Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 15:52 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 06 sep, 2018 18:12 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 06 sep, 2018 17:46 pm
Berichten: 4
Geachte modelbrouwers

Ik heb een Formule 1 replica stuur van het merk amalgam, deze is bedoeld voor decoratie. Maar ik ben nog al een simulator fanaat en wil deze graag in perfecte staat functioneel maken,

Nu zitten de handgrepen gevormd en wel al op het stuur, maar ipv rubber is deze gemaakt uit peurschuim met daar overheen verf, nu wil ik dezelfde vorm handgrepen behouden, dus een mal van maken, en dan in rubber gieten (materiaal zoals een motorfiets/fiets handgreep)

Het betreft een mclaren mp4/26 stuur, maar mclaren mailen, die gaan mij echt niet helpen...
Wie heeft advies/ideeen voor mij of zou mij tegen vergoeding zelfs kunnen helpen ?

Groeten
Wesley

Een paar foto's van het stuur in deze links
https://ibb.co/eP0Uhz
https://ibb.co/kLi4FK
https://ibb.co/dujphz


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 06 sep, 2018 22:39 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 22 okt, 2017 18:25 pm
Berichten: 556
Ook echte auto sturen worden met purschuim gemaakt. De luxe versies worden met leer bekleed. Daar zou ik bij dit stuur ook voor kiezen in plaats van rubber.
Er zijn bedrijfjes die autosturen met leer bekleden. Ik weet dat er iemand uit Duitsland op eBay zit die mooi werk levert. Mocht je dat adres willen hebben, dan moet ik dat even navragen bij de autoclub waar ik lid van ben.

Als het alleen om het gevoel gaat, kun je ook lint voor een tennisracket of racefietsstuur er omheen wikkelen.

_________________
Groet, Martin.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 07 sep, 2018 9:09 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 06 sep, 2018 17:46 pm
Berichten: 4
Het Originele mclaren stuur is gemaakt met overmolded rubbere handgrepen, ik kom soort gelijke handvaten tegen op de thrustmaster ferrari f1 stuur en fanatec mclaren gt3 (thuis pc sim sturen) maar goed dit is allemaal massa productie en voor een enkele stuur belachelijk duur. Echt degelijk schuim handgrepen vind ik goed maar dan moet als nog de bestaande vorm identiek blijven dat wil ik namelijk meest van alles. Wat we nu op zit gaat als ik het stuur zou gebruiken voor simulatie niet lang mee ! Komt er dan gewoon afzetten.

Gr.wesley


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 07 sep, 2018 19:56 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 28 nov, 2006 2:09 am
Berichten: 552
Woonplaats: eindhoven
Als ik foto's bekijk - http://www.ausmotive.com/F1/2011/Australian-GP-bts-16.jpg - is het volgens mij Polyurethaan (PUR) over een harde kern. Dat wordt veel toegepast om handvaten en dergelijke te bekleden. Daarbij gaat een harde kern (vaak metaal maar hier zal het wel koolstofvezel zijn) in een mal die de vorm van de uiteindelijke handgreep heeft. Vervolgens wordt er 2-componenten PUR in gegoten die in de mal opschuimt. Door de mal te verwarmen tijdens het uitharden wordt de buitenkant vrij hard en niet poreus. De binnenkant blijft poreus en dus licht. Complete dashboards van auto's worden ook op die manier gemaakt.

Je kunt overigens de deelnaad van de mal om de handgrepen heen zien zitten.

Het is niet eenvoudig maar je zou een (tweedelige) mal kunnen maken van de huidige handgrepen en die volgieten met een geschikte kunsthars die een soortgelijke dichtheid en hardheid heeft als die van de originele handgrepen.

E

_________________
Fennek 1:35
Boxer 1:35
Le Mans 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 11 sep, 2018 15:09 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 06 sep, 2018 17:46 pm
Berichten: 4
Beste ejk,
De handgrepen op het echte stuur zijn in een matrijs (mal) rubber spuitgegoten,

De handgrepen op mijn stuur zijn van purschuim en daarna zijn ze afgewerkt en gelakt,
Dit gaat er nooit lang op blijven als ik het stuur ga gebruiken in mijn simulator dus ik zoek een weg om de schuim handgreep in de zelfde vorm te vervangen voor rubber, dus ik wil graag het stuur terug werken naar het carbon frame en dan opwerken naar rubber maar het uiterlijk 100% behouden

Tis me een lastigere klus dan ik dacht :roll:


Siliconen handgrepen die niet slijten is ook prima trouwens !

Gr.Wesley


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 11 sep, 2018 15:58 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
blijft dat je een linkse en rechtse mal moet maken die rond je stuur gaat passen, waarna je deze kan opgieten als deze rond je stuur zitten..., gelijk welk een methode/materiaal je wilt gebruiken...

Ik weet niet of er mogelijkheden zijn met 3D-printen, maar dan rond een bestaand iets. Zo'n rubber kan geprint worden, zowel qua aanvoelen als textuur. dan zou je een stuk moeten printen, pauzeren, je stuur positioneren en dan verder printen...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement