Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 22:12 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 03 feb, 2016 10:30 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Neem rustig je tijd Bart, een hobby beoefen je in je vrije tijd en die "vrije" tijd verschilt bij iedereen.
Trouwens, wat jij zinnens bent bouw je ook niet in no-time... je zal volgens mij nog veel werk hebben met het vergaren van de benodigde info en de materialen en het bestuderen van de nodige technieken en tips & tricks.
We zien het allemaal wel verschijnen als je zover bent, al is dat pas binnen een jaar! :)

Het belangrijkste wat een modelbouwer nodig heeft is.... geduld :mrgreen:

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 03 feb, 2016 12:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 11 jun, 2015 9:30 am
Berichten: 65
En gelukkig heb ik nu ook de tijd om rustig te lezen en informatie te zoeken. Dat voorkomt alvast wat foutjes in het begin (en ik ben er zeker van dat ik er genoeg tegen ga komen).

Ik ga er zeker de tijd voor nemen en wil niks afraffelen. Dat zou zonde zijn van de tijd en van het geld. Het was in ieder geval niet mijn plan om over een aantal jaar te zeggen dat 'het bij het tweede project pas goed ging'.

Ik hoop dit weekend eens te kunnen zoeken naar de tekeningen. Als die kloppen dan is er al een stap genomen.

Grts,
Bart


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 03 feb, 2016 12:55 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 15 sep, 2011 11:27 am
Berichten: 2157
Woonplaats: Lillesand, Noorwegen
In 1/100 wordt het model zo'n 77 cm lang. Mooie lengte op zich. Misschien is het handig om eerst eens rond te zoeken in welke standaard schalen je makkelijk aan fittings kunt komen? Wellicht handig om niet alles zelf uit "niets" te hoeven maken.

De Zwarte Zee IV is trouwens een van de mooiste zeeslepers die gebouwd zijn en na een korte zoektocht kwam ik er dus achter dat hij ook als kartonmodel in 1/350 en 1/400 te krijgen is..... Gaat me weer wat kosten ben ik bang. ;)

:brouw:
Martijn

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 09 feb, 2016 9:46 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 11 jun, 2015 9:30 am
Berichten: 65
matramurena schreef:
In 1/100 wordt het model zo'n 77 cm lang. Mooie lengte op zich. Misschien is het handig om eerst eens rond te zoeken in welke standaard schalen je makkelijk aan fittings kunt komen? Wellicht handig om niet alles zelf uit "niets" te hoeven maken.

De Zwarte Zee IV is trouwens een van de mooiste zeeslepers die gebouwd zijn en na een korte zoektocht kwam ik er dus achter dat hij ook als kartonmodel in 1/350 en 1/400 te krijgen is..... Gaat me weer wat kosten ben ik bang. ;)

:brouw:
Martijn


Ha Martijn,

Bedankt voor je reactie.

Misschien stel ik nu wel een vraag die niet heel snugger is, maar ach, ik herinner me iets van "domme vragen bestaan niet".

Fittings... Ik weet even niet wat je hiermee bedoelt. Het eerste dat in me opkomt is de standaard waar het model in komt te staan?

De tekeningen heb ik nog niet gevonden (ik heb ook nog niet gezocht, dus dat zal de reden zijn). Maar als ik zie in mijn e-mail wat ik besteld heb, is het inderdaad 1/100. Het staat me bij dat het enorme tekeningen waren, dus verkleinen/vergroten lijkt me lastig.

Ik heb trouwens al wel een figuurzaagmachine aangeschaft. Mijn vriendin is een poppenhuis aan het bouwen (en ik help stiekem mee), en daar willen we natuurlijk ook e.e.a. zelf voor zagen, dus dat was een mooi excuus om een figuurzaagmachine voor te stellen.

Inderdaad vind ik de Zwarte Zee IV ook de mooiste. Ik heb nog even over de III getwijfeld, maar het gaat toch echt de IV worden.

Wauw, 1/350 - 1/400... Dat is een priegelwerk! Zijn er nog bepaalde plaatsen waar je kijkt voor dit soort spullen? Een website o.i.d. die ik nog niet gevonden heb?

Alvast bedankt en een fijne dag allen.

Grts,
Bart


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 09 feb, 2016 11:12 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
ik denk dat daarmee de staanders voor de relingen, reddingsboeien, stootkussens, enz bedoeld worden. Een heleboel is daarvan kant en klaar te koop in bepaalde schalen, en kan je redelijk wat werk besparen.

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 09 feb, 2016 11:25 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 11 jun, 2015 9:30 am
Berichten: 65
Silenoz schreef:
ik denk dat daarmee de staanders voor de relingen, reddingsboeien, stootkussens, enz bedoeld worden. Een heleboel is daarvan kant en klaar te koop in bepaalde schalen, en kan je redelijk wat werk besparen.


Ha Silenoz,

Ja, dat klinkt een stuk aannemelijker dan mijn eerste gedachte :roll: :lol:

Komt nu mijn vraag op jouw reactie: Ik ken alleen de modelbouw winkels e.d. Zijn er nog bepaalde winkels / internetsites waar ik zou kunnen rondneuzen voor schalen e.d.? Of moet ik gewoon even gaan googlen en dan kom ik vanzelf ergens.

Grts,
Bart


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 09 feb, 2016 11:39 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Ik zou eens rondkijken op sites zoals die van Robbe enz waar ze varende modellen verkopen. Maar je echt verder helpen hiermee kan ik niet, niet van niet willen, maar niet echt mijn cup of tea..

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 09 feb, 2016 14:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 03 apr, 2014 12:25 pm
Berichten: 648
Woonplaats: Rijnsburg (ZH)
Zoek eens bij modelshopnederland voor beslagdelen of bij http://www.hobby-lobby-modellbau.com/onlineshop/ De laatste heeft veel etsdelen te koop zoals relingpaaltjes, handwielen, etc. Superkwaliteit.
Pas alleen op met beslag/fittings uit de winkel. Vaak zijn ze erg 'standaard' en net niet wat je zocht. Op een model dat helemaal van nul zelf is gebouwd vind ik die standaard beslagdelen niet altijd even mooi. Buiten dat is alles tegenwoordig ook extreem duur geworden.
Zelf bouw ik ook schepen van niets op en ik vind het leuker om alles zelf te maken alleen soms gebruik ik beslagdelen om weer andere dingen te maken. Ik heb een aardige voorraad inmiddels door marktplaats in de gaten te houden.

Groeten, Kees


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 09 feb, 2016 15:23 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 15 sep, 2011 11:27 am
Berichten: 2157
Woonplaats: Lillesand, Noorwegen
Inderdaad doelde ik op railingpaaltjes, ankers, boordlichten en dat soort onderdelen welke je nodig gaat hebben. Kun je natuurlijk ook allemaal zelf maken, maar dat is best wat werk en misschien is het handig als je dit soort dingen los kunt kopen in de chaal van jouw boot. Er moeten zelfs complete sets beschikbaar zijn voor de Zwarte Zee in 1/100 of 1/90 van Billing Boats.

:brouw:
Martijn

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 10 feb, 2016 16:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 11 jun, 2015 9:30 am
Berichten: 65
Bedankt weer voor de antwoorden.

Ik heb inderdaad (eigenlijk voornamelijk op marktplaats) gezien dat er voor de 1:90 best wat te vinden is van BB. Voor 1/100 heb ik het nog niet gezien.

Maar..

Ik denk dat ik het sowieso al lastig genoeg ga krijgen met de romp en de opbouw. De details komen natuurlijk wel. Misschien ben ik tegen die tijd wel zo handig dat ik het zelf in elkaar kan klussen :roll: :lol: . Samen met mijn vriendin ben ik op dit moment bezig met de bouw van een 1:24 poppenhuis. Daarvoor wil ik zelf meubels e.d. gaan maken, dus dat is alvast een goede oefening.

Het is in ieder geval wel leuk en handig om een lijstje te hebben met wat winkels/sites waar ik terecht zou kunnen voor de details en afwerking.

Dank voor het meedenken!

Grts,
Bart


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement