Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 19 maart, 2024 6:17 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 07 mei, 2020 12:42 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 29 jul, 2016 22:11 pm
Berichten: 78
Hallo,

Ik ben bezig een Willy's jeep te chippen dmv de haarlak methode, dit lukt mij niet, ik wil mijn ervaringen delen en hopelijk wat tips krijgen.

Wat ik geprobeerd heb, veel gezocht en bekeken aan instructies over de haarlak methode.
Dit zag er zo eenvoudig uit, ik ging het met mijn beperkte kennis over onder andere verf proberen.

Waar ik tegen aan liep na meerdere soorten haarlak geprobeerd te hebben is dat de haarlak oneven verdeeld raakt op het model, ofwel wegtrekt en ophoopt op delen van het model.
Ik spray direct vanuit de haarlakbus en/of kwast het erop, ik heb geen airbrush, en daar zit volgens mij een deel van de oplossing al in vermoed ik.

Dus de haarlak pakt niet goed op de laag primer, die ik overigens geschuurd en ontvet heb voor ik dit doe.
De verf die ik vervolgens over de droge uitgeharde laag haarlak doe, pakt ook niet goed, trekt weg van bepaalde plekjes, hoopt op hier en daar, het ziet er niet uit. Kan alles er weer afschuren.

Dan besluit ik de haarlak lak laag licht te schuren korrel 2000 en daarna schoon te maken en te ontvetten voordat ik de verf erop doe.
Ja dan kom ik erachter dat de haarlak lagen verdwijnen als sneeuw voor de zon, en kan ik weer opnieuw beginnen.
Als ik de haarlaklaag niet schuur en ontvet, wordt de verflaag net zo lelijk als de laklaag, dus dat is ook geen optie.

Ik heb al gekeken naar filmpjes over Vallejo chipping medium en een potje besteld, maar ook hier lees ik van ervaringen van gebruikers dat het dik spul is dat zich niet mooi laat kwasten op het model, net als haarlak.
Uiteindelijk zie en lees ik wel over goede resultaten wanneer zowel de haarlak als de verf lagen erop gespoten worden dmv een airbrush, en die heb ik (nog) niet.

Ook las ik over andere chipping methoden, erop verfen of met zout, maar dat geeft in mijn optiek niet dat extra beetje effect mee van een roest gevormde laag onder de toplaag verf.
Vandaar dat ik mij de haarlak methode eigen wilde maken.

Ik ga verder met proberen, en vooral schuren en als iemand mij verder op weg wil helpen met wat tips en adviezen, graag! Dank.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement