Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu wo 24 apr, 2024 20:30 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 18 feb, 2007 3:23 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 18 feb, 2007 2:55 am
Berichten: 213
Altijd leuk om op een forum rond te hangen met mede enthousiasten. Ik heb sinds kort mijn modelbouw weer opgepakt. Ik was bezig met de :wink: 1:1 bouw van een oldtimer een Alfa Romeo 1300 GT junior uit 1969. Maar omdat ik dat project wegens ruimtegebrek voorlopig stil heb moeten leggen en ik toch bezig moet zijn heb ik me gestort op de houtbouw.
Na er zo'n tien jaar uit te zijn geweest vwb het maken van bouwpakketen en het schilderen van tinnen figuurtjes in de Fantasy sfeer, liep ik op een dag langs, een denk ik hier wel welbekende modelbouw winkel in 's-Hertogenbosch. Omdat ik nog nooit aan houtbouw had gedaan leek me dit het uitgelezen moment om er aan te beginnen. Ik ben meteen verslaafd geraakt.

Al halverwege het schip was ik bezig met wat de volgende zou worden. Ik heb het aanschaffen uit kunnen stellen tot ik het eerste echt af had. hier volgen wat foto's van m'n eerste project. De San Fransisco II van Artisana Latina.

[img][img]http://i86.photobucket.com/albums/k118/gilibran/sanfranII_02.jpg[/img][/img]
[img][img]http://i86.photobucket.com/albums/k118/gilibran/sanfranII_05.jpg[/img][/img]
[img][img]http://i86.photobucket.com/albums/k118/gilibran/sanfranII_04.jpg[/img][/img]
[img][img]http://i86.photobucket.com/albums/k118/gilibran/sanfranII_07.jpg[/img][/img]
[img][img]http://i86.photobucket.com/albums/k118/gilibran/sanfranII_06.jpg[/img][/img]

Helaas heb ik in mijn enthousiasme tijdens het bouwen ervan, geen moment eraan gedacht foto's te maken van de voortgang. Gellukig bij mijn 2e project wel. inmiddels ben ik al zo 'n honderd foto's verder. Ik zal jullie deze voorlopig besparen. Ik heb er even een paar gemaakt om het verschil tussen project 1 & project 2 te laten zien. gaandeweg zal ik nog meer foto's laten zien vanaf het begin.

Het 2e project is overigens de Soleil Royal van Mantua geworden.

[img][img]http://i86.photobucket.com/albums/k118/gilibran/sanfransoleil_02.jpg[/img][/img]
[img][img]http://i86.photobucket.com/albums/k118/gilibran/sanfransoleil_01.jpg[/img][/img]
[img][img]http://i86.photobucket.com/albums/k118/gilibran/sanfransoleil_03.jpg[/img][/img]

Ik heb de 2e beplanking van de romp inmiddels bijna af aan een kant moet ik de bovenste helft nog beplanken en voorzien van kanonsgaten.


Groeten

Pepijn


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 18 feb, 2007 11:20 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 28 dec, 2005 12:31 pm
Berichten: 150
He Pepijn,

Welkom hier! Heel mooi om er weer een houtbouwer bij te hebben. En verslavend, dat is het zeker! Volgens mij heb je met de Soleil Royal ook echt een mega-project te pakken. Hoe groot is hij wel niet?

Groeten,

Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 18 feb, 2007 11:32 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3439
Pepijn, welkom hier.

De Soleil Royal was destijds al een monster van een ship en dus ook het bouwpakket ervan.
Phoe, zie het verschil naast die San Fransisco II! :shock:

Je zal tegen die tijd wel een enorm karwei gaan hebben met de spiegel. Die is zo kollossaal en protsierlijk. Heel veel werk zal daar in zitten.

Ga je het schip in haar originele kleurstelling brengen of in de blanke lak?


Enne, ja Toemen is ons allen bekend vrees ik.. :roll:


Afbeelding

Het is ook een absurd duur schip ook....maar verschrikkelijk mooi en imposant.
Let er alleen wel op, ik zie in de kit dat ze voornamelijk maar 1 kleur touwen gebruiken. Dit is niet juist. Ik zou dat veranderen als je eenmaal daar bent.
Neem voor het staande wand (touwladders) zwartkleurig draad. Al het lopende wand/touwen waren lichtbruin van kleur.

enkele statistieken:
Schaal: 1:77
Gehele lengte: 1030 mm
Gehele breedte: 440 mm
Hoogte: 765 mm
Romplengte: 770 mm
Rompbreedte: 200 mm

Het echte schip was meer dan 79meter lang en 33meter breed! (gehele lengte en breedte)
Succes met dit mooie schip enne, veel plaatjes posten eh? :wink:

gr.
Peter

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 18 feb, 2007 12:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 08 maart, 2005 14:24 pm
Berichten: 2847
Woonplaats: Belgie
welkom, het word druk hier met houtbouw :lol: :lol:
maar ik zie niets liever.

Ik heb een onhebbelijkheid--> ik ben zeer kritisch wat scheepsbouw in model betreft en tracht dan altijd de historische werkelijkheid te benaderen.
ijn commentaar is soms nogal onbehouwen, "direct to the point"
maar met de bedoeling van betere modelbouwers van jullie te maken.
( In historische schepen en houtbouw- van plastic en moderne schepen heb ik geen kaas gegeten :lol: )




Wat mij dus stoort is de beplanking van het model. Ik begrijp dat de kit-makers de gemakkelijkste manier verkiezen om de koper- klant snel naar een resultaat te leiden.

1°Ik krijg de kriebels als ik de huidlagen zie. men legt de "Gunwale" maar deze is al even dik als de rest van de huidgangen.In werkelijkheid waren de gun-wales - berghouten 1/4 dikker dan de huidplanken. dat mis ik dus op al die bouwkits.

2° de huidgangen werden steeds evenredig verdeeld gelegd over heel de romp en niet dat het onderwater schip ineens een ander patroon krijgt. maw. als er 40 huidgangen waren op de grootspant, dan waren er ook 40 huidgangen aan de kop en aan het hek.
Kijk maar even naar mijn tutorials.
3) Dat maakt echt het onderscheid tussen;, laat ik zeggen de minder gevorderede modelbouwer en de expert. 80% van de bouw van een houten schip zit in de romp. geloof me!!! Je spendeert ook 80% van je bouwtijd in de romp. met een klein beetje inspanning--begrip maak je dan een romp zoals het echt hoort en kan je de experts, zoals ik ( "Heuuuu" mag me even bestoefen toch) overtuigen dat je een echte hout- modelbouwer bent.

4° met de vele jaren ondervinding als modelbouwer- restaurateur. ben ik steeds wel bereid van kommentaar te geven, maar zie dan wel graag dat bij een volgend model, er een klein beetje rekening is gehouden met mijn ondervinding-kennis dat ik jullie hier meegeef.

_________________
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter © E.B.
Geen kernnis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving
Grtz Erik
http://modelships-beagle.eu/index.html


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 18 feb, 2007 12:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3439
beagle schreef:
Met de vele jaren ondervinding als modelbouwer- restaurateur. ben ik steeds wel bereid van kommentaar te geven, maar zie dan wel graag dat bij een volgend model, er een klein beetje rekening is gehouden met mijn ondervinding-kennis dat ik jullie hier meegeef.


En we zijn je er erg dankbaar voor.... :wink:

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 18 feb, 2007 12:41 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 18 feb, 2007 2:55 am
Berichten: 213
To the point kritiek daar heb ik geen probleem mee.

Wat de romp betreft daar heb je helemaal gelijk mee, dit is ook meteen het moeilijkste gedeelte en dit heeft me heel wat hoofdbrekens gekost en ik weet dat het nog steeds niet goed is. Ik heb er zoveel mogelijk voorbeelden bij gezocht & beschrijvingen over gelezen maar toch kreeg ik het niet voor elkaar. Ik denk dat het inderdaad in het geleverde hout van de kit zit. Met geen mogelijkheid kreeg ik het hout netjes gebogen, gesneden/afgeschuind zodat de correcte beplanking methode gevolgd kon worden. ik heb daarop om het zomaar te zeggen voor de makkelijke manier gekozen en naar het hout geluisterd en het aangebracht zoals het hout zichzelf het mooiste op de romp vormde voor wat betreft het onderste deel.

ik zal foto's blijven maken en hier updates geven, kritiek (opbouwend) is zoals gezegd geen probleem.

gr.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 18 feb, 2007 13:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3439
Hoe heb je geprobeerd de huidlatjes te plooien als ik vragen mag?

Met een fohn kom je ook al een heel eind. Die zorgt ervoor dat het stugge van het latjes een stuk versoepeld vanwege de warmte.

Met water kom je ook een heel eind. Laat een aantal latjes in een teiltje water een nachtje lekker weken.
De volgende dag kun je ze een stuk beter plooien naar gewenst resultaat.
neem een losse plank hout, plooi het latje in de juiste vorm en sla om het latje een aantal spijkertjes zodat het latje zijn geplooide vorm behoudt.

Laat dit drogen, desnoods met de fohn er weer bij.
Vervolgens kun je het latje zonder enig veel moeitje tegen de romp kleven!

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 18 feb, 2007 14:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 08 maart, 2005 14:24 pm
Berichten: 2847
Woonplaats: Belgie
PepijnS schreef:
TIk denk dat het inderdaad in het geleverde hout van de kit zit. Met geen mogelijkheid kreeg ik het hout netjes gebogen, gesneden/afgeschuind zodat de correcte beplanking methode gevolgd kon worden. i
gr.

hello pepijns

Nu ben ik door ondervinding helemaal niet akkoord door jouw uitspraak.
Het is niet de houtsoort doch de werkmethode , het ventje, dat telt.
Het is dus vooral een goede voorlichting en een begeleiding die je nodig hebt, zeker als beginnende modelbouwer.

Het voordoen hoe het moet is een fluitje van een 0,01 € :shock: 8) :lol: Het probleem is het beschrijven van wat nodig is.
Feitelijk zou ik regelmatig een doe-het-even-voor-en-doe-het- daarna- zelf" dag moeten organiseren. met voordoen en vooral kijken leer je 100% maal meer dan met 100 blz tekst.

Het betreft vooral het opmeten van de spantomtreken, dan een mal maken om je latjes op gelijke manier te verkleinen. Ook welke vloeistof of welke manier gebruiken om je latjes te plooien. Water-amoniak oplossing, Stoom, Warme lucht, of een combinatie van beiden. Het hangt o.a. dus af van de houtsoort die je wil buigen-plooien.
Een ander belangrijk element is je contra-mal waarop je de romp wil maken. Hoe maak je dien.? Wat voorzie je daarin? Zijn er spanten die later mee meoeten met het schip?

Een van de kleine trukjes is o..a. de huidlatjes altijd af te schuinen , aan beide kanten , met ongeveer een 2-3° negatieve hoek. je moet dat niet gaan meten, even je blokje met schuurpapier wat schuin houden is al meer dan voldoende. Zo sluiten jkehuidgangen perfect aan elkaar aan.

_________________
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter © E.B.
Geen kernnis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving
Grtz Erik
http://modelships-beagle.eu/index.html


Laatst bijgewerkt door Beagle op zo 18 feb, 2007 23:47 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 18 feb, 2007 23:17 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 18 feb, 2007 2:55 am
Berichten: 213
Ik heb een paar methodes gebruikt die ik inderdaad uit artikelen heb gehaald en niet zoals ik hetzelf ook liever zou zien een keer in het echt.

Ik heb de latjes gebogen met een buigtangetje. Ik heb ze een nachtje in water laten staan, gevormd op een plankje met spijkers, met gebruik van een kaars. en iedere keer kreeg ik het latje toch net niet mooi genoeg zodat er na het schuren niks meer te zien zou zijn. net teveel uitstekend zodat het toch al dunne latje tot op minder dan een mm dun zou moeten worden geschuurd om een glad en aansluitend geheel te krijgen. Oefening baart kunst in deze is het sleutelwoord. Het grootste probleem waar ik tegenaan liep was het "trap" vormig worden van de huidgangen. Ik kreeg de goede twist er niet in om het een strak geheel te maken. aan de Achtersteven had ik dit probleem niet, het heeft te maken met gebrek aan ervaring met het vormen van de sterke kromming van de boeg.

Ik neem alle advies ter harte en hoewel sommigen het zonde van het model zullen vinden zal het bij een volgend niet weer gebeuren. ten opzichte van het eerste schip is het al 130% beter gegaan al zeg ik het zelf.

:wink: al is 1005 van weinig natuurlijk nog steeds weinig :wink:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 18 feb, 2007 23:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 08 maart, 2005 14:24 pm
Berichten: 2847
Woonplaats: Belgie
kijk als je nog eens plankjes wil buigen.
Laat ons aannemen dat het plankjes betreft van ongeveer 1 mm dikte en dat ze bestaan uit niet looghoudend hout ( Geen eik oa/)

Maak een bakje bv uit zo'n plastic ronde afwateringsgoot die ze voor daken gebruiken en van voldoende lengte. Zo bekomt je een soort bad :wink: :roll:

Let op je moet steeds je spanten afschuinen, zodat de huidgangen er mooi tegenaan liggen zonder een knik te geven. Soms leggen ze dat niet goed uit in de kit instructies. Heb je de kans om bv. een oude T_lat van een tekenaar te bekomen, zaag dan uit die dunne ,volledig gedroogde perelare lat een testlat van bv. 10 mm. breed en hou dat testlatje om je romp mee na te zien.

nu voor het buigen.
Verwarm nu water tot 40-50 ° en doe dat in in je bad.
voeg daar een voldoende scheut ammoniak aan toe, je mag tot 30% gaan. 0K het ruikt een beetje en je moet niet boven het bad inademen. :lol: leg daar je latjes in en laat ze ongeveer 15 a 20 min. weken. neem je latjes uit het bad en leg ze op de romp op de plaats waar ze moeten komen; span ze door middel van koordjes en spieën op en laat ze drogen. Eeens droog doe je de laatste aanpassingen met een schuurpapier en je kan je latjes op de romp lijmen.

Gebruik geen plooitangen. die geven knepen in het hout en je bekomt een knikspant ipv een vloeiende lijn.

Voor looghoudend hout of hout dikker dan 2 mm. kan je de bovenstaande methode niet toepassen. Dan moet je met warmte gaan werken. Vroeger deden ze dat boven een open vuur en daarna met stoom. Tegenwoordig gebruiken ze daar een electrische verf afbrander voor met warme lucht. Het vraagt wat oefening om daarmee planken te plooien. je mag oa. het hout niet schroeien.

Ook zou ik je aanraden , mijn tutorial even te lezen op :
http://forum.modelbrouwers.nl/phpBB2/vi ... 0840#30840
Dat legt goed uit hoe je het verloop, het opmeten van de gangen moet doen.

_________________
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter © E.B.
Geen kernnis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving
Grtz Erik
http://modelships-beagle.eu/index.html


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement