Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 20:05 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 28 okt, 2009 21:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Misschien handig als ik een kopietje hier neerzet?

Shake schreef:
Decal time!!
Eén van de leukste klusjes van het modelbouwen (vind ik), een geverfd stuk plastic veranderd hierdoor ineens in een schaalmodel. Naar aanleiding van Paul's observaties en de daarop volgende discussie in "Nieuwtjes en discussies" heb ik geprobeerd een wat uitgebreider verslag te maken.

De benodigdheden voor het succesvol aanbrengen van de decals:
Afbeelding

Een glanzend model. Dit is nodig om de beruchte "silvering" te voorkomen. Een matte verflaag heeft een veel ruwer oppervlak dan een glanzende laag. Hierdoor raakt de decal alleen de hoogste punten van de verf en blijft er lucht onder de decal zitten.

Voorbeeld van "silvering"
Afbeelding

Vanzelfsprekend een bakje water, met een schoteltje eronder.

Microscale set en sol. Dit zorgt ervoor dat de decal zacht wordt en zich helemaal naar de contouren van het model vormt.

Een kwastje om de set en sol aan te brengen. Ik gebruik het kwastje ook om de hele kleine decals van de stencils aan te brengen. Met de kwast veeg ik de decal van het papier zodat de decal aan de kwast blijft hangen. Daarna breng ik de decal met de kwast op het model aan.

We kunnen beginnen! Eerst knip ik de aan te brengen decals uit. Normaal laat ik de doorzichtige film intact, maar in dit geval sluit de decal precies aan op de staart. Daarom knip ik de decal precies langs de rand uit. Ook heb ik ervoor gezorgd dat de plek waar de decals moeten komen min of meer horizontaal ligt om te voorkomen dat de set en sol er afdruipen.
Afbeelding

Dan de decal in het water, op het moment dat het papier het water heeft opgenomen..................
Afbeelding

.........haal ik de decal eruit en leg hem op het schoteltje. Dit doe ik om te voorkomen dat de decal losraakt van het papier, je moet dan je decal uit het water gaan vissen met het risico dat deze dubbelvouwt.
Afbeelding

Ondertussen breng ik wat set aan op het model, en probeer ik af en toe of de decal al loslaat van het papier.
Afbeelding

Als ik de decal op het papier kan verschuiven is het tijd om hem op het model aan te brengen.
Afbeelding

Door nog wat set aan te brengen kan ik met de kwast het decal op de juiste plaats krijgen. Ik probeer altijd om op de bouwtekening en foto's wat referentiepunten te vinden zodat de decal op de juiste plaats komt.
Afbeelding

Als hij op de goede plaats zit dep ik heel voorzichtig met wat keukenpapier de overtollige vloeistof weg, dit voorkomt dat je decal weer van zijn plaats wegdrijft. Daarna breng ik een dun laagje sol aan. Je decal zal nu een beetje gaan kreukelen, op dit moment moet je er niet meer aankomen want je decal is nu heel erg kwetsbaar.
Afbeelding

Als alles heel goed gedroogd is veeg ik met een vochtig stuk keukenpapier de vlekken van de set en sol van het model. Zoals je op de foto kan zien zijn de decals zo strak gaan zitten dat zelfs de panellines weer zichtbaar zijn.
Afbeelding

Zo, dat is een behoorlijk uitgebreid verhaal geworden. Ik denk niet dat ik dit bij elk project ga herhalen :mrgreen: .

Gr. Sjaak


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 29 okt, 2009 2:24 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 jan, 2008 3:30 am
Berichten: 2637
Allemaal zeer mooi om te zien natuurlijk, maar is de SET niet meer bedoeld als lijmlaag voor oudere decals.

De SOL gebruik ik niet eens op vlakke ondergrond.
Heeft lijkt mij ook niet echt veel nu omdat de decal niet ergens in hoeft te zakken (een panellijn en dergelijke).
"Softens Decals to conform to irregular sufaces for a 'painted on' look"

Natuurlijk is sealen van het geheel wel weer belangrijk.
Dit kan door Clear of met P+.

Ieder zijn/haar methodes blijkt wel :wink:

Arno.

_________________
Mijn website
photo 564445 photo 564444


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 29 okt, 2009 10:43 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 28 jul, 2007 14:40 pm
Berichten: 5238
Ik gebruik Vallejo verf..
Wanneer ik op de matte verf p+ spuit met de airbrush is de laag nog te dun om de oneffenheden van het ruwe oppervlak van de matte verf op te heffen (lastige zin, maar klopt wel)
Hierdoor kun je kiezen om nog 2 of 3 lagen p+ te spuiten. Maar ik heb er toch voor gekozen om gewone een vallejo glans lak te gebruiken.
Ben een beetje p+ af.. Behalve mn canopys dan.

Verder valt het me op dat Decal Set nogal samentrekt op een glans-gelakt oppervlakte ipv dat het lekker breed uit blijft liggen.. Is hier nog wat tegen te doen of verspreidt de decal de 'set' wel onder zich..

Uiteindelijk is het ook niet nodig om na het decallen nog weer glanslak of p+ te gebruiken waarna je je model met mat lak afwerkt. De matlak werkt wel als bescherming voor de decals.

_________________
LEKKER VOOR MEZELF BOUWEN


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 24 dec, 2009 19:04 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 15 nov, 2009 18:31 pm
Berichten: 45
Is het nodig om het hele model (in mijn geval vliegtuig) in de blanke lak te zetten of kun je ook gewoon op de plek waar een decal moet komen blanke lak aanbrengen? Ik doe er later toch weer matte lak over. Als ik de rest dan niet blank lak maar gewoon mat laat heb ik vel mider werk. Of zul je het zien als je een stukje blank -> decal -> mat maakt en de rest mat laat?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 24 dec, 2009 20:48 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 apr, 2006 16:38 pm
Berichten: 8797
Woonplaats: Utrecht
Ik zou het eerder niet doen, maar volledig in de lak zetten. Blanke lak heeft het effect de kleuren wat donkerder te maken. Dus als je enkel lokaal lak aanbrengt, ga je op die plek later zien dat de verf wat donkerder is dan de rest.

_________________
Afbeelding
Mijn verslagen
Modelbrouwers.nl broncode: Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 14 apr, 2010 9:53 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 24 dec, 2007 22:34 pm
Berichten: 603
Woonplaats: Liwwadden
Vraag: Breng je de decal aan op de natte P+ of moet deze eerst goed drogen?

_________________
Why don't you knock it off with them negative waves?
- Oddball-KH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 14 apr, 2010 15:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 31 okt, 2008 17:12 pm
Berichten: 432
Mohawk schreef:
Vraag: Breng je de decal aan op de natte P+ of moet deze eerst goed drogen?


Eerst goed laten drogen.
Daarna de decal erop :wink: .

Groet,
Herold

_________________
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand....


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 01 jun, 2010 8:24 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 09 dec, 2009 21:19 pm
Berichten: 21
Kun je de set ook nog gebruiken nadat je je model met SolS+ hebt gelakt, had nl ergens gelezen dat de set de laklaag dan gaat aantasten?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 01 jun, 2010 9:06 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2009 15:03 pm
Berichten: 555
Woonplaats: Keulen
jco schreef:
Kun je de set ook nog gebruiken nadat je je model met SolS+ hebt gelakt, had nl ergens gelezen dat de set de laklaag dan gaat aantasten?

Ik gebruik ALTIJD mij Set/Sol over Parket Plus, dat is de nederlandse variant van de belgische Sols Plus. No problemo! Voor de zekerheid laat ik het altijd wel goed uitharden (minstens 1 week)... Dat doe ik ook voor een wash.

_________________
Bezig met 1:48 Hasegawa | P-51D/K Mustang 'Pacific Aces'


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement