Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu wo 24 apr, 2024 19:19 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Romp afwerken
BerichtGeplaatst: zo 01 dec, 2013 12:23 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 01 dec, 2013 12:13 pm
Berichten: 1
Hallo allemaal,

Ben nieuw op dit forum en zit met een vraag.
Ik ben begonnen met het bouwen van de Gjøa, het expeditieschip van Roald Amundsen.
Dit is de eerste keer dat ik een modelboot bouw.

De romp is inmiddels klaar, voor het aanbrengen van houten romp het ik lijm en (bijgeleverde) spijkertjes gebruikt.
Voor een eerste keer ben ik best tevreden met het resultaat. Volgens het instructieboek moet ik nu de spijkertjes uit het hout halen en de gaatjes opvullen met een druppel water.

Maar als ik verder in het instructieboek kijk, is de romp helemaal mooi glad afgewerkt. Hoe is dit mogelijk? Is dit ook gedaan met behulp van water? Of moet je Expoxy hars gebruiken?

Mocht deze vraag al eerder gesteld zijn/ of behandeld, kunnen jullie mij dat verwijzen naar het juiste topic?

Alvast hartelijk bedankt,

Sander Jongman


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Romp afwerken
BerichtGeplaatst: zo 01 dec, 2013 12:59 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Hoi Sander
Je topic staat weliswaar verkeerd maar dat zal de mod van dienst wel ritselen.

Over je romp, het is vaak makkelijker voor anderen als je er een paar foto's bij doet, je krijgt dan veel doelgerichtere vragen of antwoorden.

Zelf gebruik ik amper tot nooit spijkers en als ik ze moet gebruiken heb ik eerst het kopje er afgeknipt, je kan ze dan verder het hout intikken en loop je weinig kans op extra beschadigingen.
Romp afwerken is een kwestie van veel schuren met fijn schuurpapier, hier en dar sims grof geweld van een rasp, dat dan wer wel.
Het fijne houtstof vang je op en met behulp van de bekende witte houtlijm kan je daar prima kneedbar hout van maken, dus papje maken van schuursel en lijm, in de naadjes kiertjes e=tc smeren, paar uur rustig laten drogen, en dan weer schuren, spiegelglad kan jr je romp dan krijgen

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement