Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 25 apr, 2024 8:30 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 16 jul, 2006 20:45 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 16 jul, 2006 19:40 pm
Berichten: 5
Hallo, ik ben nieuw op dit forum en ik heb als eerste houten bootbouwpakket de albatros van constructo gekocht. Ik heb al een beetje rondgekeken op dit forum en ik ben al het bouwverslag van ptèr van dit model tegengekomen. En ik ben hierdoor al flink enthousiast geworden voor dit model.

Graag zou ik vooraf wat advies willen hebben om te weten waar je bij het bouwen van een houten model moet letten. Hopelijk kan ptèr (of iemand anders die het model kent) goede tips geven over dit model aangezien ik geen ervaring heb er wel iets moois van wil maken.

Zo zou ik graag willen weten hoe je bijvoorbeeld de spanten goed recht op de kiel kunt krijgen en ook het maken van de gangen (de bedekking van de romp) begrijp ik nog niet helemaal (manier,volgorde, waar te beginnen enz.)

Ik heb al wel de faq gelezen over het bouwen van schepen, maar die vond ik een beetje te algemeen. Vandaar dat ik gewoon graag wat eerste belangrijke informatie en tips kan gebruiken die specifiek voor dit model zijn of waar ik op moet letten.

Mocht de bouw goed gaan zal ik ook wat foto's posten maar dat zal niet zo vlot gaan als ptèr.

In ieder geval alvast bedankt!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 17 jul, 2006 0:37 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 08 maart, 2005 14:24 pm
Berichten: 2847
Woonplaats: Belgie
ok stel gewxoon je vragen, maar één voor een. en indien mogelmijk met een foto. Dan zien we over wat je het hebt, met welk materiaal je bezig bent.

Voor je spaznten enz. zou ik sterk aanraden ven een bouwplank te maken. dat hoeft enkel een stukje miltiplew te zijn waarop je vooral goede potloodlijnen meot tekenen, eentej in het midden en over de volle lengte voor je middenstrook of midship.
met daarop op de afstanden zoals op je plan aangeduid de spanten.
Tip. teken de spanten niet af op de theoretische waarde ttz in het midden van je spanten maar trek er de halve houtdikte van af. Dan kan je daarna met een eenvoudige winkelhaak ( een stukje multiplex bv) kijken oj -je spanten met de voorkant juist op de lijn liggen.

_________________
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter © E.B.
Geen kernnis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving
Grtz Erik
http://modelships-beagle.eu/index.html


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 17 jul, 2006 16:36 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 16 jul, 2006 19:40 pm
Berichten: 5
nou ik ben inmiddels vanmiddag begonnen met de bouw van de albatros.

Ik heb netjes de kiel en de spanten losgehaald en gladgeschuurd, maar al snel kwam ik bij mijn eerste probleempje :? : de plaat waaruit de kiel en de spanten zijn gehaald (was al voorgesneden/laserd) bleek flink krom te zijn.

Momenteel heb ik de delen maar in een soort brede bankschroef gezet om ze op deze manier recht proberen te krijgen. Nou ben ik benieuwd of jullie een makkelijkere/betere manier weten om ze recht te krijgen. Zeker omdat dit een erg belangrijk deel is, lijkt het me noodzakelijk dat het helemaal recht is.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 17 jul, 2006 19:01 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 dec, 2005 12:33 pm
Berichten: 158
Even inspuiten met een plantenspuit en tussen twee zware boeken leggen wil ook nog wel eens helpen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 17 jul, 2006 19:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3439
Ik kwam hier en daar mijn naam tegen....dus hier ben ik!! :roll:

Over de Albatros kun je me alles vragen, weet de ins en outs van dat scheepje.
Maak foto's en geef aan waar je even klem zit en we helpen je hier verder! ;)
Erg leuk scheepje om mee te beginnen....leerzaam vooral! 8)

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 25 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement