Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 15:50 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 11 jun, 2015 9:43 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 11 jun, 2015 9:30 am
Berichten: 65
Goedemorgen allemaal,

Ik hoop dat ik meteen goed zit, zo niet, dan hoor ik dat natuurlijk heel graag! Onderstaand heb ik op een ander forum met betrekking tot modelbouw geplaatst, maar helaas komt hier bar weinig (geen) reactie op. Ik begrijp natuurlijk dat er ook nog niet veel te reageren valt, maar ik hoop toch op wat meer interactie op dit forum. Ik heb een aantal bouwverslagen hier doorgelezen en gelukkig merk ik dat ze bij worden gehouden en up to date zijn.

Onderstaand mijn bericht op het andere forum:

Goedemorgen allen,

Ik zal mezelf eerst even voorstellen: ik ben Bart, 27 jaar en heb een maritieme achtergrond aan zowel de TU Delft als HBO Scheepsbouw. Inmiddels werk ik vanaf januari dit jaar fulltime bij een grote maritieme dienstverlener in Delft. Daar werk ik aan het grootste schip ter wereld, en ben onderdeel van het team dat druk bezig is met de engineering van het Jacket Lift System.

Een aantal jaar geleden, tijdens mijn studententijd is het in me opgekomen om een schip van de grond toe af op te bouwen. Beginnen met de kiel, de spanten, de huid, etc. Mijn keus is toen gevallen op de zeesleper Zwarte Zee IV. Waarom? Dit is eigenlijk de slechtste reden ooit, ik vind het simpelweg een prachtig schip om te zien en het heeft een mooie rompvorm waar ik denk ik goed mee overweg moet kunnen.

Deze gedachte is helaas niet verder uitgegroeid. Ooit heb ik nog weleens de tekeningen gekocht (en waar deze inmiddels zijn... dat is aan Joost). Komende zomer ga ik verhuizen naar een wat grotere woonruimte en ik denk dat hier ook plek is om langzaam deze gedachte weer op te pakken.

Wat uit bovenstaande meteen blijkt is dat de werkelijke start van de bouw nog wel een hele tijd op zich gaat laten wachten. Tot die tijd wil ik me echter wel volledig inlezen in de Zwart Zee IV en wil ik op zoek naar goede bouwtekeningen, geschiedenis, boeken etc. En natuurlijk de manier van bouwen, materialen te gebruiken e.d. (met mijn achtergrond begin ik natuurlijk niet vanuit scratch, maar inlezen is nooit slecht).

Het zoeken van tekeningen is denk ik nog lastig, aangezien ik niet goed weet wat ik bestel (niet dat de kennis mist, maar je ziet niet letterlijk wat je bestelt).

Ik heb onder andere een e-mail gestuurd aan Nautic, het sleepvaartmuseum en www.modelbouwtekeningen.nl.

Een mooie poster van de Zwarte Zee IV in lijst ga ik komende woensdag (inmiddels gelukt) ophalen en het boek De Vier Zwarte Zeeën van Pilkes staat ook op het lijstje.

Uiteindelijk wil ik natuurlijk ook een bouwverslag bij gaan houden, maar vooralsnog zal dat nog even op zich laten wachten.

Alle hulp is natuurlijk welkom en mocht iemand iets hebben m.b.t. de Zwarte Zee IV (dat mag letterlijk alles zijn), ik ben altijd geïnteresseerd!

Groeten vanuit Delft,
Bart

------------------------------------

Inmiddels heb ik 2 berichten terug gehad met tekst en uitleg over de betreffende tekeningen.

Van de ene website:

5 scheepsbouwtekeningen van de Zwarte Zee IV, uitgebreide uitvouwbare tekeningen voor de bouw van dit schip op schaal 1:100.
Met referentie 10.14.005. Voor 48.34 euro.

Van de andere:

Bij deze tekening zijn de spantlijnen getekend in het zijaanzicht van het schip. Maar u vindt ook een compleet stel bouwspanten op de andere bladen getekende, evenals dekken, opbouw en details. Zelfde referentie, ook 10.14.005. Maar dan voor 60,34 euro. Hier wel de mogelijkheid om lid te worden, maar dat is me net een iets te duur. Misschien als ik alle studiekosten heb afbetaald...

Zoals u merkt, ik zal het beetje bij beetje moeten doen en het budget is dus niet geweldig groot. Elke euro die ik kan besparen zal ik dan ook besparen. (er is een verschil tussen goed hout kopen en naar de gamma voor mdf, maar dit zou ik een logische besparing vinden).

Deze tekeningen zijn volgens mij precies hetzelfde. Heeft iemand hier ervaring mee, of kan me bevestigen dat het zo is?
Ik heb de websites bewust weggelaten, weet niet of dat hier als reclame wordt gezien.

Dank,

Bart

ps. Van het sleepvaartmuseum nog geen enkele reactie gehad.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 11 jun, 2015 9:57 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Van harte welkom hier, en intrigerend project.

Lid worden ziet er gratis uit (toch voor het eerste halve jaar), en dan komt het op de algemene voorwaarden aan hoelang je lid dient te blijven in verband met het magazine... Anders zou ik de eerste optie kiezen...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 11 jun, 2015 11:32 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 11 jun, 2015 9:30 am
Berichten: 65
Bedankt!

Ik heb er even een mailtje aan gewaagd, het is erg verwarrend. Bijvoorbeeld dat je bij het aanmelden aan kunt geven of je lid bent of niet, waar je dus ook je lidmaatschapsnummer in moet vullen... Maar ik ben me aan het aanmelden?

We zien wel wat de uitkomst wordt. Naar mijn idee zijn de tekeningen wel precies hetzelfde van beide instanties.

Erg leuk om langzaam informatie te verzamelen. Mocht ik daadwerkelijk zover zijn om te beginnen dan komen vast de vragen over het te gebruiken hout e.d. Al denk ik dat ik dat ook wel op dit forum zou moeten vinden!

Grts,
Bart


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 11 jun, 2015 14:27 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 15 sep, 2011 11:27 am
Berichten: 2157
Woonplaats: Lillesand, Noorwegen
Hoi Bart,

Aangezien er nog geen sprake gaat zijn van daadwerkelijk bouwen van de Zwarte Zee heb ik het topic verplaatst naar het juiste forum.

Volgens mij heeft Billing Boats de Zwarte Zee in 1/90 (?) uitgebracht. Ik weet niet wat voor tekeningen daar bij geleverd werden maar misschien heb je er wat an. Zullen best wel te krijgen zijn bij mensen die die gebouwd hebben. Je zou ook bij de NVM kunnen navragen of de tekeningen van de Zwarte Zee IV dektekeningen zijn of dat er een lijnenplan wordt meegeleverd.

:brouw:
Martijn

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 11 jun, 2015 17:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 11 jun, 2015 9:30 am
Berichten: 65
Dank Martijn, ik had wel een vermoeden dat ik niet helemaal goed zat, maar waar ik dan wel moest zijn.. Maar dat is nu duidelijk!

Ik heb een mailtje terug van NVM en daarin staat dat alleen het volle lidmaatschap inclusief een abonnement op de Modelbouwer recht geeft op 33% korting op de tekeningen. Dat is dus ook weer helemaal duidelijk.

m.b.t. de tekeningen kreeg ik (een deel) dit antwoord:

Bij deze tekening zijn de spantlijnen getekend in het zijaanzicht van het schip. Maar u vindt ook een compleet stel bouwspanten op de andere bladen getekende, evenals dekken, opbouw en details.

Dat klinkt alsof hier in ieder geval een goede start mee gemaakt kan worden.

Het andere antwoord (van Nautic) is als volgt:

ik heb nog een set van 5 scheepsbouwtekeningen liggen van de Zwarte Zee IV, uitgebreide uitvouwbare tekeningen voor de bouw van dit schip op schaal 1:100.

Beide hebben dezelfde referentie, dus ik denk dat het om dezelfde tekeningen gaat.

Dank voor het meedenken!

Bart


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 11 jun, 2015 17:33 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 15 sep, 2011 11:27 am
Berichten: 2157
Woonplaats: Lillesand, Noorwegen
Klinkt alsof je hier wel mee aan de slag kunt! Zie het bouwverslag graag tegemoed. :)

:brouw:
Martijn

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 12 jun, 2015 8:17 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 11 jun, 2015 9:30 am
Berichten: 65
Lijkt me ook wel dat deze tekeningen voor een goede basis gaan vormen, danwel volledig zijn.

De bouw gaat nog even op zich laten wachten. Eerst even verhuizen, alles installeren en dan eens rustig beginnen met verzamelen van hout en gereedschap e.d.

Voor nu, ik hou hier een beetje bij wat ik aanschaf en uiteraard zal ik met vragen komen. Dit doe ik voor het eerst, dus het zal een goede trial and error worden. Maar gelukkig ben ik daar niet vies van en hoort het er helemaal bij!

Bart


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 01 feb, 2016 15:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 11 jun, 2015 9:30 am
Berichten: 65
Goedendag allemaal,

Even een heel kort berichtje:

Het is er nog niet van gekomen, maar de plannen zijn er nog steeds! Binnenkort ga ik eens zoeken naar de tekeningen die ik heb, want ik heb een e-mail terug gevonden waarin ik kan zien dat ik ooit tekeningen heb besteld via NVM-Modelbouw Informatie Centrum. Namelijk deze:
http://www.modelbouwtekeningen.nl/epage ... /10.14.005

De prijs die ik heb betaalt komt echter totaal niet overeen met wat hier bij staat (-50%). Ik heb deze tekeningen in 2009 besteld, dus wie weet zijn de prijzen gewoon drastisch verhoogt. De afmetingen kloppen in ieder geval wel en ik ben ze tijdens de verhuizing ook tegengekomen.

Kortom: de plannen zijn er nog steeds, de tijd ontbreekt nog even!

Grts,
Bart


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 01 feb, 2016 16:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Een heel uitgebreide intro moet ik zeggen en ja, ik ben geen scheepsbouwer maar ik heb wel veel bewondering voor mensen die van nul af een mooi scheepsmodel bouwen.
Mijn grootvader zaliger bouwde antieke schepen na simpelweg van een tekening uit een boek met materialen die hij voorhanden had, die mens vond een plastiek bouwdoos dus eigenlijk ook maar niks... hij noemde dat "een puzzel"! :D
Nu ja, wat jij wil bouwen is volgens mij niet meteen een courant model zoals bvb een Victory of een Sancta Maria en ja, elke hobby heeft zijn prijs maar je bepaald uiteindelijk zelf hoever je daar in wil gaan. Enfin, je hebt wel mijn interesse gewekt, een sleepboot is toch weer eens iets anders dan de eeuwige zeil- en oorlogsschepen die je overal tegenkomt.
Succes alvast met het vergaren van de benodigde informatie en materialen en ik kijk al uit naar het bouwverslag. :D

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 03 feb, 2016 10:16 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 11 jun, 2015 9:30 am
Berichten: 65
Bedankt Walesha.

Ik heb er zelf ook geen ervaring mee, maar ik heb altijd veel geleerd van vallen en opstaan, en vooral niet opgeven. Wordt het niet naar mijn zin, kan ik het altijd opnieuw doen. Ik heb met mijn achtergrond natuurlijk wel een idee over spanten, stroken e.d. maar het bouwen zelf is toch iets totaal anders. Gelukkig staat er veel informatie hier en kan ik natuurlijk altijd e.e.a. vragen. Simpelweg 'wat voor hout moet ik gebruiken voor spanten... wat voor hout moet ik gebruiken voor het beplanken.... eerst in water (warm of koud), dan op het schip, en na drogen pas vastplakken?' Allemaal vragen waar ik de zoekfunctie voor kan gebruiken en als ik iets niet kan vinden altijd kan vragen.

Bouwen van tekeningen uit een boek is natuurlijk wel weer een stap verder en dat vind ik ook heel erg knap en leuk om te volgen.

Ik geloof wel dat ik ergens een bouwverslag van de zwarte zee IV of III heb gezien, maar kon hem zo gauw even niet terug vinden.

Ik ben heel benieuwd hoe ik het ga doen. De tekeningen zijn 1:100 en moet ik eerst weer eens vinden om te zien hoe groot het dan allemaal wordt. Zodra ik begin ga ik een bouwverslag bijhouden, maar wanneer ik begin weet ik echt nog niet. Ik moet even de tijd vinden.

Grts,
Bart


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement