Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 19 maart, 2024 5:05 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 04 maart, 2019 16:13 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 09 apr, 2008 13:31 pm
Berichten: 182
Hallo Medebrouwers, :brouw:

ik ben met de eerste stapjes bezig voor deze golden oldie. Het is echter de nieuwe uitgave (nadat Airfix door Hornby is gered,uit 2015 ongeveer denk ik) in de prachtige rode doos (met mooie 3D boxart). Voordeel ten opzichte van de originele uitgaves is dat het nu grijs plastic is (daar geef ik altijd de voorkeur aan) maar een enorm nadeel is de nieuwe chrome laag.

Deze is koeierdik, er zitten flowlines in (midden op de frontgrill) en binnenin de voorlampen is hij mat?! (heeft daar niet goed gepakt blijkbaar). Het zit ook dwars over een heel behoorlijke hoeveelheid flash.

Ik krijg deze er met geen mogelijkheid af:

48 uur in de bleek (bleach) nul resultaat, nog niet een 1mm pinhole
48 uur (meerdere keren geresprayed) in de ovenreiniger, resultaat absoluut nul.
20 minuten in de pure gootsteenontstopper (gekocht bij de AH) daarna er nog wat water in gegoten) en nog 10 minuten gewacht resultaat nog steeds nul.

Ik heb alle online tips al gegoogled en zelfs deze meest heftige methode (naar spul die ontstopper) doet dus absoluut niks op dit chroom.

Is er iemand die het chroom van de nieuwe uigave airfix Bentley eraf heeft gekregen? Je kunt het niet laten zitten want alle kleine onderdelen hebben flash, het is oerdik en de 2 onderdelen die perfect chroom moeten zijn (de chrill omlijsting (dikke flowlines) en de binnenkant van de koplampen (mat) zijn prut.

mvg Siepie. p.s. Bij de Mephistofele werkte de ovenreinger wel (meerdere applicaties maar er mooi af), bleek deed daar ook (bijna) niks.


Laatst bijgewerkt door siepie op za 09 maart, 2019 20:45 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 04 maart, 2019 20:19 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 07 sep, 2008 12:14 pm
Berichten: 7700
Woonplaats: ridderkerk
Raar dikke bleek onverdund haal bijna altijd choom eraf in een paar minuten ..

Als echt alles faalt en je hier verder geen spul vind wat wel werkt , zou ik persoonlijk alles vlakken met fijn schuurpapier > beetje plamuren waar het oneven is > primer > lak / chroom spuiten ...

Kijk uit met verdere agressieve middelen , als het echt zo niet los komt kun je denk ik gerust schuren en spuiten ...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 04 maart, 2019 22:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 23 apr, 2005 15:22 pm
Berichten: 6559
Woonplaats: Houthalen (Belgie)
Remolie is nog een optie. Laat het daarin een paar dagen weken en dan met oude tandenborstel of iet dergelijks, proper schrobben.
Ga voor gebruikte en geen syntetische. Dot3 of 4 en gebruikte remolie kan je gratis bij een garagist vinden, zij moetn betalen voor verwerking.
Cola is ook het proberen waard.
En anders word het schuren.

_________________
Mvg Johny 8)

"When people rob banks, they go to jail."
"When banks rob people, they get a bonus."

http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=66


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 05 maart, 2019 1:15 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 09 apr, 2008 13:31 pm
Berichten: 182
Bedankt mannen.

Ik denk dat het een echte chroomlaag is (en geen opgedampt aluminium, zoals meestal wel het geval is bij bouwmodellen) omdat het zo dik is en inderdaad zoals de man in het filmpje zegt er zo’n koperkleurige onderlaag onder zit.

Ik zet hem nu een aantal dagen in de bleek, volgens deze man moet dat uiteindeljk helpen.

https://youtu.be/CDF3A3xUYeY

Anders probeer ik het met niet-synthetische remolie nog (dot3).


Laatst bijgewerkt door siepie op di 05 maart, 2019 1:20 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 05 maart, 2019 1:19 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 09 apr, 2008 13:31 pm
Berichten: 182
Nou, goed nieuws, het werkt al. De zwarte drab begint zich te vormen! :D

Tip, doe het niet in de onverdunde bleek, maar meng de bleek ongeveer 50 50 met heet water, dat is dus veel effectiever dan pure bleek, dan doet het zelfs na 48 uur niks. Blijkbaar is het water nodig voor de chemische reactie.

Yes!!!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 05 maart, 2019 10:16 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 09 maart, 2014 11:54 am
Berichten: 4367
Woonplaats: Aartselaar
Beste Siepie suc6 ermee makker heb dat een tijdje geleden ook gehad met een oude kit van Revell dat ging er zo maar niet af
Nu had ik gewone bleek van Aldi liggen met dennengeur weken laten weken tot ik verse bleek neutrale geur gebruikte dan werkte he maar toch nog lange tijd moeten wachten hoor
Ik weet niet wat je gaat gebruiken als vervanging van het chroom , mijn ervaring met chroom is Alclad je zal het wel kennen zeker , maar eerst een mooie glanzende laag zwart erop en dan zeer dun spuiten met Alclad chroom geeft verbluffende resultaten
Het voordeel is dat de laag Alclad niet zo dik ligt als het originele chroom zeker op fijnere delen zoals spaken van een velg
suc6
Marc


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 05 maart, 2019 11:41 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Wil je een nieuwe chroom laag: de chroomstiften van Molotov vind ik een absolute aanrader! :)
(En met de hervulflesjes kan je het ook spuiten)

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 05 maart, 2019 20:54 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 09 apr, 2008 13:31 pm
Berichten: 182
Ja, het is echt een zaak van geduld dit, nu komt er een vieze drab met het lijkt wel koperoxidatie. Je poetst het er zo af hoor. Ik doe eens per dag nieuw water en bleek erin.

Bedankt voor de tips ook, die chroompen optie ga ik ook eens proberen, alclad is inderdaad ook een hele fijne optie om te hebben.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 06 maart, 2019 0:05 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 09 maart, 2014 11:54 am
Berichten: 4367
Woonplaats: Aartselaar
Het knappe van Alclad is dat het op oudere chroom lijkt en de chroompen is weer terug echt chroom
Ben zeer nieuwsgierig hoe het gaat worden
grt
Marc


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 06 maart, 2019 16:24 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 07 sep, 2008 12:14 pm
Berichten: 7700
Woonplaats: ridderkerk
gamma "chroom" ...ik blijf erbij zweren , je moet het alleen lang met rust laten voor het te handelen is ..

Ik heb overigens van de action een spuitbusje staan echt chrooooom , dus echt chroom .. moet ik nog eens gaan uittesten ...zou net zo chroom moeten worden als kit chroom


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement