Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 19 maart, 2024 10:42 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Glas maken
BerichtGeplaatst: di 14 sep, 2021 18:09 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 31 dec, 2014 12:43 pm
Berichten: 24
Ik ben op zoek naar tips om glas aan te brengen in onderstaand model. Het is mijn allereerste resin kit waarbij ik bedacht had om het glas bijna als laatste aan te brengen. Ik heb mij helemaal suf gegoogled (in Nederlands, Engels en Duits), maar nergens nog echt een goed artikel of filmpje op YouTube tegengekomen.

Is het zijraam niet te groot voor Micro Kristal Klear? Zijn er wellicht andere technieken/ tactieken of tips?

AfbeeldingMarine One 1/72 on Flickr


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Glas maken
BerichtGeplaatst: wo 15 sep, 2021 20:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18506
Woonplaats: Hurdegaryp
Wat een gaaf project, Marine One.

Wellicht kun je er een cd-hoesje aan opofferen. Dat is mooi dik, transparant plastic. Vergt uiteraard wel wat maatwerk om hem precies op maat te maken en in gekromde oppervlakten wellicht niet handig.

Welke kleur groen heb je gebruikt? Het oogt wat licht, t.o.v. een foto van de echte?
photo 543923

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Glas maken
BerichtGeplaatst: wo 15 sep, 2021 21:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2801
Woonplaats: Leiderdorp
Het nadeel van cristalclear is dat het kwetsbaar blijft. Wellicht dat je het plastic van een Leitz mapje kunt gebruiken.
Eerst een malletje maken met papier en dan op maat snijden.

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Groepsbouw Franse Luchtvaart 1900 - Nu

1/48 HobbyCraft Morane Saulnier 410

En geheel iets anders....Soviet Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Glas maken
BerichtGeplaatst: vr 17 sep, 2021 18:36 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 31 dec, 2014 12:43 pm
Berichten: 24
@René
Dat groen is achteraf gezien niet helemaal goed uit de verf gekomen, hoewel vanuit bepaalde kijkhoeken en belichting het er donkerder uitziet. Dit is een andere foto in real life van Marine One

AfbeeldingMarine One by Gary Lamprecht, on Flickr

@David
Dank, ja, dat kwetsbare had ik ook al een vermoeden van.

Is het een optie om met een pincet en secondenlijm aan de binnenzijde doorzichtig transparant iets te plaatsen en daar vervolgens overheen kirstal klear te doen?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Glas maken
BerichtGeplaatst: za 18 sep, 2021 20:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18506
Woonplaats: Hurdegaryp
Een kleur nabootsen van een foto is tricky.

Lichtomstandigheden tijdens de foto (zon of schaduw)
Nabewerking

Wellicht kun je nog wel het zwarte vlak achter de uitlaad wat meer in een punt laten lopen.

Ondanks de juiste of niet juiste kleur, ze zitten er strak op.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Glas maken
BerichtGeplaatst: zo 19 sep, 2021 20:02 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 31 dec, 2014 12:43 pm
Berichten: 24
Dank voor je reactie. Het grappige is dat de bijgevoegde instructie een andere vorm van de zwarte punt laat zien.

Bij het kiezen van het groen heb ik naar de FS-kleur gekeken die er volgens de instructie op moest. Deze heb ik vervolgens in een online tooltje gegooid om te bepalen wat dan de kleur bij Vallejo moest worden. Dat is spijtig genoeg niet 100% gelukt, hoewel de belichting ook veel doet.

Enfin, de tekening in de instructie is 1 op 1 van het model. Ik heb op basis daarvan uit een oude blisterverpakking een stukje gesneden. Deze wilde ik erin plakken, maar helaas was mijn lijm niet meer bruikbaar. Project had te lang stilgelegen en daardoor was de lijm niet meer bruikbaar. Eerst maar eens nieuwe bestellen en dan weer verder.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Glas maken
BerichtGeplaatst: zo 19 sep, 2021 22:39 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 28 nov, 2006 2:09 am
Berichten: 552
Woonplaats: eindhoven
De rechthoekige raampjes aan de zijkant lijken me niet zo heel erg bol te staan dus: Stukje papier tape over het raampje. Langs de rand gaan met een potlood zodat een afdruk van het raam ontstaat. Tape er af en op een stukje doorzichtig plastic plaat. Langs de afdruk uitknippen (of snijden). Raampje passen, bijwerken, passen, bijwerken, vastlijmen. :D

_________________
Fennek 1:35
Boxer 1:35
Le Mans 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Glas maken
BerichtGeplaatst: di 21 sep, 2021 14:16 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 31 dec, 2014 12:43 pm
Berichten: 24
Dank, de kunst is te voorkomen dat de raampjes bij het plaatsen niet naar binnen vallen. Daar moet ik nog wat op verzinnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Glas maken
BerichtGeplaatst: za 25 sep, 2021 1:05 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2801
Woonplaats: Leiderdorp
Ik heb dat laatst nog gedaan door twee hele kleine stukjes -stretched sprue- aan weerszijde van het betreffende raam IN het kozijn te plakken. daar kan het raampje dan tegenaan leunen bij het monteren, en valt het hopelijk niet naar binnen.

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Groepsbouw Franse Luchtvaart 1900 - Nu

1/48 HobbyCraft Morane Saulnier 410

En geheel iets anders....Soviet Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Glas maken
BerichtGeplaatst: vr 15 okt, 2021 11:11 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 31 dec, 2014 12:43 pm
Berichten: 24
Dank, het model is inmiddels klaar. Het was mijn eerste project van een resin kit (van Whirlybird). Het is onvergelijkbaar met een kit zoals Revell of welk ander merk dan ook. Uiteindelijk heb ik het glas gemaakt van een oude blister verpakking en erin geplakt door op de randen Kristal Klear aan te brengen. Een bijkomende complicerende factor is dat ik geen enkel referentiemateriaal kon vinden van iemand anders die dit model had gemaakt. Ik leer graag van anderen :)

Interessant detail bijvoorbeeld. In de beschrijving staat dat de "schotel" bovenop de rotor wit moet zijn, in werkelijkheid is deze ook groen. Zo zijn er nog tal van zaken te noemen die verwarrend kunnen zijn, of die in praktijk net iets anders zijn.

Desondanks ben ik in grote lijnen tevreden. Ik heb vooral veel nieuwe technieken, gereedschappen en materialen leren kennen. Grootste teleurstelling is de kleur en daarmee ook het meest zichtbare deel. Ik heb een online tool gebruikt die de FS-kleur omzette naar de kleur van Vallejo. Dat had ik bij nader inzien niet moeten doen. Mooie les voor een toekomstige klus.

Hier een foto:

Afbeelding
Marine One VH-3D in 1/72 on Flickr


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement