Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 25 apr, 2024 17:11 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Zeilen maken
BerichtGeplaatst: zo 01 apr, 2007 20:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 01 apr, 2007 20:43 pm
Berichten: 6
Ik ben geen modelbouwer maar een naaister aan wie gevraagd is zeilen te naaien voor iemand die de Halifax aan het bouwen is. Wat ik tot nu toe aan de weet ben gekomen is katoen wassen, voorkrimpen, kleuren in thee, naadjes aanleggen om kleden te simuleren. Maar dan....
Katoen rafelt nogal snel dus ik dacht: ik doe een klein rolzoompje van 2 maal 2 mm. Hieraan naai ik dan koord vast met de hand. Ik heb een test stukje gedaan en het ziet er best aardig uit. Maar hoe zouden jullie het doen? Ik ben heel benieuwd naar jullie ervaringen. Eventueel: op welke site, in welke boeken wordt nu goed stap-voor-stap uitgelegd?

Alvast enorm bedankt,

Linda


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 02 apr, 2007 13:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3439
Hallo Linda aka Wijsneus!

Je bent op de goede weg met je aanpak. Echter het materiaal voor de zeilen wil nog wel een lastig zijn.
Beagle hier op het forum heeft denk ik het beste resultaat behaald met het maken van zeilen. Ik geloof dat hij van het hele oude patroonpapier gebruik maakte. Achter dat papier zat een hele dunne stof die je van het papier kon weken. Deze stof was zo dicht geweven dat het op schaal heel goed doorkon voor zeilen.

Verder hoorde ik hem ook vertellen dat hij bij een stoffenwinkel voeringen van jasjes wel een goed alternatief is of de rug van een herenoverhemd. :roll:

Al met al, het omzomen van de zeilen is ook weer een punt ter discussie. Wanneer je dit op een echt zeil bekijkt, zul je zien dat de zoom heel erg klein is. Probeer dat maar eens op schaal na te bootsen..... :roll:

Het koord wat om de zoom werd gezet, ookwel lijken genoemd, werd met een touw en een bepaalde steek aangezet. Het lijketouw werd weer gebruikt om deze aan de ra's (dwarsliggers) te steken.

Ik heb hier even een foto toegevoegd van het hollandse schip Batavia welke je een indicatie kan geven hoe klein de zoomen zijn en de kleurstelling van de zeilen:

Afbeelding
bron: www.voc.iinet.net.au

Afbeelding
bron: www.mandragore2.net

Beagle van dit forum zal je vast en zeker nog veel meer kunnen vertellen over het begrip. Vervaardigen van zeilen!!!

Succes en groeten,
Peter

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 02 apr, 2007 14:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 08 maart, 2005 14:24 pm
Berichten: 2847
Woonplaats: Belgie
Om Ptér te kloppen met posten moet je verd.. snel opstaan. :lol: :lol:
Maar zeilen bestaan niet alleen uit banen en een zoompje? er zijn ook vertevigingen en verstevigingsbanen die moeten nagemaakt worden.
Naargelang de schaal kan de banen afbeelden met een stiksel of met twee evenwijdige stiksels of maak je echt opeengeslagen stof en een bepaalde manier van naaien om de banen uit te beelden.
Wil je het helmaal correct doen, op schaal 1:48 en kleiner dan worden de naden met de hand genaaid en ligt de draad horizontaal, dus dwars op de zoom, zolas ze het nu nog doen bij de goede zeilmaker.

Wijsneus, kijk even in je PB. ik heb je daar een bericht gezonden.

_________________
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter © E.B.
Geen kernnis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving
Grtz Erik
http://modelships-beagle.eu/index.html


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Zeilen maken
BerichtGeplaatst: za 07 apr, 2007 16:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 01 apr, 2007 20:43 pm
Berichten: 6
Hallo allemaal, bedankt voor jullie snelle reacties. Ik ben zo traag omdat ik net terug ben van een week proefvaren (voor m'n werk) en dus een week geen internet of telefoon heb kunnen ontvangen.

Beagle ik ga nog reageren op je berichtje!

Ik begrijp dat er heel wat komt kijken voor het maken van zeilen. Ik zal ook nog eens contact opnemen met de collega die mij gevraagd heeft de zeilen te maken voor hem, voor wat meer gedetailleerde gegevens. Hij heeft mij overigens wel voorzien van de patronen voor de zeilen op be bouwbeschrijving van de Halifax. Ook heb ik van hem een katoentje gekregen en het koord dat langs de randen moet worden aangebracht. Kennelijk heeft hij een soort totaal pakket gekocht.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: model van de zeilen
BerichtGeplaatst: zo 08 apr, 2007 19:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 01 apr, 2007 20:43 pm
Berichten: 6
Hieronder volgen drie plaatjes.

Dit zijn de gegevens van het model.
Afbeelding

Dit zijn een paar zeilen zoals ze gemaakt moeten gaan worden.
Afbeelding

Dit is de voorkant van een proeflapje van een zeil, zoals ik het laatst geprobeerd heb.
Afbeelding

Dit is de achterkant van een proeflapje van een zeil, zoals ik het laatst geprobeerd heb. De achterkant vind ik niet erg fraai geworden. Mijn rolzoompje is gedeeltelijk mislukt.
Afbeelding

Zouden jullie het ook zo doen? Hoe maken jullie de zomen, hoe breed maken jullie de zomen? Het koord heb ik met de hand eraan genaaid. Vooral het rolzoompje (dus dat je de stof twee keer ongeveer 2 a 3 mm naar binnen slaat tot een klein rolletje) vind ik erg moeilijk te maken. Ik doe dit op de naaimachine met een speciaal voetje, maar het valt niet mee. Toch lijkt me dat de mooiste afwerking, omdat bij een keer omslaan het katoen nog kan gaan rafelen. Wat zijn jullie ervaringen?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 09 apr, 2007 9:01 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 23 jan, 2006 13:58 pm
Berichten: 360
Woonplaats: utrecht
Is het misschien niet mooier om het koordje met een feston steek eraan vast te zetten???

Misschien kan je aan het uiteinde van de stof eerst een stukje neschen plakken. Dit is een plakvlieseline die ik gebruik voor borduren op de naaimachine. Dan rafelt je stof ook niet meer en als je dan een rolzoompje maakt blijft het misschien beter zitten....... Als je wil kan ik je wel een stukje opsturen om het te proberen.

_________________
Groeten van Geertje


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 09 apr, 2007 9:26 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 08 maart, 2005 14:24 pm
Berichten: 2847
Woonplaats: Belgie
je mag dat touwtje, het lijk zoals wij dat noeme, maar met een gewone steek vastzetten maar de steek mag niet over het touw gaan. :!: :!:


Het touw is samengesteld uit strengen, in uw geval 3 strengen. Dan moet je telkens door het zeilsteken , door het touw ,zodat je enkel de aanliggende streng vastneemt, terug door het zeil, dan een (1) aanliggende streng niet nemen en wel de daaropvolgende. Dus om de twee strengen met een halve steek vastnaaien.

Je ziet ook op je tekening van die driehoekjes staan. Nadat je de banen van je zeilen hebt genaait, Olwel door simulatie van twee naaisteken of met een echte zoom, moet je dan de zeilverstevigingen gaan innaaien. die driehoekjes dus. ( Let wel die verstevigingen staan altijd aan de achterzijde van het zeil!!! de kant dus die naar de dichtstbijzijnde masten gericht zijn.
Die verstevigingen, die maak je met een enkele zoom die je met een enkel rij steken vastnaait. enz....

Ik moet nu naar mijn echte boot, maar zal vanavond mij eens amuseren met een stukje te schrijven en tekeningen te scannen.

_________________
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter © E.B.
Geen kernnis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving
Grtz Erik
http://modelships-beagle.eu/index.html


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: model van de zeilen
BerichtGeplaatst: ma 09 apr, 2007 9:33 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 08 maart, 2005 14:24 pm
Berichten: 2847
Woonplaats: Belgie
wijsneus schreef:
De achterkant vind ik niet erg fraai geworden. Mijn rolzoompje is gedeeltelijk mislukt.
Vooral het rolzoompje (dus dat je de stof twee keer ongeveer 2 a 3 mm naar binnen slaat tot een klein rolletje) vind ik erg moeilijk te maken. Ik doe dit op de naaimachine met een speciaal voetje, maar het valt niet mee. Toch lijkt me dat de mooiste afwerking, omdat bij een keer omslaan het katoen nog kan gaan rafelen. Wat zijn jullie ervaringen?


Ik wist niet dat men dat een rolzoompje noemt :oops: :wink:
maar ik maak ze uit de hand, niet met een speciale voet. Eerst zet ik de rand van de stof in het "Stijfsel" en dan word dat gestreken met een stoomstrijkijzer.. dan meet ik de tweede zoom en stijk dan de plooi erin. Daarna pas knip ik het overtollige doek weg. en dan wordt de eerste zoomlijn er teug ingeplooid en in gestreken. Meestal is dat een rolzoom van 1,5 tot 3 mm. afhankelijk van de groote van je zeilen.

_________________
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter © E.B.
Geen kernnis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving
Grtz Erik
http://modelships-beagle.eu/index.html


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 09 apr, 2007 10:56 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 01 apr, 2007 20:43 pm
Berichten: 6
dessy schreef:
Is het misschien niet mooier om het koordje met een feston steek eraan vast te zetten???

Misschien kan je aan het uiteinde van de stof eerst een stukje neschen plakken. Dit is een plakvlieseline die ik gebruik voor borduren op de naaimachine. Dan rafelt je stof ook niet meer en als je dan een rolzoompje maakt blijft het misschien beter zitten....... Als je wil kan ik je wel een stukje opsturen om het te proberen.



Dank je wel Dessy, ik weet wat voor Vliseline je bedoelt en ik heb het ook thuis. Ik zal eens proberen of het daar beter mee gaat. Daar had ik nog niet aan gedacht.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: model van de zeilen
BerichtGeplaatst: ma 09 apr, 2007 11:01 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 01 apr, 2007 20:43 pm
Berichten: 6
beagle schreef:
Ik wist niet dat men dat een rolzoompje noemt :oops: :wink:
maar ik maak ze uit de hand, niet met een speciale voet. Eerst zet ik de rand van de stof in het "Stijfsel" en dan word dat gestreken met een stoomstrijkijzer.. dan meet ik de tweede zoom en stijk dan de plooi erin. Daarna pas knip ik het overtollige doek weg. en dan wordt de eerste zoomlijn er teug ingeplooid en in gestreken. Meestal is dat een rolzoom van 1,5 tot 3 mm. afhankelijk van de groote van je zeilen.


:oops: Ik begrijp uw uitleg niet helemaal goed eigenlijk. Kunt u het misschien voordoen op een stukje papier (vouwen zijn dan zomen bijvoorbeeld) en dat hier posten?

En die zeilverstevigingen, die driehoekjes, zijn dat apparte stukjes stof die er aan de achterkant van het zeil tegenaan genaaid worden?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement