Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 6:00 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Humbrol Clearfix lijm
BerichtGeplaatst: do 18 feb, 2016 22:51 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 12 apr, 2015 21:35 pm
Berichten: 65
Ik heb een vraagje over de Humbrol Clearfix lijm. Dit zou speciale lijm moeten zijn voor doorzichtig kunststof, echter vind ik het resultaat erg tegenvallen. Ben bezig met een model van een Lamborghini Countach en wilde de ramen in de deuren gaan plakken, echter hecht het heel slecht. Heeft iemand hier ervaring mee of zijn er betere lijmsoorten te verkrijgen voor doorzichtig kunststof?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 18 feb, 2016 23:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 03 apr, 2014 12:25 pm
Berichten: 648
Woonplaats: Rijnsburg (ZH)
Ruderer L530 is glashelder en droogt stevig op.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 18 feb, 2016 23:11 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 20 aug, 2015 21:35 pm
Berichten: 2577
Woonplaats: Den Haag
Ik gebruik zelf de: Micro kristal klear van Microscale industries, droogt wel mooi doorzichtig op, maar de kleefkracht is niet het zelfde als b.v. een tamiya extra thin cement. Er zijn ook mensen die gewoon witte houtlijm hier voor gebruiken, daar heb ik geen ervaring mee.

_________________
Rob

photo 344155


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 18 feb, 2016 23:35 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 12 apr, 2015 21:35 pm
Berichten: 65
Bedankt voor de reacties tot dusver.

Humbrol Clearfix is dan niet de beste keuze begrijp ik?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 19 feb, 2016 0:40 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11854
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Ik ken het genoemde product niet, maar als het hetzelfde is als Microscale dan is het logisch dat de hechting niet vergelijkbaar is met modelbouwlijm, er is geen reactie met het plastic. Je zou het kunnen verbeteren door opschuren van de delen die met elkaar in contact moeten komen, als je kunt voorkomen dat je de doorschijnende delen raakt. Vaak is het perfect mogelijk om spaarzaam modelbouwlijm toe te passen waar de clearparts van raamstijlen voorzien zijn. Die moet je achteraf toch nog schilderen. De clear-lijmen zijn wel heel geschikt om in kleine openingen raampjes te maken met een druppel.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 19 feb, 2016 2:29 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 03 apr, 2014 12:25 pm
Berichten: 648
Woonplaats: Rijnsburg (ZH)
Je kunt ook bij Hema van die twee komponenten epoxylijm kopen. (Je hebt het ook van Bison) Dat zit in een spuit met twee reservoirs. Je moet dan een beetje op een plasticje spuiten en met een stokje goed door roeren. Dan heb je nog een paar minuten om aan te brengen maar het droogt mooi helder op en is erg sterk. Met een coctail prikker opbrengen zodat je nooit teveel aanbrengt. Mogelijkheden genoeg dus als je de andere reacties ook mee neemt.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 19 feb, 2016 22:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 11 okt, 2006 14:06 pm
Berichten: 1833
Kees de Mol schreef:
Je kunt ook bij Hema van die twee komponenten epoxylijm kopen. (Je hebt het ook van Bison) ...


Ik sluit me hierbij aan. De twee komponenten lijm is mijn favoriet. Het is erg sterk, en verlijmt zelfs onder spanning. Ik gebruik het ook voor andere lijmverbindingen, b.v. de body op het onderstel. Neem wel de sneldrogende, want je moet het ongeveer tien minuten vasthouden totdat de lijmverbinding stevig genoeg is. Verder voordeel is dat de lijm erg makkelijk te verven is. Plaatje:

Afbeelding

Het rechterspuitje is verkleurd vanwege oud, maar lijmt evenzogoed nog. :wink:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 20 feb, 2016 2:36 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11854
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Zulke lijm gebruik ik van Pattex, maar dan alleen voor stukken die onder spanning komen te staan. Let wel op als je er veel in een keer van klaarmaakt, het geeft een exothermische reactie.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 feb, 2016 15:07 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 12 apr, 2015 21:35 pm
Berichten: 65
Bedankt allemaal voor de reacties. Ik ga eens experimenteren met die tweecomponentenlijm van Bison.

Nog een vraagje. Ben nu een Lamborghini Countach aan het bouwen en ben nu bezig met de body. Wat is verstandig, eerst de body spuiten en daarna de ramen erin lijmen of de ramen erin lijmen en dan spuiten. Ramen natuurlijk afplakken met tape.
Persoonlijk denk ik de laatste, want voor het achteraf lijmen van de ramen zal ik natuurlijk ook de verf moeten verwijderen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 feb, 2016 15:08 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 12 apr, 2015 21:35 pm
Berichten: 65
easy rider schreef:
Kees de Mol schreef:
Je kunt ook bij Hema van die twee komponenten epoxylijm kopen. (Je hebt het ook van Bison) ...


Ik sluit me hierbij aan. De twee komponenten lijm is mijn favoriet. Het is erg sterk, en verlijmt zelfs onder spanning. Ik gebruik het ook voor andere lijmverbindingen, b.v. de body op het onderstel. Neem wel de sneldrogende, want je moet het ongeveer tien minuten vasthouden totdat de lijmverbinding stevig genoeg is. Verder voordeel is dat de lijm erg makkelijk te verven is. Plaatje:

Afbeelding

Het rechterspuitje is verkleurd vanwege oud, maar lijmt evenzogoed nog. :wink:


Krijg je dan alsnog geen verkleuring als je oudere Bison lijm gaat gebruiken? Lijkt me dat het dan niet meer zo transparent meer is.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement