Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 2:29 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 04 aug, 2007 20:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 09 apr, 2005 18:36 pm
Berichten: 5514
Woonplaats: Heemskerk
Goed gedaan met die metalen pennen. Zo weet je zeker dat hij blijft vliegen.

We blijven 'm volgen...

Robin

_________________
Ik brouw dus ik ben.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 04 aug, 2007 22:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 17 sep, 2006 22:28 pm
Berichten: 1828
Woonplaats: Sittard
Was wel eenkorte vakantie ???
Welkom back...

Je ziet dat je WWI vaker bouwd, vooral aan de stappen, ik erger mij nu nog dat ik de vleugels niet voor het riggen geverfd hebt.
De motor ziet heel goed uit, vooral de verschillende details in andere verf.
Veel plezier verder...
Gr
Helge

_________________
"Klotzen, nicht Kleckern!"
Hans Guderian


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 06 aug, 2007 14:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
De romp en vleugels zitten er op.

De volgende stap wordt met name goed nadenken over de precies aan te brengen bewapening. In deze is het wel interessant iets over de BE2c te vertellen. Dit vliegtuig is nml. ontwikkeld als op en top verkenningvliegtuig. Dat wild in de jaren 1914/1915 zeggen waarnemer voorin, vlieger achter in en een zo stabiel mogelijk vliegend vliegtuig (dus totaal niet geschikt voor "dogfighting")
.

Zo'n BE2c voldeed dus prima in de eerste 1,5 jaar van de eerste wereldoorlog toen er bij wijze van spreken tussen de oorlogvoerende vliegeniers nog vriendelijk gezwaaid werd over en weer wanneer men mekaar in de lucht tegenkwam tijdens de zeer noodzakelijke verkenningen.

Maar als snel deed de bewapening zijn intrede. Op de BE2c moesten dus ook mitraileurs gemonteerd worden. Alleen,... de waarnemer zat voorin helemaal ingebouwd tussen vleugelstijlen en spandraden. Hoe moest je daar in godsnaam een mitraileur kwijt!?

Hier dient zich ook meteen in een starheid aan in het oorlogsdenken van de Britten in die tijd. Dit type was nu in eenmaal volgens bepaalde specificaties gebouwd en het omwisselen van vlieger/waarnemer paste daar niet bij. De exemplaren die overigens ooit aan de Belgische luchtmacht zijn geleverd zijn door fiere Belgische luchtmachtmannen overigens wél meteen omgebouwd.

Affijn, de waarnemer voorin was dus meteen schutter. Je ziet dan ook op de meest idiote plekken de mitraileurs verschijnen:

Afbeelding

Afbeelding

Het schootsveld was voor de schutter zeer beperkt. Met name toen de Fokker EIII aan het front verscheen met zijn gesynchroniseerde mitraileur was de BE2c het type toestel waarvan er bijzonder veel van werden neergeschoten. Typsich voorbeeld van "Fokker fodder".

Ten tijde van de BE2c hadden de geallieerden ook nog geen gesynchroseerd systeem. Men had via kansberekening uitgerekend dat bij een vuurstoot van ong. 20 seconden de kans rond de 12% lag dat je je eigen propellor kapot schoot. Dit is dan ook vele malen geprobeerd en natuurlijk is dit ook nog wel eens mis gegaan. Onderstaande foto geeft hier aardig voorbeeld van:

Afbeelding


Tot zover eventjes.

Groet, Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 06 aug, 2007 20:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 09 apr, 2005 18:36 pm
Berichten: 5514
Woonplaats: Heemskerk
Leuke informatie, dat maakt een brouwverslag toch gelijk stukken interessanter om te lezen. Ga zo door!

Robin

_________________
Ik brouw dus ik ben.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 14 aug, 2007 12:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Gebruikelijke gehannes met Rodenkit. Ik heb gisteren de middelste vleugelstijlen gemonteerd (tussen romp en bovenvleugel) De voorste behoren inderdaad iets langer te zijn dan de achterste. Echter Roden heeft de voorste stijlen waarschijnlijk een héél stuk langer gemaakt. Zet je de bovenvleugel er op dan hangt ie veel te ver achterover.

Vleugelstijlen met onjuiste afmetingen is iets dat ik vaker bij Roden ben tegengekomen, helaas. Altijd een lastig werkje om het geheel dan geoed te krijgen. Robin, opassen dus!

Groet, Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 20 aug, 2007 10:06 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Een kleine update:

De bovenvleugel zit er op! Altijd weer een heikel punt. Ik ga tegenwoordig altijd als volgt te werk: eerste de binnenste (4) kleine vleugesltijlen monteren. Goed laten drogen en minimaal een dag later de bovenvleugel er op zetten.

Afbeelding

Ik gebruik deze methode omdat dat de bovenvleugel nog goed uit te richten is (90 graden hoek t.o.v. romp) en later zijn de overige vleugestijlen nog goed aan te passen. Als je nml. eerste alle vleugestijlen monteert (zoals in alle instructies gewoonlijk aangegeven staat) dan kun je nog wel eens in de problemen komen indien de ene vleugestijl een andere lengte heeft dan de ander. Helaas iets dat óók vaak voorkomt.

Afbeelding

Spandraden rondom binnenste vleugesltijlen zijn alvast gemonteerd. Kom je nu goed bij, vooral ook omdat ze nog een beetje kleur moeten krijgen.

Eigenlijk is het bij dit soort dubbeldekkers ook heel vaak een kwestie van planning wanneer je wat aanbrengt en wat je in welke fase schildert.

Afbeelding

Buitenste stijlen zitten er in ieder geval al op, tussen de vleugels moeten er nog wel 4 bij. Maar eerst alvast de spandraden aanbrengen vanaf de onderkant romp. Kom je nu nog goed bij.

Afbeelding

Groetjes, Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 26 aug, 2007 16:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Dit weekend nog eventjes bezig geweest"

Afbeelding

Ik vind zelf de propellor in ieder geval zeer goed gelukt:

Afbeelding

Afbeelding


Maar goed er valt nog heel wat te doen, verwacht 'm zelf ook niet voor de einddautm af te hebben, maar écht een deelnemers was ik natuurlijk ook niet.

Afbeelding

groetjes, Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Laatst bijgewerkt door KitBoy op zo 26 aug, 2007 18:10 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 26 aug, 2007 17:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2803
Woonplaats: Leiderdorp
Met rigging wordt het meteen een plaatje, die prop is trouwens prachtig gelukt.

Ik ben blij dat ik het riggen ook onder de knie heb. Secuur werk maar eigenlijk helemaal niet zò moeilijk.

Ik ben benieuwd hoeveel mensen de eindstreep halen. :roll:

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Groepsbouw Franse Luchtvaart 1900 - Nu

1/48 HobbyCraft Morane Saulnier 410

En geheel iets anders....Soviet Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 26 aug, 2007 22:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 05 jun, 2007 23:07 pm
Berichten: 263
Woonplaats: Ingelmunster, België
wow,

soms vraag ik me af waar je deze zeldzame kits vandaan blijft halen.

Deze modellen volg ik op de voet.

_________________
Trance Is A Natural Drug That Will Heal Us All


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 02 sep, 2007 12:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Nog eventjes een stand van zaken wat mijn "deelname" betreft. Nog niet klaar, maar mijn grootste opgave is deze bouwdoos af te ronden voordat ik het vaderschap aan ga. Vanaf eind septmeber zal er een beetje een modelbouwvacuum ontstaan vrees ik.

Afbeelding

Bij de waarnamer bevindt zich een houten bak met trommels voor de lewis mitraileurs.

Afbeelding

Afbeelding

groet, Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement