Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 19 maart, 2024 7:22 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 45 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 09 sep, 2006 10:59 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 01 aug, 2005 22:03 pm
Berichten: 10411
Woonplaats: Bakhuuz'n (Frl)
Ok.. bij deze ben ik ook in een Groepsproject verzijld geraakt..
zo kunnen we elkaar steunen in het bouwen van deze kit:

Afbeelding

Een bescheiden beginnetje mijnerzijds bracht aan het licht dat het bouwen van deze ( oorspronkelijk Matchbox) Kit geen makkie gaat worden, de gereedschapmakers hebben niet echt hun best gedaan op de gietmatrijzen, maar met een beetje onderlinge hulp moet er toch wel wat moois van te maken zijn..

Gedeelten uit onderstaande tekst is ook te lezen in Antonin's Topic over deze motor.. ik heb ze om mijn verslag te completeren even hierheen gekopiëerd

Arie Kabaalstra schreef:
Ik heb em inmiddels ook uit de kast getrokken.. en ik heb al gezien dat ik de bouwhandleiding aan mijn laars moet gaan lappen.. de bouwvolgorde van het motorblok staat al garant voor kieren waar een postbode het benauwd van krijgt..

eerst de Carterhelften op elkaar, dan 't cilinder-onderblok ( part 11 ) erop, dan de zijkanten glad schuren, en de uitdrukker ( sinkmark op part 19, vlakbij het nummer 19 op het onderdeel, afsnijden of vijlen, anders ligt ie niet vlak tegen je blok aan..

als je dat voor elkaar het, dan kun je de Cilinders erop gaan zetten.. ( parts 18)

Verder valt het me op, dat Revell gegoten heeft met véél te korte "Sprue-mounts"... je komt er met een tangetje met geen mogelijkheid fatsoenlijk tussen om de onderdelen uit de Sprue te knippen.. verder hebben ze sommige Sprue-mounts op kompleet idiote plaatsen gezet.. op plaatsen waar je twijfelt.. hoort die uitstuling er nu wel aan, of is het alleen maar een sprue-mount, of ze zitten op een klein detail vast, zoals een Tapeindje van je carter.. moet je een radiusje van 0,6 mm na gaan zitten schrapen, en vijlen om dat weer een beetje in model te krijgen..


Arie Kabaalstra schreef:
http://www.motor-forum.nl/forum/topic.php/86539/

in dit Topic is iemand bezig met de restauratie van een echte.. en daar zit meer werk aan als aan dit kitje.. tevens.. heb ik de oorsprong van deze kit gevonden.. deze "revell" is een Gereboxte Matchbox!...

http://www.motor-forum.nl/forum/topic.php/86539/3


Arie Kabaalstra schreef:
Net nog even in het eerder aangehaalde linkje zitten spitten.. de Cilinders kloppen ook van geen kant.. 't moeten 2 paar zijn.. de machine had 2 krukassen, en de Cilinders stonden 180 graden gedraaid ten opzichte van elkaar op de voorste en achterste krukas.. derhalve zat de linkse Cilinder van de voorste krukas ook rechts op de tweede krukas.. en dat zelfde geldt voor de rechtse Cilinder voor, en de linker achter... Revell ( of eigenlijk Matchbos heeft verdikke 4 Rechtsvoor geleverd!! 't spoelkanaal dat aan de buitenkant zichtbaar is, moet op de voorste cilinders net voor en op de achterste cilinders net achter het hart zitten.. de spoeling was naar achteren gericht om een "Koprol spoeling" te krijgen.. door de hoge ( dus vroeg openenende) uitlaatpoorten op race-tweetakten, kon het verse mengsel uit de spoelpoorten mooi alle "Verbrande rommel" langs de Kop wegspoelen, en tevens de "pet" een beetje koelen..( sorry dat ik even doorsla.. acht jaar racen met een tweetakt.. 't blijft je bij.. :) )



Arie Kabaalstra schreef:
Afbeelding

Zo dus... 't hoogste stuk aan de zijkant van de Cilinder weggevijld, en op het lage stuk 2 stripjes Evergreen geplakt.. morgen gaat er een likje plamuur tussen om het netjes af te werken..

[img]

Arie Kabaalstra schreef:
nee.. niet op dezelfde plek ..

het dikste stuk wat ik weggevijld heb, dat zit voor de cilinder rechtsvoor, en links achter op de goede plaats.
Voor de andere 2 cilinders moet het dikste stuk op de andere kant van het vlakje zitten.. dus op het gedeelte wat ik NIET weggevijld heb, daar plak ik de stripjes Evergreen ( een plaatje van de goede dikte scheelt weer plamuren, maar ik had alleen stripjes in deze dikte.. :)
Wegvijlen tot dezelfde hoogte als het andere vlakje ( daar waar je later de stripjes opplakt om weer een verhogingkje te krijgen... )


Afbeelding

op deze manier pas je dus 2 cilinders aan, Links voor en Rechts achter.. de Cilinder Rechtsvoor, en Linksachter zitten goed in de Kit..


En inmiddels zit er dus een likje Plamuur tussen de stripjes.. en kan de boel uitharden.. kan ik mooi even de carburateurs gaan doen

Afbeelding[/img]

_________________
Ben je dom ofzo?..


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 09 sep, 2006 11:16 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 01 aug, 2005 22:03 pm
Berichten: 10411
Woonplaats: Bakhuuz'n (Frl)
Ik ga nu het motorblokje spuiten, als je in één van de rechthoekige "cilinder-mounts" een gaatje boort, dan kun je het hele blok zo op een sate stokje zetten om te spuiten.. gaatje zie je niet meer als je de cilinders erop zet.. :)

_________________
Ben je dom ofzo?..


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 09 sep, 2006 12:01 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.

Geregistreerd: vr 07 okt, 2005 0:25 am
Berichten: 4180
Leuk dat je de enige bent in de groep :lol:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 09 sep, 2006 12:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 01 aug, 2005 22:03 pm
Berichten: 10411
Woonplaats: Bakhuuz'n (Frl)
als je wilt, kan ik jouw Topic wel even hierheen verhuizen Ok?.. dan hoor jij er ook bij.. :)

_________________
Ben je dom ofzo?..


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 09 sep, 2006 12:07 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.

Geregistreerd: vr 07 okt, 2005 0:25 am
Berichten: 4180
Ik zie het wel verschijnen :wink:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 09 sep, 2006 14:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 01 aug, 2005 22:03 pm
Berichten: 10411
Woonplaats: Bakhuuz'n (Frl)
Zoals je kunt zien.. je staat erbij.. .:)

ik heb nog even wat gedaan aan de cilindertjes..

even een dryfitje...

Afbeelding

Goed is nu te zien hoe de spoelpoorten op de voorste en achterste cilinders gespiegeld zijn..

_________________
Ben je dom ofzo?..


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 09 sep, 2006 14:46 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.

Geregistreerd: vr 07 okt, 2005 0:25 am
Berichten: 4180
Alleen zie je er straks niets meer van. De caburateurs komen er nog voor en later de kuip of we moeten de kuip er af laten net zoals Tankard het heeft gedaan :wink:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 09 sep, 2006 15:05 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 okt, 2005 10:35 am
Berichten: 6301
Woonplaats: Blauwhuis
Antonin schreef:
Alleen zie je er straks niets meer van. De caburateurs komen er nog voor en later de kuip of we moeten de kuip er af laten net zoals Tankard het heeft gedaan :wink:


Gewoon in de container met de kuip :wink: , dan zie je teminste nog wat van het mooiste van de motor ( het blok ).

Ik denk dat Arie alweer nieuwe handel gaat ruiken, kuipsteuntjes :roll: .

Ik ga jullie zeker volgen en met een beetje onzinnige raad bijstaan waar ik kan.

Denman


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 09 sep, 2006 16:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 01 aug, 2005 22:03 pm
Berichten: 10411
Woonplaats: Bakhuuz'n (Frl)
net weer even zo'n puntje ontdekt waarvan je denkt.."Hoever moet ik dat onderdeel afsnijden?" de onderkant van de carburateurs, de aftap, en bevestiging van de vlotterbakken zit precies aan een spruemount.. niet helemaal tot aan de vlotterbakken wegsnijden dus..

Voor een realistische weergave, de aftapschroef messingkleurig schilderen.. ( goud of Brons, met een mespuntje zilver erin..'t moet een beetje bleek-gelig zijn )

_________________
Ben je dom ofzo?..


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 09 sep, 2006 19:12 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.

Geregistreerd: vr 07 okt, 2005 0:25 am
Berichten: 4180
Arie, met welke verf heb je het blok gespoten. Toch niet weer een van je beroemde cocktails :lol:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 45 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement