Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 11:24 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 104 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 27 maart, 2008 14:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 11 apr, 2007 8:53 am
Berichten: 197
Woonplaats: Utrecht
Ha! Het lange wachten wordt weer beloond met een mooi verhaaltje.

Leuk roestexperiment trouwens; is dat voor de Draak of haar lading?

_________________
Groeten Frank.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 27 maart, 2008 15:34 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.

Geregistreerd: zo 11 jun, 2006 21:39 pm
Berichten: 155
Woonplaats: Amersfoort
Poe het is al een hoop leeswerk, laat staan dat je het allemaal ook nog moet doen! :roll: Petje af hoor ( figuurlijk dan hè, heb meestal geen pet op :) )
Keep up the good work!
Groeten Reineke

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 27 maart, 2008 17:48 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 04 jan, 2008 15:36 pm
Berichten: 382
Woonplaats: Stiens, friesland
een leuk verhaaltje voor het slapen gaan ;)
ziet er leuk uit al die roest experimenten ;)

mvg Pieter

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 27 maart, 2008 20:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 06 jan, 2007 15:05 pm
Berichten: 1363
Woonplaats: Brussel (BE)
Mijn typselhonger is weer voorbij..
het was weer leerzaam gren, thx!

Lijmpje :wink:

_________________
Bouw... ? Brouw zeg ik u, BROUW! @ Monogram F-18A Hornet
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 28 maart, 2008 0:01 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 01 sep, 2007 18:03 pm
Berichten: 75
Hey mooi verhaal weer, begon al lichtelijke afkickverschijnselen te krijgen, maar zo`n verhaal maakt het toch weer goed.
Je hebt de brommert er weer mooi bij staan, waar poets je het aluminium mee, zelf gebruik ik altijd belgom alu, werkt echt super.

groetjes


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 28 maart, 2008 1:35 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 19 okt, 2006 22:16 pm
Berichten: 2535
Citaat:
Leuk roestexperiment trouwens; is dat voor de Draak of haar lading?


had ik bedacht voor het interieur van de draak (maar dan net even wat minder heftig :wink:) en ik ben uiteindelijk gegaan voor de roestpoedermethode. ik had een update voor vanavond geplanned maar wegens te druk met op diverse fora over fitna kletsen is dat er helaas niet echt van gekomen. misschine morgennacht als ik terug kom van werkiewerkie...

Citaat:
Poe het is al een hoop leeswerk, laat staan dat je het allemaal ook nog moet doen!


och, je komt er meestal pas achter dat je zolang bezig bent geweest als je op de "verzend knop" klikt :wink:

Citaat:
Mijn typselhonger is weer voorbij..
het was weer leerzaam gren, thx!


de volgende zal waarschijnlijk wat korter en minder uitgebreid zijn wegens ik ga dan alleen maar plaatjes laten zien van het toepassen. niet zozeer leerzaam maar eerder wat voorbeeldjes van hoe het er allemaal uitziet als je werkt met de dingetjes die ik tot nu toe heb beschreven :wink:

Citaat:
Je hebt de brommert er weer mooi bij staan, waar poets je het aluminium mee, zelf gebruik ik altijd belgom alu, werkt echt super.


alu eerst lekker simpel met een schuurspons en commandant en vervolgens napoetsen met staalwol en zilverpoets. de blokbloemkool verdwijnt daarmee als sneeuw voor de zon :wink:

...ééntje klaar, nog 3 te gaan :roll:

_________________
psst, kitje kopen?
_____________________________________________________________
'de beste smeerzakkerij is die, die iedereen ziet maar die niemand opvalt'

the art of kliedering
Grendel Tzu


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 29 maart, 2008 0:46 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 19 okt, 2006 22:16 pm
Berichten: 2535
Hallo! daar zijn we weer!

Zoals gezeit vandaag even een kleine update wegens gisteren na het aansluiten van alle stroomtoestanden in de knutsel-shack erg weinig meer hebben kunnen doen. in principe is het interieur klaar wat mij betreft (tenzij er nog mensen zijn met ideetjes over wat ik eventueel nog aan schade toe kan brengen aan het draakje :wink:) en de volgende stap (wanneer die dan ook mag gaan komen :roll:) gaat het dichtmaken van alle gaten in de cabine worden en het spul voor gaan bereiden op de spuiterijaangelegenheden. nu alleen nog even bedenken welk kleurtje groen het nou moet gaan worden...


______________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________


Well, toen zat ik dus vanmiddag eventjes op het werk nog even de fotootjes uit de vorige update te bekijken ('twas even wat rustig dus sue me :wink:) en toen viel me op dat de eindfoto's toch wel een beetje wat aan de wazige kant waren. eerst dus maar eens even een net wat scherperderder plaatje:

Afbeelding

en vervolgens even druk aan de brainstorm over wat nou precies te doen met het interieur. ik ben meestal niet zo'n vooruitdenker en planner als het komt op modellen bekliederen dus ik had nog niet echt een vastomlijnd plan voor de benodigde kliederwerkzaamheden. maar gewoon aan de slag gegaan onder het motto:"we zien wel waar de draak strandt!"

her en der wat voorzichtige chippies aangebracht en vervolgens verdergegaan met het aanbrengen van de roesttoestanden. nou had ik zo eens even een beetje terug zitten kijken naar de effecten van de verschillende methoden die ik uit heb geprobeerd en uiteindelijk kwam ik tot de conclusie dat het mooiste effect uiteindelijk toch afkomstig was van de roestpoederwasserij. aangezien ik echter niet zo'n heel extreme toestand d'r van wilde maken maar wat voorzichtiger te werk gegaan dan bij het oefengebakje en me in eerste instantie geconcentreerd op de traanplaten in de cabine. het leek me zo dat die namelijk het meest mishandeld werden wegens daar werd op gelopen dus dat waren eigenlijk ook de delen die er het ergst aan toe zouden zijn:

Afbeelding

het grote voordeel van een wassap op roestbasis is dat roestdeeltjes zelf bijna gelijk wanneer je stopt met roeren weer naar de bodem zakken (metaal drijft niet zo heel erg goed moet je maar denken) met als gevolg dat je een vrij schoon roestkleurig watertje overhoudt en dit vervolgens prima kunt gebruiken om wat lichte oppervlakteverkleuringen te creeeren. in dit geval voornamelijk gebruikt op de zijpanelen van het motorhok:

Afbeelding

zoals je trouwens waarschijnlijk al wel gezien hebt heb ik ook wat kleine chipsstreepjes gemaakt met m'n zilverpotlood, maar wegens dat was net even wat te heftig besloten om dit verder niet meer te doen. het meeste heb ik weer weg kunnen halen, maar de grote streep bij de onderste traanplaat heb ik laten zitten. het lastige is namelijk dat wanneer je de potloodtoestanden verwijdert je mooi "zilverwater" krijgt en je model er uit gaat zien alsof je hebt staan nevelen met zilververf. aangezien de grote streep eigenlijk niet meer zichtbaar gaat zijn als de cabine dicht zit en deze recht boven een stuk traanplaat waar erg veel roestpoeder opzit zit (wat erg lastig schoon te deppen is met een stukje keukenrol zonder het roesteffect te beschadigen) er voor gekozen om deze dus maar fjn te laten zitten om te voorkomen dat het eindresultaat beroerder zou worden dan wanneer je d'r niks aan doet. dus.

aangezien -letterlijk- wat afstand nemen van je model vaak de beste methode is om te kunnen bepalen of je nog meer moet kliederen dit maar eens even gedaan en gelijk maar een plaatje geschoten voor het nageslacht:

Afbeelding

en ja, wat mij betreft mooi zat zo. nog eventjes de boel een beetje aangekleed met stoeltjes en ellende:

Afbeelding

en tijd om nog even gauw een paar daglichtplaatjes te organiseren om te kunnen laten zien wat nou de daadwerkelijke kleur is van de ingewanden van het draakje:

Afbeelding
Afbeelding



morgen en overmorgen ook nog werkiewerkie dus reken d'r maar niet te hard op....

______________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________



gren out

_________________
psst, kitje kopen?
_____________________________________________________________
'de beste smeerzakkerij is die, die iedereen ziet maar die niemand opvalt'

the art of kliedering
Grendel Tzu


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 29 maart, 2008 1:56 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 05 maart, 2008 3:16 am
Berichten: 19
Woonplaats: Gent
Hoe komt ie erop :o

Aanschouw en bewonder deze evocaties van modelbrouwkundig vernuft.
Mamaaaaaa!! Ik wil dat ook kunnen!!

_________________
Orfeo son io


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 30 maart, 2008 1:23 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 19 okt, 2006 22:16 pm
Berichten: 2535
Alle beetjes helpen...

Dus ook vandaag ondanks erg weinig tijd alsnog even gauw wat voorbereidend werk gedaan zodat wanneer er weer wat extra tijd is er weer een beetje doorgeklust kan gaan worden.

kijkt u maar...


______________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________


wegens de gebruikelijke huishoudelijke karweitjes die nog even moesten worden georganized voordat er gearbeit moest gaan worden bleef er maar een half uurtje over om voor mezelf wat aan de knutsel te gaan. Aangezien ik mezelf onderhand wel een beetje ken maar besloten om niet bezig te gaan met de cabine dichtmaken wegens je zult altijd zien dat dat langer duurt dan geplanned met als gevolg dat ik me ga lopen haasten om het toch af te krijgen en daarbij dus zo goed als gegarandeerd dingen beschadig en/of verkeerd doe dus maar eens even een klein karweitje bedacht dus waar niet zo heel veel mis bij kon gaan en waar ik zeker tijd genoeg voor ging gaan hebben (ziet mijn weer eens debiel lange zinnen in mekaar plakselen :roll:):

Afbeelding

de banden dus. de banden van de draak zien er erg mooi uit, maar helaas hebben ze allemaal zo'n mooie scheidingsnaad midden over het profiel en dat gaat natuurlijk wel even verholpen moeten worden. aangezien de banden van echt rubber (of een sterk op rubber lijkend materiaal :wink:) zijn gemaakt is het alleen niet zo heel erg makkelijk om dit een beetje netjes voor elkaar te krijgen wegens flexibel. snijden is geen optie wegens te veel risico op uitschieten en happen maken en om met een schuurpapiertje aan de slag te gaan is net even wat teveel werk voor HobbyBob wegens het zijn wel èrg boel veel bandjes...

dan maar de tuinbroek aantrekken, haren opscheren en aan het creatieven dus!

zoals je op bovenstaande foto kunt zien heeft HobbyBob de bandjes dus in de vriezert gegooid na ze eerst even nat te hebben gemaakt. het voordeel hiervan is dat de banden daar een heel stuk stijver van worden en dus heel wat makkelijker te behandelen gaan zijn.

terwijl de rubbertjes lekker lagen op te stijven in de vriezer eerst maar begonnen met het klaarmaken van de te gebruiken gereedschappen cq materialen. eerst een schuurlappie op de werkbank geplakt:

Afbeelding

en daarna vriend Makita een schroevendraaier in z'n snufferd geplant:

Afbeelding

zo dan, klaar om aan de slag te gaan!
aangezien die bandjes natuurlijk vrij dun zijn zijn ze vrij rap weer ontdooid dus vooral niet alle banden tegelijk uit de vriezert geplukt. eerst maar eens even begonnen met...:

Afbeelding

...één band. dus.

om het handvat van de schroevendraaier gevouwen:

Afbeelding

en BZZZZZZZZZZZZ:

Afbeelding

oh ja, ik heb hier dus een stuk p180 voor gebruikt. een wat grover schuurlappie gaat misschien wat sneller maar de kans is dan groot dat je band weggevroten is voordat je het in de gaten hebt. en het is natuurlijk níet de bedoeling dat je mooie ronde, gladde bandjes zonder profiel overhoudt :roll: (vandaar trouwens ook de accuboor en niet gelijk de grote boormachine; gaat lekker rap zo'n honderdduuzendtoerenapparaat maar je zit dan wel erg rap het handvat van je schroevendraaier mooi rond te schuren...)

efkes een paar seconden op het schuurlappie drukken later:

Afbeelding

kijk, keurig ontveld.
zoals ik al eerder zei zitten er best boel veel bandjes op dit apparaat dus besloten dat het allemaal best wel wat rapperderder kon:

Afbeelding

en kiek toch wat een bende (en een wat steviger stukje plakband voor het schuurlappie :wink:):

Afbeelding

...maar wel allemaal netjes zonder naad. nou ja netjes...:

Afbeelding

nog wel efkes naschuren met de hand om al die losse frutteltjes weg te krijgen maar dat kostte al met al ook niet veel meer dan een stukje schuurpapier en 5 minuten:

Afbeelding

nou nog even een badje om de losse korreltjes weg te krijgen maar verder mooi zat om straks onder de draak geplugt te worden leek me zo.


't wordt misschien een beetje een dooddoener zo onderhand maar morgen wederom werkiewerkie dus nog geen idee of ik aan knutselen toekom. you'll see.....


______________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________

(en yay! 235 plaatjes tot nu toe. Grendel meldt zich bij deze aan voor de "meeste-plaatjes-in-één-verslag award" :wink:)


gren out

_________________
psst, kitje kopen?
_____________________________________________________________
'de beste smeerzakkerij is die, die iedereen ziet maar die niemand opvalt'

the art of kliedering
Grendel Tzu


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 30 maart, 2008 1:29 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 11 okt, 2006 14:06 pm
Berichten: 1833
This is F*cking dynamic man! :shock:

(Zei de schildpad tegen de haas...)




E.Z.Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 104 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement