermoed zo dat het wel enigzins meespeelt dat het een behoorlijke prijzige kit is die ik ook nog eens cadeau heb gekregen en die ik daardoor dus eigenlijk zo strak mogelijk wil "opleveren" :wink:)
ik zit er dus een klein beetje over te denken (denken!) om voor eventjes de draak aan de kant te schuiven en even een tussendoormodelletje te pakken waar ik lekker wat mee aan kan kliederen zonder me echt heel druk om het eindresultaat te hoeven maken. nog helemaal niet zeker wegens ik heb nu een paar -helaas al wel bijna allemaal helemaal volgeboekte- vrije dagen voor me liggen dus het kan maar zo zijn dat ik alsnog stug doorbuffel met de draak, maar het kan dus ook maar zo zijn dat er één dezer dagen ergens anders een bouwverslagje boven komt drijven....

maar goed. deze week nog wel wat kunnen doen doen aan het drakending, dus wat heeft HobbyBob zo zo'n beetje gedaan sinds het laatste tiepseltje?


______________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________
spuROEIIII

wat met verf gekliederd dus. en daarmee loopt 'ie dus een klein beetje vast wegens net niet helemaal eens met de kleur maar in verband met op de zaken vooruit lopen laat ik dat nog eventjes zitten. eerst namelijk maar even een plaatje van het gebakje op mooigeschuurde wielekes:

Afbeelding

...en vervolgens tijd om eens even wat aan de klieder te gaan met het exterieur van de draak. hoewl ik normaalgesproken het meeste militairspul wat ik bouw in mekaar plaksel en vervolgens besproei leek het me gezien de grote hoeveelheid details praktischer om bij de draak in delen te werken. ik heb natuurlijk niet voor niks allemaal subassemblages gemaakt tijdens het bouwen :wink:
eerst dus begonnen met de hoofddelen van de trekker; het chassis, de cabine en de wielophangingdingessen.

Afbeelding

om te beginnen eerst wat racestrepen uitgezet wegens dan lijkt 'ie wat rapper ( :wink:)

Afbeelding

om deze vervolgens af te lijnen met plakkerband:

Afbeelding

en vervolgens begonnen met het lijntjes trekken voor de shadingtoestanden. aangezien dit ding best wel heel erg donkergroen moet gaan worden wederom -net als bij het interieur- er voor gekozen om niet met zwart lijnen te spuiten maar gelijk met de eindkleur aan de slag gegaan:

Afbeelding

als volgende stap even aan het vakkenvullen gegaan:

Afbeelding

en toen had ik toch zo iets van "hmmmmm....", 'tis allemaal wel ERG groen.

Afbeelding

helemaal als je je bedenkt dat ik dit:

Afbeelding

...eigenlijk wat meer in gedachten had als basiskleur. verschil valt op deze foto misschien niet zo heel erg op, maar bij daglicht des te meer:

Afbeelding

veel bruinerderder dus. nou weet ik dat straks met de wasserettewerkzaamheden de kleuren natuurlijk nog heel wat bij zullen trekken, maar het blijft een beetje hmmm.

hoewel wel overwogen om een ander kleurtje d'r overheen te kieperen alsnog maar besloten om eerst met deze kleur groen door te zetten, en na het spuiten van de wielophangingstoestanden en de velgen nog even wat aan de slag gegaan met wisselende kleurvarianten om het allemaal net wat minder egaal groen te laten zijn. normaalgesproken licht ik groen bijna standaard op met geel, maar in dit geval ben ik voor khaki gegaan om toch net even heel iets meer een bruinige gloed in het geheel te krijgen:

Afbeelding

en zo staat het drakengebakje d'r voor nu even bij. over een paar daagjes maar weer eens even een blik werpen om het kleurtje te herbeoordelen en dan zien we wel weer verder....

latert!

______________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________


gren out

_________________
psst, kitje kopen?
_____________________________________________________________
'de beste smeerzakkerij is die, die iedereen ziet maar die niemand opvalt'

the art of kliedering
Grendel Tzu


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 07 apr, 2008 23:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 19 okt, 2006 22:16 pm
Berichten: 2535
Citaat:
Hoe zit het nu eigenlijk met de lading voor erop, al aan begonnen?


heh, i wish...

Citaat:
en die vertelde dat de voorste twee banden altijd heel hard sleten tegenover de rest omdat daar al het gewicht van de cabine op kwam, dus misschien nog iets harder schuren aan de twee voorste bandjes....


hmm, ze zullen ongetwijfeld sneller hebben gesleten maar toch zie ik daar op de referentiefoto's niet zo heel veel van terug. ik zal eens even een klein beetje verder kijken....

Citaat:
Verder vertelde die nog dat dat ding eigenlijk gemaakt was voor max 40 ton bagage maar dat ze er ook een hoop tigers mee gaan halen zijn


het schijnt dat er af en toe zelfs 100 ton met die dingen werd versleept en dat het probleem vaak meer bij de stevigheid van het chassis lag dan bij het motorvermogen...

Citaat:
Kijk uit naar als ie klaar is,


je bent niet de enige :wink:

_________________
psst, kitje kopen?
_____________________________________________________________
'de beste smeerzakkerij is die, die iedereen ziet maar die niemand opvalt'

the art of kliedering
Grendel Tzu


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 08 apr, 2008 23:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 17 sep, 2006 22:28 pm
Berichten: 1828
Woonplaats: Sittard
Citaat:
model ècht netjes neer wil zetten komt het er op neer dat ik steeds die halve uurtjes ruimte die ik vind eigenlijk niet echt goed durf in te vullen met drakenknutselarijen wegens veel te bang dat ik dingen verkeerd doe cq verpruts


Ken ik, voordat je dan weer in modelbouwmode ben is het half uurtje al om, dan probeer je nog snel "iets"af te krijgen, en dan wordt het door gehaast werken verprutst.
Maar hij ziet er goed uit, het groen lijkt meer op een "moderne "groen ipv een WWII groen, maar ik heb geen verstand van geallieerde voertuigen, ik bouw meer de andere kant, alleen mijn eerste indruk.

Strak gespoten trouwens!!

Success verder.

Gr
Helge

_________________
"Klotzen, nicht Kleckern!"
Hans Guderian


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 09 apr, 2008 8:16 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 17 maart, 2007 11:01 am
Berichten: 1700
Woonplaats: Woerden
Ik denk dat dit een hele mooie basis kleur is.

Je zou eventueel nog wel met OD een postshading kunnen doen. Maar ik denk dat als je er een wash over doet dat het dan ook goed komt.

Anders is misschien een bruine filter een goede oplossig

_________________
Gallerij
[url]https://www.scalemodelfactory.nl/members-galleries/gallery-martin-visser[/url]


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 09 apr, 2008 12:21 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 29 nov, 2007 17:47 pm
Berichten: 1929
Het jeepje is meer WO 2 kleur dan de draak. Maar jou kennende komt het helemaal goed.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 09 apr, 2008 12:53 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 26 nov, 2006 22:20 pm
Berichten: 667
Woonplaats: Hilversum
Er is helemaal nix mis met die kleur...das gewoon WW2 olive drab..
Voor zover er een standaard kleur Olive Drab bestond in WW2 dan...

_________________
Ik volg in stilte...tenzij ik me echt niet kan inhouden :lol:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 104 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement