Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 1:22 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 10 feb, 2016 17:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Een poppenhuis op 1/24? Daar wil ik toch wel meer over weten omdat de meest gangbare schaal van poppenhuizen 1/12 is. :roll:

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 10 feb, 2016 17:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 11 jun, 2015 9:30 am
Berichten: 65
walesha schreef:
Een poppenhuis op 1/24? Daar wil ik toch wel meer over weten omdat de meest gangbare schaal van poppenhuizen 1/12 is. :roll:


Dat klopt helemaal. Mijn vriendin heeft eigenlijk in een opwelling een poppenhuis bouwpakket gekocht:

http://www.de-bouwplaats.nl/image/cache/data/Poppenhuizen/VillaFantasia1DH-004voor-500x500.jpg

Naderhand zijn we in de wereld van de poppenhuizen beland. En inderdaad is de gangbare maat 1:12. Maar er is nog wel e.e.a. te vinden voor 1:24, al zijn we van plan veel zelf te gaan maken. Aangezien dit poppenhuis een echt bouwpakket is vol met kieren en gaten en dat het allemaal net niet past, ben ik een hoop aan het aanpassen en aan het vullen. Ookal is het de eerste, we willen ook echt elk detail meteen goed hebben. Lukt het niet in 1x, dan maar in 2x of 10x. En die instelling ga ik zeker ook toepassen bij de bouw van de Zwarte Zee IV.

Grts,
Bart


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 10 feb, 2016 17:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Lijkt me een deftig bouwwerkje en ja, inderdaad: een mooie oefening voor je schip.
Maak er het beste van, doe ervaring op via jullie poppenhuis en het schip: dat zien we later wel verschijnen! :D
Eens je daaraan begint... er zitten hier genoeg "houtsnuivers" die je met raad en daad zullen bijstaan.

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 10 feb, 2016 22:39 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 23 aug, 2007 16:28 pm
Berichten: 4791
Woonplaats: Helaas prive nu.
klinkt misschien vreemd, maar je kunt ook een topic openen in het anders gedeelte van dit forum. Dan kun je de bouw actieviteiten laten zien. En kunnen anderen als het nodig is met je meedenken. Lijkt mij wel leuk om te zien. Ik heb jaren geleden voor iemand een poppenhuis in elkaar gezet vanuit een bouwtekening. Ook zelf een aantal meubels van haar zelf in schaal van hout nagemaakt. Dit inclusief de scharniertjes en verbindingen. (Waren antieke meubels voor een kleding winkel). Dit poppenhuis bestond uit een herenpand met onder een kleding winkel en boven een woning. Ook die had de schaal 1:12.

_________________
Met modelbouw-vriendelijke groet, Rik
Kijk ook eens op mijn website RiksGewijs.nl
Op de werkbank:
Een hollandse tweedekker uit 1660/1670


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 11 feb, 2016 10:10 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 11 jun, 2015 9:30 am
Berichten: 65
RiksGewijs schreef:
klinkt misschien vreemd, maar je kunt ook een topic openen in het anders gedeelte van dit forum. Dan kun je de bouw actieviteiten laten zien. En kunnen anderen als het nodig is met je meedenken. Lijkt mij wel leuk om te zien. Ik heb jaren geleden voor iemand een poppenhuis in elkaar gezet vanuit een bouwtekening. Ook zelf een aantal meubels van haar zelf in schaal van hout nagemaakt. Dit inclusief de scharniertjes en verbindingen. (Waren antieke meubels voor een kleding winkel). Dit poppenhuis bestond uit een herenpand met onder een kleding winkel en boven een woning. Ook die had de schaal 1:12.


Ha Riks,

Misschien is het nog wel een leuk idee ook. In het gedeelte: "Overige bouwverslagen.
Ik dit weekend eens kijken of ik e.e.a. zou kunnen plaatsen. Let wel op dat het een eerste poging is, dus soms moet een bepaald niveau nog behaald worden, haha. :brouw:

De 1:12 willen we zeker nog een keer gaan doen. Dat is toch net allemaal wat 'makkelijker' en simpelweg wat meer ruimte. Nu is een kamertje vrij snel vol (al ligt dat ook aan het type huis). Een winkelstraatje maken lijkt me ook nog erg leuk om eens te doen. Maargoed, 1 voor 1. Genoeg plannen in ieder geval! Eerst een zien hoe het bevalt om zelf meubeltjes te gaan maken. Bestaat er iets als een mini bandschuurmachinetje o.i.d.? Ik vraag me zo af hoe je bijvoorbeeld rondje pootjes maakt voor een tafeltje of een stoeltje.

Maar toch leuk, dat kan ik misschien wel vragen in het andere topic.

Hier zal ik ook eindelijk eens zoeken naar die tekeningen van de ZZ IV...

Grts,
Bart


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 11 feb, 2016 10:21 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Bij de (online)winkels die zich bezighouden met zelfbouw vind je een ruime keuze aan hout wat onder meer voor de houten scheepsbouw wordt gebruikt. Dat gaat van platen, latjes en balkjes tot rondhout in diverse maten. Ook vind je daar diverse profielen en andere materialen in kunststof en metaal.
Niet te vergeten de toebehoren zoals scharniertjes, nageltjes e.d.
Sommige van die winkels bieden ook spullen aan voor poppenhuizen en niet enkel op 1/12.
Ik zou zeggen: raadpleeg vriend Google even? :roll:

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 11 feb, 2016 10:36 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 11 jun, 2015 9:30 am
Berichten: 65
walesha schreef:
Bij de (online)winkels die zich bezighouden met zelfbouw vind je een ruime keuze aan hout wat onder meer voor de houten scheepsbouw wordt gebruikt. Dat gaat van platen, latjes en balkjes tot rondhout in diverse maten. Ook vind je daar diverse profielen en andere materialen in kunststof en metaal.
Niet te vergeten de toebehoren zoals scharniertjes, nageltjes e.d.
Sommige van die winkels bieden ook spullen aan voor poppenhuizen en niet enkel op 1/12.
Ik zou zeggen: raadpleeg vriend Google even? :roll:


Ik snap je comment niet helemaal. Ik ben al enkele malen in wat winkels geweest en ik weet dat het internet bol staat van de producten voor poppenhuizen.

Ik vroeg me alleen af hoe ik bijvoorbeeld zelf wat pootjes kan maken uit een plaat triplex bijvoorbeeld. Je kan altijd rondhout kopen natuurlijk, maar als je een wat antiekere tafel wilt maken dan zitten er in de pootjes natuurlijk allerlei soorten profieltjes. Veel om over na te denken, en misschien kan ik inderdaad even goed kijken in de 'houtafdeling' van poppenhuis winkels.

Grts,
Bart


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 11 feb, 2016 14:20 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
je kan starten met rondhout, een boormachine en een klein setje houtbeitels, en zo aan de hand van een malletje de poten draaien. eventueel kan je op deze schaal ook werken in styreen en daarna in houtkleur schilderen.

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 11 feb, 2016 21:32 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 23 aug, 2007 16:28 pm
Berichten: 4791
Woonplaats: Helaas prive nu.
Pootjes draaien van triplex zou ik in ieder geval afraden. Dit doordat het hout gelaagd is gelijmd en de kans groot is dat het gaat splinteren.
Proxxon heeft veel gereedschap waar je echt wel wat aan hebt. Zaag, boor, snij, draai en schuurmachientjes.

Je kunt hout eigenlijk al draaien als je een gewone boormachine hebt. Deze klemmen. Hout in de boorkop vastklemmen en op lage toeren laten draaien. Wanneer je dan met een vijltje ertegen aan drukt kun je al genoeg doen om leuke pootjes te maken.

Een kleine tip;
Je kunt Stanley mesjes gebruiken om te schrapen. Als je deze met een dremel inkerft als het ware kun je profielen uit rechte latten schrapen. Daarmee kun je sierlijsten voor kasten maken.

_________________
Met modelbouw-vriendelijke groet, Rik
Kijk ook eens op mijn website RiksGewijs.nl
Op de werkbank:
Een hollandse tweedekker uit 1660/1670


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 12 feb, 2016 9:42 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 11 jun, 2015 9:30 am
Berichten: 65
Wat leuk, al die tips hier voor het poppenhuis! Ik ga ze zeker gebruiken. Ik denk ook dat ik dit weekend (als ik de tijd ervoor heb) een topic zal openen in het andere gedeelte.

Vwb het schrapen met een stanley mes en de inkepingen maken, bedoel je eigenlijk dat je een soort profiel in je mesje maakt, zodat je dat profiel over kan zetten op het hout?

En inderdaad, triplex voor pootjes is niet praktisch. Dat is waar. Daar moet ik iets massiefs voor vinden. (en alles moet enigszins betaalbaar blijven natuurlijk!)

Vanochtend kon ik het niet laten en ik wilde weten of ik ze nog had. De tekeningen. En de eerste map die ik opentrok: jawel hoor, daar waren ze. Volgens mij waren het 5 bladen (ik heb verder niet meer gekeken, want ik moet toch ook gewoon werken). Dat klopt opzich wel met wat ik besteld heb. Dit weekend eens kijken wat het precies is. Ze komen van de werf van keppel als ik het me nu even goed herinner.... :roll: (en dit heb ik dus vanochtend nog gezien... gaat wel snel zo op 28 jarige leeftijd :brouw: )

Grts,
Bart


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement