Ik vind dit een zeer intresante discussie om te volgen. Die discussie zou mischien nog beter tot z'n recht komen wanneer er met een kop koffie aan een mooie (niet verweerde) houten tafel gezeten zou zijn.
Het is namelijk heel moeilijk (voor mij dan) om te verwoorden wat ik bedoel.
Waarom zagen de oorlogsbodems (de houten uit de VOC tijd bv) er "nieuw" uit ???
Zelf denk ik dat er meer is als onderhoud dat nodig was aan deze schepen. Ze maakten vaak lange tochten, naar het onbekende. Met een bemanning die nou vaak niet echt als vredelievend bekend stond. Het boevengilde probeerde zo vaak onder een straf uit te komen als "justitie" hen op het spoor was, maw, de grond onder hun voeten te heet geworden was.
De kapitein, en de officieren van dergelijke schepen wisten dus ook wel wat voor een gespuis ze aan boord hadden.
Het was dus taak om ervoor te zorgen dat de verveling niet toe zou slaan op zo'n boot, je kon met die "boeven" echter vanalles verwachten, tot aan muiterij toe.
Ijzeren disciplinne dus, de matrozen moesten bezig-gehouden worden teneinde ze zich niet met foute dingen bezig konden houden.
Een van die dingen werd dus continue onderhoud aan het schip, die mede door de invloed van het zoute water gedaan moesten worden: schrobben, verven, touwen onderhouden, timmeren etc.
De tijd evolueerd, maar deze dingen zijn op de een of andere manier erin gebleven, zelfs lang nadat het niet meer "mogelijk" was om met een nog open strafblad af te meren.
Sommige "tradities" hebben een zeer vreemde oorsprong.
Neem daarbij dat de economische levensduur van een schip behoorlijk langer is dan bijvoorbeeld een vrachtwagen, dan komt ook weer de noodzaak van goed onderhoud boven drijven.
Ik denk dat dit ook een van de redenen is voor het "cleane" scheepsmodel. Ik had deze echter nog niet gelezen in de voorgaande postings.
Wat dan de oorzaak is van die roestige schepen uit Rusland zoals Droop ze aanhaalt?? Mischien minder discipline van de kapitein, weinig gelden tot onderhoud, het er niet onder kunnen krijgen van de bemanning. Mischien is het schip van die Russische maatschapij wel helemaal economisch afgeschreven, en wil men gewoon geen cent extra uitgeven, zolang het maar vaart. Opdrachtgevers voor vrachten genoeg, alleen geen centen....
Groetjes Robert (Wiens vader in zijn late jeugdjaren nog op diverse tankers over de wereldzeeen heeft gevaren
, en die dus ook met een lapje stof de reling heeft moeten verven
)