Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 10:08 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 40 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Fotografie Tips
BerichtGeplaatst: zo 06 nov, 2011 2:12 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 sep, 2011 2:43 am
Berichten: 703
Het is mijn beroep, tenminste ben opgeleid tot fotograaf maak tegenwoordig echter alleen nog films maar de fotografie basis is aanwezig en dus denk ik dat ik jullie van tips kan voorzien. Ik moet bekennen dat ik het forum niet door heb gespit op allerlei fotografie tip topics dus misschien vertel ik dingen dubbel. Mijn tips zullen verspreid worden over meerdere posts in deze topic.


- Lichttent 1:
Ik zag ze pas mij de Xenos liggen maar misschien zijn ze ondertussen uitverkocht. Bij de Xenos liggen kleine lichttentjes speciaal voor de fotografie. Je kan echter zelf heel goed een lichttent bouwen. Koop bij de bouwmarkt en grote plaat 'piepschuim'. En snij deze vervolgens in een aantal stukken die voor jou werkbaar zijn. Het formaat van deze stukken zal natuurlijk ook sterk afhangen van het formaat van het model dat je wil fotograferen. Schilder een van de zijdes van de panelen met watergedragen verf (latex) zwart. Het is een hele foute term maar wel een term die men binnen de fotografie gebruikt: de zwarte kant noem je een neger. Nogmaals een politiek incorrecte naam maar je weet wel meteen waar je het over hebt. Met twee van deze platen kan je de zijkanten van je lichttent bouwen. Aan de ene zijde doe je de zwarte kant en aan de andere zijde doe je de witte kant aan de binnenzijde van de tent. Je kan natuurlijk ook zeggen de kanten buiten want de ene zijde is immers wit en de ander zwart. Het zal duidelijk zijn dat de zwarte kant het licht zal absorberen en de witte kant het licht zal reflecteren.

- Hoofdlicht:
Bedenk dat er slechts één zon is en dat licht in de natuur dus altijd maar van één kant kan komen maar dat er altijd voorwerpen kunnen zijn die licht weer reflecteren en dus als een soort van extra lichtbron kunnen fungeren. Dus je maakt bij het verlichten van een object gebruik van één hoofdlicht. Verkijk je niet in de term hoofdlicht als je denkt in de felheid van het licht. Want een accentlicht kan helderder (feller) zijn dan het hoofdlicht. Het hoofdlicht is echter het licht dat het grootste oppervlakte van het object zal verlichten.

- Lichttent 2:
Pak een stuk wit of grijs papier dat een flink formaat heeft. Dus een velletje A4 zal meestal bij lange na niet groot genoeg zijn. Plak dit papier aan de bovenzijde vast aan de muur en laat het hol afhangen op een tafel. Nu krijg je dus een holle wand en hiermee heb je geen zichtbare horizon in beeld. Afhankelijk van de verlichting zal je een verloop in helderheid gaan zien of een egaal vlak waarbij alles en zelfde helderheid heeft. Plaats de twee platen 'piepschuim' aan de zijkant van deze holle wand. Dus je hebt nu links en rechts een plaat 'piepschuim' en aan de achterwand en op de tafel een vel papier. Ik zou adviseren om geen wit papier te gebruiken maar een stuk papier met een grijstint. Om te beginnen is dat de meest eenvoudige manier. Als je wat verder bent met fotografie kan je spierwit of zelfs een stuk gekleurd papier gebruiken.

- Reflecties 1:
Als je gekleurd papier gaat gebruiken dan zal je merken dat je gekleurde reflecties zal gaan krijgen. Met blauw papier krijg je een koel gekleurde reflectie en met bijvoorbeeld oranje papier krijg je een warm gekleurde reflectie. Gebruik dit bewust of niet! meestal zijn deze kleur reflecties ongewenst.

- Verlichting achterwand lichttent:
Nu plaats je een lamp boven de lichttent en laat het licht rechtstreeks op de achterwand schijnen. Hiermee word de achterwand uitgelicht. Gebruik een felle lamp als je en spier witte achtergrond wil hebben of gebruik een zwakkere lamp als je een achtergrond wil hebben die qua helderheid verloopt. Het zal duidelijk zijn dat het licht via de achterwand gereflecteerd zal worden op het model. En daarmee heb je een eerste lichtbron aangebracht. Dit licht zal echter niet het hoofdlicht op het model worden maar zal handig zijn om bepaalde delen een highlight te geven. Je zou de bovenzijde van de tent ook met kalkpapier kunnen bedekken en het licht daar doorheen laten schijnen. Dan krijg je zachter licht op de achterwand maar het licht zal zeker ook het model gaan verlichten. Hiermee kan je experimenteren. En zeker als je niet de beschikking hebt over een grote set lampen (hoeveelheid lampen) dan kan dit een goede manier zijn om te verlichten.

- Hoofdlicht2:
Nu plaats je aan de linker of rechter voorzijde van de tent een hoofdlicht. Bedenkt dat licht normaal altijd van boven komt. Als je de lichtbron heel laag zet en daarmee het model van onder belicht dan krijg je onnatuurlijk licht. Dus je plaatst het licht boven het hoogste deel van je model. Het hoofdlicht zal dus van linksboven of rechtsboven het model gaan verlichten. Nu komt de werking van de zijkanten naar voren. Als je het hoofdlicht in de richting van een witte plaat laat schijnen zal er extra licht naar het model gereflecteerd worden. Als je het hoofdlicht in de richting van het zwarte vlak laat schijnen zal er minder gereflecteerd worden. Hier mee zal het licht harder worden. Terwijl het verlichten van het witte vlak voor een zachter licht zal zorgen. Een hardlicht is spannender met een zachtlicht maak je meer een foto die goed is om het bouw resultaat optimaal te laten zien. Je behoudt dan details in de donkere delen van het model. Dus als je en spannende foto wil gebruik je harder licht wil je een showroom foto dan gebruik je zacht licht.

- Accentlicht:
Je hebt nu twee lichtbronnen en aangezien je met kleine modellen werkt kan je nu spiegeltjes of witte vellen papier gebruiken om accentlichten aan te brengen. Natuurlijk zou je een derde, vierde of zelfde vijfde lamp kunnen gebruiken. Maar je zal geen profi fotograaf zijn met een hele lichtset dus hou het bij de twee lampen en gebruik nu reflectie schermpjes, spiegeltjes etc om highlights aan te brengen. Of je maakt juist gebruik van zwarte objecten om bepaalde delen te ontdoen van reflecties. Zet voor de gein eens een spiegeltje recht tegenover het hoofdlicht dus bijvoorbeeld links of rechts achterin de lichttent. En spiegel hiermee en accentlicht op het object dat je wil fotograferen. Experimenteer ook eens met een zwart object dat je zo dicht als mogelijk bij het te fotograferen object zet en kijk wat er dan gebeurd.

- Water:
Stel je wil een boot fotograferen dan kan je gebruik maken van een film belichters truc. Zet net buiten het kader van het beeld een bak met water in de tent en leg daarin op de bodem een spiegel. Plaats nu een lichtbron die rechtstreeks op die spiegel straalt. Beweeg de bak met water eens zachtjes heen en weer en zie wat er gebeurd :-)

- Witten/kleurbalans:
Ik zie soms foto's op het forum die qua kleurbalans helemaal verkeerd zijn. Pak een stuk wit papier en plaats dit in de tent en laat de camera op dit stuk papier witten. Dus je 'leert' de camera dat dit stuk papier neutraal wit moet zijn. Vervolgens zal de foto die je neemt neutraal van kleur zijn. Dit stuk papier kan je ook gebruiken om de belichting te meten. Richt de lichtmeter op dit witte stuk papier. De camera gaat nu lichtmeten. Vervolgens ga je de camera corrigeren en gaat de foto 2 tot 3 stops overbelichten. Als je dit niet doet zal de foto onder belicht worden. Dus je corrigeert de belichting vanuit deze meting naar 2 tot 3 stops lichter!

Ik run trouwens een website waarop ook tips staan. Hier tips over het belichten: http://www.staalwol.com/wordpress/?p=830

Tot zo ver, als er vragen zijn: vuren maar!

_________________
F-100 Super Sabre 1/32
http://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=1&t=38865


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fotografie Tips
BerichtGeplaatst: zo 06 nov, 2011 2:38 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 sep, 2011 2:43 am
Berichten: 703
- Lichttent vervolg:
Nu heb ik omschreven dat je de ene kant van de tent wit maakt en de andere zijde zwart. Dit is een basis maar het kan zijn dat het licht op het object te hard is. Dus te veel verschil tussen de lichte en de donkere delen. In dat geval kan je de keuze maken om beide zijdes van de tent wit te maken. Hiermee creëer je zachter licht.

- Hardlicht:
Hardlicht kan een dramatisch effect creëren maar zeker een beginnende fotograaf kan moeilijkheden krijgen met hardlicht. Dus vaak wil je wat zachter licht gebruiken. Afhankelijk vand e lichtbron die je gebruikt zal het licht harder of zachter zijn/worden. Als je bijvoorbeeld een zaklantaarn gebruikt dan zal het licht over het algemeen hard zijn, als je een TL buis gebruikt zal het licht veel zachter zijn. Als de lichtbron te hard licht geeft kan je dit verzwakken door er een stuk kalkpapier voor je houden. Of je kan gebruik maken van indirect licht. Hierbij richt je de lichtbron niet rechtstreeks op het model maar je richt het juist de andere kant op en daar plaats je dan een witte reflectiebron. Ook hiervoor kan je een plaat 'piepschuim' gebruiken. het gereflecteerde licht zal veel zachter zijn.

- Kleur van het licht:
Elke soort lichtbron heeft een andere kleurtemperatuur. Een halogeen lamp zal blauwer licht geven dan een een gloeilamp en een TL balk kan licht geven dat een groen zeem heeft. Als je goed wit kan je elk soort licht neutraal maken. Maar stel dat je twee soorten lampen gebruikt bij het fotograferen, bijvoorbeeld een gloeilamp en een daglichtlamp. Dan zal je slechts een van de lichtbronnen en daarmee het licht van en van de bronnen neutraal kunnen krijgen en dus geeft de andere bron licht dat een kleur heeft. Gebruik dus altijd twee lampen die dezelfde soort lichtbron hebben. Dus twee tl balken, twee gloeilampen etc etc.

- De lange en korte kant:
Dit is voor de gevorderde fotograaf :-) Probeer het volgende voorbeeld beeldend voor je te zien. Voor je staat een vliegtuig dat met de neus naar links is gericht. Dus de lijn van het vliegtuig loopt van links voor naar rechts achter. Het vliegtuig staat dus diagonaal. Als je nu een lichtbron aan de rechterzijde van het model plaatst dan zal de gehele romp van het vliegtuig dat naar de camera is gericht verlicht worden. Deze zijde van het vliegtuig noem je de lange kant. Als je deze lange kant verlicht zal alles vlak verlicht worden. Als je het hoofdlicht echter links van de neus van het vliegtuig laat komen (vanaf boven als een zon) dan verlicht je de achterkant van het model (de korte kant) en dus zal het licht over de bovenzijde van het vliegtuig strijken en een deel van de romp aan de voorzijde verlichten maar dat licht zal langzaam minder intens worden naar de onderzijde van de romp. Deze staat immers in de schaduw zijde. Nu krijg je meer details te zien in de lange zijde van het vliegtuig. Strijklicht laat sowieso meer details zien.

- Polarisatiefilter:
Het kan zijn dat je last hebt van ongewenste lichtreflecties in het model. Bijvoorbeeld een vervelde licht-pit in de canopy van een vliegtuig of in de voorruit van een auto. Deze reflectie kan je uitdoven met behulp van en polariatiefilter. Pola-filters zijn er in alle prijsklasses te koop. Er zijn grofweg twee soorten pola-filters de circulaire en de lineaire filters. De lichtmeter van je digitale camera kan flink te fout in gaan als je een lineaire pola-filter gebruikt. Deze filters zijn echter weer goedkoper dan de circulaire filters. Dus als je geen problemen met de lichtmeter wil hebben neem je circulair. Echter zal je meestal digitaal fotograferen en kan je eventuele lichtmeet fouten altijd zien op het scherm van de camera en dus kan je corrigeren. Dus een lineair filter kan je ook gebruiken maar wees dan kritisch bij het meten van het licht. Als je vaker fotografeert is en pola-filter een aanrader het kan bijvoorbeeld ook die lelijke glans uit decals halen. Als je echter en glimmende bolide hebt gebouwd wil je juist glans om het mooie spuitwerk op je Ferrari glans te geven :-) Een militair vliegtuig wil je natuurlijk zo mat als mogelijk hebben. Een pola filter plaats je over het algemeen voor de lens van je camera. het kan ook met grote vellen voor de lichtbron maar vergeet die optie want die is alleen voor de profi's :-)

_________________
F-100 Super Sabre 1/32
http://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=1&t=38865


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fotografie Tips
BerichtGeplaatst: zo 06 nov, 2011 3:08 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 sep, 2011 2:43 am
Berichten: 703
He wat vinden jullie van de kits die ik tot nu toe heb gebouwd? zien er toch realistisch uit?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mooi is 't niet?
>>
>>
>>

Of?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wat maakt het verschil tussen de foto's waarom lijkt de echte tank opeens op een schaalmodel? Het antwoord op deze vraag is de sleutel naar realistische fotografie van jouw schaalmodel. Want je wil dat jouw schaalmodel er juist als een echt vliegtuig, boot of auto uitziet. Als je ziet waar de verschillen 'm in zitten dan kan je daar straks ook omheen werken :-) Binnenkort meer over dit, maar voor vandaag is het wel weer mooi geweest.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

_________________
F-100 Super Sabre 1/32
http://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=1&t=38865


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fotografie Tips
BerichtGeplaatst: zo 06 nov, 2011 13:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 01 aug, 2005 22:03 pm
Berichten: 10411
Woonplaats: Bakhuuz'n (Frl)
Stiekum Tilt-shiften he?..

Achter de schermen zijn we ook al bezig met een topicje over Fotografie.. ik zal de nodige info uit dit verhaal, en de links meenemen in dat verhaal..

_________________
Ben je dom ofzo?..


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fotografie Tips
BerichtGeplaatst: zo 06 nov, 2011 14:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 sep, 2011 2:43 am
Berichten: 703
Arie Kabaalstra schreef:
Stiekum Tilt-shiften he?..

Achter de schermen zijn we ook al bezig met een topicje over Fotografie.. ik zal de nodige info uit dit verhaal, en de links meenemen in dat verhaal..

:wink:

Zoals hier al beantwoord betreft het hier tilt-shift foto's daarmee maak je van echte objecten foto's die er vervolgens uitzien alsof het Madurodam betreft.

- Scherpte-diepte
Een van de meest opvallende dingen bij tilt-shift fotografie is het verloop van de scherpte-diepte. Scherpte-diepte het het gebied waarbinnen het beeld voor het gevoel scherp is. Je stelt bijvoorbeeld scherp op een afstand van één meter dan zal het beeld precies op dat punt 'rag-scherp' zijn. Maar ook het gebied voor dat punt en achter dat punt oogt scherp. Tot en bepaald punt waarop de scherpte overgaat in en onscherpte (blur). De foto's van echte objecten lijken opeens schaalmodellen omdat de scherpte-diepte zo is gemaakt dat je de indruk krijgt naar een schaalmodel te kijken. Als je dus andersom redeneert kan je stellen dat een foto van en schaalmodel echter gaat lijken als de scherpte-diepte groter is.

- Invloed 1.
De scherpte-diepte wordt beïnvloed door een aantal zaken. De eerste is de opname afstand, hoe dichter je bij een object staat hoe kleiner de scherpte-diepte zal worden. En dit is iets dat bij modelbouw de grootste invloed zal hebben. Immers als je en Leopard tank in het wild wil fotograferen dan zal je toch flink wat afstand tot de tank moeten nemen om deze geheel in beeld te krijgen en dus is de opname-afstand groot. Als je echter jouw 1/35 schaalmodel van de Leopard beeldvullend in beeld wil hebben zal je heel dicht bij moeten komen om de tank beeldvullend in beeld te krijgen. En dus heb je te maken met een korte opname-afstand en dus een kleinere scherpte-diepte. Hoe los je dit op? simpel verder van het model gaan staan en dan en foto maken en deze eventueel in fotoshop 'croppen'.

- Invloed 2.
Brandpunt afstand van het objectief. Een objectief met een kort brandpunt afstand (groothoek) heeft een grote scherpte-diepte dan een lang brandpunt (tele). Daarbij komend voordeel van een groothoek objectief is dat je dichter bij scherp kan stellen. Nadeel is de vertekening die je kan krijgen (perspectief). Dit is overigens niet direct afhankelijk van het brandpunt dat is een groot misverstand. De meeste mensen zeggen dat en groothoek objectief meer vertekend dan een tele objectief. Dit is niet juist het heeft te maken met de opname-afstand. Stel je maakt een foto van een vrachtauto, de eerste keer met een groothoek objectief dan zal je relatief dicht bij het object moeten staan om dit geheel beeldvullend in beeld te nemen. Als je vervolgens exact dezelfde foto wil maken met een tele objectief dan zal je veel verder van het object moeten staan om het zelfde beeld te krijgen. Dus een groothoek objectief vertekend niet meer, het is de opname afstand!

- Invloed 3.
Het diafragma. Hoe hoger het diafragma getal hoe kleiner de lens opening wordt. Dus diafragma naar hoog getal is diafragma dicht draaien. Hoe hoger het diafragma getal hoe groter de scherpte-diepte. Als je het diafragma echter dicht doet dan zal je meer licht nodig hebben om er voor te zorgen dat de foto helder genoeg blijft. Deze parameter kan je het makkelijkst beïnvloeden (ten opzichte van de twee eerder genoemde punten). Dus zorg voor voldoende licht op het object.

- Scherpte-diepte 2.
Dus als je een model realistisch op de foto wil hebben moet je voor voldoende scherpte-diepte zorgen. Echter kan het verloop van scherpte-diepte ook heel mooi en goed gebruikt worden. Dus zorg voor en juiste balans. Kijk bij een foto van en echt vliegtuig eens hoe groot de scherpte-diepte op die foto is en probeer bij jouw schaalmodel een vergelijkbare scherpte-diepte te krijgen.

- Kleuren.
Wat je bij de tilt-shift opnames ook ziet is dat men de kleuren intensiever hebben gemaakt. Dat heeft dus alles te maken met de kleur waarin je het model schildert/spuit. Ik weet niet zeker of dit onder het bekende schaal-effect valt.

- Hoog standpunt.
Als je in Madurodam een foto van een huisje maakt zal je over het algemeen een hoog standpunt in nemen. De huisjes zijn immers klein en de meeste mensen zijn te lui om door de knieën te gaan om een foto op straat niveau te maken. Dat geeft ook het gevoel van en schaalmodel. Dus als je een schaalmodel realistisch wil fotograferen dan moet je er voor zorgen dat je camerastandpunt goed is. Het is onrealistisch als je een F-16 van boven fotografeert. Normaal gesproken zal het je in het echt niet lukken om een dergelijk standpunt in te nemen. Verklein jezelf eens tot de schaal van het model. Stel dat je normaal net je hoofd zal stoten als je onder een vleugel door wil lopen. Dan is het duidelijk dat je oog in real-life ongeveer op vleugel hoogte zit. Zorg er dan voor dat de as van je objectief bij het maken van een schaalmodel foto ook op de hoogte van de vleugel zit.

- Belichtingstijd.
Zoals eerder beschreven wil je in de basis een foto met een grote scherpte-diepte hebben en dus zal je veel licht op het object nodig hebben. Je kan er echter ook voor zorgen dat je meer licht op de beeldsensor van de camera krijgt door de sluitertijd te verlengen. Bedenk dat je 'uit de hand' ongeveer maximaal op een sluitertijd van 1/60e kan werken. Bij langere sluitertijden heb je een statief nodig om bewegings-onscherpte te voorkomen. Heb je geen statief dan werkt het volgende ook. Zet je camera op een stapel boeken, bepaal de beeld uitsnede en stel scherp. Stel nu de zelfontspanner (tijdontspanner) van de camera in en druk op de opname knop. laat de camera nu los en wacht tot de camera na een x-aantal seconden een foto maakt. Zo voorkom je bewegings-onscherpte.

- Macro fotografie.
Omdat de modellen vaak relatief klein zijn kom je geregeld binnen het macro-bereik van een objectief en dus sta je heel dicht op je onderwerp. Zoals eerder vermeld heeft de opname afstand veel invloed op de scherpte-diepte. Dus binnen het macro-bereik heb je al snel het 'probleem' van te weinig scherpte-diepte. Zorg er voor dat het diafragma helemaal dicht zit dan heb je in ieder geval de maximale scherpte-diepte.

_________________
F-100 Super Sabre 1/32
http://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=1&t=38865


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fotografie Tips
BerichtGeplaatst: wo 09 nov, 2011 17:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 sep, 2011 2:43 am
Berichten: 703
Lichtmeten en Witbalans 2
Ik heb er al eerder kort over geschreven maar je ziet op het forum dat het hier helaas geregeld mis gaat. Je ziet foto's die een kleurzweem hebben of over dan wel onderbelicht zijn. Een lichtmeter en een kleurtemperatuurmeter in de camera gaan uit van een neutrale situatie. Bij een lichtmeting gaat de meter uit van het gemiddeld aanwezige licht dus ongeveer even veel zwart als wit in één beeld. Een bekend voorbeeld van een fout die kan optreden is een foto die je maakt tijdens de wintersport. Het beeld zal nu hoofdzakelijk bestaan uit heldere witten (sneeuw) de lichtmeter gaat meten en gaat vervolgens uit van een neutrale situatie en 'gaat opzoek' naar midden grijs dat precies tussen wit en zwart ligt.

De achtergrond moet bij de sneeuw dus wit zijn maar de camera zal zorgen voor midden grijs en dus wordt de foto onderbelicht en krijg je grauwe grijze sneeuw. Je moet hierbij de belichting dus gaan corrigeren, en de camera moeten 'vertellen' dat deze ongeveer 2 tot 3 stops moet overbelichten. Andersom kan het ook misgaan bij een foto waar veel zwart in zit... dan zal de foto als je niet corrigeert grijs ipv zwart worden.

Bij de witbalans een vergelijkbaar verhaal. Ondanks dat je het met het oog niet zal ervaren heeft het daglicht op elk moment van de dag een andere kleur. Het ene moment is het licht rood/oranje en een volgend moment kan het blauw worden. Een gloeilamp geeft oranje licht, een halogeen lamp geeft ook oranje licht maar dan weer minder oranje dan een gloeilamp een flitser geeft neutraal licht etc. De camera zal opzoek gaan naar middengrijs, neutraal grijs.

Nu zitten er op de camera vaak preset instellingen waarbij je kan zeggen of je in vol zonlicht, in de schaduw of bij kunstlicht fotografeert. Deze presets werken aardig maar geven nooit een 100% zuiver resultaat. In modelbouw zie je vaak grijstinten.. als je jouw mooi grijs gespoten F-16 fotografeert wil je wel dat de grijstint in de foto overeen komt met de echte kleur van je model en dat er niet een blauwe gloed in zit.

Zowel de belichting als de kleurbalans zijn echt heel eenvoudig handmatig in te stellen met behulp van een grijskaart. Bij de meeste fotowinkels kan je een grijskaart kopen. Als je deze kaart op de plaats neer zet waar je later het te fotograferen model gaat neer zetten dan kan je het licht op de kaart meten en de kleurtemperatuur op die plaats meten. Als je deze instellingen hebt gemaakt haal je de kaart uit het beeld en plaats je het te fotograferen model op die plek en je krijgt goed belichte foto's die neutraal van kleur zijn. Als je geen grijskaart hebt: een stoeptegel is ook neutraal grijs. Maar dat werkt weer onhandig... Maar een handige modelbouwer kan met zijn airbrush vast en zeker zelf een stuk kunststof neutraal grijs spuiten en dat gebruiken als grijskaart.

_________________
F-100 Super Sabre 1/32
http://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=1&t=38865


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fotografie Tips
BerichtGeplaatst: wo 09 nov, 2011 22:31 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21302
Woonplaats: Bodegraven
Mag ik je complimenteren met je tips?
Ja?

Nou mijn complimenten, ik heb alleen 1 probleem, ik kan dit soort dingen totaal niet onthouden, ik heb een blinde vlek voor dit soort zaken.
Ik heb een eenvoudige Canon Spiegelreflex en ik wil dat dat ding gewoon op de auto stand duidelijke foto's maakt tegen een eenvoudige achtergrond. Misschien dat ik over een paar maanden een betere camera wil kopen, maar ik weet dus totaal niet eens wat voor lens er op moet, fotografeer met figuren, maar vind dat de macrostand vaak loopt te zieken met de scherptediepte.

Ik denk dat er toch veel brouwers zijn die hetzelfde probleem hebben als ik, het is niet eens onwil, maar gewoon neit het vermogen om al die mogelijkheden op te kunnen slaan............ik zoek dus eigenlijk puur iets als "fotograferen voor dummies"

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fotografie Tips
BerichtGeplaatst: wo 09 nov, 2011 22:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 01 aug, 2005 22:03 pm
Berichten: 10411
Woonplaats: Bakhuuz'n (Frl)
Ik denk dat het een goede zaak is als we alle info die we hier aantreffen ook samenvatten, en daarvanuit linken naar dit verhaal..

er staat zeer veel nuttige info in.. maar 't is net alsof ik weer bij Jaques Engel, of Mich Buschman in de klas zit.. :)..

_________________
Ben je dom ofzo?..


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fotografie Tips
BerichtGeplaatst: wo 09 nov, 2011 23:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 sep, 2011 2:43 am
Berichten: 703
Sommige dingen lijken misschien moeilijk, ik probeer het een beetje in Sesamstraat-taal uit te leggen. Men kan er uit pikken wat men kan gebruiken. En als er echt behoefte is organiseren we wel een keer een modelbouw fotografie dag... easy as that.

_________________
F-100 Super Sabre 1/32
http://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=1&t=38865


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fotografie Tips
BerichtGeplaatst: do 10 nov, 2011 7:00 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21302
Woonplaats: Bodegraven
Zo'n dag is tegenwoordig makkelijker dan vroeger, nu kan je gelijk resultaat zien op je PC, dat is dus ook hoe ik foto's maak, veel schieten en dan maar de beste kiezen.

Weet wel dat de digicam van de vrouw te fel flits, daardoor te veel overbelichte foto's. Nu eerst het boekje eens zoeken om te kijken of dat de verminderen is

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 40 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement