Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 12:57 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 28 dec, 2022 16:34 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 28 mei, 2012 11:54 am
Berichten: 3
Hallo allemaal

Medio december 2020 heb ik mezelf een en ander op mijn hals gehaald. Wat aanvankelijk begon als een project om al die digitale bouwtekeningen op diverse harde schijven voor eens en altijd te organiseren, is uitgegroeid tot een hobby an sich.....
Ik heb in het verleden helaas te kampen gehad met harde schijven die na een computer crash niet meer toegankelijk waren. Hierdoor ben ik tot mijn grote spijt heel veel bestanden voor altijd kwijtgeraakt. Met deze ervaring in het achterhoofd heb ik besloten om die bouwtekeningen die uit het publieke domein afkomstig zijn, te uploaden naar het Webarchief of Webarchive. Hierdoor zou ik na een eventuele nieuwe ramp op computergebied toch nog de beschikking hebben over deze bouwtekeningen, vooral ook omdat het internet dynamisch is; websites komen en gaan en de beschikbaarheid van sommige bestanden is niet altijd verzekerd.

U zou u graag willen uitnodigen om de Ship Design Drawings collectie te bezoeken. De teller staat momenteel (woensdag 28 december 2022) op 800 sets van bouwtekeningen voor marine en koopvaardij schepen van diverse nationaliteiten. Enkele opmerkingen over de tekeningen:

- voor zover ik heb kunnen beoordelen zijn de tekeningen gedownload van websites van diverse nationale archieven (Australië, Duitsland, Japan, Nederland, VS) of van websites van organisaties die gerelateerd zijn aan scheepvaart, zoals Lloyd's Heritage of veteranen organisaties
- de collectie bevat geen tekeningen die afkomstig zijn uit een naoorlogse commerciële publicatie, zoals tijdschriften, vakbladen of uitgaves van bv "Profile Morski" of "The Floating Drydock" enz enz
- veel sets zijn niet compleet
- ik heb de tekeningen niet bewerkt; de tekeningen moeten dus genomen worden zoals ze zijn, controleer maat, schaal en datum voordat u ze gebruikt; in de beschrijving staat precies welke handelingen ik heb uitgevoerd..
- de bestanden zijn geupload in (origineel ) pdf formaat en in (origineel) jpg of png formaat.
- mijn advies is, is om de pdf en/of originele jpg/png bestanden te downloaden.
- in de beschrijving van de tekeningen heb ik, indien mogelijk, de originele bron vermeld, opdat u altijd zelf de originelen in hun natuurlijke habitat kunt beoordelen, of verder kunt gaan met uw zoektocht op de oorspronkelijke website
- aanvankelijk maakte ik alleen onderscheid tussen "booklet of general plans" en "general arrangement plans"; volgens deze definitie zijn alle niet-"booklet of general plans" tekeningen meteen als "general arrangement" tekeningen aangemerkt. Na diverse feedback heb ik mijn definities ietwat verruimd en ben ik begonnen met het "retrofitten" van alle sets met tekeningen. Ik zal onderscheid maken tussen (in volgorde van belangrijkheid) "booklet of general plans", "general arrangement plans", "technical drawings", "structural plans" en "miscellaneous". Vaak betreft het een mix van diverse type tekeningen en vandaar dat ik de keuze heb gemaakt om in de sets te vernoemen naar het belangrijkste type tekening in de set. Dus als bv een set een ga plan bevat, maar ook een huiduitslag, dan wordt de set toch aangemerkt als "general arrangement"....

Om de boel overzichtelijk te houden en werkbaar te maken heb ik een spreadsheet gemaakt; de spreadsheet kunt u hier downloaden. Met het gebruiken van filters kunt u uw zoektocht vergemakkelijken. Een link naar de betreffende Webarchive pagina vind u in de rechter kolom. De spreadsheet is gemaakt voor mijn eigen persoonlijke gebruik. U zult dus kolommen zien waar u waarschijnlijk geen kaas van hebt gegeten, maar wees gerust, de inhoud van deze kolommen zegt mij wel iets :D

Zoals gezegd ben ik in december 2020 met dit project begonnen. Ik heb inmiddels ontdekt dat vele tekeningen/bestanden gedeeld worden via sociale media, modelbouwforums of zelfs als (gratis) download worden aangeboden op websites zoals "Model-Monkey". Ik kan dit niet tegengaan en ik zou u vriendelijk doch dringend willen verzoeken dat, indien u tekeningen/bestanden mocht willen delen of uploaden naar eigen website of blog, in ieder geval de bron te vermelden en dat is de Ship Design Drawings collectie

Om op de hoogte gehouden te worden gehouden van nieuwe uploads, kunt u mijn speciale "Ship Design Drawings" pagina op Facebook volgen of liken

Als laatste wil ik nog een voorbeeld toevoegen: wat dacht u van het profiel van MS Rapana????

Afbeelding
Afbeelding


Zou zeggen veel plezier!!!!!

PS: goed 2023 toegewenst

_________________
Er is maar één Foute Man en dat ben ik!!!!!!!!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 13 feb, 2023 21:25 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 28 mei, 2012 11:54 am
Berichten: 3
Zo'n anderhalve maand verder en de teller staat inmiddels op 975.....

Ik heb een index spreadsheet voor de verzameling gemaakt om het overzicht te behouden. Hier is een link naar dit bestand https://archive.org/download/ship_design_drawings_indexv1/ship_design_drawings_index.xls

Mocht u vragen hebben, dan verneem ik dit wel

groetuh!!!!

_________________
Er is maar één Foute Man en dat ben ik!!!!!!!!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement