Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 23:39 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Buigen van de latjes
BerichtGeplaatst: zo 21 feb, 2021 15:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 03 jan, 2008 11:22 am
Berichten: 1913
Woonplaats: Aalten
Mario, de foto is niet van mijn model maar van een van de linkjes die Rene gaf. Je latjes moeten daar overigens in een ruime 90 graden bocht gebogen worden tegen de kiel aan. Ik ben geen houtbouwer maar deze ronding zou geen probleem moeten zijn.

Fotos plaatsen is goed beschreven op deze site, even een album aanmaken (zie kop pagina), foto's uploaden en als je dat gedaan hebt zie je in elk bericht dat je typt een fototoestel links in beeld. Op klikken en je ziet de foto's in je album. Aanklikken en ze staan direct in je bericht. Heel simpel ;)

Citaat:
..en ben gewend (van de plastic modellen) dat een kit in orde is.


Als je van dit standpunt uitgaat is houtbouw misschien niet echt iets voor jou ;) Deze 2 takken van sport zijn totaal verschillend. Waar je een plastic kit bouwt met vaste onderdelen moet je bij de houtmodelbouw veel meer zelf fabriceren en is niet elke oplossing voorgekauwd. Misschien nog eens iets om over na te denken :)

_________________
Greetz, Ronald

http://us-modelbaan-convention-ned.nl/ Mijn US Convention Aalten
http://metusajunction.blogspot.com/ Mijn blog!
http://familiehalmagoesusa.blogspot.nl/ Mijn USA reizen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Buigen van de latjes
BerichtGeplaatst: zo 21 feb, 2021 18:59 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 16 jan, 2021 11:49 am
Berichten: 19
Ronald schreef:
Als je van dit standpunt uitgaat is houtbouw misschien niet echt iets voor jou ;) Deze 2 takken van sport zijn totaal verschillend. Waar je een plastic kit bouwt met vaste onderdelen moet je bij de houtmodelbouw veel meer zelf fabriceren en is niet elke oplossing voorgekauwd. Misschien nog eens iets om over na te denken :)


Beste Ronald,

Ik ben het helaas totaal niet met je eens in deze. Hiermee zeg je in feite dat ik bij iedere kit die ik koop problemen mag verwachten, het zaakje niet compleet is en zelf onderdelen moet fabriceren. Corrigeer mij alsjeblieft als ik het mis heb, maar zo lees ik het.
En dat vind ik nogal wat. Ik ben van mening en eis ook van een fabrikant dat hij alle noodzakelijke materialen in een kit stopt om het schip die ze voor op de doos presenteren in elkaar te kunnen zetten en dat deze materialen ook in orde zijn. In mijn kit zaten niet alle noodzakelijke materialen en het hout was in mijn ogen niet in orde anders zou dit niet zo snel scheuren en breken, terwijl ik de latjes van Occre probleemloos kon buigen.
Als consument hoef ik dit niet te accepteren... of ik nu een leek of een ervaren bouwer met 40 jaar ervaring ben. Want dan moeten ze heel groot op de doos zetten: "Als u deze kit koopt kan het voorkomen dat deze niet compleet is en/of de materialen ondeugdelijk zijn". Ik denk niet dat nog een winkel een kit zou verkopen.

En ik ben zeker niet naïef, net als met plastic modelbouw (in mindere mate) begrijp ik dat je tegen problemen aan kunt lopen en je ter plekke oplossingen moet verzinnen en als ik iets verkloot tijdens het bouwen, moet ik het zeker zelf oplossen, maar om nu te zeggen dat hout modelbouw misschien niets voor mij is terwijl deze kit simpelweg niet op orde is en ik dit niet accepteer of er nog meer geld tegenaan wil gooien, vind ik niet correct. Met alle respect overigens, maar ik geef alleen mijn mening. Ik heb ook al eerder aangegeven dat de Albatros van Occre op een paar punten na, (waarmee ik hier op dit forum geweldig mee ben geholpen), zonder zware problemen verliep en ook waren alle onderdelen aanwezig. Dit schip staat na 4 weken bouwen te stralen op de kast hier. Welliswaar zonder zeilen nog, die wilde ik later nog doen, omdat ik zonder ook even mooi vind om te zien, maar hij staat.....netjes gebouwd, geschuurd, gebeitst, geverfd en geen kieren, gaten of lijmresten.....gewoon zoals het hoort. Dus ja....ik heb er zeker over nagedacht..... :wink:

Inmiddels heeft de webshop waar ik deze kit heb gekocht ook al erkend dat deze kit niet in orde was en heb ik €90,- compensatie gekregen om nieuwe latjes en materiaal te kopen. Ik weet nog niet of ik dit ga doen, want ik ben wel een beetje klaar voorlopig met Constructo. Misschien dat ik weer een kleiner schip koop van Occre weer. Maar daar ben ik nog niet over uit.

Ik wil je niet aanvallen of bekritiseren hier Ronald....absoluut niet. Maar je ontmoedigd mij min of meer om hout modelwerk te doen op basis van het feit dat ik verwacht dat een kit in orde moet zijn. Dit is toch eigenlijk het minste wat ik mag verwachten bij een aankoop.....tenzij ik iets op Marktplaats koop.....dan heb ik geen recht van spreken.

Maar nogmaals....corrigeer mij alsjeblieft als ik fout zit, misschien lees ik het wel verkeerd of begrijp ik het verkeerd......ik ben ook maar een mens. :wink:

Groetjes, Mario


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Buigen van de latjes
BerichtGeplaatst: di 23 feb, 2021 1:16 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Mario12 schreef:
Inmiddels heeft de webshop waar ik deze kit heb gekocht ook al erkend dat deze kit niet in orde was en heb ik €90,- compensatie gekregen om nieuwe latjes en materiaal te kopen. Ik weet nog niet of ik dit ga doen, want ik ben wel een beetje klaar voorlopig met Constructo. Misschien dat ik weer een kleiner schip koop van Occre weer. Maar daar ben ik nog niet over uit.


Dat vind ik wel netjes van ze en geeft je misschien net dat duwtje om deze aankoop alsnog te redden van het grote archief.

Ook in de plastic modelbouw is het soms flink schipperen. Ook ik ben me bewust van het feit dat je 'kits' hebt en 'kits' hebt. Prachtige modellen van €50 euro of duurder. Ik heb er een paar, dan was het eerder het formaat dan de kwaliteit. Ik heb ook veel lol van kitjes van 5 of 10 euro, waarbij ik weet dat er vaak meer mee moet gebeuren dan een 'shake & bake' kit. Ik heb eens een kit van Special hobby gebouwd, waarbij ik flink wat onderdelen zelf moest maken, gelukkig wel op basis van goede schetsen in de handleiding.

Succes en may the force be with you.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Buigen van de latjes
BerichtGeplaatst: di 23 feb, 2021 10:41 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 16 jan, 2021 11:49 am
Berichten: 19
tsjopper bob schreef:
Dat vind ik wel netjes van ze en geeft je misschien net dat duwtje om deze aankoop alsnog te redden van het grote archief.


Dit is zeker heel erg netjes van ze. Ik heb inmiddels ook toch maar een lading Ramin plankjes besteld, zodat ik zonder problemen de romp kan maken. Daarna tweede laag fineer erover en dan zou het weer in orde moeten zijn. Maar voor mij echt geen Constructo meer hierna. En toen ik toch aan het bestellen was, meteen maar mijn tweede schip van Occre besteld. Dit keer ietsjes groter, de Beagle. De Albatros is mij zo ontzettend goed bevallen qua materiaal, werkwijze en uiterlijk dat ik van dit merk nog eentje wilde hebben. En net op tijd, want Occre heeft recentelijk hun prijzen best wel fors omhoog gegooid. De Beagle zelfs met €15,-, maar gelukkig kon ik hem nog voor de oude prijs bij mijn inmiddels vaste webshop bestellen. :D

tsjopper bob schreef:
Ook in de plastic modelbouw is het soms flink schipperen. Ook ik ben me bewust van het feit dat je 'kits' hebt en 'kits' hebt. Prachtige modellen van €50 euro of duurder. Ik heb er een paar, dan was het eerder het formaat dan de kwaliteit. Ik heb ook veel lol van kitjes van 5 of 10 euro, waarbij ik weet dat er vaak meer mee moet gebeuren dan een 'shake & bake' kit. Ik heb eens een kit van Special hobby gebouwd, waarbij ik flink wat onderdelen zelf moest maken, gelukkig wel op basis van goede schetsen in de handleiding.


Ik heb zelf eigenlijk nooit kleine kitjes gehad van plastic modelbouw. Als beroepschauffeur ben ik meteen gestart met de bouw van vrachtauto's. En volgens mij is dit ook meteen het hoogste niveau binnen de plastic modelbouw om te maken. Althans ik zou even niet zo gauw weten wat hier bovenuit stijgt. En dit waren allemaal stuk voor stuk prijzige kits. Hier in Nederland liggen ze bijna allemaal tussen de €55,- en €65,-, daarom kocht ik ze op een gegeven moment ook in Duitsland. Daar ligt in de buurt van München een grote modelbouwwinkel die ze vrijwel allemaal tussen de €45,- en €55,- aanbied. Als je er dan een drietal besteld heb je geen verzendkosten en ook de BTW doet hij niet verrekenen.

En een dure kit is ook geen garantie dat het vlekkeloos loopt. Bij Revell zit het meestal best goed, maar Revell maakt bijna geen vrachtauto's. Voor vrachtauto's kom je bijna altijd uit bij Italeri en hoewel ze de afgelopen jaren sterk zijn verbeterd, halen ze in mijn ogen nog steeds niet het niveau van Revell en zul je ook hier soms redelijk creatief moeten zijn en ook het plastic moet bewerken. Het grote voordeel is wel dat je op een gegeven moment wel al weet waar de problemen zich gaan openbaren


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Buigen van de latjes
BerichtGeplaatst: di 23 feb, 2021 23:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Mooi dat je doorzet.

Mario12 schreef:
Als beroepschauffeur ben ik meteen gestart met de bouw van vrachtauto's. En volgens mij is dit ook meteen het hoogste niveau binnen de plastic modelbouw om te maken. Althans ik zou even niet zo gauw weten wat hier bovenuit stijgt.


Ik heb geen ervaring met vrachtwagens, maar om dit te stellen vind ik wel gewaagd. Vrachtwagens zijn doorgaans 1:24 / 1:25. Laten we dit eens vergelijken met de 1:32 of 1:35 kits van de militaire hoek of de luchtvaarthoek (in 1:24 worden ook steeds meer mooie vliegtuigen gemaakt). Daar zijn genoeg kits te vinden die gelijkwaardig zijn of zelfs moeilijker en prijstechnisch zelfs duurder. En dan bedoel ik de basic modellen, als je aftermarket mee gaat rekenen.....

Kijk hier maar eens: https://www.scalemates.com/nl/products/product.php?id=103295&p=inthebox

Of hier


Succes met je boot

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Buigen van de latjes
BerichtGeplaatst: wo 24 feb, 2021 0:20 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 16 jan, 2021 11:49 am
Berichten: 19
tsjopper bob schreef:
Ik heb geen ervaring met vrachtwagens, maar om dit te stellen vind ik wel gewaagd. Vrachtwagens zijn doorgaans 1:24 / 1:25. Laten we dit eens vergelijken met de 1:32 of 1:35 kits van de militaire hoek of de luchtvaarthoek (in 1:24 worden ook steeds meer mooie vliegtuigen gemaakt). Daar zijn genoeg kits te vinden die gelijkwaardig zijn of zelfs moeilijker en prijstechnisch zelfs duurder. En dan bedoel ik de basic modellen, als je aftermarket mee gaat rekenen.....


Ik denk dat ik inderdaad wat te kort door de bocht ben gegaan met deze uitspraak. Maar ik heb ook een zeer beperkte ervaring qua bouwkits op dat gebied. Zoals ik al zei ben ik enkel bekend met vrachtauto's, Ik heb tientallen vrachtauto's gebouwd vanaf mijn tienerjaren en ik weet dat Revell hier de maximum score aan geeft qua moeilijkheidsgraad. Omdat ik dacht dat Revell kits heeft op alle gebieden (lucht, land en zee), ging ik er daarom vanuit dat de trucks de hoogste moeilijkheidsgraad hebben. Inderdaad een beetje kortzichtig van mij waarbij ik absoluut niemand voor het hoofd wilde stoten.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Buigen van de latjes
BerichtGeplaatst: wo 24 feb, 2021 9:31 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 03 jan, 2008 11:22 am
Berichten: 1913
Woonplaats: Aalten
Mario, ik geloof niet dat ik tot je doordring en ik ga het ook niet uitleggen. Denk dat je in je hoofd moet houden dat we modelbouw bedrijven en daar is eigenlijk niets voorgekauwd. En zal er altijd een stukje van de bouwer zijn kennis en kunde in het model zitten.

That's it, succes.

_________________
Greetz, Ronald

http://us-modelbaan-convention-ned.nl/ Mijn US Convention Aalten
http://metusajunction.blogspot.com/ Mijn blog!
http://familiehalmagoesusa.blogspot.nl/ Mijn USA reizen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement