Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 16:17 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 19 dec, 2011 23:58 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 15 sep, 2011 11:27 am
Berichten: 2157
Woonplaats: Lillesand, Noorwegen
Standaard schijnt houtlijm met water verdund te worden gebruikt voor het maken van diorama-ondergrondjes. Logisch want het wordt keihard, droogt doorzichtig op en werkt gemakkelijk. Echter heb ik af en toe problemen met deze mix. Of het is te dik en dan kun je het slecht verwerken. (ik spuit het graag op mijn ondergrond) of het is te dun en dan is na uitharding niet alles vastgehecht aan de ondergrond. Dus kun je het een aantaal malen herhal;en voordat het ondergrondje al het strooisel etc aan zich heeft gehecht.

Nu heb ik als hobby toevallig een aantal flock-spullen in mijn garage staan. Hiermee voorzie ik delen van mijn oldtimer van een flock-laag. (Nylon-vezels) Hier hoort een speciale lijm bij om de vezels vast te zetten welke ook doorzichtig opdroogt. Uiteraard heb ik dus geprobeerd of dit wat is voor het maken van de ondergrondjes, en het antwoord is een overtuigend JA! Het droogt schitterend op. Als je wat te grote plekken hebt bij de houtlijk-mix dan wil het nog wel eens een "doorzigtige korst" worden op die plek, maar deze lijm is veel vloeibaarder en dus zie je nergens iets van de lijm terug... . Ik heb het nu geprobeerd met een zand-mix voor mijn Greif (zuiveringszout-garam-massala-kourkumina) een bosondergrond (Zo gekocht als bos-mix met wat kruidenmix om de kleur wat lichter te krijgen) en een weiland-achtige ondergrond (grasvezels en een mix van gehakte kruiden) Bij allen werkte het perfect!

Voor de liefhebbers hier een link naar de lijm..

http://flocking.biz/flock_adhesives_F5716.html

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement