Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 11:00 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 05 apr, 2019 16:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3438
***Je eerste houten zeilschip, welke kies je?***
Citaat: "Het eerste scheepsmodel is een leerstuk"

Hallo medebrouwers! :)
Door dit topic te openen wil ik je helpen om een eerste houten scheepsmodel uit te kiezen en een start te maken met het vervaardigen van houten scheepsmodellen. Het is een prachtige hobby en spreekt tot de verbeelding van vele mensen om ooit een prachtig scheepsmodel te maken. Het beginnen aan de hobby is een grote stap en mensen gaan zoeken naar kennis, struinen het internet af en bezoeken vaak één of meerdere modelbouwwinkels voordat ze ook daadwerkelijk starten. Op het moment dat ze zich aanmelden op dit forum, krijg ik met enige regelmaat een persoonlijk bericht van een nieuw forumlid met de vraag welk schip je het beste kunt kiezen als beginner en welke gereedschappen je dan nodig hebt. Dit lijkt een simpele vraag, maar toch niet eenvoudig te beantwoorden omdat niet iedereen gelijk is en de ene persoon meer aanleg, ervaring of kennis heeft van het onderwerp.
Om toch op die vraag een zo'n generiek mogelijk antwoord te geven, heb ik dit topic geopend om een algemene richtlijn te bieden bij het selecteren van jouw eerste te bouwen scheepsmodel. Ik val meteen met de deur in huis en ik raad je af om meteen naar een groot, complex model te kijken met veel tuigage, veel kanonnen en grote afmetingen. Het doel van je eerste modelschip moet gericht zijn om de basisbeginselen te leren en net zo belangrijk om in een relatief afzienbare tijd het model kunt voltooien / afbouwen. Door een minder complex model te kiezen, volgen de verschillende stadia van de bouwfasen elkaar wat sneller op. Dit bevordert de voortgang en blijf je interesse houden in je project. In het algemeen wilt een beginnende of jonge scheepsbouwer snel resultaat hebben en daarmee niet te lang in een specifieke bouwfase / stadium blijven hangen. Een extreem voorbeeld, de latjes worden snel tegen de spanten gezet. De kieren worden met plamuur opgevuld en na wat schuur en verfwerk is de romp dicht en kan je door naar de volgende fase. :roll:
Bij een complex groot modelschip zijn de individuele fases van de bouw veel tijdrovender.
Bij het beplanken van een scheepsromp van een dergelijk groot en complex schip ben je soms maanden bezig om dit te voltooien. De voorbereidingen zoals het afschuinen van je spanten, het bepalen van het beplankingspatroon, het beplankingsproces zelf waarbij soms een scheepsromp 2x beplankt moet worden, kortom hoe groter hoe langer het duurt. Een uitleg van deze fasen geef ik hieronder.

*Type schepen...*
Het type schip, doorzettingsvermogen en de wil om te leren is bepalend of je het model gaat afmaken of na verloop van tijd bij de "kliko" zet, cq....half afgemaakt op marktplaats zet onder het mom van "ik heb er geen tijd voor" of "geen plek voor in huis".
Helaas zijn dit vaak erg mooie maar ook zeer moeilijke, grote en complexe modellen zoals een HMS Victory, Soleil Royal, Vasa, HMS Agamemnon die als eerste gekozen worden omdat deze schepen heel veel uitstraling hebben en men graag als pronkstuk centraal in de woonkamer wilt zetten. Deze schepen moet je dus vooral niet kiezen als een eerste model.
Begin bij een minder groot en minder complex scheepstype die wel de basiselementen in haar heeft om als leerstuk te dienen en het ook niet jaren duurt voordat het model afgebouwd is. Die basiselementen zijn:
- Constructie van de romp en beplanking hiervan (30%)
- verschansing en beplanking (15%)
- dek beplanking (15%)
- dek opbouw en verf (10%)
- Masten, tuigage en eventueel zeilen (30%)

Zoals je ziet, geef ik de hoogste waardering voor het beplanken van de romp en het aanbrengen van de tuigage. Deze twee elementen gaan het meest opvallen als je model af is en staat te pronken op de schoorsteenmantel. Het meeste werk en vaardigheid gaan in die twee complexe fasen zitten. De meest ervaren scheepsbouwers besteden enorm veel werk aan rompconstructie, beplanken van het model en de tuigage.
Kies voor een eerste schip dus een kleiner eenvoudiger te maken model, waarbij je wel een volledige rompbeplanking (wellicht wel een dubbele beplanking) hebt, met masten en eventueel zeilen en wat tuigage! Alle belangrijke fasen komen aan bod zodat je een goede ervaring opdoet.
Een tweede bijkomend voordeel is dat deze kleinere en minder complexe scheepsmodellen aantrekkelijker in prijs zijn t.o.v. een groot en complex model. Zeg 100 euro versus 400-800 euro zoals een HMS Victory en daarmee is de pijn minder groot als je een foutje maakt en het grote geldbedrag niet steeds door je hoofd maalt. Neem van mij aan dat je fouten maakt en blijft maken, that's part of the game. Maak fouten, leer ervan en raak bekwamer in je hobby. Tenslotte kan een hardloper ook niet meteen de marathon lopen en zal deze moeten beginnen bij korte afstanden en zal er lang getraind moeten worden om uiteindelijk de 42,2km te kunnen uitlopen in een bepaalde tijd.
Hiermee onderstreep ik dus ook, dat je eerste scheepsmodel voornamelijk een leerstuk gaat zijn en dat het tijd kost om deze modellen te maken en ervaring op te doen! Sommige hebben daar zelfs meerdere modellen voor nodig voordat ze zichzelf "goed en ervaren" genoeg vinden om aan een groot complex model te beginnen.

Verleg je focus van een "droomschip" naar een "leerstuk" waarbij ervaring opdoen en het voltooien van je model het doel is. Verleg je doel om jouw eerste model jouw nieuwe droomschip te maken.
Bij de selectie za lje jouw eigen vaardigheden, tijdsbesteding, financiële middelen moeten laten meewegen. Heb je ervaring met het bewerken van hout, wellicht zelfs op schaal, dan zul je het sneller oppakken. Heb je aanleg en inzicht, ben je nieuwsgierig en heb je er plezier in, zal het je leercurve doen versnellen. In dat geval ben je eerder toe om je echte droomschip te gaan bouwen. :wink:

*bouwdozen, merken...*
Alles valt en staat met smaak en voorkeur. Hiermee begint de zoektocht....wat spreekt jou aan als beginnende bouwer en waar ligt dan je voorkeur?
Er zijn veel scheepsmodellen verkrijgbaar die via verkoopkanalen worden aangeboden. Helaas zijn de speciaalzaken erg beperkt en het advies voor jou als beginnend scheepsbouwer beperkt aanwezig. Houdt hier rekening mee! Een bouwdoos van een houten scheepsmodel is per definitie niet goedkoop en na een blik te hebben geworpen in een willekeurige doos ook best wel overweldigend met al die latjes, beslag en klossen touw.

Een aantal fabrikanten hebben ook "junior" bouwpakketten. Deze raad ik niet aan om mee te beginnen om je de basisbeginselen niet leert die je nodig hebt voor je volgende model.

*tip* Zoek op internet naar een geschikt model of modellen en zoek een winkel waar deze voorradig is. Bel naar de winkel op of dit ook het geval is en ga er naar toe! Praat met de eigenaar, vraag of je in de doos mag kijken en bestudeer de bouwbeschrijving / tekeningen en fotoblad / boekje. In een oogopslag weet je of dit er wel goed uit ziet of dat je een uitdaging gaat hebben.
De verkoper of eigenaar zal ook vertellen of er een nederlandstalige of engelstalige beschrijving meegeleverd is. De beschrijving, vaak een paar vellen tekst, is niet het belangrijkste. Duidelijke foto's van iedere bouwstap wel met uitgebreide tekeningen!

*Wat is niet zo belangrijk bij je keuze...*
- type hout, (licht of donker) (noten of sapeli)
- type beslag,
- schaal van het model,
- wel of geen verf op je model.

Hierboven genoemde punten hebben vooral met de afwerking en kwaliteit te maken. Voor je eerste model gaat het vooral om het leren van de constructietechniek, algemene vaardigheden, weetjes en het bewerken van hout in het algemeen.

*bouwbeschrijving, handleiding...*
Een zeer belangrijke, maar onderschatte "must-have". Alle scheepsmodellen worden geleverd met een bouwinstructie / handleiding. De kwaliteit van oudere bouwdozen en sommige merken is vaak slecht. Een paar foto's op een velletje papier. Een paar tekeningen die na goed bestuderen redelijk "vaag" zijn. Dit zorgt voor frustratie en stagnatie in de bouw. Met een extreem gevolg dat je het model alsnog in de kliko gooit. Met andere woorden, vraag in de winkel of je de bouwbeschrijving mag inzien en blader door de foto's van de handleiding, om te oordelen of alle stappen netjes worden getoond! Probeer ook te achterhalen of iemand het schip al gebouwd heeft en ervaringen heeft gedeeld op het internet. Wellicht is er op een forum wel een gedetailleerd bouwverslag van gemaakt wat je helpt tijdens de bouw of om vragen te stellen!

*welk gereedschap en lijm heb je nodig...*
Iedere bouwdoos kan met zeer eenvoudige gereedschappen gemaakt worden. Een aantal basis gereedschappen die je wel nodig hebt zijn de volgende:
- potlood (vulpotlood)
- schuurpapier (van grof naar fijn) het liefste verlijmen op kleine blokjes, vlak, rechthoekig en halfrond.
- Houtlijm, (bison D2, pattex, UHU) liefst welke sneldrogend en elastisch is.
- secondelijm
- Hobbymes (Exacto met rechte mesjes en mini zaagblaadjes)
- handboortje (pinvice met kleine boortjes)
- Hamertje
- Enkele vijlen (klein en groot)
- pincet(ten)
- kleine (hout)klemmen, knijpers e.d.
- lineaal (stalen)
- naald
- kwastje
- tangetje (puntbek, platbek en knip)

Dure elektrische gereedschappen heb je niet nodig. Soms kan een "dremel-achtige" tool, schuurmachine, boormachines e.d. je helpen om iets sneller en eenvoudiger voor elkaar te krijgen. Probeer dat voor jezelf maar eens uit bij een tweede scheepsmodel. Ik bewijs met de bouw van mijn scheepjes dat je met eenvoudig handgereedschappen van doorgaans goede kwaliteit, een model tot een goed einde kan brengen.
Bij het bouwen van een aantal modellen zoek je soms een manier om iets sneller of gemakkelijk te doen. Dan kan elektrische machines helpen. Denk dan aan een mini draaibank om je masten en ra's te versmallen op de uiteindes (taps laten lopen). Een schotelschuurmachine die je helpt om makkelijker je latjes te schuren. Het merk Proxxon biedt veel van dit soort machines indien je naar dergelijke apparatuur wilt gaan kijken.

*bouwstelling*
Een bouwstelling, kielklem is handig om je model op te fixeren . Je kunt je model vastklemmen zodat je er goed aan kan werken en dat is prettig. Het is een hulpmiddel, maar je kunt ook rustig zonder. Je kunt kant en klare bouwstellingen kopen, maar deze zijn vaak aan de prijzige kant en niet altijd even goed. Je kan deze ook eenvoudig zelf maken van een lange rechte plank en wat blokjes. Je gaat handigheid van een bouwstelling hebben als je het model steeds moet wegzetten of als je op het dek gaat werken, masten, tuigage en zeilen gaat aanbrengen. Houdt er rekening mee dat je het model steeds aan het draaien, kantelen bent en daarmee steeds van de bouwstelling af en op aan het zetten bent.
Voor een groter en complexer model gaat een bouwstelling je echt goed helpen en tegen die tijd heb je genoeg ervaring om er een zelf te maken of een goede te kopen. Je weet immers waar je op moet letten en wat voor jou in jouw omgeving het beste werkt.

Enkele modellen die je als beginnende bouwer rustig kunt kiezen. Dit is een greep van verschillende modellen van diversen fabrikanten. Neem het lijstje dus als een leidraad, er zijn vast ook andere modellen van fabrikanten die prima als eerste model te bouwen zijn! De prijzen variëren van 75 euro tot 150 euro per bouwdoos. De prijs zegt vaak iets over de details van het schip, materialen en of het formaat. Niet zozeer of het model heel complex te maken is.
Een botter, schoener, tjalk, sloep, karveel een kraak zijn in bouw en grootte minder complex dan een HMS Victory met meer dan 100 stukken geschut en een enorme hoeveelheid tuigage.

- Albatros of Carmen van het merk Constructo
- Zuiderzeebotter van het merk Artesania Latina
- Nina of Pinta van het merk Artesania Latina, Amati of Mantua
- San Juan van het merk Occre
- New Swift van het merk Artesania Latina
- New Englands Whaleboat van het merk Artesania Latina
- ARM 82 van het merk Mantua
- HMS Sharke van het merk Mantua
- Armed Pinnacle Lancia van het merk Panart/ Mantua
- La Rose van het merk Panart / Mantua
- Halifax van het merk Constructo
- America van het merk Constructo
- Le Camaret van het merk Constructo
- Silhouet van het merk Constructo

Ik heb een lijst van fabrikanten geselecteerd die doorgaans goed verkrijgbaar zijn in Nederland en de EU. Daarbij heb ik een waardering gegeven per fabrikant om een beter inzicht te krijgen in wat er te koop is. Deze lijst kun je hier Vergelijken van fabrikanten vinden.
Mijn advies is om bij deze fabrikanten eens op de website te kijken welke modellen ze hebben en hoe deze op de plaatjes eruit zien. Iedere fabrikant heeft wel een eigen interpretatie van scheepsmodellen. Het kan dus zijn dat een of twee specifieke fabrikanten er voor jou uitspringen qua uiterlijk!

Lees Het beplanken van een scheepsromp topic voor tips en uitleg over het beplanken van een scheepsromp. Dit bestaat uit een PDF bestand genaamd How-to. Als vervolg / toepasing van deze methode verwijs ik je naar het topic van de bouw van de Santa Maria welke je hier kunt lezen.

Voor alsnog wens ik jullie heel veel succes met de keuze die je gaat maken en de laatste tip die ik geven kan. Open een topic in het scheepsbouw verslagen deel en maak een bouwverslag. Wij vinden het leuk om mee te lezen, jij kan gerichte vragen stellen en daarbij maak je een verslag die je later altijd nog eens met een glimlach kunt teruglezen. :brouw:

groet,
Pter

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Laatst bijgewerkt door Ptèr op di 19 nov, 2019 13:53 pm, in totaal 7 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 06 apr, 2019 10:30 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 03 jan, 2008 11:22 am
Berichten: 1913
Woonplaats: Aalten
Kijk, dat is duidelijk. Je ziet vaak dat men begint met een te moeilijk model en dat die inderdaad eindigen op MP. Deze tips zijn helder, duidelijk en een prima advies voor de beginnende houtbouwer.

Top! :brouw:

_________________
Greetz, Ronald

http://us-modelbaan-convention-ned.nl/ Mijn US Convention Aalten
http://metusajunction.blogspot.com/ Mijn blog!
http://familiehalmagoesusa.blogspot.nl/ Mijn USA reizen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 11 apr, 2019 18:43 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21302
Woonplaats: Bodegraven
Goeie info, alleen mis ik het item ervaring.
Een ervaren modelbouwer kan complexer gaan bouwen dan echt een beginner en 1 van de eerste dingen die hij dan wel moet vergeten is dat het geen shake&bake bouw gaat worden, maar hij/zij heeft wel de skills in huis. Vaak ook topics doorgelezen van anderen bouwers en een meer technisch oog dan een pure beginner

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 19 nov, 2019 13:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3438
Nu dit topic alweer een tijdje bestaat ben ik erg benieuwd of "nieuwe" bouwers baat gehad hebben met de gegeven adviezen.
Reageer even in dit topic als je dit heeft geholpen en of je nog vragen hebt of nog iets mist dat je weten wilt? :wink:

gr,
Pter

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 21 nov, 2019 21:12 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 10 dec, 2016 15:15 pm
Berichten: 185
Woonplaats: Brabant
Ik heb sinds kort de molen van Amati afgemaakt. Ruim twee jaar mee bezig geweest met grote tussenpozen omdat de interesse steeds een beetje verdween. Een schip, zeker een driemaster, staat op mijn verlanglijstje maar als ik met een "simpele" molen al zo lang bezig ben, ben ik bang dat een schip nooit af komt.
Zelfs in de plastic afdeling kom ik tijd te kort en..................ik ken mezelf. Is het niet goed genoeg naar mijn zin verdwijnt de zin om te bouwen ook. En met zo'n duur schip durf ik het (nog) niet aan. Maar wie weet in de toekomst, als ik nog meer kan accepteren dat niet alles 90% of 100% hoeft te zijn.

Je tips zijn trouwens geweldig behulpzaam.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement