Modelbrouwers.nl modelbouw • Toon onderwerp - velgen 1:24
Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
|
Pagina 1 van 1
|
[ 3 berichten ] |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
hondafreak
|
Geplaatst: zo 19 okt, 2025 17:17 pm |
|
 |
| Brouwer |
Geregistreerd: di 15 maart, 2011 10:33 am Berichten: 187 Woonplaats: Emmen
|
|
hallo medebrouwers
ik ben bezig met een honda life step van nu is deze in 2 varianten te maken ik wil natuurlijk de gene met spatbordverbreders maar de originele velgen zijn te smal,en wil graag een paar bredere er onder maar hoe weet ik welke velgen er onder moeten en passen moet ik 14,15 16 inch. hebben,hoe bereken je dat straks heb ik ze veel te breed of veel te laag wie heeft tips alvast bedankt
|
|
|
|
|
 |
|
robdebie
|
Geplaatst: zo 19 okt, 2025 21:18 pm |
|
 |
| Brouwer |
|
|
Bedoel je met "14,15 16 inch" de velgdiameter of de breedte? Ik denk het eerste, aangezien zulk brede velgen volgens mij niet bestaan.
Bij een model moet je je realiseren dat je niet de echte velgmaat meet, maar de velgmaat plus de lip om de hiel (bead) op de velg te houden. Voor de meeste velgtypes is dat 0,8" per lip. Ofwel een 16" velg meet ongeveer 17,6" op de randen die je ziet.
Het rekenwerk is dan: 16" + 1,6" = 17,6", 17,6" x 25.4 = 447 mm, 447 mm gedeeld door de schaal (1/24 naar ik aanneem) geeft 18,6 mm. Je kunt natuurlijk ook andersom rekenen.
Veel Japanse modellen hebben iets te grote velgen, een 'visuele correctie' om het model mooier te maken. Er zijn zelfs 'inch up' series geweest die dit tot een specialiteit maakten.
Rob
|
|
|
|
|
 |
|
hondafreak
|
Geplaatst: zo 26 okt, 2025 14:35 pm |
|
 |
| Brouwer |
Geregistreerd: di 15 maart, 2011 10:33 am Berichten: 187 Woonplaats: Emmen
|
|
de originele band plus velg is ongeveer 4 mm. met spatbord verbreder krijg ik er 2 mm. bij en de diameter velg plus band is 21 mm. alleen daar heb ik niet veel speling meer bij omdat de bumper doorloopt een soort van spoiler zeg maar.
|
|
|
|
|
 |
|
Pagina 1 van 1
|
[ 3 berichten ] |
|