Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 19 maart, 2024 5:05 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 25 dec, 2007 23:20 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 apr, 2006 16:38 pm
Berichten: 8791
Woonplaats: Utrecht
Foto's en tekst enzo komen later ;)

Na het studeren, rond een uur of 1 that is ;)

_________________
Afbeelding
Mijn verslagen
Modelbrouwers.nl broncode: Afbeelding


Laatst bijgewerkt door BBT op wo 26 dec, 2007 11:47 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 26 dec, 2007 0:46 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 28 feb, 2007 20:16 pm
Berichten: 740
Woonplaats: Brugge, Venetie van het Noorden
Euh, wat wil je dan wel kwijt ????



Asjemenauw (of hoe je da hollands ook spelt), ik had natuurlijk nie verwacht da je amper een kwartiertje later al een half brouwverslag zou posten (maar ja, Vlamingen zijn nu niet bepaald bekend als traag he :wink: ).

Dat ziet er inderdaad een eeeeerg interessant kitje uit, alleens wist ik niet dat Soubry ook nog eens Styrene verkoopt behalve hun pasta :?

_________________
Op de werktafel : https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=4&t=54264


Laatst bijgewerkt door DanCooper op wo 26 dec, 2007 2:30 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 26 dec, 2007 2:16 am 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 apr, 2006 16:38 pm
Berichten: 8791
Woonplaats: Utrecht
Heu watte? Ik opende gewoon alvast mijn topic...

Nu ben ik er met de echte introductie/update. De brief typ ik later wel eens over, want ik ben uitgeput van te studeren...

Dit is de doos waarin het zat... Ondanks veel moeite, én toestemming om vroeger te spieken ben ik solidair geweest met de rest en heb ik het lekker voor klokslag 00.00 gehouden, en zelfs al een uurtje aan het brouwen geweest vandaar eraan
:oops:

Afbeelding

En dit is het kitje:

Afbeelding

De He-178 was de eerste jet die ook effectief vloog, ontwikkeld door de duitsers. Het had geen intrekbaar landingsgestel, de versie V2 (mijne is V1) had dat wel. Er zijn bijzonder weinig referenties te vinden over dit model, hooguit een foto of drie. De kit zelf is in beperkte oplage gemaakt, en ik vind de kwaliteit goed naar die maatstaven. Een kijkje in het doosje...

Heel weinig onderdeeltjes:
Afbeelding

Het plastic is behoorlijk dik en hard, maar wel relatief goed behandelbaar. De paneellijnen zijn gegraveerd, maar slechts minimale diepte, nog eens extra inkrassen zal zeker geen kwaad kunnen. De pasvorm is matig op het eerste zicht, hier en daar wat flash, weinig gietnaden.

En dan, voor mij het interessantste van deze kit:
Afbeelding

PE! Dit is de eerste keer dat ik serieus met PE in aanraking kom, en net ideaal. Een klein velletje, Eduard, dat lijkt meestal van goede kwaliteit te zijn, en wat 'makkelijker' onderdelen, en wat moeilijker onderdelen, excellent! ben ik heel blij mee. Er zit ook een canopy bij, maar die valt wat tegen, dik plastic en niet zo helder. Ik ga kijken om eentje te vacformen denk ik.

Nog eens alles samen:
Afbeelding

En als laatste de brouwbeschrijving. Beperkt door het aantal onderdelen, redelijk duidelijk, hier en daar is het wat puzzelen als je Hasegawa en Revell gewoon bent :)
Afbeelding

Ik ben eeeeeeeeeeeerg blij met dit kitje! :D Het is eens heel wat anders dan die moderne fuel to noise converters, 't heeft wat betekend in vliegmasjienland, tis klein en mijn favoriete schaal en 't biedt een uitdaging voor te scratchen en met PE te gaan aanklooien :D Heel erg bedankt Santa! Ik moet eerlijk zeggen dat ik eerst iets had van 'what the hell', maar hoe meer ik ernaar keek, hoe meer ik erop verliefd werd/word :P it grows on me. En wel zodanig dat ik tijdens mijn studeerpauze de lijm erbij nam, styreenstrips en de handleiding en sprue :P

Om tijdsefficiënt te werken, eerst de bodemplaat en stoeltje + stuurknuppel verenigd, plus stoelenriemen uit lood gemaakt.
Afbeelding

Verder met het interieur, de pedalen eens nader bekijken. Ter info, de vierkantjes zijn 0.5*0.5 cm.
Afbeelding

En joepie, eerste PE spul, ik wilde vooral dat eerst proberen :) De onderkant moest onder 90° gebogen worden en dan de kromming aanpassen, en de bovenste riempjes moesten in elkaar geschoven worden, het buigen ging wel aardig goed, veel beter dan verwacht.
Afbeelding

Op deze foto is boven onder, en onder is boven ;)
Afbeelding

Op de pedaaltjes gekleefd zoals aangegeven:
Afbeelding

Afbeelding

En daarna dat geheel in de ene romphelt gekleefd met nog twee tussenschotten.

Afbeelding

Daarna bedacht ik dat 't mij wat kaal leek, en wegens er zijn geen referenties kun je niets fout doen, heb ik maar wat 'invulling' gegeven aan de cockpit met styreenstrips. Is leuk om dan washje en drybrushje op te doen ;)

Tot slot voor de post nog even het instrumentenpaneel, heel netjes uitgevoerd door Eduard. Zwart-wit-instrumentenvel, en daarover PE plaatje.
Afbeelding

Nu nog even sci-fi updaten en dan slapen, morgen om 8.00u op om te studeren. Reacties zijn heel erg welkom :D

_________________
Afbeelding
Mijn verslagen
Modelbrouwers.nl broncode: Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 26 dec, 2007 14:08 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 23 aug, 2007 16:28 pm
Berichten: 4791
Woonplaats: Helaas prive nu.
Nou ik ben niet goed op de hoogte van vliegdingen maar zo enthousiast als je bent word ik dat vanzelf. Ik ken het model dus ook helemaal niet. Maar ik vind het ontzettend leuk hoe je dit allemaal maakt. En daarbij ook zelf een mooie eigen draai aan alles kunt geven. Zoals met styreen strips.

Ga zo door.

_________________
Met modelbouw-vriendelijke groet, Rik
Kijk ook eens op mijn website RiksGewijs.nl
Op de werkbank:
Een hollandse tweedekker uit 1660/1670


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 31 dec, 2007 1:46 am 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 apr, 2006 16:38 pm
Berichten: 8791
Woonplaats: Utrecht
Dankje voor je reactie modelengeneer. Ik vind het erg leuk om een persoonlijke toets te geven. Doordat er zo weinig referentiemateriaal is ( zo goed als niets) kun je lekker je eigen ding doen. Ik wilde altijd al eens dat groen en geel in de cockpit (drybrush met geel op groene ondergrond) proberen, heb nu lekker de gelegendheid. Maar daarvoor moest ik eerst wat reliëf aanbrengen :P

Volgende update. Kitje brouwt lekker weg door de weinige onderdelen, 't is eigenlijk het perfecte tussendoorkitje. Op een uurtje kun je al vrij veel doen, ideaal als studeerpauze dus.

Tijdens het spuiten van het zwart van mijn sci-fi project, heb ik meteen de cockpit meegenomen, als pre-shading. Daarna heb ik een groen uit de lade genomen en lekker gekwast, lekker dunne verf, dekt dus niet helemaal en zeker niet op zwart.

Afbeelding

De andere kant had zijn strips nog niet ontvangen, dus maar even gedaan en wat zwart gekwast.
Afbeelding

Tweede en laatste laagje groen. De stoel is ook verdund grijs geschilderd, in combinatie met de zwarte pre-shading vind ik het wel aardig.
Afbeelding

Afbeelding

PE gauge dan maar kleurtje gegeven, niet te netjes zodat het een wat verweerd uiterlijk krijgt.
Afbeelding

Plaats maken voor een PE deel dat volgt.
Afbeelding

Vleugeltjes verenigd.
Afbeelding

Dit is een deel van het landingsgestel.
Afbeelding

En met PE deel derbij.
Afbeelding

Het plastic wat door PE vervangen wordt heb ik maar erafgesneden, en dan krijg je dit:
Afbeelding

En beide poten aangepast.
Afbeelding

Ook de romp kreeg nog wat opleuking.
Afbeelding

En dat was 't weer, d'er wordt ten vroegste 12-1 verder gewerkt aan deze. :)

_________________
Afbeelding
Mijn verslagen
Modelbrouwers.nl broncode: Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 31 dec, 2007 10:49 am 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 23 aug, 2007 16:28 pm
Berichten: 4791
Woonplaats: Helaas prive nu.
Dat geeft ook wel wat extra's aan zo'n modelletje dat PE. Leuk om te zien dat je lekker vorderd. Maar voor nu een goed uiteinde. En een gelukkig nieuwjaar.

_________________
Met modelbouw-vriendelijke groet, Rik
Kijk ook eens op mijn website RiksGewijs.nl
Op de werkbank:
Een hollandse tweedekker uit 1660/1670


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 31 dec, 2007 12:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 03 mei, 2006 13:53 pm
Berichten: 1474
Woonplaats: Regio Mechelen, stad in volle vaart
Ik vind het een vreemd kitje: het plastic lijkt me niet echt gedetaileerd en vrij robuust, gelukkig van dat PE setje. Die pedaaltjes zien er schattig uit.
Heb je ooit al met PE gewerkt?
Voor de rest ziet het allemaal keurig uit. Brouw zo voor!


Gelukkig Nieuwjaar en succes met de examens.

Dirk

_________________
Huidig Project:

BMW 635 csi


Laatst bijgewerkt door autOverzicht op ma 31 dec, 2007 14:04 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 31 dec, 2007 12:59 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 apr, 2006 16:38 pm
Berichten: 8791
Woonplaats: Utrecht
Dankje modelengeer :)

@Dirk, het ís ook een vreemd kitje :P Nee, uit wat ik vond op het grote boze internet, blijkt dat dit een kitje is dat maar in beperkte oplage gemaakt geweest is. Het merk is Condor, zegt mij niets dat merk... Het plastic is inderdaad robuust, 't is vooral erg star en hard (ik heb er al een schaar en twee hobbymessen op gebroken :? ) Detaillering valt wel mee vind ik, de paneellijntjes zijn in orde, enkel niet vrij diep ingegraveerd. PE setje zit standaard bij de kit, ik denk dat de productiekosten voor een matige kit + PE setje beter uitkwamen dan veel moeite te moeten doen voor een gedetailleerde kit. Plus, zo weinig referentie te vinden, lijkt mij dat de fabrikanten dan ook vrij weinig referentie hebben.

Ja, ik heb ooit met PE gewerkt (Revell's 1:48 F-117), maar ik was me toen helemaal niet bewust van wat het nu net was en dat werd dus vrij slordig verwerkt. Het is geen noemenswaardige ervaring. Dus in feite is het de eerste keer dat ik 'echt' met PE werk, en ik moet zeggen, het bevalt mij wel :P

Verder ook een gelukkig nieuwjaar aan iedereen ;) Jullie gaan lekker gaan feesten terwijl ik ga zitten leren :c

_________________
Afbeelding
Mijn verslagen
Modelbrouwers.nl broncode: Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 14 jan, 2008 23:29 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 apr, 2006 16:38 pm
Berichten: 8791
Woonplaats: Utrecht
Disclaimer: het 'ooooooo boeiend!' gehalte van de update is behoorlijk laag :P

Kleine update maar deze keer, veel foto's van niets eigenlijk :oops: Maar ik wil het toch even met jullie delen, dat jullie niet denken dat ik dood ben ofzo :P

Ik was op het moment gekomen dat ik de vleugels met de romp mocht huwen, maar de band tussen beide partners vertoont hier en daar wat discontinuïteiten...
Afbeelding

En een flinke lijmnaad op de buik.
Afbeelding

Afbeelding

Ondertussen ook de riempjes een kleurtje gegeven.
Afbeelding

Afbeelding

Na plamuren en schuren was de buik spiegelglad
Afbeelding

De uitlaat beviel me niet, en daar laat ik dan maar mijn creativiteit de vrije loop. Eerst maar het boeltje dichtplamuren, vervolg komt nog in één van de volgende updates.
Afbeelding

Plamuurwerk was nog niet optimaal, dus nog maar dotje geplaatst.
Afbeelding

Afbeelding

En het laatste PE onderdeel kwam er al aan:
Afbeelding

Buigen ging minder makkelijk, maar dan vond ik een kwast met de goeie dikte, dus wat minder elegante manier, maar er is zoiets van 'het doel heiligt de middelen :P '

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nu het werken met PE praktisch voorbij is, kan ik mij een conclusie vormen. Rechte hoeken plooien gaat vrij makkelijk, rondingen zijn al heel wat minder simpel. Maar ik ben overtuigd en ga in de toekomst zeker nog met PE werken. Het knapt je model toch echt wel op.

_________________
Afbeelding
Mijn verslagen
Modelbrouwers.nl broncode: Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 15 jan, 2008 0:37 am 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 23 aug, 2007 16:28 pm
Berichten: 4791
Woonplaats: Helaas prive nu.
Zo, er is weer een PE fan bij. Wanneer je er eens mee gewerkt hebt wil je niet anders meer. Maar goed. Behalve dat ik het een goed en mooi resultaat vind. Toch even een kleintje kritiek. De gordels hebben de kleur gekregen. Mischien een idee om daar ook de sluiting op te schilderen. En eventueel te voorzien van een extra stukje lood. De sluiting is meestal iets dikker van een gordel. Heb toenvallig eens een vliegertje van binnen gezien in een museum. En denk dat het sluitgedeelte niet geheel veranderd per model. Maar is zeker dikker dan de gordel zelf en heeft een zwarte of rode kleur.

_________________
Met modelbouw-vriendelijke groet, Rik
Kijk ook eens op mijn website RiksGewijs.nl
Op de werkbank:
Een hollandse tweedekker uit 1660/1670


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement