Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 19 maart, 2024 9:29 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Buigen van de latjes
BerichtGeplaatst: za 20 feb, 2021 1:56 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 16 jan, 2021 11:49 am
Berichten: 19
Hallo allemaal,

Een beetje radeloos hoop ik dat iemand hier een goede tip voor mij heeft voor het volgende probleem.

Ik ben momenteel bezig met de Endeavour van Constructo, maar de eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik behoorlijk moedeloos begin te worden. De boeg van de Endeavour is namelijk zo plat, dat de latjes in een hoek van 90 graden gebogen moeten worden. En het lukt mij gewoon niet. Ze breken nagenoeg allemaal met het buigen. En ik heb in mijn ogen werkelijk alles geprobeerd. urenlang laten weken in koud water, in heet water en zelfs kokend water omdat ik de indruk kreeg dat heet water beter werkte. Ik heb een soldeerbout besteld en hiermee liggen klooien, omdat dit in de beschrijving stond, maar dat werkt ook niet. Of ze breken, of indien ze te nat zijn, scheuren ze.

Ik heb met heel veel pijn, geduld en moeite 3 latjes erop weten te krijgen, maar ik heb er al zeker 6 gebroken en zit bijna op het punt dat ik door mijn reserve latjes heen ben en dan is voor mij de lol eraf en is de kans groot dat ie met beslag en al de kliko invliegt. Ook omdat er bovenop de boeg twee latjes van 2x12 in een 180 graden bocht gebogen moeten worden en hierbij is het latje ook al tweemaal gebroken en heb ik ook geen reserve meer, dus dit wordt al een probleem straks.

Zo fijn en makkelijk als het met de Albatros ging, zo vreselijk is dit model en zoals ik al zei, om moedeloos van te worden. Het heeft ook niet veel zin meer om door te gaan als toch alle latjes gaan breken.

Amoniak is voor mij overigens absoluut geen optie, want ik werk in mijn huiskamer en bij de kleinste geur hiervan word ik al doodziek en krijg ik barstende hoofdpijn, dus dat gaat echt niet.

Ik hoop echt dat iemand een oplossing heeft, want anders is het voor mij echt klaar met dit model.

Alvast heel erg bedankt.

Groetjes, Mario


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Buigen van de latjes
BerichtGeplaatst: za 20 feb, 2021 3:17 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 16 jan, 2021 11:49 am
Berichten: 19
Npg even ter aanvulling, het gaat hier om standaard (Constructo) sapelli latjes. De Albatros had Ramin latjes, dus wellicht dat dit ook nog verschil met buigen geeft.....


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Buigen van de latjes
BerichtGeplaatst: za 20 feb, 2021 10:05 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3751
Woonplaats: nieuw vennep
Heb je ook foto's van het probleem? Jij zegt dat je een latje in een 180 graden bocht moet buigen. Dan ben ik benieuwd in welke radius dat is. Zonder foto's kan ik niets zeggen. Misschien iemand anders. Je kunt ook een bouwverslag aanmaken voor andere uitdagingen die je gaat krijgen.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Buigen van de latjes
BerichtGeplaatst: za 20 feb, 2021 11:49 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 16 jan, 2021 11:49 am
Berichten: 19
Hallo Ferry,

Dank je wel voor je antwoord, maar het maakt niet meer uit. Ik heb het opgegeven. Er waren teveel latjes gebroken en was gewoon echt niet te doen. Zelfs als ze de hele nacht in water hadden gelegen en zo zacht waren dat ze simpel te buigen waren, braken ze niet, maar scheurden ze zelfs. Dit is in mijn ogen onmogelijk te doen en heeft voor mij echt de lol uit deze hobby gehaald.

Dit schip was een hele dure vergissing maar een wijze les weer. Ik ga geen nieuwe latjes bestellen, want die gaan toch ook weer breken, deze lengte is niet verkrijgbaar, zijin meestal niet meteen leverbaar en zijn weer extra kosten. Toch heel erg bedankt voor de moeite om mij te helpen.

Groetjes, Mario


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Buigen van de latjes
BerichtGeplaatst: za 20 feb, 2021 14:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18506
Woonplaats: Hurdegaryp
Ik heb er geen verstand van, maar ik neem aan dat je eerst zelf ook even gezocht hebt hoe anderen dat gedaan hebben?

http://www.modelshipbuilder.com/e107_plugins/forum/forum_viewtopic.php?1017
https://modelshipworld.com/topic/12327-endeavour-1768-by-shipcarpenter-constructo-160-second-ship/

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Buigen van de latjes
BerichtGeplaatst: za 20 feb, 2021 14:47 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 16 jan, 2021 11:49 am
Berichten: 19
Omdat het mij toch niet lekker zat en ik toch echt het idee had dat het hout gewoon niet helemaal deugde, heb ik eens een ramin latje van Occre in de waterkoker gezet, even laten weken en deze eens geprobeerd om de romp te buigen. Ik weet niet of het toeval is, maar het latje gaf geen krimp en ik kon hem gewoon (heel langzaam en rustig) om de romp buigen. Dit was wel een 2x4 latje en de Sapelli latjes in de kit zijn 2x6, ik weet niet of dit nog invloed heeft, maar ik zou dus in principe de romp kunnen beplanken met Ramin latjes.

Ik weet ook niet of het uitmaakt dat er een drietal Sapellilatjes al gelijmd zijn, maar dit lijkt me niet. Constructo levert er tegenwoordig gelukkig ook een tweede laag beplanking bij van 0,6mm.

Is dit nog een idee om het zo te doen, want dit betekent weer behoorlijk wat extra kosten omdat ik dan 60 latjes moet gaan bestellen. En is ramin hout ook gelijk, of zit hier ook nog verschil tussen?

Alsvast wederom dank.....


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Buigen van de latjes
BerichtGeplaatst: za 20 feb, 2021 18:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 03 jan, 2008 11:22 am
Berichten: 1913
Woonplaats: Aalten
Zoals Rene zegt, anderen doen dit ook en zijn jou voorgegaan..... Constructo staat niet heel hoog aangeschreven maar ze leveren toch redelijke kwaliteit kits voor een nette prijs.

Niet opgeven ;)

_________________
Greetz, Ronald

http://us-modelbaan-convention-ned.nl/ Mijn US Convention Aalten
http://metusajunction.blogspot.com/ Mijn blog!
http://familiehalmagoesusa.blogspot.nl/ Mijn USA reizen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Buigen van de latjes
BerichtGeplaatst: za 20 feb, 2021 18:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 03 jan, 2008 11:22 am
Berichten: 1913
Woonplaats: Aalten
Bedoel je de linkerkant met je 180 graden ronding?:

Afbeelding

_________________
Greetz, Ronald

http://us-modelbaan-convention-ned.nl/ Mijn US Convention Aalten
http://metusajunction.blogspot.com/ Mijn blog!
http://familiehalmagoesusa.blogspot.nl/ Mijn USA reizen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Buigen van de latjes
BerichtGeplaatst: za 20 feb, 2021 20:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3751
Woonplaats: nieuw vennep
Als wij de foto's zouden kunnen zien dan kunnen we ook gericht helpen. Eventueel wat nieuw hout bestellen lijkt mij goedkoper dan de kit weggooien. Probeer even te wachten tot er mensen reageren voor je drastische dingen gaat doen.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Buigen van de latjes
BerichtGeplaatst: za 20 feb, 2021 23:35 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 16 jan, 2021 11:49 am
Berichten: 19
@ Ronald
Dat klopt, die hele linkerkant is het probleem bij mij. Het materiaal om die 180 graden ronding te maken heb ik niet meer omdat het latje steeds brak. En de latjes die op de schansen komen daar breken ook constant. Deze boeg van jou lijkt ook een stuk ronder dan die van mij. Mijn boeg is bijna plat, maar exact zoals het op de tekening stond. Er moest tot aan de valse kiel weggeschuurd worden, dit was heel duidelijk zichtbaar op de tekening, maar nu zit ik wel met een vrij platte boeg die een flinke knik voor de latjes heeft gecreëerd.

@Ferry
Ik heb geen idee hoe ik hier foto's moet plaatsen.
Ik weet in alle eerlijkheid niet of ik nog wel latjes ga kopen voor dat mislukt projectje. Ik heb hier gewoon geen zin en geduld voor. Als ik een bouwkit koop, dan moet die in orde zijn en moet ik van de tekening af kunnen bouwen. Punt! Van het allerbegin heb ik al ellende met deze kit en deze kennismaking met Constructo is zeer bedroevend. En ik begrijp dat Constructo maar een ondermaats merk is op dit gebied, maar ik heb simpelweg geen geld voor die dure kits van de A-merken, maar we praten nog steeds over een kit van rond de €200,-,. Wat ik nog steeds veel geld vind. En hoewel ik begrijp dat een B-merk niet perfect is en er meer moeite gedaan moet worden om de zaken passend te krijgen, verwacht ik wel niet dat zo'n kit incompleet is qua tekeningen, incompleet is qua onderdelen, het hout bij de kleinste buiging al breekt of scheurt en al helemaal niet dat ik uiteindelijk moet gaan bijbetalen om de kit in elkaar te krijgen, wat bij deze kit bij alle vier wel het geval was/is.

En dan ben ik gewoon heel eerlijk als ik zeg dat mij de zin een beetje over gaat op deze manier. Ik ben nog steeds maar een amateur en ben gewend (van de plastic modellen) dat een kit in orde is. Zoals ik al zei....de Albatros van Occre ging, op een paar dingetjes na, eigenlijk heel erg goed. De (dubbele) beplanking liep als een trein en er staat nu een scheepje op de tafel waar ik erg tevreden over ben.

Deze ellende had ik echt niet voorzien en ik denk dat het beter is dat ik mij niet nog meer stress op de hals ga halen en het maar zo ga laten. Ik koop waarschijnlijk nooit meer iets van Constructo en zoals ik al eerder zei.....een dure les voor uiteindelijk wat reservehout en onderdelen voor een eventueel ander schip wat ik misschien eens ga kopen. Maar ik voel er echt niets meer voor om nog eens voor €50,- aan hout voor dat ding te halen. Heb ik zometeen de Victory al bijna bijelkaar die voor €250,- te koop was laatst.

Dat neemt uiteraard niet weg dat ik enorm waardeer dat jullie mij willen helpen hierin. Laat dit zonder twijfel duidelijk zijn. :D

Groetjes, Mario


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement