Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 10:40 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 04 sep, 2007 11:23 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 20 nov, 2006 21:28 pm
Berichten: 1150
Ik doe ook mee. Het is alweer te lang geleden dat ik een motor in mekaar geknutseld heb. En laat ik nou net nog een model op zolder hebben liggen :lol: . Een BMW R80G/S paris dakar van tamiya. Deze heb ik al eens gebouwd vele jaren geleden maar ze is gesneuvelt. Dus opzoek naar een nieuw model. Maakt tamiya ze niet meer! Ik heb elke modelbouw winkel waar ik kwam doorzocht maar nergens meer te vinden. Tot een paar jaar geleden. Toen kon ik van iemand dit model overnemen voor een paar euro (5 euro :shock: ).
Hij is toen op zolder beland omdat ik even niks meer met modelbouw deed. Tot begin dit jaar, toen heb ik het weer opgepakt. Maar voornamelijk militair.
En nu kwam ik deze BCC tegen en dit leek me een goede gelegenheid om de bmw erbij te pakken en iets van te gaan maken.
dus...

De BMW

Afbeelding

En die moet hiervan gemaakt worden
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik ga vandaag even wat verf erbij halen want er zitten weinig militaire kleuren op dit model :wink:
Ik had al wel een spuitbusje oranje gehaald. De kleur die tamiya aangeeft. Maar dat is echt oranje en op foto's lijkt de motor toch meer rood. Dus dat ga ik even eerst op een ander stukje uitproberen voordat ik het model spuit.

Zo dat was de kick-off voor dit model. Tot de eerste update


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 04 sep, 2007 19:36 pm 
Mooi dat er weer een bouwer die normaal geen motoren bouwt bijkomt in deze BCC! :D Dit is een mooie inbreng en ik wens je dan ook alle succes toe. Zet hem op! :wink:

Wilko :P


Omhoog
   
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 04 sep, 2007 21:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 20 nov, 2006 21:28 pm
Berichten: 1150
Zo de eerste update.
Ik kon niet wachten met beginnen dus...
Eerst maar eens naar de winkel geweest om alle verf te kopen. Hebben bijna niks op voorraad. Sorry meneer het is besteld. Kom volgende week maar terug. :cry:
Maar gelukkig hadden ze wel wat kleuren voor het motorblok dus heb ik toch een start kunnen maken.

Er was eens het...motorblok
Zoals een echte BMW hoort te hebben, een tweecilinder luchtgekoelde stoterstangen boxermotor.
Eerst de carter helften maar eens tegen mekaar geplakt.
Afbeelding
omdat we enthousiast beginnen ook maar een plaatje van de andere kant.
Afbeelding

En daar viel me op dat de olievul dop iets te ver doorloopt richting het carter. Zal met de gietmallen te maken hebben. Maar dat heb ik dus even veranderd.
zoek het verschil
Afbeelding

Ook de cilinders even tegen mekaar geplakt
Afbeelding
En bij die cilinders viel op dat de koelribben niet helemaal mooi in mekaar overlopen.
Afbeelding
Dus heb ik een behoorijke tijd zitten schuren zodat de ribben nu meer een geheel vormen.
Na zoveel werk wil je natuurlijk wel even zien waar je mee bezig bent dus een dryfit.
Afbeelding
Alles is hier al gespoten. Het viel me alleen op deze foto op dat de koelribben nog wat beter over moeten lopen in mekaar dus die heb ik nog even verder geschuurd.
En weer gespoten natuurlijk.
Afbeelding
Het andere onderdeel op de foto is de carterbeschermplaat.

Vervolgens heeft het carter de volgende onderdelen gekregen: kickstarter, dynamodeksel(moet nog zwart worden). En diverse dingen zijn zwart gemaakt
Afbeelding

Tot slot nog een laatste plaatje. Hierop is het luchtfilter gemonteerd en de bewerkte cilinders. De koelribben zijn nog steeds niet helemaal top maar ik durf niet verder te schuren anders blijft er niks van over.
Afbeelding

opmerkingen/ tips zijn altijd welkom


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 04 sep, 2007 21:52 pm 
Ja, ja, mooi begin! Ik word al helemaal hyper van deze BCC! :D :P :lol:

Wilko :wink:


Omhoog
   
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 05 sep, 2007 6:07 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 okt, 2005 10:35 am
Berichten: 6306
Woonplaats: Blauwhuis
Knutselsmurf, welke kleuren heb je gebruikt voor het blok en voor de cilinders?
Ik vind het blok te glimmend en de cilinders te licht. Het blok is van gietaluminium ( tamiya flat aluminium ) en de cilinders horen gietijzer ( dus iets donkerder dan het blok ), de koppen zijn wel weer aluminium.

Ik heb tot drie maanden terug op een oude boxer gereden ( R100rt ) , voor meer blok details zou je onder motoren kunnen kijken bij mijn eigen motor.

Succes
Denman


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 05 sep, 2007 9:04 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 20 nov, 2006 21:28 pm
Berichten: 1150
ik heb voor het blok licht gun metal (TS42) gebruikt en voor de cilinders alu (TS17).
De handleiding geeft aan om voor het blok xf 65 metalic grey te gebruiken. Deze is volgens mij nog donkerder. De foto geeft trouwens ook een beetje een vertekend beeld. In het daglicht is de kleur een stukje lichter.
Afbeelding

Wat betreft de overeenkomst met jouw RT, ik weet niet of BMW toen een standaard blok heeft gebruikt of een speciaal gemaakt blok. Bij een speciaal gemaakt blok kan ik me voorstellen dat ze andere materialen gebruiken. Het blok hoeft tenslotte niet erg lang mee te gaan (ongeveer 10000km) dus kunnen er lichtere metalen gebruikt worden. Dat zou de kleur verschillen met een standaard blok verklaren.
Hoe het ook zij, ik kan de kleur nu toch niet meer veranderen dus g ik er zo mee verder. Wel bedankt voor het mee denken.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 05 sep, 2007 12:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 02 dec, 2004 15:18 pm
Berichten: 12226
Woonplaats: Eibergen
Ziet er al goed dat blok lekker simpel meer wel efficent.

Ron

_________________
WIP Norton Manx 500cc. https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=55417
Gereed. MFH 1/9 Crocker (motorfiets). https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=54931
Gereed. Harley Davidson WL45. https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=55173
Gereed. 1/9 Harley Davidson Board tracker https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=54316
Gereed. 1/6 H-D motorblok. https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=54925


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 05 sep, 2007 19:19 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 okt, 2005 10:35 am
Berichten: 6306
Woonplaats: Blauwhuis
Als je zo'n R in het wild wil zien. Moet je even naar Bert duursma in Apeldoorn, die heeft er 1 in de showroom staan ( niet te koop ).

denman


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 05 sep, 2007 19:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 20 nov, 2006 21:28 pm
Berichten: 1150
die heb ik gezien ja. Dat is een HPN volgens mij. Die prepareerde ook de fabrieks BMW voor de dakar rally in de jaren 80. Maar die gaan uit van een standaard tweeklepsblok.
Kijk hier maar eens.
Ik heb zelf een bmw gehad vandaar dat ik mij er weleens in heb verdiept.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 11 sep, 2007 20:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 20 nov, 2006 21:28 pm
Berichten: 1150
even een kleine update. Na het motorblok was het frame aan de beurt, maar aangezien ik nog geen verf daarvoor heb eerst wat anders.
De kleur verf die ik nog niet heb is wit en laat nu net het meeste wit moeten worden. Dus er blijft niet veel over om even te doen.
Maar niet getreurd ik heb toch wat gevonden. De uitlaat en de voorvork.
Eerst de uitlaat.
Dit is een simpel onderdeel zou je zeggen.
Afbeelding
Ware het niet dat een aardig giet naad over de hele uitlaat loopt en hij sluit ook niet echt mooi aan op de demper. Dus dat wordt schuren en plamuren.
En uiteraard spuiten.
en dan krijg je dit.
Afbeelding
Op deze foto lijkt het net of de demper een sinasappelhuid heeft, is niet zo.

Dan de voorvork.
Hier het zelfde verhaal als bij de uitlaat. Makkelijk bouwen en veel schuren. Met als extra uitdaging de vorkbalgen. Daar zit ook een naad overheen. En die moet natuurlijk ook weg.
eerst de onderdelen.
Afbeelding
De rembeschermer wordt later wit gespoten, maar de remklauw is dan niet meer bereikbaar dus deze is voor de montage vast zwart gemaakt.
Op de volgende foto is alles al geschuurd en zijn de balgen zwart gemaakt. En daar valt op dat de naad op de balgen nog zichtbaar is. dus daar moet nog wat aan gebeuren.
Afbeelding
De streep op de vork bij mijn vinger is al glad geschuurd

tot zover deze update. Tis niet veel, maar we komen er wel :D


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement