Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 13:05 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 03 jun, 2023 17:38 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 23 feb, 2017 14:46 pm
Berichten: 258
Woonplaats: Belg.Ardennen
Ik overweg mijn volgende kit een Tornado een beetje meer beter te laten uitzien. Ik wil de lijnen wat dieper maken zodat deze beter te zien zullen zijn en ook straks met de panelliner te behandelen. Daarbij overweeg ik zo'n klinknagel apparaatje aan te schaffen van Revell

Alvorens dit te doen zou ik graag jullie eerlijke mening willen hebben over deze twee zaken die ik wil gaan aanschaffen. Ik heb er geen ervaring mee maar wel een ervaren bouwer.

Jullie opmerkingen en meningen worden mij zeer gewaardeerd

Alvast bedankt

Wim


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 16 jun, 2023 12:00 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 03 sep, 2004 20:08 pm
Berichten: 9939
Woonplaats: Kaatsheuvel
Nog niemand gereageerd zie ik. En het lijkt alsof je de Revell nummers hebt omgedraaid :wink:

Ik heb geen enkele ervaring met klinknagel wieltjes, dus ik kan je daarmee niet helpen.
Zelf heb ik verschillende paneelscribers, maar heb een hele sterke voorkeur voor 1 specifieke. Ik vrees dat deze net als die van Tamiya, aan de dikke kant is. Voor mijn 1/24 auto's kan ik er niet zo heel veel mee.

Hier wat ervaring van mijn scribers
De Bare Metal Foil - Panel Scriber was een mooie, maar is helaas gebroken. Achteraf niet de beste constructie. Ik had die gekocht hier op ModelBrouwers en was volgens mij destijds een prima instapmodelletje.
Tamiya Scriber - kwalitatief heel sterk, maar wel heel dik. En dan ook gezien de Tamiya prijs, zou ik hem niet meer adviseren
Dspiae Scriber - Gekocht op de Dspiae AliExpress webshop. Een prijzige, maar absoluut de aller beste en aller laatste scriber die je ooit nodig hebt. Je kunt er verschillende tips in zetten. Ik heb een 0.1 en 0.3 scriber, maar ook een center punt en graveer mesje. Ik gebruik deze werkelijk elke keer als ik met een model bezig ben. Als je het kunt/wilt betalen, is dat mijn advies.

_________________
Arno
https://www.instagram.com/arno.smulders78/

WIP:
Porsche 911 964 Carrera RS
Porsche 935 1978 Moby Dick


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 16 jun, 2023 12:37 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
De MRP scribers (3 soorten) zijn ook zalig om te gebruiken

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 16 jun, 2023 16:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 13 maart, 2007 3:17 am
Berichten: 812
Silenoz schreef:
De MRP scribers (3 soorten) zijn ook zalig om te gebruiken


Die heb ik inderdaad alledrie aangeschaft op jouw advies Silenoz en bevallen uitermate goed. Dank daarvoor !

De zwarte ging erg snel kapot, maar even bellen met de winkel (die op hun beurt contact hebben gehad met MRP) en de nieuwe werd probleemloos opgestuurd.

Ik moest er wel even aan wennen, omdat ze redelijk scherp zijn en de kleinste kras al snel zichtbaar is, maar na 'n paar keer oefenen werken ze echt fantastisch.

Gr. Peter


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 17 jun, 2023 9:27 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 23 feb, 2017 14:46 pm
Berichten: 258
Woonplaats: Belg.Ardennen
Hartelijk dank voor het advies en de tips. Hier kan ik dus wat mee

Goed weekend en nogmaals dank

Wim


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 09 jul, 2023 10:53 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Hoi Wim,

Beide tooltjes die jij noemt lijken mij een directe kopie van het gereedschap van Trumpeter. De scriber is best fijn en goed hanteerbaar, maar het blijft een hele kunst om niet uit te schieten als je paneellijnen uitdiept. Zeker als de bestaande lijn erg ondiep is ga je er snel naast. Het helpt vaak om er een randje dymo-tape langs te plakken. Dat is van dat stugge plastic lint met een plakrandje dat je in een lettertang doet om labels mee te maken. Ook gewoon te koop bij HEMA.
https://www.hema.nl/vrije-tijd-kantoor/ ... lsrc=aw.ds

De riveter (klinknagelzetter) zou ik laten liggen. De wieltjes zitten te wiebelig in de houder en draaien te makkelijk, waardoor het echt heel lastig is om goede rechte lijnen te zetten. Riveters met kleine wieltjes waarvan je de frictie in het asje kunt aanpassen werken veel fijner, omdat je daarmee minder snel uitschiet en door het kleine wieltje veel beter kunt zien waar je zit. De allerbeste waren de 'Rosie the Riveter' tools die handgemaakt werden door een man uit Tsjechië, maar hij is helaas overleden en ze zijn dus zeldzaam geworden. Ik heb zelf een set van Galaxy Tools uit China, en ik ben er erg enthousiast over. Je kan het bestellen op bijv. AliExpress.
https://nl.aliexpress.com/i/33001678160 ... pt=glo2nld


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement