Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 20:38 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Volgorde
BerichtGeplaatst: zo 14 apr, 2019 13:50 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 14 apr, 2019 12:51 pm
Berichten: 205
Ik heb zoals je kan lezen in mijn voorstelrondje https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 15&t=51966 toch nog een vraag over de volgorde die ik niet uit mijn aangekochte boeken terug kan vinden alsmede hier op het forum, of ik lees eroverheen daarvoor mijn excuses daarvoor.
Moet wel zeggen dat ik het boek van Vallejo heb aangekocht met de weathering techinieken. Ik vind het echt een heel mooi boek met duidelijke foto's het is wel jammer dat het in het Engels is. Ben die taal niet echt machtig maar kom er wel redelijk uit maar daarbij kan ik natuurlijk wel wat missen.

Ben met een aantal modellen bezig die na het in elkaar gezet te zijn in de primer heb gespoten.
Inmiddels al 2 modellen die bijna in de juiste kleur geverfd zijn middels de airbrush en kleine delen met de kwast. Ik gebruik de Vallejo model air producten. Ook gebruik ik deze met de kwast, heb wel gemerkt dat je meerdere lagen moet gebruiken voor een dekkend geheel.

Maar nu is mijn concrete vraag waar ik dus niet achter kom, wat is nu de juiste volgorde?
- model in elkaar zetten
- model in de primer
- model lakken/verven in de juiste kleur
- decals aanbrengen, moet dat speciaal op een glanzend ondergrond?
- vernis laag (mat) om de hierboven geschreven stappen te sealen
- verdere behandelingen zoals verweren etc.
- een laatste vernis laag

Klopt mijn bovenstaande volgorde, of zitten er nog stappen tussen?

Gr. Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Volgorde
BerichtGeplaatst: zo 14 apr, 2019 17:56 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21302
Woonplaats: Bodegraven
Dit is een vraag die regelmatig al langsgekomen is EN in verschillende volgordes wordt beantwoord, afhankelijk van de voorkeur van de bouwer.
maar de eerste stappen zijn algemeen wel goed, decals kan je beter op een glanzende ondergrond aanbrengen om silvering te voorkomen, hierna de verwerig etc, wegens het mooier lopen van bijv pinwashes over en glanzende laag, als je klaar bent dan fixeren met matte lak

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Volgorde
BerichtGeplaatst: ma 15 apr, 2019 8:10 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 14 apr, 2019 12:51 pm
Berichten: 205
Bedankt voor je antwoord. Het zal inderdaad een veel gestelde vraag zijn.

Ik ben nu weer wat wijzer.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Volgorde
BerichtGeplaatst: ma 15 apr, 2019 8:46 am 
Offline
Moderator
Moderator

Geregistreerd: za 11 sep, 2010 12:30 pm
Berichten: 876
Hangt ook van je verfsoort en verwering af.

Persoonlijk vind ik jouw volgorde ook de meest foolproof met deze volgorde heb je de meeste foutmarge.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Volgorde
BerichtGeplaatst: ma 15 apr, 2019 9:27 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
looney schreef:
Persoonlijk vind ik jouw volgorde ook de meest foolproof met deze volgorde heb je de meeste foutmarge.


klinkt en leest als een tegenstelling... ;-)

Maar over het algemeen correct

- model in elkaar zetten (geheel of gedeeltelijk, afhankelijk van het model...)

- model of onderdelen in de primer

- model lakken/verven in de juiste kleur (eventueel kan je reeds glansvernis mengen in je verf, hangt af van je volgende stappen, want als je volgende stap een wash is met olieverf, en je verft met aqua-verf (revell plastiekpotjes, tamiya, gunze, ...), kan je gerust glansvernis bij je verf doen, dan hoef je niet per sé nog een laag glansvernis te spuiten voor je decalt. Werk je met enamel verf (revell metaal potjes, humbrol, ...) daarentegen, en ook met olieverf voor een wash, dan raad ik je zeker aan om een watergedragen vernis te zetten als bescherming, omdat enamel en olieverf gelijkaardige oplosmiddelen hebben, heb je anders kans dat je onderlaag ook loskomt. Werk je met watergedragen washes steekt het zo nauw niet, wel droogtjden respecteren...

- decals aanbrengen, moet dat speciaal op een glanzend ondergrond? zoals aangehaald, best wel om silvering te voorkomen, een goede decalsetting is ook wel aangewezen... vervolgens nog eens sealen met dezelfde vernis als hierboven

- dan washes, beschadigingen, enz aanbrengen (best op de blinkende laag, werkt beter)

- vernis laag (mat) om de hierboven geschreven stappen te sealen

- eventueel poeders, heb ik niet zoveel ervaring mee, maar dacht dat deze sealen gevaarlijk was (vingerafdrukken op je model, wegblazen, enz...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Volgorde
BerichtGeplaatst: di 30 apr, 2019 13:27 pm 
Offline
Moderator
Moderator

Geregistreerd: za 11 sep, 2010 12:30 pm
Berichten: 876
ik geef je gelijk niet een van mijn beste zinnen. Lastig dat hollands


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Volgorde
BerichtGeplaatst: wo 01 mei, 2019 19:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Wat ik nog mis is de allereerste stap, het schoonmaken en ontvetten van de sprue's (of evt. resin). De meesten gooien de sprues een tijdje in een sopje met afwasmiddel. Nachtje laten weken, evt. schoonborstelen en afdrogen. Pak je tussentijds je model veel vast, dan kan het ook geen kwaad om te ontvetten voor een verfklus. Vingerafdrukken willen nog wel eens vet zijn. Een voorbeeld is bijvoorbeeld om voor het klussen lekker te snoepen van chips of nootjes oid.

Een primer hangt van je verf af. Verf je met enamels (terpentine basis) dan is een primer eigenlijk niet nodig. In jou geval verf je met Vallejo air (zwarte dop). Die zijn in principe voor de airbrush, maar dat is met een kwast ook goed aan te brengen. Zoals je opmerkt heb je meerdere laagjes nodig, dat komt uiteraard doordat het veel dunner omdat het voor de airbrush bedoeld is. Je kunt ook de Vallejo's met de witte dop nemen, die zijn weer juist om te kwasten.

PE, wit metaal etc. zijn verstandig om ze eerst in de primer (grondverf) te zetten.

Bert Takken schreef:
... als je klaar bent dan fixeren met matte lak


Dat is uiteraard afhankelijk van hoe je je model wilt afwerken. Civiele modellen hebben doorgaans een glanzende finish, dus sealen met glans lak. Veel militair hebben een matte afwerking en vereisen dus een matte lak. En je raad het al, ook wil een semi-glans wel eens voorkomen.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Volgorde
BerichtGeplaatst: do 02 mei, 2019 11:42 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Dat eerst onvetten is zoals je zelf aanhaalt, goed, maar doe ik zelf liever voor ik start met spuiten... Ondertussen heb je de delen al zoveel vastgehad dat het eerst reinigen geen nut meer heeft. Lijmvlakken moet je meestal toch eens ontbramen, of licht schuren.. dus nut???

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Volgorde
BerichtGeplaatst: do 02 mei, 2019 12:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Silenoz schreef:
Ondertussen heb je de delen al zoveel vastgehad dat het eerst reinigen geen nut meer heeft.

Tja, over dat "ontvetten" is al meer discussie geweest maar ergens heb je wel een punt. Sommigen ontvetten eerst de volledige spreus voor ze beginnen... dus ja? :roll:
Maar misschien is de methode van Bubblegum (je weet wel: de spaceman) interessant: die draagt telkens hij bouwt van die dunne handschoenen die chirurgen gebruiken. Op die manier krijg je natuurlijk nooit meer vetvlekken op je model. :)

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Volgorde
BerichtGeplaatst: do 02 mei, 2019 23:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Silenoz schreef:
Dat eerst onvetten is zoals je zelf aanhaalt, goed, maar doe ik zelf liever voor ik start met spuiten... Ondertussen heb je de delen al zoveel vastgehad dat het eerst reinigen geen nut meer heeft.


Ben ik helemaal met je eens, maar het is een eerste, zeer eenvoudige handeling. Baat het niet, het schaadt ook niet.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement