Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 15:33 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: K193 Buttercup
BerichtGeplaatst: za 26 feb, 2005 0:37 am 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 30 sep, 2004 17:43 pm
Berichten: 5913
Woonplaats: Oost Vlaanderen
Hallo shipmates,

Deze maal is het de beurt aan een statisch model dat ik jaren geleden eens in elkaar heb geflanst maar dat ik jullie hier toch niet wil onthouden,
de K193 Buttercup:

In 1940 werd in Groot Brittanië een Belgische Sectie van de Royal Navy opgericht en dit op initiatief van luitenant Victor Billet.
Deze sectie was de voorloper van onze huidige Belgische Marine.
Leden van deze sectie bemanden verschillende schepen van de Royal Navy waaronder ook de K193 Buttercup.
Dit korvet maakte tot 1944 deel uit van de Atlantische Konvooien.
Toen de bemanningen van deze schepen in 1945 terug in Oostende voet aan wal zetten werd toen de basis gelegd om de Belgische Zeemacht in het leven te roepen.

De bewapening: op de voorplecht een kanon van 100 mm
achteraan een 2 ponder pom pom gun
2 oerlikons machinegeweren van 20 mm
2 .50 machinegeweren
70 dieptebommen

Na de oorlog werd het korvet aan de Noorweegse Marine verkocht en kreeg daar de naam Nordkyn. Daar deed het dienst als korvet tot 1950 en werd dan gereklassifeerd tot fregat.
In 1956 werd het nogmaals verkocht en deed het als koopvaardijschip dienst. In 1957 kreeg het terug een andere naam n.m.l. Thoris.

Zo, dit was héél in 't kort een stukje geschiedenis en nu komt het leuke van 't verhaal : de foto's.

Afbeelding
De boeg van de K193

Afbeelding
De voorplecht met 100 mm kanon

Afbeelding
De ankerkettingen...

Afbeelding
U-boats, be warned. De rekken staan met dieptebommen gevuld. De Buttercup had 70 van deze springtuigen aan boord.

Afbeelding
Reddingsvlot aan bakboord. Let ook op de dieptebommen die hier vanaf het dek konden worden afgevuurd.

Afbeelding
Het 100 mm kanon wordt hier geladen. Verwacht men soms een opduikende U-boot?

Afbeelding
De romp aan stuurboordzijde. Let ook op het roest. Daar deze schuiten tijdens WO II meer op zee dan in de haven vertoefden was er voor onderhoud uiteraard geen tijd.

Afbeelding
2 pounder pom pom gun.

Afbeelding
Detail van het achterdek

Afbeelding
Aangezien jullie van mij gewend zijn dat ik foto's toon van varende schepen: hier 2 korvetten die de zee afzoeken naar Duitse U boten.
:!: Deze schepen zijn geen modellen van mij.

Afbeelding
Het echte schip. De originele foto (30X40) heeft de dienst Public Relations van de Belgische Marine mij toegezonden. :D

Ik hoop dat jullie het leuk vonden én dat het stukje geschiedenis niet te langdradig was.


Droop

_________________
Usus magister est optimus


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 26 feb, 2005 1:40 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 02 dec, 2004 15:18 pm
Berichten: 12226
Woonplaats: Eibergen
Leuk bootje en ziet er ook wel netjes uit, en het leuke ervan is dat je je voorderingen nu kan vergelijken.

En eerlijk gezegd de laatste modellen zien er beter/mooier uit.
Mischien dat de schaal hierin ook wel een rol speelt natuurlijk.

Ronald

_________________
WIP Norton Manx 500cc. https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=55417
Gereed. MFH 1/9 Crocker (motorfiets). https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=54931
Gereed. Harley Davidson WL45. https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=55173
Gereed. 1/9 Harley Davidson Board tracker https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=54316
Gereed. 1/6 H-D motorblok. https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=54925


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 26 feb, 2005 8:56 am 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 30 sep, 2004 17:43 pm
Berichten: 5913
Woonplaats: Oost Vlaanderen
Ronald schreef:.
Citaat:
En eerlijk gezegd de laatste modellen zien er beter/mooier uit.


Hoi Ronald,

Inderdaad, daarin heb je meer dan gelijk.
Zoals ik hierboven al zei heb ik dit bootje jaaaaren geleden eens letterlijk in elkaar geflanst.
Als je nu de vergelijking neemt met de andere schepen die ik hier gepost heb (Christel II, Artemis, Viking Warrior, Maggie en Lucy) dan kan je inderdaad zien dat men door jaren ervaring op te doen al met heel andere resultaten voor de dag kan komen.

Eigenlijk zou dit een voorbeeld moeten zijn voor elke -ook beginnende- modelbouwer: Wees nooit teleurgesteld met het eindresultaat en geef nooit op. Bekijk het model goed en leer uit je fouten. Door te oefenen én ervaring op te doen zullen je volgende modellen beter en beter worden.
Oefening baart kunst én last but not least: ook hiér bij Modelbrouwers kan je veel tips i.v.m. je geliefkoosd model opsteken! :wink:

Ik ben aan dit scheepje wel wat gehecht (nostalgie?) en heb het nooit van de hand willen doen en ik dacht dat het wel eens leuk zou zijn als ik dit oudje hier zou posten.


Droop

_________________
Usus magister est optimus


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 26 feb, 2005 12:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 02 dec, 2004 15:18 pm
Berichten: 12226
Woonplaats: Eibergen
:lol:
Ja zo heb ik ook nog een heel oud model staan voor te laten zien waar ik ben begonnen en waar ik nu ben qua afwerking enzo, dat is best grappig om te zien 8)

Ronald

oja ik had het gelezen dat het een van je eerste modellen was :wink:

_________________
WIP Norton Manx 500cc. https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=55417
Gereed. MFH 1/9 Crocker (motorfiets). https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=54931
Gereed. Harley Davidson WL45. https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=55173
Gereed. 1/9 Harley Davidson Board tracker https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=54316
Gereed. 1/6 H-D motorblok. https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=54925


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 27 feb, 2005 12:43 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 03 sep, 2004 20:08 pm
Berichten: 9939
Woonplaats: Kaatsheuvel
Mooi model en goede foto's. Om een of andere reden spreek zo'n stukje klassiek oorlogstuig mij wel aan. Ik vind het een mooi model.

Is het gewoon een model wat je kunt kopen of heb je hieraan ook vanalles verbouwd?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 27 feb, 2005 15:17 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 30 sep, 2004 17:43 pm
Berichten: 5913
Woonplaats: Oost Vlaanderen
Ronald schreef:
Citaat:
Ja zo heb ik ook nog een heel oud model staan voor te laten zien waar ik ben begonnen en waar ik nu ben qua afwerking enzo, dat is best grappig om te zien

Je hebt mij -en waarschijnlijk andere Brouwers- nu wel nieuwsgierig gemaakt hoor. :D
Misschien een fotootje?


Deathtrap schreef:
Citaat:
Is het gewoon een model wat je kunt kopen of heb je hieraan ook vanalles verbouwd?

Dit model is gewoon uit de doos gebouwd. Het enige wat ik eraan heb veranderd zijn de naam en het kleurschema van de romp.
Het model is oorspronkelijk een Matchbox uitgave maar de laatste jaren heeft Revell het nu terug op de markt gegooid:
Afbeelding


Droop

_________________
Usus magister est optimus


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 27 feb, 2005 20:08 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 14 aug, 2004 17:51 pm
Berichten: 2304
Mooie boot Droop, er is weer genoeg detail te zien ook al zijn de foto's op zich iets minder van kwaliteit...

Hoeveel heb je er nog in petto?? :roll: :wink:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 28 feb, 2005 22:30 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 21 feb, 2005 23:27 pm
Berichten: 274
Woonplaats: Jubbega
Hé Droop,

Even een algemene vraag geinspireerd door die varende modellen:

Ik vermoed dat je de eerste tewaterlating in je badkuip uitvoerd, maar ben je niet bang dat je schip omslaat. Als ik deze bootjes zo zie gaan (met die golven) dan zou ik hem toch behoorlijk knijpen).
Ik had al wel gezien dat jij vooral foto's maakt bij rustig weer, maar het de mogelijkheid van omslaan blijft natuurlijk bestaan.

Is het dus gewoon een kwestie van je model willen opofferen voor een goede realistische foto?

Groeten, Corné

_________________
"If I have seen further, it is by standing on the shoulders of giants"; I. Newton.
"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former"; A. Einstein.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 28 feb, 2005 23:18 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 30 sep, 2004 17:43 pm
Berichten: 5913
Woonplaats: Oost Vlaanderen
Hoi Corné,

Die boten slaan niet zo gauw om hoor.
Door het gewicht van de loodaccu(s) en motoren die zich in het ruim bevinden, ligt het zwaartepunt heel laag en daardoor kan men zich met (sommige) boten ook in ruw water wagen.
Zo heb ik eens met de Christel II gevaren toen het water letterlijk over haar dek en brug sloeg. Ze werd op sommige momenten bijna door de golven terug op de wal gegooid. Sensatie verzekerd!

De foto's hier op het forum zijn inderdaad allemaal bij mooi, rustig weer genomen omdat je, als je in ruw water vaart, je boot in beweging moet houden. Je moet er voor zorgen dat je schroeven blijven draaien en dat je dwars over de golven gaat.
Op zo'n moment is het inderdaad geen goed idee om je model op de golven te laten dobberen om je camera ter hand te nemen. Of er moet iemand anders de foto's nemen als jij aan het varen bent uiteraard. :wink:

Ik ga zeker geen model dat €700,00 - €800,00 heeft gekost zomaar voor een foto verloren laten gaan hoor. :wink:

Als bewijs dat er ook in ruw water kan gevaren worden de volgende twee fotootjes:

Afbeelding
Afbeelding


Droop

_________________
Usus magister est optimus


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 28 feb, 2005 23:32 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 21 feb, 2005 23:27 pm
Berichten: 274
Woonplaats: Jubbega
Dat ziet er wel heel heftig uit.

Is zo'n model dan ook via het dek volledig waterdicht? Ik kan me voorstellen dat je elektra al dat water niet al te fijn vindt, of pak je dit dan weer apart in met waterbestendig materiaal?

Groeten, Corné

_________________
"If I have seen further, it is by standing on the shoulders of giants"; I. Newton.
"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former"; A. Einstein.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement