Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 19 maart, 2024 4:15 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Afschuinen huidplanken
BerichtGeplaatst: zo 27 dec, 2020 23:39 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 02 mei, 2020 18:59 pm
Berichten: 8
Hallo allen,

Na een tijdje geleden de Albatros van Constructo te hebben afgemaakt ben ik begonnen aan het model H.M.S. Bounty van dezelfde fabrikant. Het resultaat van de Albatros vond ik persoonlijk prima, maar ik zag verbeteringen in voornamelijk de beplanking en daarom wil ik hierin verbeteren.

Ik heb de prachtige handleiding 'How-to beplanken scheepsromp' van de forumgebruiker Ptér. Ik heb hierover echter één brandende vraag...!

In de how-to wordt gesteld dat de huidplanken afgeschuind dienen te worden naar boven, maar ik ben persoonlijk niet geheel zeker wat gezien wordt als boven, vooral omdat ik het idee krijg dat mensen dit verschillend benaderen. Simpelgezegd, moet ik de planken afschuinen aan de kant die dicht bij het dek zit of de kant die dichter bij de kiel loopt?

Hieronder een afbeelding uit de how-to
Afbeelding

Alvast bedankt voor het lezen allen en ik ben benieuwd naar jullie reacties!

Daarnaast alvast nog een fijn nieuwjaar gewenst!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 02 dec, 2021 11:04 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3438
Om maar kort antwoord te geven, een jaartje later....

Het is beter wanneer je een plankje taps maakt (verjongen) om daarvan 1 kant recht te houden en 1 kant schuin af te schuren, vijlen, schaven of snijden. Je houdt dan altijd een rechte kant over van je latje en die gebruik je weer als lijn voor je volgende baan. In jouw situatie is het dan beter om die kant die je hebt geschuurd of geschaafd, tegen de huidlat aan te leggen van de vorige baan. Of dat voor jouw boven of onder is, kan ik niet bepalen.
In theorie als je het afschuinen heel zuiver gedaan hebt, dan maakt het niets uit. Feit is dat dit in de praktijk niet gemakkelijk is.

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement