Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu wo 24 apr, 2024 12:45 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 05 jun, 2013 22:44 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 14 maart, 2013 19:59 pm
Berichten: 31
Ik ben op dit moment bezig met het bouwen van St.Canute van Billing Boats dit is dan de nieuwe versie niet de versie waas je de romp in twee delen moest maken en tegen elkaar moet plakken.
Maar ik komt tot de ontdekking na het opzetten van de spanten dat de beplanking die er bij zit te kort zijn,teminsten de eerste paar plankjes vanaf het dek naar beneden en omhoog?.Ongeveer vier centimeter.Hoe verder je naar beneden gaat is het goed natuurlijk.
De lengte is van de romp is 55 cm.en de latjes ook 55 cm en toch zijn ze tekort om van de boeg naar achtersteven compleet te behappen??.
Zijn er mischien meer modelbouwer die dit hebben ervaren met de St.Canute??.

William.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 06 jun, 2013 7:04 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Hallo William,

Aangezien er vorm in de boot zit krijg het een beetje het idee van de omtrek van cirkel, een latje dat langs alle spanten van de boeg naar de kont moet lopen met een lengte die gelijk is aan de romplengte zal dus nooit uitkomen.
Er zijn een heleboel verschillende maten latjes verkrijgbaar bij de betere modelbouwzaak, ik zou aan willen raden om daar eens naar te kijken.
Waarschijnlijk kom je dan uit op 80cm lange latjes.

Ervaring met St. Canute heb ik niet.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 06 jun, 2013 18:26 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 15 sep, 2011 11:27 am
Berichten: 2157
Woonplaats: Lillesand, Noorwegen
Ik heb ooit de St Canute gebouwd waarbij de romp uit twee helften bestaat en ik kan me niet herinneren dat ik daar te korte latjes bij had. Je kunt langere latjes bij de modelbouwwinkel halen, maar je kunt natuurlijk ook kijken of je per strook met twee latjes wel weg kunt komen. Dan moet je wel ergens een mooi spant hebben waar de latjes met de kopse kantjes tegen elkaar aan komen, en in dit stuk van het schip mag dan niet te veel bolling zitten anders krijg je geheid een lelijke knik in je romp.

Makkelijkste lijkt mij optie 1.

:brouw:
Martijn

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 31 aug, 2013 17:10 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 14 maart, 2013 19:59 pm
Berichten: 31
Zijn er ook meer modelbouwers die de St.canute hebben gebouwd?,want ik zit in een soort van inpasse??wat betreft de achtersteven de kont van het schip ik heb nu een latje van af het dek naar de achtersteven vanaf het dek vast gezet maar nu hoe verder ik weet dat je de latjes moet verjongen vooral van achter maar hoe begin je daar op een goeie manier mee???!!.
Mischien zijn er forumleden die foto's hebben toen ze er ook bezig mee zijn geweest voora; de achtersteven.
William.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 31 aug, 2013 21:06 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 15 sep, 2011 11:27 am
Berichten: 2157
Woonplaats: Lillesand, Noorwegen
Da's diep graven hoor :D Is zeker een jaar of 25 geleden dat ik hem gebouwd heb...

Zoals gezegd heb ik de romp in twee helften gebouwd. Gemakkelijk om te beplanken, maar een ramp om daarna de twee romphelften recht tegen elkaar te krijgen.... Het beplanken an sich zal geen verschil in bouwwijze moeten opleveren denk ik.

Hoe ik het gedaan heb is om eerst een latje ter hogte van het dek erop te zetten. Deze hoeft dan niet verjongt te worden en kan er mooi rondom omheen omdat het dek netjes horizontaal is. Dan een nieuw latje pakken en deze eronder leggen. Even vastprikken om te kijken hoe hij zich vormt als je hem buigt. Omdat je moet verjongen zal het latje op een gegeven moment niet meer onder het eerste latje blijven, maar gaat hij naar boven toe buigen voor de eerste lat langs. Op deze punten kun je dan netjes aftekenen waar hij langs het eerste latje steekt.

Even noteren waar dit latje zit t.o.v. de al gemonteerde lat en dan eraf en bijsnijden op de aangegeven plaatsen. Ik schuinde ook de bovenzijde van dit latje iets af zodat hij netter aan sluit.

Hierna kan hij erop. En daarna kun je het derde latje eronder zetten en op dezelfde manier bepalen waar hij afgeschuind/ingekort moet worden...

Dat is hoe ik het deed.. Echte houtbouwers doen het veel mooier en schuinen de latjes zowel boven en onder af geloof ik, maar aangezien je de romp waarschijnlijk toch af plamuurd en schilderd zou deze methode moeten volstaan.

:brouw:
Martijn

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 01 sep, 2013 11:14 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 14 maart, 2013 19:59 pm
Berichten: 31
Ik heb even een foto gemaakt van de achterkant,zoals jij al vermelde het eerste latje vanaf het dek erop zetten wat ik al gedaan heb zoals je ziet op de foto dus!.
Afbeelding
Ik moet je eerlijk bekennen dat ik dit schip eerder heb gebouwd 10 jaar geleden,maar door een stom ongelukje in de vernieling geholpen jammer genoeg??!.Nu wou ik hem opnieuw bouween dus ,toen was hij ook in twee helfden nu in zijn geheel.
Maar nu weet ik in godsnaam niet meer hoe ik dat toen geklaart heb met de achterkant heel stom he?.
Maar de manier wat je noemt dat zal het wel zijn denk ik.
William.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement