Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 25 apr, 2024 10:24 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 30 dec, 2006 15:38 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 30 dec, 2006 15:09 pm
Berichten: 2
Woonplaats: belgië
Dag iedereen.

Ik ben 5 maanden geleden gestart aan mijn eerste houten modelbouw bootje. Het is een vissersboot van billing boats nl. de Norden.
Tot hiertoe is het redelijk goed verlopen. De volgende stap is starten met de tuigage maar ik weet niet hoe ik er aan moet beginnen. Het is niet veel werk denk ik want het is geen zeilschip maar ik heb toch enkele vraagjes.

- welke knopen moet ik gebruiken om het touw vast te maken aan blokken, mast, enz...
- worden de knopen met lijm gefixeerd? (welke lijm dan?)
- hoe krijg je de touwtjes strak van punt tot punt
- ....

In de handleiding vind ik er niets van terug en op internet ook niet.

Kunnen jullie me enkele tips geven of is er ergens op internet een goede site over te vinden?

Hieronder enkele foto's van mijn bootje en de laatste is hoe het uiteindelijk moet worden.

Alvast bedankt!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 30 dec, 2006 16:48 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Ik maak een soort stropjes die je aan kan trekken en die fixeer ik met iets verdunde houtlijm (zodat het lekker de knoop in loopt)

Om het strak te krijgen, eerst de ene kant verlijmen cq knopen, dag laten drogen dan de andere zijde. Probeer iets spanning uit te oefenen op de mast zodat bij terugveren de draad strak komt te staan.
Het is moeilijker om het uit te leggen dan te doen hoor
BertUS

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 30 dec, 2006 16:49 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 28 dec, 2005 12:31 pm
Berichten: 150
Welkom! Het eerste bootje ziet er gelijk goed uit zeg! Leuk om wat meer projecten te zien hier!
Wat knopen betreft: er staan op www.shipmodeling.ca een aantal video's die kunnen helpen. Afhankelijk van de schaal is het niet altijd haalbaar om de juiste knoop te gebruiken, dus er staan ook een paar vereenvoudigingen bij. Voor de rest van de knopen is er een heel goed overzicht beschikbaar via het project gothenburg. Dit zijn allerlei boeken waarvan het copyright verlopen is en die gratis beschikbaar zijn. Helaas ben ik de naam even kwijt, die staat ergens anders :oops: . Ik zal het nog even nakijken...

Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 30 dec, 2006 17:24 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 24 okt, 2006 21:27 pm
Berichten: 229
Woonplaats: amsterdam
Kijk eens op google Schiemanswerk ( dat is de zeilersbenaming voor knopen en splitsen )

Ik denk dat daar meer knopen op staan dan dat jij kwijt kunt op je mooie boot

Ziet er al prima uit

Joop

_________________
Denkt alleer gij doende zijt en doende denkt dan nog


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 30 dec, 2006 20:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 08 maart, 2005 14:24 pm
Berichten: 2847
Woonplaats: Belgie
voor je knoopjes.

Practisch gebruik ik maar twee knopen. Een gewone halve steek en de mastworp bij mijn modellen. DE enige ander steek is aan het anker, daar gebruik ik wel de ankersteek.

Ik gebruik daar altijd gewone witte lijm voor die ik een beetje aanleng met water. Ik doe dat wel in een gewoon spuitje van BV. 2ml.
De injectiez naald word bot gemaakt door ze even tegen een slijpsteentje te houden. Het geheel bewaar ik in een klein glazen flesje met een bodem water. Zo droogt je lijm niet uit , is steeds direct toepasbaar en je kan het in zeer kleine dosis aanbrengen.

lijmpotje en spuitje

PS spuitjes kan je oa. krijgen bij de apotheker. neem deze foto mee en vertel waarvoor je het nodig hebt. :wink:

_________________
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter © E.B.
Geen kernnis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving
Grtz Erik
http://modelships-beagle.eu/index.html


Laatst bijgewerkt door Beagle op di 02 jan, 2007 18:19 pm, in totaal 4 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 02 jan, 2007 17:56 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 30 dec, 2006 15:09 pm
Berichten: 2
Woonplaats: belgië
Bedankt voor de tips.

Het bootje is maar een 35 cm lang en de schaal is 1:30 dus ik ga de knopen niet te ingewikkeld maken. De mastworp, ankersteek en halve steek zijn inderdaad praktisch haalbaar dus ik zal deze trachten toe te passen.

@ Bert Takken: De stropjes die jij maakt zijn dat knoopjes zoals op deze site: http://www.realknots.com/knopen/noose.htm . Het lijkt mij op sommige plaatsen wel handig om stropjes te gebruiken.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 35 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement