Aangezien HobbyBob vandaag weer eens acte de presence moest geven bij de baas niet zo heel verschrikkelijk veel kunnen doen aan het draakje, maar wegens gisteren had ik een dagje geskipped wat tiepelwerk betrief toch alsnog maar even een updateverhaaltje.. (jullie moeten natuurlijk geen ontwenningsverschijnselen gaan krijgen
)
gaart ie:
______________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________
en dan is het natuurlijk het handigst om verder te gaan bij het punt waar ik dus de vorige keer gestopt was...
de sherrycans dus. het opvulspul was mooi droog na een nachtje droogrust:
met als vrolijk gevolg dat er weer verder kon worden geknutseld aan operatie "vul dat gat!"
nou is er dus relatief veel plamuurspul nodig om dat gat te dichten en ik weet niet hoe het bij jullie zit, maar bij mij wordt dat bijna standaard een kliederbende waarbij er uiteindelijk vaak meer plamuur òm het gat dan ìn het gat zit
om dat een beetje te voorkomen doe ik meestal dus dit:
even een paar reepjes tape snijden:
en de randjes afplakken:
als je nou lekker met plamuur aan de kledder gaat, dan zal het overtollige spul op de tape terechtkomen wat als voordeel heeft dat je achteraf niet je hele onderdeel onder handen hoeft te nemen met schuurpapier. oh en wat plamuur betreft...je kunt natuurlijk van die boel veel dure tubetjes van revell of tamiya gebruiken, maar voor hetzelfde geld koop je dus ook dit:
wat net zo goed werkt en waarbij je dus net even wat meer plamuur in je tube hebt zitten
denk er wel aan dat als je deze snelplamuur koopt, je even op moet letten of er op staat dat 'ie ook geschikt is voor polyester; d'r is ook een variant die dat niet is en daar zit vrij aggressief oplosmiddel in wat vrolijk je model op eet als je het gebruikt!
maar eens even smeren dus:
even wat aan laten drogen en *RIP*:
...tape d'r af.
as you can zie zit de kledder (vrij) netjes precies in het gat en gaat dat straks dus geen problemen geven.
wegens dat spul heeft natuurlijk wel even wat droogtijd nodig en HobbyBob houdt niet zo van stilzitten maar eens even verder gegaan met de volgende klus; het opbouwen van de cabine.
wat schotjes, balkjes, een rugplaat en dat soort dingen later:
en dat was het eigenlijk wel even wat interieur betreft. het "probleem" is namelijk dat hoewel die cabine barstensvol doosjes en frutsels zit al die dingetjes een ander kleurtje dan de basiskleur moeten gaan krijgen en dat het dus erg lastig is om dat een beetje netjes te doen als alles vastgeplakt zit.
en buiten dat:
d'r gaan dus ook nog eens plakkers op een aantal van die frutsels moeten komen. allemaal leuk en aardig, maar al die losse troepjes blijven dus mooi in het rek en gaan later los beschilderd en beplakt worden.
wegens aan de binnenkant viel dus even niks meer te doen voor nu maar eens even een blik geworpen op de buitenkant. nou is die cabine dus heel mooi zo goed als in één stuk gegoten, toch moet je zelf de achterplaat d'r in lijmen en dat heeft als nadeel dit:
zichtbare naden rondom dus.
nou kan het maar zo zijn dat op het echte apparaat hier ook naden te zien zijn, maar ondanks de gigantische berg referentiemateriaal van gerrit die ik hier heb heb ik niet eens de moeite genomen om te kijken of dat wel of niet zo is. Ik vinnut gewoon niet mooi en die lijnen gaan dus gewoon weggehaald worden!
nou kun je natuurlijk ook hier met plamuur aan de slag gaan, maar mijn ervaring is dat bij dit soort minimale naadjes je meestal de aangebrachte plamuur net zo hard weer uit de naad schuurt. Hobbybob gebruikt dan dus meestal ook voor smalle en ondiepe plekjes de smeer- en kloddermethode:
gewoon lijm als plamuur gebruiken dus!
zaak is natuurlijk wel om het extreem goed te laten drogen omdat wanneer er zoveel overtollige lijm op je model zit de toplaag van het kunststof zo onstabiel kan worden dat je met een lichte aanraking het spul al vervormt.
fijn aan de kant zetten dus!
...en kijken wat voor een klusjes er nog meer gedaan kunnen worden
ah ja, de raamluiken.
de luiken kun je zowel geopend als gesloten plaatsen en wegens Hobbybob is van plan om voor de afwisseling eens wèl een keer wat werk van het interieur te maken gaan die dus mooi open blijven.
en da's dan jammer:
kuuk 'es wat een gatenkaas!
gelukkig is HobbyBob een Lean (*KUCH*), Mean (*KUCH*KUCH*), Schuringmachine, dus dat was natuurlijk in no time (een uurtje of zo
) ook weer opgelost:
en wegens d'r werd nu toch geschuurd gelijk maar even gekeken of er nog wat anders voor te bereiden viel voor de cabine. en ja hoor, je raadt het nooit...
nog meer onderdeeltjes!
even een tippie voor de medebouwerts: als je net als moi van plan bent om de cabinekap demontabel te houden totdat je het interieur klaar hebt, let er dan op dat je deze delen:
niet vastzet, cq plaatst. c20 kun je op zich plaatsen zonder vast te maken aan de kap, maar de pe en B12 moeten toch echt vastzitten aan de kap en zorgen er dan dus vervolgens voor dat de kap d'r niet meer af kan...
ik denk, ik zeg het maar even
nog even wat andere losse frutsels schoongemaakt en zowaar tijd om weer even wat plakselwerk te doen:
yay! de kleppies hangen!
zoals je ziet heb ik er niet voor gekozen om die dingen helemaal vast tegen de romp te zetten maar om ze te laten bengelen; ik had zo bedacht dat wegens 't is armor plating lijken ze me best wel zwaar en daardoor dus best wel aan de zwaartekracht onderhevig. wederom geen referentiecheck gedaan, maar gewoon gedaan wegens "vien iek moj"
alle andere losse rommeltjes die ik al had liggen ook even d'r opgegooid en kiek an:
..'t begint steeds meer op een drakendinges te lijken.
wegens ook de plamuur op de sherrycans was onderhand wel droog zat maar eens even een stukje schuurpapier d'r bij gepakt en aan de schuur gegaan:
mooi zat dacht ik zo. oh ja, plamuur schuurt ik ALTIJD met waterproof schuurpapier wegens dat geeft het gladste resultaat. je kunt ook droog schuren, maar dan loop je net even wat meer ririsco op voren in je plamuurlaag...
naast de plamuur was ook de lijm die ik wat eerder achterop de cabinenaad had gekliederd inmiddels droog dus ook daar mee aan de slag:
efkes nog een kwartiertje langer doorgeschuurd:
en dicht zit 't
maar weer terug naar de bouwtekening. en toen bedacht ik me dat ik zo onderhand al wel héél erg veel onderdeeltjes over had geslagen. tijd om er maar eens voor te zorgen dat dat straks allemaal wat sneller weer terug te vinden gaat zijn. simpelste oplossing:
...gewoon even de onderdeelnummers van de stukkies die nog moeten even omcirkelen. kun je achteraf mooi snel in één oogopslag zien wat er nog geplakt moet gaan worden...
een onderdeeltje wat wel al geplakt kon gaan worden was deze:
alleen wat jammer dat die dus een beetje van de stukke was.
nou ja, geen hele grote ramp wegens snel te maken. eerst alles weer recht maken:
een oude kwast en een druppeltje lijm regelen:
en vervolgens even voorzichtig de breukdelen bestrijken:
as simpel als dat. laatste losse prutjes voor de cabine nog even plakken:
en maar eens even weer de sokken d'r in want echt opschieten doet het zo natuurlijk ook niet echt.
plakkerdeplakkerdeplak:
efkes het spul in mekaar freubelen met prittprut, de camera tevoorschijn trekken en *KLIK*KLIK*
en weer mooi zat voor vandaag
latert!
______________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________
gren out