Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 1:34 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 10 okt, 2016 15:07 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 03 okt, 2016 23:47 pm
Berichten: 273
Misschien een stomme vraag, maar ik heb zelf nog niet echt de gelegenheid gehad om te testen (geen overtollige decals), ik kan het nergens vinden en wellicht weet iemand anders het al wel...

Hoelang blijft een decal in de regel eigenlijk plakkerig nadat je 'm uit het water hebt gehaald?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 10 okt, 2016 16:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Hoelang weet ik niet, nog nooit getimed maar eens je hem uit het water haalt heb je alle tijd om hem aan te brengen en desnoods te corrigeren... je hoeft je daarmee echt niet te haasten.
Natuurlijk moet je geen paar uren wachten hé. :mrgreen:

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 10 okt, 2016 19:55 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 03 okt, 2016 23:47 pm
Berichten: 273
Dat je geen uren moet wachten snap ik wel ja :D Maar als je zo 15 minuten kan wachten zou ik een heel handje decals tegelijk in het water kunnen gooien en eruit vissen om zo de workflow wat te bespoedigen. Tot nu toe heb ik dat niet aangedurft.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 10 okt, 2016 20:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Dat zou ik niet doen hoor, best doe je ze één na één... je bent er langer mee bezig maar het resultaat zal navenant zijn.
Als je te veel decals in één keer laat weken ga je je jezelf onder tijdsdruk zetten met het risico dat sommige decals slecht geplaatst gaan worden of dat je er een paar verknoeid omdat ze niet meer kleven en dat kan niet de bedoeling zijn. :roll:
Beter je op één decal tegelijk concentreren en zit die goed: op naar de volgende!
Een ander risico dat je loopt met veel decals in het water is dat ze beginnen drijven en aan elkaar gaan kleven en dan kan je het ook wel vergeten en ja... in deze hobby is geduld onontbeerlijk! :)

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 10 okt, 2016 20:39 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 03 okt, 2016 23:47 pm
Berichten: 273
walesha schreef:
Dat zou ik niet doen hoor, best doe je ze één na één... je bent er langer mee bezig maar het resultaat zal navenant zijn.
Als je te veel decals in één keer laat weken ga je je jezelf onder tijdsdruk zetten met het risico dat sommige decals slecht geplaatst gaan worden of dat je er een paar verknoeid omdat ze niet meer kleven en dat kan niet de bedoeling zijn. :roll:
Beter je op één decal tegelijk concentreren en zit die goed: op naar de volgende!
Een ander risico dat je loopt met veel decals in het water is dat ze beginnen drijven en aan elkaar gaan kleven en dan kan je het ook wel vergeten en ja... in deze hobby is geduld onontbeerlijk! :)


Totdat je een velletje van bijna 200 decals voor je neus hebt.... :P

Maar oke, het risico dat ze niet meer kleven na een tijdje is dus de reden dat ik het me afvroeg :mrgreen:

Dat ze aan elkaar gaan plakken is wel een goed punt trouwens. Had ik nog niet aan gedacht.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 10 okt, 2016 21:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Faxie schreef:
walesha schreef:
Dat ze aan elkaar gaan plakken is wel een goed punt trouwens. Had ik nog niet aan gedacht.

Geloof me maar... in mijn jonge jaren toen ik alweer een vliegtuigje in mekaar had gekregen ging ook het hele vel decals in het water en meer dan eens vormde minstens de helft ervan één grote smurrie van aan elkaar hangende decals die je met geen moeite van de wereld kon scheiden zonder ze kapot te trekken. :?
Maar ja.. toen moest het vooruit gaan, hoe sneller je ermee kon spelen, hoe beter. :lol:

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 10 okt, 2016 21:36 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 03 okt, 2016 23:47 pm
Berichten: 273
walesha schreef:
Faxie schreef:
walesha schreef:
Dat ze aan elkaar gaan plakken is wel een goed punt trouwens. Had ik nog niet aan gedacht.

Geloof me maar... in mijn jonge jaren toen ik alweer een vliegtuigje in mekaar had gekregen ging ook het hele vel decals in het water en meer dan eens vormde minstens de helft ervan één grote smurrie van aan elkaar hangende decals die je met geen moeite van de wereld kon scheiden zonder ze kapot te trekken. :?
Maar ja.. toen moest het vooruit gaan, hoe sneller je ermee kon spelen, hoe beter. :lol:


Een heel vel in een keer is wel heel veel :P


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 11 okt, 2016 7:24 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Zoveel was dat toen niet hoor, dat was in de jaren '60 - '70 en toen zaten er bij vliegtuigen nog niet de helft zoveel decals bij als nu. De nodige cocardes en een paar opschriftjes of zoiets en dat was het, als ja al aan tien geraakte zal het veel zijn geweest!

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 23 maart, 2017 4:39 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 03 okt, 2016 23:47 pm
Berichten: 273
Ondertussen doe ik het met 3 of 4 decals tegelijk. Tijdens het plakken laat ik de volgende lading weken, en als die uit het water zijn snij ik de volgende lading etc. Werkt prima zo, en meer dan zat tijd. Ook hechten ze gewoon nog goed.

Ter info voor anderen ;)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 23 maart, 2017 9:06 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
als ik veel kleine stencilling moet aanbrengen doe ik een reeksje van 8 of 10 stuks, maar ik week deze tot ze nog niet van het papier loskomen, maar wel verschuiven. Daarna leg ik dit papiertje in een beetje water dat het niet uitdroogt en schuif ik de decals van daar ofwel over op mijn model ofwel op de tip van een scalpel om ze op mijn model te positioneren. In tegenstelling tot velen vind ik dit eigenlijk rustgevend al die kleine decals....

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement