Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 20 apr, 2024 4:13 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 04 jul, 2023 17:41 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 31 dec, 2014 12:43 pm
Berichten: 24
Ik ben bezig met een UH-60 van Italeri in elkaar te zetten. Dat gaat niet helemaal zoals verwacht. Ik heb al heel wat kits in mijn leven in elkaar gezet en nader inmiddels het niveau gevorderde (vind ik zelf :P ), om maar aan te geven dat ik heel wat situaties het hoofd heb kunnen bieden.

Nu loop ik echt vast. Het glaasje voor de neus van de cockpit past voor geen meter. Ik heb een raam al geveild, maar dan nog komt het niet echt in de buurt van een goede pasvorm. Vermoedelijk is de bolling van het glaasje ook niet in orde. Heeft iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen?

Toch gewoon erin plakken, vijlen, schuren, polijsten en hopen op het beste? Hieronder wat foto's om een beeld te kunnen vormen:

Het ene raampje waar ik al met vrij grof geschut aan de gang ben geweest:
Afbeelding
Italeri UH-60 Black Hawk windows by L C, on Flickr

Het raampje aan de andere kant waar ik nog niets mee heb gedaan:
Afbeelding
Italeri UH-60 Black Hawk windows by L C, on Flickr


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 04 jul, 2023 19:40 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 31 dec, 2014 12:43 pm
Berichten: 24
Ik heb me vanavond toch nog eens kwaad gemaakt op de raampjes. Een grove vijl en gas erop. Na heel wat geschaaf heb ik er "iets" van kunnen maken. Hieronder een foto waarop het originele raampje te zien is en die ik op maat geschaafd heb. Daar zit volgens mij toch minimaal een halve millimeter in. Tevens het resultaat in de cockpit. Ik ben niet heel tevreden. Ik overweeg om het gat op te vullen met cristal clear. Tips zijn welkom.

Afbeelding
Italeri UH-60 1/72 windows by L C, on Flickr

Afbeelding
Italeri UH-60 1/72 windows by L C, on Flickr


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 05 jul, 2023 2:20 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 31 jan, 2007 22:43 pm
Berichten: 344
SniperEye schreef:
Ik overweeg om het gat op te vullen met cristal clear. Tips zijn welkom.

Een heel andere oplossing: Milliput, of welke andere epoxy-klei dan ook (ik gebruik Apoxie Sculpt). Die kun je op het model aanbrengen, nat maken, en het raampje er voorzichting indrukken. Weer losnemen, en laten uitharden. Na het uitharden de overmaat wegschuren. Zodoende kun je de 'sponning' weer exact passend maken. Hier twee foto's die het resultaat laten zien:

Afbeelding

Afbeelding

Rob


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 05 jul, 2023 20:17 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 31 dec, 2014 12:43 pm
Berichten: 24
Dank voor je reactie. Je resultaat ziet er goed uit! Ik ga eens een en ander proberen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 05 jul, 2023 20:30 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 31 jan, 2007 22:43 pm
Berichten: 344
Als je snel wilt beginnen: in de bouwmarkt is ook epoxy-klei te koop. "Kneedbaar staal" noemen ze het dan, bijvoorbeeld. Ik heb het echter nog nooit voor modelbouw gebruikt, maar in principe is het hetzelfde spul.

Persoonlijk gebruik ik alleen nog maar epoxy-klei voor plamuurwerk (en superlijm). De gewone oplosmiddel-plamuur vind ik hopeloos, ik heb altijd weer spijt als ik het gebruik. Te zacht, waardoor je er steeds deuken in schuurt, en de onduidelijkheid wanneer het voldoende is uitgehard.

Rob


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement