Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 23 apr, 2024 21:51 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 19 jul, 2007 19:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 08 maart, 2005 14:24 pm
Berichten: 2847
Woonplaats: Belgie
Nog even een kleine update.

Aan de langszeilen word aan de kant van de mast worden de zeilen vastgehouden door rakbanden. Bij sommige schepen zijn dat houten ringen. Bij andere schepen weer touwtjes die houten kralen hebben. Bij het schip waar ik bezig mee ben zijn het rakbanden uit touw. De rakbanden zijn hier gewoon stukjes touw met een oogsplits erin.
Afbeelding
Daar de oogsplitsen maar een diameter hebben van 1,5 mm. moet ik eerst een hulpknoopje leggen. Daarom leg ik het touw rond een gepaste nagel en maak voorlopig het oog door met garendraad een mastworp te maken. Die knoop wordt dan weer vastgezet met de klassieke oplowwing van water en witte lijm.
Afbeelding
Daarna maken we weer een splits. Hier zie je het eindresultaat met ook een stukje van 0,01€

Ok nu heb ik zo nog even 27 oogjes te maken.

_________________
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter © E.B.
Geen kernnis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving
Grtz Erik
http://modelships-beagle.eu/index.html


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 19 jul, 2007 20:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3439
Beagle, is de verbinding alleen gemaakt met "lijm" :?:
Dus je zet het niet nogmaals vast door er dun draad omheen te wikkelen? (eigenlijk zoals dat witte dunne koordje op de eerste foto) Dit is een hulpdraadje, maar voor afwerking wikkel je dan niet een donker kleurig draadje op die plaats?

Peter

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 20 jul, 2007 7:14 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 08 maart, 2005 14:24 pm
Berichten: 2847
Woonplaats: Belgie
neen Petr er komen geen draadjes (Bindsel ) meer rond.

Ik durf dat ook te doen hoor een oog maken rond bv. een jufferblok en ipv een splits te maken, de twee touwtjes dan samenbinden met een bindsel.

Maar aan dit model waren de oogsplitsen zichtbaar, dus moet ik ze ook terug zichtbaar maken hé. restaureren is terugmaken zoals de vorige maker het heeft gemaakt en niet zoals je zelf het graag zou doen

_________________
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter © E.B.
Geen kernnis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving
Grtz Erik
http://modelships-beagle.eu/index.html


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 20 jul, 2007 8:16 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3439
"Bindsel", dat was het woord wat ik zocht! Afbeelding

Ok, wist niet dat dit voor een restauratieproject was! :)
Bedankt voor je antwoord!! :wink:

Peter

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 19 sep, 2007 12:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 08 maart, 2005 14:24 pm
Berichten: 2847
Woonplaats: Belgie
Voorlijk van een besaanzeil met daaraan de leuvers en de rakbanden. De ogen aan de rakbanden werden eerst gesplitst . Daarna werden de rakbanden aan het voorlijk bevestigd met leuvers.
Afbeelding
Een beter detail van het bovenstaande.
Afbeelding
Het grootzeil wordt met een marllijn ( 0,7mm.) aan de gaffel gemaakt.

Afbeelding

_________________
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter © E.B.
Geen kernnis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving
Grtz Erik
http://modelships-beagle.eu/index.html


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 19 sep, 2007 12:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3439
Ooit ga ik dit ook kunnen....echtwaar!!

Ik heb die zeiltjes in het echt mogen aanschouwen maar werkelijk waar, het maken van die dingen is een kunstwerk/ ambacht op zich!

Peter

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 30 sep, 2007 2:19 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 28 feb, 2007 20:16 pm
Berichten: 740
Woonplaats: Brugge, Venetie van het Noorden
Hmm, als ik het zo zie en lees (niet begrijpend) ziet het er naar uit dat het hoog dringend tijd word voor een "sticky" over het maken van lusjes, knopen en dat soort dingen meer.
Behalve een gewone "platte" knoop ken ik niets meer en mij dunkt het toch wel noodzakelijk is om er wat meer over te weten dan dat.
En 40- of meer euro uitgeven aan een boek om verschillende knoopjes te leren leggen, neen dat zie toch eventjes niet zitten hoor.

Dus....HEEEEEEEEEELP :wink:

_________________
Op de werktafel : https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=4&t=54264


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 19 okt, 2007 18:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 08 maart, 2005 14:24 pm
Berichten: 2847
Woonplaats: Belgie
Even een kleine overzicht van de masten en het optuigen van een klassiek zeilschip. Ik wil wel niet tot in de laatste detail gaan. Dat laat ik over aan jullie opzoekingen en zelfstudie, als je daar meer over wil weten. Ik kan hier tenslotte geen volledig boek maar voor de gemiddelde modelbouwer, zowel in plastic als in houtbouw kan hier iets mee doen.
De lijnen van het vaste en van het lopende want zijn, algemeen nodig voor ieder schip. Natuurlijk zijn er meer koorden enz. maar als je met deze lijnen al een schip kan optuigen, ben je al zeer volledig.

Hier al een tekening met de benamingen van de mastdelen.
Afbeelding

Het maken van het staande want had een bepaalde volgorde en werkwijze. we beginnen onderaan met twee kraanlijnen. Dan komen de eerste en tweede wantlijn van SB. Daarop de eerste en tweede wantlijn van BB. enz
Afbeelding

Hier een zicht op een willekeurige mars met het klassieke touwwerk eraan.
Rechts zie je een detail die aanduidt hoe de stagen werden gemaakt en bevestigd.
Afbeelding
en als je het langs de voorkant bekijkt met de halzen en de paarden.
Afbeelding
genoeg met tekeningen uit boeken.
nu een paar schetsen die trachten weer te geven welke koorden je op je model moet hebben. We beginnen met het staande want. Dit zijn dikke zwarte koorden die daarvoor gebruikt worden en ze worden opgespannen door de juffers of doodshoofden.
let op de detail van de kraanlijn. de dikte van de lijn= koord is geen maat maar een maataanduiding. de hoofdlijn had een omtrek van 1 waarde dan heeft de volgende lijn een omtrek van X . 0.7 enz. Kijk , als ik een model moet jureren is dat een van de punten waar ik steevast naar kijk. zijn er zowel aan SB als aan BB van de fokke en grote mast kraanlijnen aanwezig. Dit geeft mij aan dat de bouwer onderzoek heeft gedaan naar tuigage want deze info vind je zelden of nooit vermeld in bouwbeschrijvingen van kits en van veel scratch modelbouwers.
Afbeelding

Na het want komen natuurlijk de stagen die de masten steun geven in de langsrichting van het schip.
wat ik hier teken is wel het strikte minimum. ( Wel een stag voor ieder dwarszeil dat het schip voert ( Uitzonderingen zoals vliegende kluiver enz. buiten beschouwing gelaten.
Afbeelding
nu komt het moeilijkste deel. het lopende want of al het touwwerk dat kon bewegen. Als het staande want werd geteerd met "Stockholm teer" dan werd het lopende want steeds natuurlijk gehouden.
we beginnen met het touwwerk voor de ra. aan iedere ra zat een braslijn via een katrol om de stand van dat stuk dwarshout rond de mast te laten draaien in horizontale zin. daar was dan ook nog een lijn ,via een blok, onder het ezelshoofd op de ra in vertikale zin te bewegen en/of te steunen.
de zeilen hadden steeds min. twee koordjes die vanuit de halshoek vertrokken. eentje om het zeil dicht te trekken via een katrol bovenaan dicht tegen de mast. en eentje om het zeil aan te spannen of het een bolling te geven. de lijn begon steeds vanaf de onderliggende ra ,door de halsblok naar een blok of schijf op de onderliggende ra en via een tweede blok naar de nagelbank.
De meeste lijnen die enkel dienden voor de bediening van het zeildoek werden meestal belegd aan de nagelbanken aan de buitenzijde. De koorden voor bediening van ra's en langs zeilen liepen naar de nagelbank aan de mastvoet.
Afbeelding
De halshoeken van de vierkante onderzeilen die liepen rechtstreeks naar de scheepswant aan de zijkant natuurlijk.

hier tracht ik in een tekening het spinneweb van de brassen weer te geven.
De brassen van de fokkemast liepen via de grote mast, De brassen van de grote mast via de besaanmast en die van de besaanmast liepen dan weer naar de grote mast.
Afbeelding

Zo dat was het een beetje het staande en lopende want. Wat ik hier getekend heb is ongeveer wel het minimum dat op ieder schip wel kan uitgebeeld worden. Het maakt niet uit of het plastic of hout is. en mogelijk geeft deze uitleg jullie een beetje inzicht in het touwwerk en kan je daardoor beter je zeilplan van je kit lezen.

_________________
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter © E.B.
Geen kernnis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving
Grtz Erik
http://modelships-beagle.eu/index.html


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement