Tuus
allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Club   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube   Modelbrouwers.nl winkel 20 jaar
Het is nu za 13 jun, 2026 4:43 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: velgen 1:24
BerichtGeplaatst: zo 19 okt, 2025 17:17 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 15 maart, 2011 10:33 am
Berichten: 187
Woonplaats: Emmen
hallo medebrouwers

ik ben bezig met een honda life step van
nu is deze in 2 varianten te maken
ik wil natuurlijk de gene met spatbordverbreders
maar de originele velgen zijn te smal,en wil graag een paar bredere er onder
maar hoe weet ik welke velgen er onder moeten en passen
moet ik 14,15 16 inch. hebben,hoe bereken je dat
straks heb ik ze veel te breed of veel te laag
wie heeft tips
alvast bedankt


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: velgen 1:24
BerichtGeplaatst: zo 19 okt, 2025 21:18 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 31 jan, 2007 22:43 pm
Berichten: 418
Bedoel je met "14,15 16 inch" de velgdiameter of de breedte? Ik denk het eerste, aangezien zulk brede velgen volgens mij niet bestaan.

Bij een model moet je je realiseren dat je niet de echte velgmaat meet, maar de velgmaat plus de lip om de hiel (bead) op de velg te houden. Voor de meeste velgtypes is dat 0,8" per lip. Ofwel een 16" velg meet ongeveer 17,6" op de randen die je ziet.

Het rekenwerk is dan: 16" + 1,6" = 17,6", 17,6" x 25.4 = 447 mm, 447 mm gedeeld door de schaal (1/24 naar ik aanneem) geeft 18,6 mm. Je kunt natuurlijk ook andersom rekenen.

Veel Japanse modellen hebben iets te grote velgen, een 'visuele correctie' om het model mooier te maken. Er zijn zelfs 'inch up' series geweest die dit tot een specialiteit maakten.

Rob


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: velgen 1:24
BerichtGeplaatst: zo 26 okt, 2025 14:35 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 15 maart, 2011 10:33 am
Berichten: 187
Woonplaats: Emmen
de originele band plus velg is ongeveer 4 mm.
met spatbord verbreder krijg ik er 2 mm. bij
en de diameter velg plus band is 21 mm.
alleen daar heb ik niet veel speling meer bij omdat de bumper doorloopt
een soort van spoiler zeg maar.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement