Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 13:22 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 10 okt, 2007 12:47 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 apr, 2006 16:38 pm
Berichten: 8797
Woonplaats: Utrecht
Dankje voor de reacties.

Denman, dat heb ik ook al gedacht, maar ik vrees dat de kiertjes dan niet groot genoeg meer gaan zijn zodat de plamuur niet meer zal hechten. *twijfel*

@Arno, tja engelengeduld? Ik weet het niet, ik had daarvoor net 4u meetkunde zitten studeren en was ontzettend blij dat ik eens op het gemak met iets anders kon bezig zijn :)

Het koppelingshuis/deksel dus :) Onthouden.

_________________
Afbeelding
Mijn verslagen
Modelbrouwers.nl broncode: Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 10 okt, 2007 23:44 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 apr, 2006 16:38 pm
Berichten: 8797
Woonplaats: Utrecht
Had vanmiddag een springuurtje over, dus maar even brouwen en vanavond gestudeerd :)

De conus is geplamuurd (heb ik toch maar eerst gedaan, beter teveel plamuur zodat ik niet teveel wegschuur in één keer) en geschuurd. Het is al heel wat egaler, maar er moet duidelijk nog een plamuursessie volgen :)

Afbeelding

Afbeelding

Verder ben ik begonnen aan de 'ster' die er zich bovenop bevindt.
Afbeelding

De juiste hoeken aftekenen en zorgen dat ik de correcte straal heb.

Uitgesneden bekom ik dit:
Afbeelding

De kantjes omgeplooid
Afbeelding

Dryfitje.
Afbeelding

En dat zag er m.i. goed uit. Dus maar eens styreenstripjes lijmen aan de binnenkant waarop het steunt op het koppelingsdeksel. Deze worden dan lichtjes schuin afgevijld.
Afbeelding

En totaalplaatje van onderdelen met vergelijkende eurocent erbij.
Afbeelding

Afbeelding

Het gaat traag, maar goed tot nu toe :)

_________________
Afbeelding
Mijn verslagen
Modelbrouwers.nl broncode: Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 10 okt, 2007 23:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 01 aug, 2005 22:03 pm
Berichten: 10411
Woonplaats: Bakhuuz'n (Frl)
Puik stukkie scratchwerk.. die "ster" zit er voor wat extra sterkte op, die moet tenslotte de kracht van de koppeling opvangen als je 'm inknijpt

( mocht je je afvragen hoe het dan kan dat sommige ducati's zonder, of met een opengefreesd koppelingsdeksel rondrijden, die worden bediend met een stift door de versnellingsbak heen, vanaf de andere kant van het blok.. :) )

_________________
Ben je dom ofzo?..


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 11 okt, 2007 0:09 am 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 apr, 2006 16:38 pm
Berichten: 8797
Woonplaats: Utrecht
Leuk zo, die extra info, zo leer ik nog wat bij :)

Nog drie plaatjes van wat ik net gedaan heb. Die ster loopt door over de conus en neemt daar af in dikte, hij verzinkt ahw. Dus stukje styreen plakken, en dan schuren maar...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Geeft dat dus. Maar Sergei gaat nu naar feestje, fuifje aan de gang hier beneden :)

_________________
Afbeelding
Mijn verslagen
Modelbrouwers.nl broncode: Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 18 okt, 2007 1:36 am 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 apr, 2006 16:38 pm
Berichten: 8797
Woonplaats: Utrecht
We gaan langzaam verder :)

Nog steeds dat gebied van het koppelingshuis :)

Ik heb een begin gemaakt aan de 'onderliggende' dragende laag. Die heeft een specialere vorm.

Maar eerst even wat oudere foto's. Het koppelingshuis heeft een 'puttywash' gekregen, langs de zijkant, bovenop de deksel en tegen de kantjes en naadjes, zo is de boel minder scherm en realistischer. Bijvoorbeeld de niet-scherpe overgang tussen de rand en de verstevigende driehoeksgevallen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Daarna ben ik aan de onderliggende vorm begonnen. Het koppelingshuisdeksel rust daarop, dus die omtrek overgetekend en met een wiskundige constructie het middelpunt bepaald.
Afbeelding

De rest van de vorm uit de losse hand geschetst en daarna met een passerpunt 'netjes' uitgesneden.

Afbeelding

Dryfitje.
Afbeelding

Tweede kantje was ook al gemaakt, en nu weer hoogte opbouwen op de gekende manier, met styreen van 1mm dikte, rekent ook makkelijk en gaat snel :)
Afbeelding

Afbeelding

Deksel er ook op lijmen.
Afbeelding

Afbeelding

Daarna heb ik een strip styreen op dikte gesneden, en die TUSSEN de twee platen gekleefd voor de stevigheid voor de volgende strip die erover komt.
Afbeelding

Dat ertussen wringen was best een takkewerkje zeg...
Afbeelding

Maar dan is alles toch dicht. Het ziet er niet strak uit, is het ook niet. Maar als je goed kijkt, zie je dat de deksel wat over de onderliggende gedeeltes hangt, ongeveer 0.5 mm, toevallig zeg ;) Nee, daar komt nog een strip styreen over, die de deksel en de basis daarvan mooi verbindt.
Afbeelding

Dit is nog steeds de eerste strip, het overbodige is natuurlijk eerst weggeschuurd geweest.
Afbeelding

En hier gaan we met de tweede bekleding van start.
Afbeelding

Afbeelding

Eens alles ertegen hangt, de boel mooi fixeren met tape en de lijm laten verdampen en styreen laten uitharden.
Afbeelding

Afbeelding

En dan kon het in de putty om de naadjes weg te werken...
Afbeelding

Hiermee sluit ik deze update af, het heeft z'n eerste schuurbeurt al ontvangen, maar daar heb ik geen foto's meer van.

Tot de volgende, veel kan ik nu niet doen bij gebrek aan correcte afmetingen, dus dit weekend de referenties wat uitbreiden.

_________________
Afbeelding
Mijn verslagen
Modelbrouwers.nl broncode: Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 18 okt, 2007 9:39 am 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 03 sep, 2004 20:08 pm
Berichten: 9939
Woonplaats: Kaatsheuvel
:shock: :shock: :shock:

Prachtig.

Arno
(die zojuist van zijn stoel is afgevallen)

_________________
Arno
https://www.instagram.com/arno.smulders78/

WIP:
Porsche 911 964 Carrera RS
Porsche 935 1978 Moby Dick


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 18 okt, 2007 12:09 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 23 aug, 2007 16:28 pm
Berichten: 4791
Woonplaats: Helaas prive nu.
Hoi BBT

Ik heb ooit eens de veerpont van Tiel gebouwd voor productie. Dus ook zo aan het scratchen geweest met styreen. Ik moest dit toen van de opdrachtgever, ivm het gieten, alles verlijmen met MEK. Dit is heel snel droog en je kunt perfect lijmen. Ik weet niet of je er ervaring in hebt. Maar ik vond het een uitkomst. Met kwastje erlangs en vast. :lol: Zou je jou ervaring als je die hebt willen geven.

In iedergeval ik volg jou project met argus ogen. Je maakt mij nu wel geprikkeld om mijn amstel maar eens te scratchen. Dus vandaar deze vragen. en natuurlijk hoe ga je dit straks aanpakken met de wielen. Of kun je mij een tip geven om wielen te maken. Die van mij zullen dan uit spaak wielen gaan bestaan.

De laatste vraag. Mag hier ook een hele oude motor/brommer geplaatst worden in de bcc motoren. Mijn vehicel is niet geregistreerd, en dus ook geen kenteken, maar de leeftijd is uit het tijdperk dat er nog geen bromfietsen bestonden. Dus is het volgens het rdw een motor. Alleen wel maar 35 cc.

_________________
Met modelbouw-vriendelijke groet, Rik
Kijk ook eens op mijn website RiksGewijs.nl
Op de werkbank:
Een hollandse tweedekker uit 1660/1670


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 18 okt, 2007 13:32 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 apr, 2006 16:38 pm
Berichten: 8797
Woonplaats: Utrecht
Hoi modelengeneer.

Met MEK heb ik geen ervaring, en dat wens ik zo te houden ook, ik dacht dat het nogal ongezond was...

Ik kan goed uit de voeten met de normale modelbouwlijm en secondelijm, dus dat is wat ik gebruik.

Wat betreft de wielen ga ik die waarschijnlijk laten uitfrezen door Arie met zijn CNC freesbank. Ook de bandjes zal ik proberen door Arie te laten maken, daar dit toch erg moeilijk vormen zijn.

een oude motor is m.i. ook een motor, dus wat mij betreft kun je gerust meedoen, hoe meer zielen hoe meer vreugd ;)

_________________
Afbeelding
Mijn verslagen
Modelbrouwers.nl broncode: Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 18 okt, 2007 14:00 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 23 aug, 2007 16:28 pm
Berichten: 4791
Woonplaats: Helaas prive nu.
Dank je wel voor jou antwoord. Ik wist niet dat MEK zo ongezond was. Ik zit inderdaad. gewoon in de huiskamer. Dus laat ik dit nu maar niet meer doen. Dank voor jou waarschuwing.

Wat is een handige schaal voor dit soort modellen? Ik heb niet zo veel motoren gebouwd. Hiersoor ben ik niet bekent met de schalen. Wel zie ik allerlei schalen op het internet staan, maar wat is nu een fijne schaal om te scratchen. Zie maar op mijn topic van de vincent. Dit is samen met de honda DB super. Ook van revell de enige reverentie die ik heb. Maar deze zijn zo slecht qua constructie dat ik mij zelf hier niet meer echt aan durf te wagen.

Ik ben fietsen/bromfietsen/motormonteur geweest voor 8 jaar lang en weet wel iets dus. Spaken kan ik wel Maar zo klein?? dat is de vraag dus.

_________________
Met modelbouw-vriendelijke groet, Rik
Kijk ook eens op mijn website RiksGewijs.nl
Op de werkbank:
Een hollandse tweedekker uit 1660/1670


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 18 okt, 2007 14:28 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 apr, 2006 16:38 pm
Berichten: 8797
Woonplaats: Utrecht
Tjah, wat is een handige schaal...

Zelf werk ik voornamelijk op 1/72, dus voor mij is 1/10 dan echt groot. Ook is 1/10 handig, is gewoon alle maten van het echte model (wat thuis staat) door 10 delen. Minder rekenwerk.

Net even de fiche van MEK bekeken, waarschuwing is dat het licht ontvlambaar en irriterend is. Minder erg dan ik dacht dus.

_________________
Afbeelding
Mijn verslagen
Modelbrouwers.nl broncode: Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement