Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 13:07 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Tuigage
BerichtGeplaatst: vr 05 feb, 2021 21:13 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Eventueel kan je ook het uiteinde van je draad verstevigen door deze met een beetje verdunde houtlijm in te smeren, en zo dan als naald te gebruiken.

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Tuigage
BerichtGeplaatst: zo 14 feb, 2021 19:00 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21302
Woonplaats: Bodegraven
Ik zou dus geen visdrad gebruiken, dit rekt amper en je krijgt het dus slecht strak
De verschillende diktes kloppen wel, het staand want, dus de stagen voor de masten, eventueel staande stagen voor de touwladders en zo zijn dikker dan het lopend want (dus de lijnen die door de katrollen en zo lopen om de ra's en dergelijke te bedienen

Het pluizige is snel op te lossen door het garen even door bijenwas te halen, dus bijenwas beetje verwarmen, beetje tussen 2 vingers doen en daar je garen door heen te halen. Zelf gebruikte ik altijd het katoenen garen van de hobbyhandwerkzaak, diverse kleuren, sterk en goedkoop.
Mocht het och niet op kleur zijn, te licht, gewoon koffiezetten en daar even je garen in leggen, werkt prima

Net ls Silenoz, het meest simpele is inderdaad even je garen in de houtlijm deppenn en er een scherp puntje aan maken met 2 vingers. Daarbij even de blokken en katrollen opboren met een klein boortje, de gaatjes zijn niet altijd vrij van spaantjes en dergelijke

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Tuigage
BerichtGeplaatst: ma 15 feb, 2021 1:41 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 16 jan, 2021 11:49 am
Berichten: 19
Hallo Bert,

Dank je wel voor je uitgebreide tips. Ook nog dank voor Silenoz voor de tip met de houtlijm. Werkt perfect inderdaad en zo idioot simpel ook, maar je moet er maar net aan denken.

Inmiddels ben ik bijna door de blokken en katrollen heen en het viel allemaal met al jullie tips best mee. Het garen pluist wel heel erg moet ik zeggen, maar inmiddels is mijn bestelling uit Duitsland binnen en ik moet Ronald al gelijk geven, dat garen ziet er op het eerste gezicht heel wat prettiger uit om mee te werken. :wink:

Ik verwacht ook wel een beetje dat het bij het volgend schip wat makkelijker gaat worden. Nu ben ik om er in te komen en om mezelf niet meteen vol voor de leeuwen te gooien begonnen met de kleine Albatros, dus die katrollen en blokken waren echt priegelwerk. Wat ik ook best leuk vond om te doen, maar die draad... :wink:
Mijn volgend schip had ik al in huis en word dus de Endeavour van Constructo en dat beslag is toch al een maatje groter. Het is me wel al opgevallen dat ik vrijwel alle gaatjes van de gewone blokken inderdaad even moet gaan opboren, want die zijn allemaal niet door. De jufferblokken zijn daarentegen dan wel weer netjes geboord. Verschil met de Albatros is wel dat deze onderdelen nu allemaal van hout zijn. Bij de Albatros waren ze nog van kunststof. Daarnaast zal een groter schip ook vast andere uitdagingen met zich meebrengen....

Ik heb er wel ontzettend veel plezier aan moet ik zeggen. Ik ben nu bijna 4 weken lang bijna iedere dag bezig geweest aan de Albatros en het heeft nog geen minuut verveeld. Ik moet nog 3 ra's en de zeilen nog en dan is hij af. En ik ben behoorlijk tevreden al moet ik zeggen. Er zijn een paar dingetjes waarvan ik achteraf denk, dat moet je de volgende keer anders doen, of dit is toch net niet zo heel mooi, maar dat zijn voor mij leermomenten die ik door ga trekken in mijn volgende schip. Ik ben ook echt wel blij dat ik voor een klein exemplaar heb gekozen om te beginnen, want dit is wel een iets andere uitdaging dan een Volvo FH16 van Italeri, maar wel zo veel leuker om te doen en met veel meer voldoening. (voor mij)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement