Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 6:55 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Houten roeibootje
BerichtGeplaatst: zo 17 mei, 2020 17:26 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 29 jul, 2016 22:11 pm
Berichten: 78
Hallo,

Voor mijn diorama schaal 1:35 wil ik graag een houten roeibootje maken.
Met wat fantasie en een figuurzaag ben ik alvast aan de slag gegaan en heb een kiel en wat ribben gemaakt. Het is uit de losse pols gedaan allemaal, dus het is niet kaarsrecht en overal dezelfde maat zoals te zien is.

photo 508050


Dunne latjes kunnen gebogen worden weet ik nog dat moet ik weer uitzoeken hoe dat moet.

Mijn vraag is gezien de afmetingen van mijn roeibootje, 6cm lengte, 3cm breedte en 1cm hoogte of het buigen van hout wel gaat lukken en of ik tegen problemen ga aanlopen gezien de kiel niet echt recht is en de ribben niet allemaal exact dezelfde afmetingen en stand hebben?

Bedankt alvast en groet,
Martijn.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Houten roeibootje
BerichtGeplaatst: zo 17 mei, 2020 18:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 03 apr, 2014 12:25 pm
Berichten: 648
Woonplaats: Rijnsburg (ZH)
Het zal vast wel lukken om iets te maken dat op een bootje lijkt. De vraag is of je er zelf tevreden mee zult zijn. Zo ja dan gewoon beginnen en proberen. Zo nee dan kun je beter iets anders aan het werk gaan.

Omdat je nu maar heel weinig ribben hebt zul je nooit de houten latjes op een mooie natuurlijke manier in een bootvorm kunnen krijgen. Het hout zal eerder over de ribben heen vouwen en waarschijnlijk ook breken waardoor je geen mooie roeibootvorm krijgt. Als het je al lukt om de latjes mooi op elkaar, op de ribben en de kiel aan te laten sluiten. Wanneer je in het verslag van de zeillogger kw140 wilhelmina kijkt zie je hoe ik het gedaan heb. Welliswaar een iets grote model roeiboot maar voor een kleinere zou ik de methode zeker weer gebruiken.

Je kunt ook gebruik maken van zo'n plastic bootje dat je nog wel eens bij bouwdozen in een beslagset vind. Deze zou je met dunne latjes kunnen beplakken en er ribben in maken.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Houten roeibootje
BerichtGeplaatst: di 02 jun, 2020 15:23 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 29 jul, 2016 22:11 pm
Berichten: 78
Bedankt Kees voor je reaktie, ik heb je verslag bekeken en dat zag er heel mooi uit, de methode die jij gebruikte bij het vervaardigen van het kleine bootje ging mij veel te ver qua vakmanschap en kennis.
Maar ik ben wel verder gegaan, dit keer weer uit de losse pols (potlood, figuurzaag en vijlen).

Op jouw advies heb ik 2 extra ribben gemaakt en het in een natuurlijker vorm geplaatst.

photo 509257

Hier heb ik dunne latjes omheen gebogen en gelijmd en de onderkant van de boot heb ik met dun hout dichtgemaakt.

photo 509260

Hier had ik waarschijnlijk door moeten gaan met het plakken van latjes die naar elkaar toelopen, nu is de onderkant van de boot ineens vlak en niet heel mooi geworden.

Toen heb ik na veel schuren en vullen van naden de boot verder af kunnen werken en twee roeispanen erbij gemaakt.
Daarna heb ik de boot verweerd met een giftig mixje dat ik gebrouwen had dmv staalwol en azijn.

Ben benieuwd naar jullie mening en een vraag die ik heb, ik heb alles nu uit de losse pols gemaakt waardoor het hier en daar niet allemaal paste en scheef was, als ik nou weer zo'n bootje wil maken bestaat er iets van computer programma waarop je een bootje kunt ontwerpen en de onderdelen kan uitprinten zodat alles wat beter aansluit?

Groet,
Martijn.

photo 509256

photo 509255

photo 509258

photo 509259


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement